Nierfalen poes 7 jaar

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Hoi allemaal,
Ik wil even van mij afschrijven hier.
Ik heb 2 lieve ocicats van 7 jaar oud. (broer en zus) bij het poesje (Fajah) is afgelopen maandag helaas nierfalen ontdekt. Urine test en bloed onderzoek. Ook heeft ze vergrote pupillen, wat kan wijzen op een hoge bloeddruk.
De waardes waren zo hoog, dat ze eigenlijk 3 dagen gespoeld moet gaan worden. Maar de dierenarts kon 1 nier niet voelen, en de andere nier voelde vergroot/vervormd aan.
Daarom heb ik vanmiddag een echo bij een verwijskliniek, en een eventueel biopt.
Er was niet echt eiwit verlies te zien in de urine. Wel ontstekings waarden.
De dierenarts denkt door bepaalde waardes aan kanker. Maar dat gaan we vanmiddag allemaal ontdekken.

Vorige week maandag was ze een zielig Hoopje die niet echt meer wilde eten, ingevallen, haar vacht stond open. Ik kon helaas niet meteen terecht bij de dierenarts omdat er veel zieken waren. ik ben toen zelf maar gaan gokken op nieren, en daar naar gaan handelen. Dezelfde dag nog wat slagroom in een spuitje in haar bekje gegeven, zodat ze wat binnen kreeg. Gelukkig kwam daarmee de eetlust weer wat op gang. De andere dag kwam het nierdieet binnen en begon daar gelukkig goed van te eten. En ze knapte weer op naar haar plagerige zelf. Na een aantal dagen kon ik eindelijk bij de dierenarts terecht, en is het volgende gemeten: (Ik noteer alleen de slechte waardes)

Ureumstiksof: 33.3
Creatinine: 413
Fosfaat: 3.29
Alfa-amylase: 1,326
Totaal proteïnen: 94
Globuline: 58
Hematicriet: 0.255
Leukocyten: 22.9
Granulocyten: 20.7
Trombosyten: 644

Willen jullie duimen voor mijn meisje? Ik ben zo bang haar kwijt te raken door een nare ziekte. Ze is zo'n bijzonder leuk lief katje. En ik hou zo vreselijk veel van haar!
Ik heb ook al een oude hond van bijna 15 met niercystes die in haar laatste fase zit. Is allemaal even zoveel ellende allemaal tegelijk :(
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Zotvanpoezen »

Veel moed met Fajah, ik zal alvast duimen voor haar!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Anne »

Ik zit hier ook te duimen. Wat een rotziekte is het toch ook.
Sterkte in deze moeilijke tijd, ook met je hond
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door stephanie c »

Hoi hoe gaat het ondertussen met je poes?
Ik zelf heb ook een katje ( 13,5 jaar) met nierfalen. Ik ken de diagnose sinds 30 december, hier gaat het met ups and downs , eten is een groot probleem, nu weer bijna een dag nauwelijks gegeten
Zijn kreatinine is 790 en ureum 43.
Ik geef zelf dagelijks onderhuidse infuusjes, dit helpt hem wel maar voor hoe lang is onduidelijk. Niervoeding lust hij niet (beter slecht eten dan niet eten)
Laat je iets weten hoe het ondertussen met je poes is? groetjes
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Hoi hoi, excuus voor mijn late reactie. Ik heb van het weekend 2x een heel verhaal geschreven, maar op de 1 of andere manier word deze niet geplaatst met mijn telefoon. Dus nu even achter de pc proberen.

Bedankt voor de duimen! Ik ben vrijdag voor de echo geweest bij de verwijskliniek, en gelukkig kregen we beter nieuws dan waar mijn eigen dierenarts aan dacht. Op de echo was de eerste nier wat vergroot, en je zag inderdaad ook wel wat beschadiging aan de nier. Daarna was het zoeken naar de 2e nier.... maar die was er niet. Er was een miniem vlekje te zien waar de nier zou moeten zitten, maar dat was het dan ook. De dierenarts vertelde mij dat dit geen schrompelnier kon zijn. Maar dat zij maar geboren is met 1 nier. Die nier is gewoon nooit ontwikkeld geweest. Ik vroeg of ze nog tumoren of iets ergs zag, aangezien mijn eigen dierenarts aan kanker dacht door bepaalde waardes. Maar alles zag er verder netjes uit, ook de blaas en darmen niks geks te zien.
Toen heeft ze steriele urine afgenomen (met een spuit direct de blaas aangeprikt). Dit is zij onder de microscoop gaan bekijken. Daar was goed te zien dat er flink wat bacteriën in de urine zaten, wat wees op een flinke blaasontsteking.
En doordat zij maar 1 nier heeft, moet deze nier door de ontsteking zo gigantisch hard werken in zijn eentje, dat de waardes omhoog schoten. Ik heb antiobiotica mee gekregen clavaseptin. (Gek genoeg lees ik, als ik daar op google, dat deze bij katten voor huidinfecties word voorgeschreven)
De urine staat nu op kweek. Daar krijg ik eer deze dagen de uitslag van. En mocht het een andere bacterie zijn dan waar nu de antibiotica voor ingezet is, krijg ik daar de juiste antibiotica voor.
Wel moet ze sowieso de rest van haar leven op nierdieet. Maar verder gaat dit dus waarschijnlijk allemaal goed aflopen. En dat is een hele opluchting! Wat kan je dan weer extra genieten als je ziet dat ze weer haar leuke zelf is.


@Stephanie
Wat ontzettend rot dat jouw katje zo katje zo kwakkelt met zijn nieren. Ik kan me nu enorm goed voor stellen hoe rot dat voelt.
Je wilt immers van alles proberen zodat hij zich fijn voelt.
Dat hij iets eet is het aller belangrijkste ja. Hier lusten ze het gewone nierdieet van royal canin ook niet graag. Maar de special en de select gaat er gelukkig wel in als zoete koek, weet niet of je die al geprobeerd hebt? Dat is voor de meer kieskeurige kat.
En ik weet niet of de fosfaat waardes erg verhoogd waren bij jouw katje? Dan zou je nog ipakitine kunnen overwegen. Dat geef ik hier nu ook door de brokken en het natvoer. En daar proeven ze blijkbaar niks van, want ze doen verre van moeilijk als het er doorheen zit. (is een poedertje) Google maar eens op ipakitine, dan zie je enorm goede reviews.
Ik wens je enorm veel sterkte met je lieve katje meis!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Synemios »

Patries, zo zie je maar dat een echo en soms de kijk van een andere arts toch weer een ander beeld geeft.
Hoewel het nog steeds naar is allemaal is dit toch wat beter nieuws.
Wij hebben ook een kat die ineens vorig jaar last kreeg van haar nieren ook pas 7 jaar.
Die bleek nierinfarcten gehad te hebben.
zij was ook nog maar 7 jaar toen ze dat kreeg.

Ik ben benieuwd wat er uit de kweek komt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Nou helaas gaat het ineens helemaal niet goed meer met Fajah,
Ze wilde van het weekend niet meer eten, en amper tot niet drinken. Het viel me zaterdag ook op dat ze zeer misselijk werd van de antibiotica. S'morgens en s'avonds moest ze binnen 20 minuten na inname van de pil braken. Ik ben er daarna ook meteen mee gestopt. (ze moest er nog maar 1)
Gisteravond voelde ze koud aan, had een versnelde ademhaling... ik vertrouwde het niet. Heb haar in een mandje met een warme kruik naast mijn bed gezet. Vannacht zeer slecht geslapen en continue even gekeken hoe het ging. Toen vanmorgen meteen de dierenarts gebeld, en er heen gegaan. Ik voelde al aan alles dat het foute boel was.
Ze had bijna witte slijmvliezen, en haar temperatuur was 36.6, veel te laag dus. Daarna is er bloed afgenomen, en de waarden waren extreem hoog.
Ureumstikstof: 64.3
Creatinine: 1728 (hoger kon het apparaat niet meten)
Fosfaat: 5.44
Kalium 8.5

Het lijkt er op dat haar lichaam het op geeft. De dierenarts zei dat ik moet denken aan inslapen op zéér kort termijn.
Ik zou haar aan het infuus kunnen doen voor meerdere dagen, maar ze denkt dat het weinig nut heeft.
Maar wat ik niet snap, hoe kunnen haar waardes in zo'n korte tijd omhoog schieten?? Ik had haar zelf weer aan het eten gekregen etc. en ze deed het weer super! En ze krijgt antibiotica, en ze vliegt achteruit. Kan het aan de antibiotica liggen? Mijn gevoel zegt van wel namelijk. Zeker omdat ze er zo slecht op reageerde.
Mijn gevoel zegt ook dat ik alles moet proberen om te kijken of ze eventueel nog er bovenop kan komen.
Wat denken jullie? Heeft dit nog kans?
Ik voel me zo gruwelijk ellendig, en wil haar zo graag helpen.
Ze heeft nu voor even wat vocht toegediend gekregen en een prik tegen de misselijkheid.
De bacterie in haar blaas was trouwens E.coli. een veel voorkomende bacterie.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Synemios »

Dit is wel heel hoog.
Je zou ook nog contact kunnen opnemen met de kliniek waar ze ook die echo gedaan hebben.
Als jou gevoel zegt dat je het moet proberen dan zou ik dat doen.
Of was dit het advies van die kliniek?
Je hebt het over blaasontsteking gehad maar is er niets gezegd over een nierbekkenontsteking?

https://www.mcvoordieren.nl/nierbekkeno ... g-hond-kat

Dit lijkt op acuut Nierfalen door een nierbekkenontsteking maar ik ben uiteraard geen arts.

Ik zou als het kan vanavond nog kijken of ze in een dierenziekenhuis terecht kan en aan een infuus leggen.
Door die ene nier komt alles extra hard aan.

Ik heb het ook even nagevraagd bij iemand die een kat had met een soortgelijk verloop.
Maar die had wel nog 2 nieren,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Dankjewel voor je bericht synemios.
Ik heb haar vlak nadat ik hier mijn hart even had uitgestort meteen gebeld naar de kliniek waar ze de echo had gehad. Mijn gevoel zei zo dat ik voor haar moest vechten. Ze is sinds gistermiddag opgenomen. Ze heeft dus inderdaad een nierbekken ontsteking. Daar is nu een breed spectrum antibiotica voor ingezet. Door de verhoogde kalium waarde heeft ze een hartritme stoornis. En het was zorgelijk dat deze telkens na een behandeling daarvoor blijft stijgen vertelde ze me net. Pas morgen gaan ze de nierwaarden meten. Dat heeft nu nog geen nut volgens hen. Ze zijn uiteraard druk aan het spoelen met infuus. Ik vroeg of ze sondevoeding gaven, maar dat wilden ze ook morgen pas doen omdat ze dan pas weten of dit alles wel nog nut heeft. En om daarmee de kosten te drukken. Maar ik heb gevraagd of ze dat nu willen gaan doen, ze heeft namelijk al dagen niet gegeten. Die paar honderd extra maakt dan ook niet meer uit. Alles voor mijn meisje!
Synemios, heeft die kat van je kennis dat overleefd? Ik hoop zo dat ze het haalt...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Synemios »

Ja die heeft het overleefd, ik ga heel hard voor je duimen.
Ik ben zo blij dat je toch naar je gevoel geluisterd hebt en meteen stappen hebt ondernomen.
Ja dit is zorgelijk maar ze krijgt nu alle hulp die ze nodig heeft.

Heel veel sterkte, dit zijn slopende dagen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Dankjewel synemios. Dit zijn zeker slopende dagen...
En het hielp ook niet dat ik eind van de middag weer een telefoontje kreeg dat ze geen urine meer aanmaakt, terwijl dit vannacht wel eindelijk gebeurde.
Ik krijg morgen meer duidelijkheid, maar die duidelijkheid word een hele vervelende, dat hoorde ik wel uit de uiterste bezorgdheid van de DA. Of er moet echt nog een wonder gaan gebeuren :(
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Synemios »

Nee dat is zeker rot nieuws, maar meer dan je nu doet kun je niet doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Rik »

Met slechts één nier die al aan het falen is en dan nog een nierbekkenontsteking, ja, dan willen die waardes wel omhoogschieten.

Hier draaien de duimen ook volop voor dat wondertje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Patries85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 10:53

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Patries85 »

Fajah word vanmiddag om 16.00 ingeslapen :(
Na 2 dagen aan het infuus te hebben gelegen, is haar ureum onmeetbaar hoog.
Ik ga haar zo gruwelijk missen :( maar dit is het laatste wat ik voor haar kan doen, haar rust geven. Niet meer vechten in dit uitzichtloze gebeuren.
Bedankt voor jullie lieve en behulpzame reacties.

Liefs, Patricia
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Nierfalen poes 7 jaar

Bericht door Kikimax »

Potverdorie wat erg zeg, je blijft toch hopen tegen beter weten in. Heel veel succes met afscheid nemen en ik hoop dat de overgang mooi verloopt. Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie