Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Hallo,

Helaas zijn we zaterdag avond erachter gekomen dat onze lieve Yuki chronisch nierfalen heeft. Het is een Ragdoll, die vergeleken met andere ragdolls, maar ook andere rassen altijd een kleine kat is geweest. Altijd aan de lichte kant geweest en altijd heel veel gedronken en geplast. Ik heb hem toen ik nog in Turkije studeerde van een persoon gekocht die zelfstandig Ragdolls fokte. Hij was nog maar 6 a 7 weken oud toen ik hem kreeg en helaas was toen het enige wat we wisten dat we een kat wilden, en voor de rest wisten we niet dat een kitten minimaal 3 maanden oud moet zijn e.d.. Dat er testen gedaan moest worden, waar er op gelet moest worden. Toen we hem kregen was hij zeer licht, had problemen in zijn oren en ogen, het was dus een zieke kitten. Maar voor de rest, als we de fokker moesten geloven was hij gezond.. behalve dat de moeder, omdat Yuki de laatste geboren kitten was, niet veel aandacht heeft gegeven.

Ik heb hem toen de eerste dag meteen naar een dierenarts gebracht, ze vonden hem gezond, behalve dat hij dus te licht was en de problemen in zijn oren en ogen. We kregen medicijnen en druppels mee. Hij had heel vaak diarree omdat hij heel veel water dronk. De eerste weken/maanden hebben we hem zeer vaak naar de dierenarts moeten brengen, en hoe vaak wel niet we hebben aangegeven dat hij veel minder dan andere katten at, dat hij langzaam aankwam en dat hij echt nonstop water drinkt. Ze vonden dat top, hij moest veel drinken omdat water belangrijk is voor kittens.. we kregen wat medicijnen mee tegen zijn diarree, voor de rest vonden ze hem er gezond uitzien.

Hij leek gezond te zijn. Hij was speels, hij was altijd met ons, hij sliep en slaapt nog altijd met ons, hij at 50 gram per dag droogvroeg + een beetje natvoer. 2 jaar lang heeft hij altijd exact 29 a 30 dagen gedaan over 1.5 kilo droogvoer, dat was gewoon de standaard. 2 jaar lang heb ik in Turkije aan zoveel dierenartsen gevraagd en Yuki langs gebracht omdat niemand echt wat deed,. Zo vaak aangeven dat hij heel veel water drinkt en veel plast, weinig aankomt. Ik vroeg zelfs een keer of mss een bloedtest een idee zou zijn maar dat was niet nodig. Had ik het maar geforceerd..

En dan afgelopen augustus voordat ik naar Nederland terug zou verhuizen werd hij ziek, hij plaste nonstop en kwam ook bloed bij zijn urine. We zijn direct naar een dierenarts gegaan, ze hebben toen met de echo gekeken naar zijn nieren e.d.. Ze zeiden dat alles gewoon goed was. Yuki kreeg een paar injecties, paar medicijnen die ik een week lang aan hem moest geven. Hij gaf toen een keer over waardoor ik hem meteen naar een andere dierenarts heb gebracht omdat die op dat moment dichtsbij was, zij gaven hem ook een paar spuiten en ik zou niet weten wat. Daarna zijn we met Yuki naar Nederland gekomen. Ik ben zo boos op me zelf, ik had verstandiger moeten wezen en niet elke dierenarts vertrouwen.

Nu zijn we al 4 maanden terug en sinds we terug zijn is Yuki minder gaan eten, hij van 3.5kg geleidelijk naar 2.8kg afgevallen. Ik ben nog 2-2.5 maanden terug toen hij nog rond de 3~kg was naar de dierenarts geweest hier. Maar omdat Yuki de reis heel stressvol heeft meegemaakt, en het verhuizen een grote verandering was, hebben we toen zijn lusteloosheid en zijn gewichtsverlies hieraan gelinkt. Wss heeft dit het ook wel versnelt.. en hoe dom ben ik wel niet geweest om toen niet aangegeven te hebben dat hij wel heel veel drinkt en veel plast, toen er werd gevraagd of hij voldoende drinkte zei ik alleen ja. De dierenarts vond hem gezond en vond dat hij veels te jong is (nu 2.5 jaar oud ) om een serieuze ziekte te hebben. Maar nu ik heb gelezen dat het niet normaal is om te zien dat je kat water drinkt, en wij zagen hem minstens 10 keer per dag water drinken, kan ik het niet geloven dat de artsen in Turkije niet hebben verdacht.

Afgelopen week stopte hij zo goed als met eten en zaterdag gaf hij het eten wat hij had gegeten over. lk ben meteen naar de spoed ziekenhuis in Utrecht gegaan. Het eerste wat ze hebben gedaan was een bloedonderzoek, en ja.. Yuki was ziek. Zijn creatinine waarde was boven de 600, zijn nieren werkten dus niet meer (goed). Ze zeiden of dat hij meteen aan het infuus moest, of onderhuids infuus of inslapen. Ik kon het niet geloven en vroeg of het echt zo serieus was, en ze zeiden ja. Zo pijnlijk was het, ik kon mijn trainen niet tegen houden en sindsdien ben ik helemaal kapot en lijkt het alsof het leven niks meer betekent. Ik ging eerst voor onderhuids infuus omdat de kosten anders heel hoog zouden zijn en helaas ben ik nog steeds werkloos wat niet helpt, ze hebben het geprobeerd maar Yuki wilde het niet. Daarna heb ik hem naar huis meegenomen en besloten om te wachten op mijn eigen dierenarts die pas aanstaande donderdag weer open gaat. Zondag liet mijn hart het niet meer toe, heb ik geld geleend en hem meteen naar het ziekenhuis gebracht en met het infuus begonnen. Toen zei de arts weer dat inslapen ook een optie is.. maar gisteren nog een gesprek met de arts gehad, hij heeft mij verteld dat inslapen nu nog niet nodig is maar dat Yuki hierdoor wel dood zal gaan, en hoe lang hij zal leven kon hij niet zeggen maar niet heel lang. Vandaag werd ik gebeld dat ik hem mocht ophalen, hij heeft nu 48 uur infuus gehad en ziet er nu wel wat beter uit. Omdat de kosten heel snel oplopen was nog een dag helaas geen optie. Voor 2 dagen infuus en een paar onderzoeken heb ik 1000 euro betaald, ongelovelijk. Niet dat geld belangrijk is, als ik het aankon zou ik alles wat ik heb uitgeven. Ze hebben vanochtend weer een bloedonderzoek gedaan en zijn creatine waarde is van 6xx~ naar 534 gedaald en de ureum waarde is 35 mmol/l. Nog steeds heel hoog dus. Ze hebben gisteren met de echo naar zijn nieren gekeken en hij is dus hoogstwaarschijnlijk met een afwijking geboren wat duidelijk te zien was. Het is niet zo erg als ze dachten maar het was er wel en zijn nieren hebben het nooit goed gedaan.

Donderdag ga ik meteen naar de dierenarts en gaan we kijken hoe we verder moeten. Als hij weer aan de infuus moet zal ik het doen. Inslapen kan ik niet aan denken, hij ziet er nog oke uit.. en hij is nog zo jong, zo klein, hij rent nog, hij speelt nog. We houden zielsveel van onze kat en we zijn er zo kapot door.. vooral omdat we in Turkije dus nooit juist zijn geholpen.. ik kan het niet geloven dat ze terwijl ze met de echo ernaar hebben gekeken, niks hebben gezien of gezegd. Ik zit nog vol ongeloof.

Hij is nu weer thuis, ik heb een '' cerenia 16mg tablet '' meegekregen die ik 1 x per dag moet geven. Voor de rest is mij vertelt dat het momenteel niet uitmaakt wat voor voer ik hem geef, nat of droog, speciale voer of niet, het belangrijkste is dus dat hij aankomt. Ik heb geen idee of ik het tablet met het eten moet geven, voor het eten of na het eten.

Ik zou niet weten hoe ik verder moet totdat ik mijn dierenarts spreek, maar dat is pas donderdag. Normaal geef ik hem Orijen merk brokjes zonder graan en natvoer zonder graan. Normaal heeft hij 24/7 brokjes en eet hij wanneer hij wilt. Waar hij 1 maand deed over 1.5 kilo.. heeft hij de afgelopen maanden 2 maanden over gedaan :(.

Wat is het meest verstandige en wat kan ik nog meer doen om hem te helpen en ervoor te zorgen dat het beter gaat. Dierenartsen vertrouwen durf ik niet meer, al heb ik veel meer vertrouwen in mijn dierenarts hier in Nederland dan alle dierenartsen in Turkije, heb ik meer vertrouwen in de ervaring van anderen. In tranen uitbarsten is het enige wat we al 3 dagen doen, we eten niet, slapen niet, liggen maar in bed, wat niks helpt. We willen daarmee ophouden en met gezond verstand Yuki helpen en hem moet liefde behandelen, het beste doen en als het moet met liefde laten gaan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Ik zou hem zo snel mogelijk op nierdieet overzetten!! Ik vind het heel raar dat je dit avies niet hebt gekregen :-x Niervoer ontlast de nieren ivm aangepaste eiwitten en normaal voer is nu te zwaar voor de nieren
Wat ontzettend triest verhaal dit.
Veel vocht is nu belangrijk, het liefst elke dag een infuus thuis of bij de da, zodat je kat minstens 200 ml vocht extra toegediend krijgt.
Ik vind het jammer dat je eigen da dit niet heeft voorgesteld. Door het hoge ureum gehalte zal je kat misselijk zijn en moeite hebben met goed eten
Bedenk wel dat aangetaste nieren niet meer kunnen herstellen. Door niervoeding beschadig je de over gebleven nier capaciteit minder en veel katten kunnen dan nog een tijd mee.
Het is alleen jammer dat de nierwaardes van jouw poes niet sterk zijn gedaald
ik hoop dat je een andere da kunt vinden die je infusen voor thuis mee wilt geven, want die ureum waarde moet zo snel mogelijk naar beneden en dat kan dus door extra vocht en nierdieet
Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Hallo Anne,

Bedankt voor het snel reageren!

Ik vind het zeer vervelend dat ze mij hebben vertelt dat dat niet hoeft, ik heb het zelfs gevraagd maar ze vonden het niet nodig zolang hij maar eet. Ik heb via medpets meteen een nierdieet proefpakket gekocht, hopelijk krijg ik hem morgen en zo niet koop ik het wel van de DA. Ik hoop dat zijn waardes niet al te veel stijgen voordat we met de nierdieet beginnen.

Hij eet momenteel wel goed, ik denk dat de tablet die we hebben meegekregen wel helpt. Gisteren heeft hij minimaal 150 gram natvoer gegeten en veel gedronken. 8 a 9 keer geplast ook, zeer veel. Vandaag heeft hij tot en met nu +- 70-80 gram natvoer gegeten en een beetje brokjes. Maar hij rustig, heel rustig en heel stil.. zijn stem klinkt anders, hij piept niet meer, hij is traag en slaapt veel, normaal is hij altijd bij mij maar nu hij terug is uit het ziekenhuis zoekt hij donkere en rustige plekken op. Ik zie hem ook muren likken, wat nieuw is voor ons. Heb begrepen dat het door bloedarmoede kan komen. Wat moeten we tegen bloedarmoede doen? Als ik het me goed herinner ligt zijn rode bloedcellen waarde rond de 18-19% wat veel te laag is. Hier hebben ze mij niks over vertelt maar ik ga het wel aan mijn eigen DA vragen.

Morgen ochtend ga ik meteen naar mijn eigen DA, kwa timing hebben we helaas pech omdat mijn eigen DA van 23 dec tot 2 jan gesloten was. Ik heb heel veel gelezen op de forum en opgeschreven en zal zelf ook proberen invloed te hebben hoe Yuki behandelt zult worden en als ik er niet tevreden mee ben ga ik inderdaad van DA veranderen.

Bedankt, ik hoop dat onze schat nog jaren met ons blijft en samen met ons van het leven geniet
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Wat goed dat je je hebt ingelezen.
En wat fijn dat hij ondanks de hoge ureum toch wel zelf eet.
Vocht is erg belangrijk, je kan hem ook dmv spuitjes (zonder naald) extra water in zijn bekje spuit, hoe meer vocht hoe beter de nieren spoelen
Google ook eens op pronefra, wellicht ben je het tegen gekomen bij het inlezen. Je da verkoopt het misschien ook

Virbac Pronefra
Virbac Pronefra is een smakelijke orale suspensie en is gebaseerd op de samenwerking van 5 specifieke ingrediënten: calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat, chitosan, polysacchariden van de Astragalus en marine oligopeptiden.

Deze ingrediënten hebben de 4 volgende essentiële effecten:
Calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat binden fosfaat in het maagdarmkanaal en verminderen daardoor de beschikbaarheid van fosfaat vanuit de voeding.
Chitosan zorgt voor de binding van ureum-toxinen in het maagdarmkanaal.
De polysacchariden van de Astragalus helpen de normale nierstructuur te behouden door de progressie van fibrosering te reduceren.
De marine oligopeptiden zijn gunstig voor de bloeddruk.
De kracht van Pronefra
Beperkt de beschikbaarheid van fosfaat
Bindt uremische toxinen
Ondersteunt de nierfunctie
Pronefra is gunstig voor de bloeddruk
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, wat een verhaal....
Ja, dit klinkt als iets wat al een tijdje speelt. En als ik zo tussen de regels doorlees, dan heb ik niet al teveel vertrouwen in de behandeling van die Turkse dierenartsen, om het maar vriendelijk te zeggen. Dikke kans dat er medicijnen/injecties zijn toegediend die Yuki's nieren geen goed hebben gedaan. Maar daar heb je nu niks meer aan.....

Voor zo'n kleine poes is een heel tablet Cerenia per dag teveel, een halve tablet is meer dan genoeg. En probeer het niet op een nuchtere maag te geven, want dan heb je kans dat het weer wordt uitgespuugd. Desnoods iets van een (vloeibare) snack ofzo, dat er iets in de maag zit, en dan de Cerenia.

Wat betreft het voer: natvoer is verre te prefereren, vooral vanwege het vocht. Als nierdieet goed wordt gegeten, des te beter - maar het belangrijkste is dat Yuki blijft eten, ook als is het dan geen nierdieet, maar ander hoogwaardig voer (met niet al teveel eiwit). En ik denk dat het goed zou zijn als Yuki nog 1 of 2 dagen intraveneus infuus krijgt. Overigens vind ik € 1.000,- voor 2 dagen opname en infuus plus wat bloedonderzoek idioot veel geld..... Als, zo'n het echt te begrotelijk wordt, zou ik in ieder geval (meerdere dagen) een onderhuids infuus geven, circa 100 ml fysiologisch zout.

Misschien kan je ook urine opvangen (met de juslepel methode)? Dan kan gekeken worden naar de waterigheid (SG), de zuurgraag (pH) en de aanwezigheid van eiwitten (UPC-waarde). Ik vermoed dat de urine waterig is (nauwelijks gele kleur), en dat er sprake is van eiwitverlies is via de urine. In dat geval zou je Semintra kunnen gaan geven.

En wat ik binnenkort ook zou doen, is de bloeddruk bepalen. Zou me niet verbazen als die (veel) te hoog is. Maar misschien eerst kijken of je Yuki hier doorheen kan slepen, en dat je haar stabiel kunt krijgen - want de nierwaardes zijn echt wel zorgwekkend, helaas.....

Sterkte met Yuki!
Erik
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 01 jan 2020 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Inderdaad pronefra of ipakitine.

Zorg ervoor dat ze Semintra of Fortekor alleen voorschrijven als er ook daadwerkelijk eiwit verlies via de urine is geconstateerd (en niet eerder). Vaak willen dierenartsen dat ook voorschrijven terwijl het niet altijd nodig is (en geen urineonderzoek heeft plaatsgevonden).

Een creatine van boven de 600 klinkt een beetje als acuut. Als het chronisch is dan is het al lang langzaam richting die waarde gegaan en zal het moeilijk zijn die nog naar beneden te krijgen. Spoelen was dan ook wel van kritiek belang. Hopelijk stabiliseert de waarde zich richting de 300.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Bedankt Anne! Ik zal er naar kijken, ik had ipakitine op de lijst maar deze voeg ik ook toe. Hij eet vandaag ook gewoon goed, 10 a 15 gram droogvoer + 120-130 gram natvoer tot en met nu, en ik voeg ook extra water bij zijn natvoer and hij likt alles ook meteen droog en daarna begint hij het vlees te eten, zoals altijd eigenlijk. Ik heb geprobeerd met een spuit water in zijn bek te spuiten, maar hij wilt niet meewerken maar hij drinkt en plast veel wat in ieder geval goed is denk ik.

Dankje Erik! Helaas heb ik nooit goede ervaring gehad met DA's in Turkije. Ik weet nog dat ze met 3/4 man Yuki 'stil' probeerden te houden alsof het een leeuw is zodat de DA een injectie kon doen, na/tijdens de injectie werd Yuki helemaal gek en agressief zoals ik het nooit eerder had gezien, hij viel iedereen en alles aan en ze zaten te bloeden.. hij weet niet eens hoe hij moet jachten en heeft totaal geen jachtinstinct en is never nooit agressief, ik schrok. Ik heb hem nooit zien sissen/blazen zelfs als hij anderen katten zag, behalve 2 keer bij de DA dus. Ik kreeg zelfs te horen dat mijn kat te 'agressief' was.. later thuis aangekomen zag ik dat zijn nek/rug had gebloed en niet een beetje ook. Maar goed, bashen heeft geen zin, ik heb er inderdaad niks aan.

Ik geef hem een 1/4 tablet per dag. Ik heb een manier gevonden om de tablet zonder moeite en zonder dat hij het door heeft te geven: tablet in een beetje vitaminepasta verstoppen waar hij heel graag aan likt.

Om exact te zijn 900~ euro, alleen de echo al bijna 200~. Voor het 'plaatsen' van de infuus wordt er apart gerekend, infuus apart, infuus aansluiten apart, 2 bloedonderzoeken, verblijf, consult e.d. Maar ik kon nergens anders heen, mijn DA verwijst bij spoed naar deze faculteit en het was weekend en laat in de avond. Ongelovelijk maar waar, bij een normale DA liggen de kosten denk ik (hoop ik) veel lager ?

Volgens mij hebben ze een urine onderzoek gedaan zie ik nu bij de eindrekening maar ik heb er niks van meegekregen. Dit is wat er staat:
- Urine sediment
- Uricult inzetten
- Urine-onderzoek algemeen (strip )

Als het goed is hebben ze alles doorgestuurd naar mijn DA en anders morgen vragen om een urinetest als die nog niet is gedaan en ook een bloeddruk test.

En jij ook bedankt Rik! Ik heb dit genoteerd en zal het morgen navragen/doorgeven. Uit de echo bleek dat Yuki waarschijnlijk met nierproblemen/afwijking is geboren :( en als ik terug kijk naar het verleden is dit inderdaad het geval. Wss heeft zijn nierfalen wel een '' boost '' gekregen door alles wat ze hem in Turkije hebben gegeven en geinjecteerd. Ik hoop dat het ons lukt de waarde naar beneden te krijgen. Ik wil niet opgeven, nooit.. maar ergens in mijn gedachten probeer ik het langzamerhand wel te accepteren, tenminste.. voorbereiden. Ik ben al dagen zeer emotioneel en verward.

Hij voelt zich denk ik ondertussen wat beter dan vanmiddag, we hebben een beetje gespeeld en daar had hij duidelijk lol in en daarna kwam hij op mij liggen en spinnen, gaf mijn voorhoofd een headbutt en daarna is hij blijven drukken tegen mijn hoofd en zo hebben we een minuutje of 10 gelegen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Ja, ik las al injectie hier en injectie daar. En als dat b.v. metacam was dan konden de nieren daar ook een behoorlijke opdonder van gekregen hebben (boven op een e.v. geboorteafwijking).

Zorg ervoor dat je naast alle facturen ook de uitslagen op papier hebt. Altijd. Dan heb je n.l. alles zelf bij de hand en kun je ook gericht dingen opzoeken. Dus altijd een eigen archief bijhouden. Je betaald ook voor de onderzoeken dus het is helemaal niet vreemd om die ook zelf te krijgen (ook als je ze zelf niet kunt 'lezen').

Urine-onderzoek via strip is niet zo heel accuraat. Dus wellicht, als Yuki zich straks weer wat beter voelt, zou dat een lab-onderzoek moeten worden voordat er echt semintra of fortekor voorgeschreven wordt. Of het niet heel duidelijk zijn dat er eiwitverlies is.

De eerste keer bloed afnemen bij Bowy was ook een makkie. Dat kwam omdat ze nét een tia had gekregen en zich niet goed voelde. Ze liet alles toe. Maar toen ze dat een paar maanden later nog een keer moesten doen strubbelde ze tegen. Ze moesten haar uiteindelijk met drie man (met die lange handschoenen !) vasthouden en zelfs toen lukte het maar nét. Ik had toen ook voorgenomen dat ik geen bloed meer af zou laten nemen. Ze was al gediagnosticeerd met nierfalen en torenhoge bloeddruk en was toen inmiddels 19 jaar. Dus die traumatische ervaring zou ik haar niet meer aandoen.

Gelukkig voelt Yuki zich schijnbaar weer iets beter.
Eiwit op strip is onbetrouwbaar 

De hoeveelheid eiwit in de urine kan gemakkelijk en snel worden bepaald met behulp van een strip die in de urine wordt gehouden. Deze bepaling is in veel gevallen niet zo betrouwbaar. Daarom is het toch beter om de eiwit/creatinine ratio te laten bepalen.
https://www.mcvoordieren.nl/eiwit-creatinine-ratio
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Coraline »

Qua voer heb ik bij een kat van een ander juist wél gezien hoeveel goeds een nierdieetvoeding bijdraagt aan hoe een kat zich voelt. Nu was dit een oude kat, van 18 jaar. Zij was behoorlijk suffig, de weg kwijt, soms evenwicht kwijt. Alles werd door een arts aan ouderdom geweten en dementie. Die dementie had ze ook wel, maar bij een andere arts werd geconstateerd door bloed- en urine- onderzoek en dat de nieren slecht werkten. Meteen op nierdieet gezet. En in mijn herinnering, maar kan het fout hebben, was de kat 2 dagen later ineens helder, actief. Nog steeds met vlagen suf, maar veel minder. Voor het baasje werd alleen een uitdaging voeding te zoeken die de kat lekker vond. Dat was een heel puzzelwerk. Niet veel aanbod en duur. Zelf uitzoeken in gewone voeding was ook moeilijk want ik weet nog dat zij bij het inwinnen van advies verschillende adviezen kreeg. Die vaak haaks op elkaar stonden, dus was moeilijk zelf een dieet te maken.
Vraag mij af hoe dit werkt met vers voeren?

Heel veel sterkte met jouw kat! 2,5 jaar is erg jong nog. Ik hoop dat de dierenarts donderdag nog opties heeft. Maar sowieso is het een nare tijd voor jullie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Arme Yuki, zo te lezen moet ze behoorlijk pijn hebben gehad tijdens de injectie destijds, en achteraf zo erg bloeden is niet OK. En net als Rik moest ik ook gelijk denken aan injecties met Metacam, en dat kan in deze situatie acuut nierfalen hebben veroorzaakt bovenop een chronisch probleem met de nieren van Yuki. Maar probeer je niet al te schuldig of boos te voelen, jij hebt altijd het beste proberen te doen voor je meisje!

De kosten die je noemt zijn naar mijn gevoel wel erg hoog. Natuurlijk zijn er verschillen tussen dierenartsen, hierbij een voorbeeld: https://www.ossehoofd.nl/praktijk/voorb ... italisatie.

Ik ben wel een beetje verbaasd dat Yuki nog zo goed eet, dat zou je bij zo'n hoog ureum gehalte eigenlijk niet verwachten. De ene kat kan heel anders reageren dan de andere op een hoog ureum gehalte in het bloed, maar goed blijven eten bj ureum 35 is toch wel bijzonder.... Maar op zich natuurlijk wel bemoedigend, want een uitdaging bij nierkatten is hoe ze in goede conditie te houden.

Sterkte vandaag!
Erik
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Je hebt al veel tips gekregen en daarom wil ik je alleen maar heel veel sterkte wensen. Het is een rollercoaster waar je in beland bent en ik hoop dat je Yuki er samen met de dierenarts weer bovenop krijgt.
Het belangrijkste is dat hij eet en dan het liefst nierdieet.

Onze Noa was net drie toen ze tgv een metacamvergiftiging nierfalen kreeg. Ook wij kregen het advies van een gespecialiseerde dierenarts (internist) om haar in te laten slapen. Gelukkig ging onze eigen dierenarts er niet in mee en zij heeft Noa opgenomen (drie dagen, kosten 200 euro) en daarna ging het steeds beter.
Pas 4,5 jaar later hebben we haar helaas in moeten laten slapen, maar al die tijd merkten we niet dat ze nierpatiënt was, terwijl de creatinine nooit lager is geweest dan 300 en de ureum nooit lager dan 17).
Ik hoop voor je dat Yuka net zoveel geluk zal hebben als Noa destijds. :epray:
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Bedankt allemaal!

Vandaag bij de DA geweest. Ik heb alles wat ik hier heb gelezen en opgeschreven aan hem doorgegeven. Het belangrijkste is net zoals jullie het al hebben aangegeven dat Yuki begint met nierdieet. Nadat hij een week of 2 op nierdieet heeft gezeten zal er een urine en bloedonderzoek gedaan worden heeft hij mij vertelt om te kijken hoe het gaat. Infuus vond hij nog niet nodig omdat Yuki er nog oke uitziet en nog zelfstandig eet en drinkt maar als het achteruit gaat zullen we 3 dagen lang elke dag onderhuids infuus geven. Voor de rest heeft hij vertelt dat katten die met een afwijking zijn geboren en waarvan de nieren nooit goed hebben gewerkt het helaas niet heel lang overleven, maar we gaan er dus wel voor. Maar helaas heeft hij mij vertelt dat het er niet zo goed uit ziet.

Ik heb meteen droog en natvoer gekocht bij de DA, Sanimed Renal en natvoer waar '' Dechra specific kidney support '' opstaat maar helaas wilt hij deze niet eten, droogvoer heeft hij maar 2 a 3 brokjes gegeten en daarna weggelopen en natvoer wilt hij niet eens likken. Ik ga zometeen verschillende natvoer en droogvoer shoppen. Ik hoop dat ik hem aan het eten kan krijgen.. en anders normaal voer + ipakitine of pronefra ? Vandaag eet hij helaas minder dan gisteren, maar hij eet nog wel.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Ik heb geen ervaring met nierdieet van sanimed, Je kan bij de da vershillende soorten kopen, laat de dierenwinkels links liggen daar heeft jouw Yuki te hoge waardes voor.
Als het goed is heb je smaakgarantie op de merken die je bij de da kan kopen, als je kat het niet lust kun je dan je geld terug krijgen.
Fijn dat Yuki er nog zo goed uit ziet. Het is belangrijk dat ze blijft eten, ik hoop dat je gauw een merk vindt die ze wel lust
Pronefra zou ik er zowiezo bij doen, alleen al vanwege de ureum verlagende eigenschappen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Je hebt wel wat keuzes voor nat- en droogvoer.
Hoeft niet perse de dierenarts-variant te zijn.
Zooplus heeft ook wat nierdieet-merken.
Bowy at de sanimed natvoer ook gewoon.

Mijn oude documentje:


Probleem met een nierpatientje is echter dat ze na een tijdje op een bepaald voer, dit gewoon weer laten staan. Dan moet je dus tijdelijk overschakelen. Je zult straks dus je kast vol hebben staan met verschillend voer (wat allemaal weer wisselend gegeten wordt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Ik heb de Hills k/d droogvoer gekocht, helaas wilt hij ook niet.. de hills k/d kip natvoer wilt hij ook niet, Royal canin speciaal nier dieetvoer kip eet hij ook niet.. ik ga zo de beaphar ook proberen en ik heb ook een nierdieet natvoer van animonda gekocht die ga ik ook proberen.. ik weet niet wat ik moet doen, pronefra heb ik besteld die krijg ik morgen binnen. Ik weet niet waarom hij ze niet eet, mss dat de ureum hoogte hem weer misselijk heeft gemaakt :( Hij likt het lekkere deel en loopt dan weer weg
Plaats reactie