Nierfalen poes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Hoi mijn 13 jarige poes kwam plots niet meer tot eten, ik zag sinds een week wel dat haar kattenbak meer natter was, toen ze stopte met eten naar de dierenarts geweest, het slechte nieuws, nierfalen met nog een paar weekjes te leven.
Deze vond een labo niet nodig.
Naar een 2de dierenarts geweest, labo gebeurd.
Kreatinine 790
Ureum 43,2
Twijfelde ook over al of niet werken van het iv infuus. Kon niet uitmaken of het chronisch of acuut was. uiteindelijk besloten het niet te doen, maar thuis subcutaan infuus beginnen te geven ( niet met volle zin van de dierenarts. Elke dag is anders, vaak krijg ik poes weer aan het eten ( minimaal ) door onderhuids vocht toe te dienen, zo'n 150 cc per dag. Maar de volgende dag drinkt hij weer enorm veel + veel plassen.
Ik weet het allemaal niet meer.
Iemand ervaring met onderhuids infuus en nierfalen?

Mvg
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen poes

Bericht door ErikPhilippus »

Dit klinkt toch echt als acuut nierfalen. Als het chronisch nierfalen zou zijn, dan had je denk ik al veel eerder gemerkt dat er iets aan de hand was door het steeds hoger wordende ureum-gehalte. Onbegrijpelijk dat de poes niet meteen aan het intraveneus infuus is gelegd, 3x 24 uur spoelen.

Ik heb veel ervaring met het zelf geven van onderhuids infuus bij nierkatten, maar bij deze nierwaardes heeft dat toch onvoldoende effect vrees ik. Ik begrijp dat het nierfalen al een week geleden is geconstateerd, dus ik kan ook niet inschatten of het nog zin heeft om te starten met intraveneus infuus.... Als de conditie van de poes nog redelijk goed is, en je (wonderbaarlijk genoeg) bij deze nierwaardes er nog een beetje in krijgt, dan is het toch te overwegen - want anders ben ik bang dat het toch einde verhaal is....

Sterkte,
Erik
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Hoi
Poes heeft ondertussen 3 weken geleden de diagnose gekregen. Ik geef hem dagelijks onderhuids infuus ( nu meestal 2 keer per dag) een kleine 100cc per keer) het gaat met ups and downs. Hij heeft 1 dag en nacht niet gegeten, sinds vanmorgen is hij terug beginnen te eten. Wel geen niervoeding, dit lukt niet, het belangrijkste is om hem aan het eten te houden. Ik merk wel dat zijn urine een schuimende weinig gele kleur heeft ( teveel aan eiwitten) ik weet niet hoe lang het infuusje nog zal aanslaan, en ik denk eerlijk gezegd dat het ook einde verhaal is, vanmorgen gaf ik het volledig op en dacht dit is het , het is genoeg geweest, hij wilde niks eten, ik open een doosje pate van sheba hij heeft die al voor 3/4 opgegeten. Ik geef elke dag zijn semistra in een spuitje in zijn mond. Ik denk eerlijk gezegd ook dat ik hem niet meer zal kunnen helpen. Maar ik hoop zo dat hij toch nog beter wordt, overgeven doet hij nauwelijks, heeft wel zweertjes in de maag en dan spuugt hij een licht bloederig slijm ( 2 keer gebeurd). Hij slaapt veel. Maar springt wel nog op de tafel , het aanrecht. Ik weet het echt niet meer, velen zeggen laat hem inslapen, maar momenteel kan ik het nog niet, telkens het in mijn hoofd komt, begint hij toch weer te eten
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

De kat heeft een serieuze dip gehad, doet het nu goed, na een tijdje dwangvoeren, eet hij terug zelfstandig wel vers gekookt vlees, de rest moet hij niet, hij ziet er beter uit en is sinds een dikke 6 weken 300 gram bijgekomen. Zijn infuusje wordt niet meer gegeven, wel oraal wordt vocht bijgegeven
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen poes

Bericht door Anne »

Als je toch dwangvoert zou je dat net zo goed met niervoeding kunnen doen
Want zo maak je je arme kat alleen maar zieker :-(
Hij zal zich elke dag meer misselijk voelen door alle afvastoffen die de nieren amper kunnen verwerken
En zweertjes in de maag, dat wordt veroorzaakt door een te hoog ureum gehalte in het bloed
Ik zou eerlijk gezegd niet te lang wachten nog
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierfalen poes

Bericht door Zizi »

Fijn dat je kat het nu goed doet en zelfstandig eet. Krijgt je kat medicijnen voor de maag? Zoals zitac? Geeft je ook fosforbinders bij het voer/gekookt vlees?
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Hoi de poes wordt niet gedwang voert. Nee momenteel eet hij enkel kip en tonijn, het is eens een goede dag en de volgende dag weer minder, Het is echt op en af. Zijn stoelgang is een groot probleem.. Zelfs met extra vocht. Dwangvoeren doe ik niet meer, het was niervoeding van hills K/D die we hem dwangvoerden, maar nu zijn we op het punt, dat we enkel nog wat water bijgeven, de poes is in slechte conditie, we geven hem enkel wat hij nog kan / wil eten. Het gevecht om te dwangvoeren is voor hem een extreme last, hij is dan volledig uitgeput. Nee ik doe geen fosforbinders bij het gekookt vlees. Iets wat hij niet gewoon is, zal hem weer afremmen om te eten. Hij zal het niet blijven uithouden, dat beseffen we heel goed, we willen hem enkel nog zo veel mogelijk comfort geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen poes

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte voor jullie in deze laatste periode in zijn leven
Heeft hij last van obstipatie? Dat hebben vele nierfalers, de ontlasting wordt erg hard doordat het lichaam vocht ontrekt. Wat je daarvoor zou kunnen geven is lactulose drank, een soort laxeermiddel, oa te koop bij de kruidvat
Ik hoop dat hij nog even mag genieten bij jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Hoi ik heb hem vanmorgen lactulose siroop gegeven van de apotheek ( In belgië kan je dit niet kopen in kruidvat) ( zelfde als bij dieren) de ingrediënten zijn juist het zelfde als bij mensen en dieren. Ik heb hem een kleine 3 ml gegeven. + extra vocht zo'n 50 CC. Maar die siroop werkt niet zo snel denk ik? Dus even wachten en hopen op een drolletje.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfalen poes

Bericht door Anne »

Nee zo snel gaat dat niet,misschien zie je morgen al verbetering. Je zou hem sochtends 1 ml kunnen geven en savonds 1 ml,mocht dat niet helpen dan zou je 2 ml kunnen proberen per keer
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierfalen poes

Bericht door Zizi »

Geef je wel iets voor de maag? Daar kunnen ze zich namelijk flink beroerd van voelen zonder dat je goed doorhebt dat het daardoor komt, maar bij die van jou heb je zelfs bloed in het overgeefsel gezien.

En fosforbinders heb je ook van porus one, met porus ad one. De ad one is een saus om de porus one mee te geven. Zie hier: https://www.medpets.nl/zoeken/?search=porus+one

Dat zou je op z'n minst eens kunnen proberen of hij dat wil eten, kun je misschien zelfs zitac doorheen doen.

Wel erg dat je eerste DA zo kort door de bocht was, want er was nog best kans geweest dat je kat had kunnen herstellen. Weet je zeker dat je het zo laat? Geen bloedonderzoeken meer? Geen infuus indien nodig?
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Ik ben bang voor het infuus, met het onderhuids infuus is er al eens vocht op de verkeerde plaats terecht gekomen, had een erg zware ademhaling, dit is gelukkig spontaan afgekomen. Hij heeft 1 keer bloed overgegeven enige tijd terug, dit kwam van een zweertje die was opengegaan, ik bekijk je link zeker eens goed na. Ik vind de poes erg onstabiel, de ene dag lukt het al beter dan de andere. Ik wil mijn poes echt niet meer brengen naar de dierenarts, hij is zo bang in de wagen, hij begint over te geven en plassen en zelfs stoelgang van angst. Ik heb de indruk dat de poes alles terug uitplast wat hij opneemt. Ik wil gewoon nog samen genieten met hem, ik vrees dat er nog weinig mogelijk is. Dwangvoeren zullen we niet meer doen, dit is telkens een extreem groot gevecht, zelfs gewoon vocht toedienen oraal is een gevecht ( maar dit doen we uiteraard wel nog). Langs de ene kant wil ik graag zijn bloedwaarden weten, maar dit is van onder belang, dit is niet fijn voor de poes. Bedankt voor jullie advies
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierfalen poes

Bericht door Zizi »

Vocht oraal toedienen haalt ook maar weinig uit dus dat zou ik ook niet doen. Als je het prikken niet goed kunt had ik zelf wel voor een opname gekozen in het begin. Of was je kat al veel langer aan het kwakkelen? Kun je niet bij de DA-assistente een les vragen in het onderhuids vocht spuiten?

Ik heb het idee dat je nog niet veel weet van nierfalen en wat er precies gebeurt in het lijf, in het belang van je kat zou ik me daar wel snel goed in gaan verdiepen. Zo schrijf je iets aparts over het vocht toedienen, dat je het idee hebt dat alles er weer uitkomt (zoiets schreef je eerder ook al, dat de dag na toediening je kat veel plast, dus je geeft/gaf het ook niet elke dag?). Het is niet zo één twee drie uit te leggen maar in het kort is je kat zichzelf aan het vergiftigen doordat zijn nieren niet goed meer filteren (en hoe meer eiwit je hem voert hoe meer vergif), zijn bloed wordt dus niet goed ontdaan van bepaalde afvalstoffen en daar voelt hij zich zo beroerd van. In het acute stadium of bij een verslechtering is daarom het spoelen zo belangrijk. En uiteraard komt al dat vocht er ook weer uit, dat moet ook, maar het neemt dan een deel van de afvalstoffen mee en dat is dus juist het doel.
Daarnaast gaat er veel vocht verloren door de slechte werking van de nieren (de urine wordt niet goed geconcentreerd) dus moet dat aangevuld worden.

Je lijkt je ook niet te beseffen dat die afvalstoffen de maagwand aantasten en je kat zich daar erg rot door kan voelen, ook als er geen bloed in het overgeefsel zit.

Ik begrijp heel goed dat je je kat niet wil plagen, dat gevoel ken ik momenteel ook heel goed. Ik heb echter wel het gevoel dat je nu gewoon niet weet wat er speelt en daarom veel laat liggen waar je kat zich beter door zou kunnen voelen. Allereerst de mijns inziens best reële mogelijkheid dat het niet chronisch is (of was?) en hij helemaal zou (of had?) kunnen herstellen. [oh wacht, ik zie nu dat het al speelt van drie weken voor je eerste post, dan zal herstel in de zin van genezing niet meer kunnen]. Maar ook dat als het wel chronisch is en je vooral voor comfort wil gaan je hem met een beetje hulp en kennis beter zou kunnen laten voelen. Als je dat niet wil doen dan vraag ik me af of het nog eerlijk is voor je kat en moet je misschien toch aan een andere beslissing gaan denken. Gezien zijn waarden in december, die niet meer gecontroleerd zijn, zijn slechte conditie, moeite met zijn ontlasting, geen onderhuids infuus meer, hij niet elke dag eet. Hoe fijn is het nog voor hem? Sterkte.
stephanie c
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020 16:37

Re: Nierfalen poes

Bericht door stephanie c »

Sorry jij moet me hier niet veroordelen, het lijkt alsof je me hier de les komt spellen, ik ken wel iets van nierfalen, en ik kan onderhuids spuiten, ik ben verpleegkundige al sinds vele jaren. Denk je dat ik hem water rechtstreeks in de longen heb gespoten? ?? Naar mijn inziens moet je eerst eens goed nadenken voor je hier een hoop verwijten naar mijn hoofd gooit. Ken jij mij persoonlijk? ik denk het niet, je lijkt dit en dat niet te beseffen. Wat ik besef is dat ik mijn kat niet opnieuw onderhuids infuus ga geven, hij is zeer zwak en dan komt het in zijn longen terecht, en niet op de juiste plaats. Een reactie hoeft niet meer. Ik hoef deze verwijten niet, dus ik begeef mij niet meer op dit forum.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Nierfalen poes

Bericht door Kikimax »

Een normale reactie zou op zijn plaats zijn. Je vraagt om advies en hulp en die word je op een nette manier gegeven. Er zit totaal geen verwijt in zoals ik het lees. Ik vind dit juist een heel net forum zonder verwijten en daarmee jouw reactie niet gepast. Als je een vraag stelt, moet je niet zo reageren als je een absoluut normaal antwoord krijgt. Dit gezegd hebbende wens ik je succes verder.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie