'licht' verhoogde waarden en DA wil al medicatie geven

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tinneke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2020 11:22

'licht' verhoogde waarden en DA wil al medicatie geven

Bericht door Tinneke »

hoi iedereen,

ik zit sinds vorige week met een nierpatiëntje en heb hier al veel zitten lezen maar het is zo veel informatie dat ik een paar vraagjes toch hier wil voorleggen.

info kat:
mijn kattin foxy, 14, had vorige week een bloedonderzoek voor de schildklier (krijgt ze medicatie(apelka) voor en is onder controle) maar daarbij merkten ze een klein hartruisje op: dus nieren en bloeddruk getest.
bloeddruk was 18 (ze is altijd wel mega in stressmodus bij de DA dus ik hoop een beetje dat het eigenlijk iets minder is)
nieren:
crea: 265 (ref 71-212)
urea: 14,8 (ref 5,7 - 12,9)

DA zei: we zijn er nog goed op tijd bij, anders had je het na een warme zomer gemerkt.
ze krijgt nu nierdieet dat ze ondertussen gelukkig smakelijk op eet maar de DA heeft al direct Semintra meegegeven (ook tegen de hogere bloeddruk). na een paar dagen een mini hoeveelheid at mijn kat amper nog, dus terug mee gestopt en even iets tegen misselijkheid gekregen. nu is ze terug de oude, ze speelt, is veel buiten, ze eet goed, .... kan de semintra geweest zijn, maar ms ook het teveel verschillende soorten eten door elkaar geven om iets te vinden dat ze wou eten, ... het is altijd moeilijk te zeggen waar een symptoom vandaag komt vind ik.

concrete vragen:
- moet die semintra nu echt al? zouden de waarden ms niet iets zakken enkel met de niervoeding? ik lees precies op het forum dat er niet zoveel voorstanders zijn van medicatie en dat waarden wel degelijk enkel door voeding kunnen zakken ... maar heb zoveel gelezen dat ik het allemaal niet goed meer weet.
- als foxy weer eens wat misselijk is (ze heeft daar soms wel last van sinds een paar maanden, ws van die nieren of maagzuur door schildklier ofzo) kan ik dan bv wat kookvocht van kip door haar eten doen (dus niet de stukjes kip enkel het vocht), ik vind er niet zoveel info over of dat mag of niet.

alvast super bedankt!
liefs Tinneke
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: 'licht' verhoogde waarden en DA wil al medicatie geven

Bericht door Ilovesiamesecats »

Semintra is wel tegen een hoge bloeddruk maar wordt vaak alleen geïndiceerd als er eiwit in de urine is gevonden. Misschien dat in haar geval die andere bloeddrukverlager beter is. Ben Ff de naam kwijt maar die kun je heel licht doseren.
Je kunt bouillon geven of Aniwell Reactiv tonicum. Dat is een vitaminedrankje, te koop bij daphorst. Ik koop er 6 voor de hond, die zijn exact hetzelfde als voor de kat maar veel goedkoper. Die geef ik op de warme zomerdagen als extra vocht. En als ze Ff wat moeizamer eten willen ze dat nog vaak wel.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5135
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 'licht' verhoogde waarden en DA wil al medicatie geven

Bericht door Synemios »

Semintra voor de nieren inderdaad vooral bij eiwitverlies.
Is de urine onderzocht?
Amlodipine wordt vaak gegeven voor hoge bloeddruk.
Een klein percentage katten met schildklier problemen heeft last van misselijkheid maar vaak is dat dan wel als die schildklierwaarde nog te hoog is.
Te hoge schildklierwaarde kan zorgen voor een lagere creatinine waarde en een te langzame schildklierwaarde ( door behandeling bij katten) voor een hogere crea.
Tegen maagzuur kun je beter zitac geven,
Veel katten krijgen ook cerenia omdat een hoog ureum ( wat ik hier niet terug zie, hij is wel verhoogd maar niet heel hoog) ook kan zorgen voor misselijkheid.

Als er wel sprake is van eiwitverlies dan zou ik wel semintra of fortekor geven.

https://www.mcvoordieren.nl/fortekor
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: 'licht' verhoogde waarden en DA wil al medicatie geven

Bericht door Ilovesiamesecats »

Fortekor bedoelde ik, en Benakor is hetzelfde maar goedkoper

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie