Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Het zorgen voor een nierpatient is helaas zwaar met alle zorgen. Je staat er mee op en je gaat ermee naar bed. Wat je kan doen om te kijken of Yuki genoeg binnen krijgt is op de verpakking kijken van het natvoer. Daar staat op hoeveel ze elke dag moeten hebben en ook op de verpakking van de brokjes staat een aanbevolen hoeveelheid
Voor de nieren zijn een kleine hoeveelheid het beste, dus om de twee uur iets aan bieden is prima, je zou dan de brokjes die misschien de hele dag tot haar beschikking staan kunnen weghalen en alles gaan afwegen, zodat je goed kunt zien hoeveel gram brok en natvoer ze naar binnen krijgt
Sterkte met de wanhoop en alle zorgen
Je bent goed bezig, probeer je ook op andere dingen te focussen, maar ik weet hoe moeilijk dat is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kittentjes

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door kittentjes »

Helaas heb ik geen tips of adviezen maar ben geraakt door je verhaal, wil je veel sterkte wensen met yuki en alle zorgen

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat wanneer een kat 60 gram voer krijgt hij in leven blijft, maar 100 gram is beter en vanaf 140 gram gaat hij aankomen.
Noa kreeg rond de 100 gram (en kwam 1,5 kilo aan in een half jaar tijd) en at daarnaast - nadat ik met de homeopatische korreltjes was begonnen - ook zelf weer (foute) brokjes.

De hoeveelheid voer die je geeft is dus niet teveel en staar je niet blind op wat er op de blikjes staat want dat is veel te veel (volgens mij stond er op de Trovet-blikjes dat ze er twee per dag moest en dat is 170 gram).
Je zult het vaker merken dat het de ene dag beter gaat dan de andere, maar dat is niet direct reden voor ongerustheid.

Toen ik een jaar na de diagnose bij dezelfde internist was met een andere kat, heb ik hem gevraagd hoe het kon dat hij - met al zijn ervaring - had geadviseerd om Noa in te laten slapen en dat ze ondanks dat nog steeds leefde en geen tekenen van nierfalen vertoonde. En toen was zijn antwoord: omdat jullie Noa voeren. De meeste katten met nierfalen gaan namelijk dood omdat ze stoppen met eten.

Ga dus door zoals je begonnen bent. Het is geen garantie helaas, maar de enige manier om Yuki aan de gang te houden!
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Dat zal ik doen Anne, dankjewel. Vandaag gaat hij steeds naar zijn bak maar spring er zonder te plassen of te poepen uit :( Hij heeft de afgelopen 3 uur nog wel een plasje gedaan, ik hoop dat hij geen moeite met plassen heeft.

Dankjewel kittentjes voor je lieve bericht, dat is al meer dan genoeg.

100 gram natvoer + 10-20 gram droogvoer is wat ik ga proberen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat, je berichten stellen mij een beetje gerust dankjewel. Ik wil hem graag onderhuids infuus geven en het liefst een paar dagen lang al vond de DA dat nog niet nodig. Op youtube staan er best veel videos waar ze het laten zien, het ziet er allemaal heel makkelijk uit maar ik zou het niet durven met zo een grote naald.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

De 100 gram natvoer is voordat je er extra water bij hebt gedaan? Dat lijkt me in ieder geval wel voldoende om een dip door te komen. Zeker als hij er ook nog wat brokjes bijknabbelt. Bowy kreeg toen ook maar 100 gram nat dieetvoet (maar zij was wel 18 toen dus wel echt senior) en dan was ik al blij.

Ik begrijp dat het spuitjesvoeren al erg goed gaat. Daar heb ik gelukkig geen ervaring mee maar mij lijkt het ook een kwestie van behendigheid (zonder dwang).

Ik weet nog... rond deze tijd komt er veel op je af. Je twijfelt veel en leest veel op internet (dat is ook goed voor je zelfvertrouwen en kennis). En ondanks dat de zorg voor je lieverd blijft de komende tijd zul je ook merken dat bepaalde dingen routine worden. Nierpatientjes kunnen om de zoveel tijd weer een dip krijgen met slecht eten (dat zijn dan weer even stressvolle momenten). Maar meestal kun je ze er wel weer doorheen trekken. Tot het moment dat dat echt niet meer lukt en het genoeg is.

Ook ik vind dat je prima bezig bent. Ik hoop dat je Yuki nog een lange tijd bij je kunt houden. Hij heeft natuurlijk een behoorlijke achterstand met een geboren afwijking maar hij is eigenlijk nog te jong om er zomaar tussenuit te piepen.

Dus ook mijn duimen draaien volop.
Knuffels voor Yuki :pdthug:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Dankjewel Rik! Het is inderdaad 100 gram natvoer + een beetje water. Hij drinkt minder dan eerst, zou dat komen omdat hij zoveel natvoer binnenkrijgt ? Hij lijkt ook minder te plassen, ik weet het niet en wat mij ook is opgevallen en wat ook nieuw voor ons is; als hij plast springt hij meteen uit zijn bakje zonder te graven, dit doet hij sinds hij terug is uit het ziekenhuis.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Ja hoor. Dat mindere drinken komt zeker door het meerdere natvoer. Ik zie ze hier bijna nooit drinken (maar hier krijgen ze volledig KVV). Ook Bowy zag ik bijna nooit drinken. Als je denkt dat het te weinig is kun je, als het niet stressvol is, wel wat bijgeven met een spuitje. Maar dan weet je in ieder geval dat een kat op natvoer niet zoveel uit zichzelf drinkt. (Vandaar dat natvoer ook goed is omdat een kat ook uit nature veel vocht haalt uit het eten)

Het minder plassen kan dan ook zijn dat hij toch wat minder vocht binnen krijgt. Spuitje water kan in ieder geval nooit kwaad. Hoe meer vocht hoe beter voor een nierpatientje. Het moet echter niet belastend of stressend worden.

Als het mindere plassen nu gelijk staat aan de hoeveelheid van vroeger dan lijkt me dat een goed teken. Indien het veel minder is dan vroeger zou je dus wat vocht bij kunnen geven.

Het niet ondergraven kan zijn omdat hij zich nu niet echt op zijn opperste best voelt. Dat keert dan wel weer terug.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu met Yuki, Layth?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5140
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik zie dat je al heel veel adviezen gekregen hebt, ik wil je heel veel sterkte wensen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Hallo allemaal en nogmaals bedankt!

Yuki plast gelukkig gewoon normaal, ik heb het bijgehouden en dat gaat goed. Poepen heeft hij nog moeite mee maar hij doet het in ieder geval wel.

Gisteren heeft hij uit zichzelf 25 gram droogvoer gegeten, dat gaat ook goed. Voor de rest geef ik hem dagelijks natvoer met spuitjes wat nog altijd ruziën is. Hij drinkt graag viyo water. Liggen en slapen doet hij veel maar spelen wilt hij nog steeds.

Ik ben benieuwd hoe hij het vandaag en morgen zal doen want tot en met gisteren kreeg hij dagelijks 1/4 cerenia tablet maar die zijn op.

Het lijkt er dus op dat het wat beter gaat, ik ben benieuwd hoe zijn nierwaarden ervoor staan maar die worden pas over 1.5 week getest. Tot en met dan gaan we zo door.
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Gelukkig een positief bericht (ben altijd bang dat er iets gebeurd is wanneer je niets meer hoort)!
Ga zo door, Yuki!!
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Bedankt :) komt omdat ik weer probeer mijn dagen normaal door te brengen. Met Yuki lijkt het momenteel goed te gaan.. behalve dat dwangvoeren vandaag onmogelijk was, hij vecht er steeds harder tegen ik weet niet wat ik moet. Gelukkig eet hij vanzelf nog brokjes.. dwangen heb ik geen zin meer in momenteel.

Hij heeft trouwens een rommelende buik, heel erg zelfs.
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Zijn de nierwaardes alweer getest?
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Fotokonijn »

Een van de zwerfkatten die wij verzorgen heeft ook nierfalen.(Crea 579 en na drie dagen spoelen 635)
De medicatie van de da hielp niet of had negatieve bijwerkingen.
Via een kennis die al jaren een nierkat heeft, hebben we de kat gezet op een 1/4 tablet Periactine(tabletten van 4 mg) per dag en Porus One korrels en Porus add One vloeistof(om de pil mee naar binnen te krijgen).
Vanmorgen kwam de kat zelf om eten vragen!
Zie mijn andere topic.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
jaekry
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2020 19:34

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door jaekry »

Ik kan je alleen mijn verhaal doen, misschien helpt het je een beetje.

Onze Ragdoll zit al een jaar of 2/3(langer?) op mirtazapine. Ze krijg 1/8(!) tablet per 2 of 3 dagen.
Vrij weinig, maar misschien net die lichte ondersteuning. Harde nierdieet brokjes (best knap met de helft van haar tandjes) en nota bene zacht blik voor van de AH (na jaren tobben met betere / merk voeders, is dit wat madam graag eet én ook binnen blijft.) Het is wat het is. Voor nu. Kan zo maar weer veranderen.
Voor ons is het meer "pappen, nathouden en observeren"... Soms kan je niet meer doen dat, en is dat okay.

Ik heb onze HTK kat, door drie episodes van ziekte heen geloodst mbv (ook nachtelijke) dwang voeding, en dat was voor mij de limiet. Bij een volgende episode, zouden we de andere weg inslaan. En dat maakte de keuze voor ons ook duidelijker toen het zo ver was. Nog steeds verschrikkelijk, maar soms is 'verlies' accepteren een groter 'gewin'.

Bepaal wat je wilt doen en tot hoever. Schrijf het op. Want het is zo'n glijdende schaal. Het geeft je zelf ook houvast. (Bij mij/ons zeker.)

Sterkte en wijsheid!
Plaats reactie