Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Anne »

Ja Bella heeft ook blaasgruis, vandaar urinary brokjes
In het begin wel de renal select van rc geprobeerfd en na een tijdje bliefde ze dat niet meer :-x
Door haar blaasgruis was ik wel beperkt in het nierdieet wat ik haar kon geven
zij eet zowiezo geen natvoer
maar gelukkig is de urinary voer die zij eet laag in eiwitten en fosfor
Toevallig van de week gezien dat zij nu ook obstipatie heeft, dus opnieuw de select renal uit de kast gehaald en deze meng ik nu met haar urinary brokjes. Hopelijk blijft ze er nu wel van eten ;-)
Plus spuitjes water geven en lactulose nu

Ik geef heel toevallig, pea aan mijn andere poes met ibd
Bella krijgt nu pronefra en puur nier en ik gaf haar glucosamine voor haar artrose die de da op een foto van haar poot gezien heeft. Aangezien ze nog niet echt last heeft van de artrose en de glucosamine een eiwit is wat niet goed is voor haar nieren, ben ik gestopt met de glucosamine
De pea kan ik dan gaan geven als ze er echt last van gaat krijgen

Ik heb de pea in capsules en die kun je makkelijk door de helft delen, geen weegschaaltje nodig ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Anne »

Poesz schreef: 22 mei 2020 17:18 Ze krijgt bij mij Hills KD/mobility en Pea. Pea behoort tot de vetzuuramiden.
Ik ben er vandaag achter gekomen dat pea ronduit schadelijk is voor katten met nierfalen
Ik heb het verleden week aan Roedi gegeven, een paar dagen lang, net zolang tot ik merkte dat ze extra misselijk werd,
overgeven, kokhalsneigingen na een beetje water. Na het stoppen met de pea verdween het overgeven en kokhalsneigingen
Aangezien ze ook een andere ziekte heeft (ibd) hoort misselijkheid daarbij en slecht eten, daarom voer ik haar bij
Sinds de pea is ook het tandenknarsen flink toegenomen
En dat tandenknarsen ging maar niet over, dus vanochtend met de da overlegd en uitgelegd dat ik met pea (palmitoylethanolamide) begonnen was en zij daar misselijk van werd en of dat nu door pijn of misselijkheid kon komen
Nou ik mocht gelijk met Roedi komen voor een onderhuidsinfuus.
Pea is ronduit een gif voor de nieren
De komende 7 dagen moet ik haar elke dag vochtinfuus geven en dringend met de da afgesproken om voortaan dit soort voedingssupplementen eerst met ze te overleggen!!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts zegt dat het niet klopt ( dus niet schadelijk voor nieren) dus ik zou met je eigen dierenarts overleggen. Poesz.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door yana »

Ik let eerlijk gezegd verder echt niet op wat erin zit voor Gizmo. Als het maar helpt. Zon supplement is maar zó weinig ( 1 tablet misschien 2). Dat ga je verder echt niet negatief terugzien, pijn is veel schadelijker voor het systeem en dus voor de nieren dan onbehandelde pijn.
Dus of je nou canosan saschas blend trovet mobility wepharm wejoint sanquin omega fortiflex or flexadin geeft..maakt echt niet uit. Zolang het maar werkt. En zolang het er vrijwillig in gaat. Forceren zou ik echt als laatste redmiddel zien. Nierkatten krijgen doorgaans al genoeg pillen geforceerd.
Synopet vinden veel katten echt smerig. Kotsen ervan. Ruikt zuur.. moet ook ergens overheen..dus die viel bij mij af.chinese kruiden moeten ze ook niet. Zit raar smaakje aan. Dat is het mooie van traumeel
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Poesz »

Ik slinger deze nog maar eens aan. Als pea een gif voor de nieren was zitten Poes en ik niet al een aantal jaar op dezelfde licht verhoogde nierwaardes... (zonder medicatie). Alle symptomen die jij beschrijft Anna duiden zeker op een dip in de waardes, maar hoeven dus niet met de PEA samen te hangen. Het kàn wel, gezien ieder lichaam anders reageert en supplementen niet voor ieder mens of dier hetzelfde effect zullen hebben. Daarom is het ook zo zoeken soms.

Wij zijn dus best stabiel en eten, drinken heel goed. Alleen die artrose... De pea gaat het niet meer voldoende tegen, ze heeft sinds een week een kaal plekje op een achterpoot gewricht. Veel gelikt dus en dus de meest logische verklaring; pijn. Zo lastig waar te stoppen. Ik ben nu zelf aan het overwegen medicatie te geven. Liever kort en pijnloos dan langer en mét pijn (wat mijn dierenarts ook vindt).

Nog (niet medicamenteuze) tips?!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Rik »

Poesz schreef: 28 sep 2021 12:52 Alleen die artrose... De pea gaat het niet meer voldoende tegen,
Misschien is Solensia nog een optie.
viewtopic.php?f=58&t=34976
https://www.huisdierenarts.info/artrosebijhondenkat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Poesz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mei 2020 12:57

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Poesz »

Ja, ik had toevallig al gezocht vanmiddag en kwam bij het topic uit, dankjewel voor de tip!
Ik moest net wat ophalen bij DA en heb er gelijk naar gevraagd.

Receptioniste vroeg me het telefonisch spreekuur bellen en overleggen of het samen kan met de schildkliermedicatie etc. Ondertussen springt ze achter me op de bureaustoel....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Anne »

Poesz schreef: 28 sep 2021 12:52 Ik slinger deze nog maar eens aan. Als pea een gif voor de nieren was zitten Poes en ik niet al een aantal jaar op dezelfde licht verhoogde nierwaardes... (zonder medicatie). Alle symptomen die jij beschrijft Anna duiden zeker op een dip in de waardes, maar hoeven dus niet met de PEA samen te hangen. Het kàn wel, gezien ieder lichaam anders reageert en supplementen niet voor ieder mens of dier hetzelfde effect zullen hebben. Daarom is het ook zo zoeken soms.

Achteraf was het een misverstand dat pea giftig zou zijn voor de nieren
Onze Roedi* had daar een intolerantie bijwerking van gekregen wat leek op symptomen van een alcoholvergiftiging

Wat jammer dat pea niet meer voldoende werkt
Je zou ook nog eens op de site vd huisdierendokter kunnen kijken
Daar hebben ze chinese kruiden die daar tegen werken en daarnaast ook een pijnstillend effect hebben
mocht de solensia niet werken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat geven jullie aan je nierkat die ook artrose heeft?

Bericht door Synemios »

backmotion en rejoint heb ik ooit geprobeerd met Oscar maar het zijn net als pea allemaal ondersteunende middelen.
Hadden ze toen maar solensia gehad want op een gegeven moment hebben ze helaas vaak toch meer nodig.
Als je solensia gaat gebruiken ben ik erg benieuwd naar het resultaat.
Tot nu toe hoor ik toch wel veel positieve ervaingen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie