Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Tinneke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2020 11:22

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tinneke »

hoi,

het kan wel epilepsie zijn. mijn broer had dat ook en die sliep ook heel diep en wild. toen hij eenmaal medicatie tegen de epilepsie kreeg, was dit weg of veel minder ...

heel veel sterkte nog,
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door snorrebaard »

Mieke is 20 en heeft net ook een aanval gekregen, ze kon niet meer op haar pootjes staan en had even haar bekje open, en hield haar hoofdje scheef. Ze kon daarna wel wat terug lopen maar daarna ging ze op de vloer liggen, ze ligt nu onder de zetel. Dat doet ze altijd als ze zich slecht voelt.
Ze is een nierkatje, ze had recent ook chronische pancreatitis waarbij ze heel bleek zag, maar de laatste dagen deed ze het heel goed en zagen haar oortjes niet meer zo bleek: mooi roze. Ik dacht dus eerder dat ze een lage bloeddruk had.
Ze heeft ook hoge schildklierwaarden maar die zijn onder controle met medicatie.

Ze had het al eerder een paar keer, enkele maanden geleden maar er zijn geen gevolgen aan van diepe slaap, scheve mond of iets dergelijks. Momenteel zit ze terug in haar nestje en lijkt wel goed, miauwde wel klagend en heb haar nu wat water gegeven.

Ondertussen naar de dierenarts gebeld en die zegt dat het door de hoge T4 en de hoge ureum kan komen, of anders ouderdomsepilepsie. Als ze daarna goed en drinkt is het terug even goed.
Als ze het nog eens heeft moet ik het filmen en tonen aan hen. Ik moet ook de Semintra terug geven, die is bloeddrukverlagend. Maar ik was ermee gestopt omdat ik dacht dat ze een lage bloeddruk had omdat haar oortjes vaak bleek zijn...

Heb haar net Semintra gegeven en nu begint ze uit zichzelf heel goed te eten.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Ik zal het filmpje toch eens aan de dierenarts tonen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Na het zien van de filmpjes zegt de dierenarts dat het door hoge bloeddruk kan komen. Ik heb mijn twijfels, omdat ze er voor de hersenbloeding geen last van had, echt nooit zo gezien. In ieder geval wordt maandag de bloeddruk weer opgenomen om te zien wat de pilletjes doen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Wanneer ze wakker is maakt ze geregeld kleine schokkende bewegingen, vooral met haar koppie. Ik ben vergeten dat aan de dierenarts te vertellen. Ik zal het maandag vertellen.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Bloeddruk is van 225 naar 154 gegaan.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Gisteren viel ze van de trap. We hebben een open wenteltrap en ze viel van de zijkant van een tree wel tegen de twee meter omlaag op de houten vloer. Gelukkig mankeerde ze niets, maar ze landde niet op haar pootjes. Ik ben me suf geschrokken. Ze ging al dagen lang meerdere malen de trap op en af en dat ging steeds goed. Ik heb de trap gelijk geblokkeerd met het droogrek.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Synemios »

Jeetje, ik kan me voorstellen dat je je daar rot van geschrokken bent.
De bloeddruk is wel gezakt maar wat een zorgen.
Sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Het is een flinke test van mijn zenuwen ja, pppfff. In februari had ze nog een vechtabces, dat was ook geen lolletje.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Is het een goed idee om nog ieder jaar te laten vaccineren? Ik begrijp dat vaccineren erg belastend is voor de nieren?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Een kat van 15 met nierfalen en onlangs hoge bloeddruk en hersenbloeding zou ik niet meer vaccineren. Maar vaccineren is sowieso een persoonlijk iets (en lopen de meningen over uiteen).

Aan de andere kant lees ik iets over een vechtabces. Loopt ze los rond in de omgeving? Dat zou ik ook niet adviseren. Maar als ze wel los rondloopt dan is vaccineren weer wel erg belangrijk (zeker als ze vecht met andere katten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Ze gaat niet veel buiten en ik houd haar zoveel mogelijk in de gaten wanneer ze buiten is en ze gaat de tuin niet uit. Maar vermoedelijk is het dan evengoed beter om toch te vaccineren, begrijp ik. Aangezien ik geen 100% zicht op haar heb buiten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Rik »

Ikzelf ben niet zo voor enten alleen maar om te enten (maar zoals gezegd lopen de meningen daarover uiteen en dat mag).

Mijn katten zijn binnen of in de eigen tuin.

Met nierfalen en op leeftijd zou je ook eventueel een titerbepaling kunnen doen. Alleen als dan toch blijkt dat er te weinig antistoffen aanwezig zijn moet je toch weer enten (met de extra kosten voor enting en consult tot gevolg).

En wanneer een kat gevoelig is voor niesziekte e.d. dan kan enten ook van levensbelang zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Ik heb geen idee of ze gevoelig is voor niesziekte.

Bedankt voor de toelichting Rik.
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Nierfalen poes die door hoge bloeddruk hersenbloeding heeft gehad

Bericht door Tibby »

Morgen willen we beslissen of we gaan laten inslapen. Eten gaat nu al zo'n anderhalve week eerder slechter dan beter, ondanks een aantal dierenarts bezoeken.
Plaats reactie