Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Hij MOET in ieder geval eten. Niet eten is funest want dan bouwen de gifstoffen zich nog meer op waardoor hij nog slechter gaat eten. Beter slecht eten dan niet eten voor een nierpatientje. (Liefst natuurlijk met pronefra of ipakitine maar anders gewoon zonder, zijn oude slechte voer)

De integra at Bowy ook graag. Bij zooplus heb je ook een probeerpakket van beaphar. Het is dus even een kwestie om van alles in huis te halen en hebben. (Bowy kreeg alleen natvoer, lekker veel vocht, ook belangrijk)

O, en vraag even de proefzakje van trovet aan (gratis).
https://www.trovet.nl/product/renal-oxalate-kat/
(Onderaan staat de link naar het aanvraagformulier)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Noa wilde ook geen nierdieet. Wat ik ook probeerde, ze keek er niet eens naar. En omdat een nierpatient moet eten, zijn wij gaan spuitjevoeren. Dat was stressen in het begin en er zat meer op de keukengordijnen en op Noa's rug dan in Noa, maar we hebben volgehouden. In het begin steeds kleine beetjes en langzaam opgevoerd.
Ik vond het verschrikkelijk, maar we hadden geen keuze en na een paar weken raakte ze er aan gewend, werd ik handiger en werd het normaal. Na een half jaar wist ze niet beter meer en waren we binnen 5 minuutjes klaar (3x daags 8 spuitjes).

Mocht je het willen gaan proberen dan wil ik de foto's nog wel een keer plaatsen want ze staan niet meer op de site.
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Helaas wilt hij het 'ongezonde' ook niet meer.. ik denk dat hij weer heel misselijk is en geen zin meer heeft. Hij is ook trager dan vanochtend en gister. Ik heb geprobeerd met een spuitje voer te spuiten in zijn mond maar hij vecht er zo tegen..

Bedankt voor de link ik heb het meteen besteld en morgen krijg ik ook een probeerpakket van medpets.

Als je de fotos weer kan plaatsen graag Cerna. Ik wil het proberen, ik sta weer op het punt te huilen waar ik niet weer mee wil beginnen. Ik heb spuitjes van 10ml en 20ml gekocht vandaag. Ik probeer mezelf sterk te houden maar ik zie dat hij weer de slechte kant op gaat mijn hart kan het niet meer aan :(

Dit is onze Yuki toen hij nog goed en gezond was
Afbeelding
Afbeelding

En van de afgelopen dagen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Rik »

Vraag morgenochtend ook even aan je dierenarts of die mirtazapine heeft (eetlustopwekker). Een kruimeltje daarvan (1/8 tablet per 2 of 3 dagen) kan al voldoende zijn om de eetlust dusdanig op te wekken dat hij weer wat gaat eten. Hij moet uit die vicieuze cirkel geraken.

https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Ik heb zojuist kosten wat het kost een beetje in zijn mond kunnen spuiten, 15ml in ieder geval. Totaal 30 gram droogvoer + water gemixed totdat het een papje werd, geen idee of ik het juist heb gedaan maar hij heeft in ieder geval een beetje wat binnen gekregen, om alles op te krijgen moet ik nog 4 a 5 keer spuiten maar ik ben bang dat als ik hem in een keer teveel geef misselijk gaat worden en gaat braken. Hij poept al 2 a 3 dagen niet terwijl hij bijna alleen maar natvoer heeft gekregen de afgelopen dagen.. mss dat hij daar ook last van heeft. Ik zie hem zijn bakje in gaan, proberen en dan gaat hij er weer uit.

Ik ga morgen meteen de DA bellen en daar om vragen Rik, bedankt.
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Zojuist 30-35~ gram hills k/d met de spuit in 2 x gegeven, gaat makkelijker dan eerst. Voordat ik naar bed ga ben ik van plan om nog 1x te geven. Morgen ga ik er gestructureerd mee beginnen.
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Wat een mooie kat! En fijn dat het gelukt is!

Doe ongeveer 30 gram in een bakjes (in het begin de helft en dan vaker voeren; Noa kreeg Trovet):
Afbeelding

Druk evt. klontjes fijn:
Afbeelding

Voeg er zoveel warm water bij dat er een smeuïg papje ontstaat dat niet te dun en niet te dik is:
Afbeelding

Ik gebruikte 5 ml. spuitjes en sneed hier de bovenkant vanaf (evt. rafeltjes wegschuren):
Afbeelding

Vul een spuitje met een theelepeltje:
Afbeelding

Vul net zoveel spuitjes als je nodig hebt:
Afbeelding

Leg een handdoek op het aanrecht zodat de kat niet kan wegglijden:
Afbeelding

Iemand houdt de kat van achteren losjes tegen zodat 'ie niet naar achteren kruipt, bek open en in drie keer het voer voorzichtig naar binnen brengen (in het begin vraagt het wat handigheid omdat het spuitje open is, maar ik heb dit zo gedaan omdat je dan meer substantie hebt dan met het spuitpuntje er op want dan is het toch voornamelijk water met een kleurtje. Goed oppassen dus dat het niet te dun is):
Afbeelding

Veel succes!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een mooi en lief beestje - kan me voorstellen dat je je erg bezorgd voelt...

Rik heeft het al gezegd: Mirtazipine kan wonderen doen. Vaak wordt ¼ tablet voorgeschreven, maar voor zo'n kleine poes is 1/8 tablet voldoende. Je kan het fijnwrijven met een mesje, en dan oplossen in wat water, of eventueel in het natvoer als je gaat spuitjevoeren. Ik heb destijds Dalí uit z'n dip gehaald door iedere dag onderhuids infuus te geven - daar zou ik dus niet mee wachten.....

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Sterkte met alle toestanden. Ik heb Hummel* ook moeten dwangvoeren de laatste weken van haar leven. Zij had een ureum van 48, eerst 58, was na 4 dagen spoelen verlaagd naar 48
Wat je kunt doen als ze niet meer goed poept is een laxeermiddel geven. Veel nierpatienten krijgen obstipatie. De laxeermiddel kun je goedkoop bij oa de kruidvat kopen en haar dagenlijks om te beginnen 2x een spuitje van 1 ml geven
Goed dat je bent gaan dwangvoeren, ik had voor Hummel grote spuiten met een brede tuit die eigelijk voor konijnen worden gebruikt. Daar gaat 15 ml in. Ik liet de nierbrokjes weken in warm water en dan kun je heel makkelijk met een theelepel de spuit vullen. De spuiten zijn te koop bij de dierenarts, recovery staat er op de zijkant,ik heb ze altijd in huis voor het geval dat.

Het laxeermiddel wat ik bij de kruidvat kocht heet laxeerdranklactulose 667 1ml stroop

Ik zou als ik jou was de da inlichten en om een thuisinfuus gaan vragen. Je kereltje heeft echt extra vocht nodig

ik ben aan het duimen voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Cerna heel heel heel erg bedankt! Ik ga het zo ook proberen. Het is mij trouwens vandaag gelukt om Yuki in me eentje te voeren met de spuit zonder problemen! Gisteren lukte het niet eens met zn tweeen. Ik denk dat hij het door heeft, hij vecht niet meer en blijft stil zitten en bijna alles gaat lekker naar binnen.

Vandaag heeft hij tot en met nu 50 gram natvoer gemixed met water binnen, was wel wat aan de dunne kant volgende keer ga ik er wat minder water bij doen. Verder heb ik hem vandaag ik denk minimaal 15 gram droogvoer kunnen geven met de hand, hij heeft ze een voor een goed gegeten. Vanochtend at hij vanzelf ook al een stuk of 10 a 15 brokjes. De komende uren ben ik van plan om nog eens 40-50 gram natvoer te geven met de spuitjes of ga ik te snel? Het enige waar ik bang voor ben is dat hij zou kunnen braken als hij teveel binnenkrijgt, zou ik me daar zorgen om moeten maken? Ik geef hem nog steeds 1/4 cerenia dagelijks. Hij heeft vanochtend goed gepoept! Was heel veel en ook dik waardoor hij wss moeite had, maar gelukkig geen diarree ondanks dat hij bijna alleen maar vocht binnenkrijgt. Dankje Anne! Als hij de volgende keer weer niet kan poepen zal ik een laxeermiddel kopen. We hebben eerder ook meegemaakt dat hij om de 3 a 4 dagen ging poepen, en dat was toen we net verhuist waren naar Nederland.. met de tijd begon hij weer dagelijks te poepen zoals altijd. Ik hoop dat onze Yuki erweer boven op komt en we nog samen van het leven kunnen genieten. We houden zielsveel van hem.

Mirtazapine heb ik nog niet om gevraagd omdat hij vandaag zelf best goed heeft gegeten. Ik ga kijken hoe het gaat tot maandag en ik ga aangeven dat ik een paar dagen toch onderhuids infuus wil. Voor de zekerheid heb ik hem vandaag zelf ook water gegeven.

Hij blijft trouwens onze muren likken.. geverfde muren, ik maak me zorgen dat hij schadelijke stoffen naar binnen zou kunnen krijgen. Heb dit gisteren aan de DA gevraagd maar hij zei dat het wel vaker voorkomt, maar Yuki deed niet.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken, dit betekent heel veel voor ons..
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Wanneer het lukt op de manier zoals jij het doet is dat prima. Er is niet één methode.

Noa spuugde in het begin ook vaak wanneer ik haar teveel gaf en daarom beperkte ik me toen tot 2 spuitjes per keer. Maar later, toen het beter ging, kon ik haar 3x daags 8 spuitjes zonder probleem geven.
Het nadeel van een kleine portie geven is dat je de kat vaak moet plagen, maar de risico's op spugen zijn dan weer minder. Het is een beetje anticiperen op hoe de kat reageert.

Ik ben er geen voorstander van om een kat met dergelijke hoge waardes Mirtazapine of Periactin te geven. Noa gaf ik het ook en ze reageerde er erg slecht op. Deze humane eetluststimulerende pilletjes zorgen er namelijk ook voor dat de kat slomer wordt (Mirtazapine is een anti-depressivum)en dat de bloedsomloop trager wordt waardoor de nieren minder doorbloed worden en dus nog minder werken.
Toen Noa Periactin kreeg, at ze goed en spuugde het vervolgens weer uit.

Katten met nierfalen hebben vaak bloedarmoede en Noa heeft daar een injectie tegen gekregen. Ik moet even gaan zoeken wat dat ook eens weer was (is 9 jaar geleden).
En Noa kreeg homeopatische korreltjes en daardoor veranderde alles ten goede. Ik weet niet waar je woont, maar dat was bij Atjo Westerhuis in Dodewaard (is inmiddels met pensioen, maar zijn opvolger Klaver heeft hij goed geïnstrueerd en ook een dierenarts die met hem samenwerkte. Zij heeft nu een praktijk in Ede (moet ik ook opzoeken).
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Hij spuugt niet, alles gaat lekker naar binnen maar waar ik me zorgen om maak is dat hij zou kunnen overgeven omdat ik denk ik nu in een keer best veel geef. Per keer ongeveer 20-25 ML (2 spuitjes van 10ml~) (= ong 40-50 gram natvoer denk ik als het niet te waterig is), om de 4~ uur. Tussendoor eet hij ook nog een beetje brokjes. Vandaag heb ik berekend hoeveel calorieën hou nodig heeft en hoeveel gram brokjes en natvoer dat is, zodat ik ongeveer weet hoeveel hij minimaal binnen moet krijgen. Ik ben zeer verrast dat Yuki zich zelf zo snel heeft aangepast, gisteren moesten we het nog met een doekje om z'n lichaam doen omdat zijn poten niet stil bleven en hij probeerde te ontsnappen. Vandaag blijven zijn poten stil en geen doekje.

De DA heeft mij vertelt dat als de behandeling dus goed zal gaan, dat zijn bloedwaardes o.a. rode bloedcellen weer omhoog zullen gaan met meer eten + nierdieet. Nou, ik hoop het.. want zijn RBC was 19% denk ik, ik heb gelezen dat bloedarmoede ook heel gevaarlijk is voor katten.

Ik heb trouwens vandaag ook Viyo drinkwater besteld,
Cerna

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Cerna »

Ik heb even gezocht en Noa heeft destijds een corticosteroïde-injectie gehad.

De homeopathisch dierenarts in Ede kan ik nog niet vinden, maar dit schrijft de kliniek waar Atjo aan verbonden was:
https://www.kliniek-klaver4dieren.nl/ho ... eneeskunde

Mocht je meer willen lezen over mijn zoektocht, onzekerheden, wanhoop, vreugde, vanaf hier: viewtopic.php?f=56&t=21258&start=105 (heel lang topic met heel veel info)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Anne »

Hoe gaat het vandaag? Ik duim voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Layth
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 dec 2019 14:13

Re: Onze Yuki lijdt aan chronisch nierfalen

Bericht door Layth »

Dankje Cerna. Ik zal ernaar kijken.

Bedankt Anne. Ik weet het eigenlijk niet.. het lijkt er op dat hij minder water drinkt maar hij eet af en toe vanzelf brokjes. Verder probeer ik hem per dag totaal 100~ gram natvoer met spuitjes te geven, maar ik heb geen idee of ik goed bezig ben. Heb gelezen dat de nieren teveel belast kunnen worden waardoor zijn ureum waarde omhoog kan schieten. Hij plast nog steeds goed maar zou meer moeten drinken denk ik, mss is water geven met spuitjes een idee maar ik ben bang dat hij dan zelf niet meer gaat drinken. Hij ligt/slaapt veel, maar komt ook regelmatig spinnend op me schoot zitten. Vandaag lijkt het alsof hij rustiger is dan gisteren.

Ik heb geen idee wat ons te wachten staat, zeer frustrerend. Ik ben bang om iets fouts te doen waardoor hij nog meer schade op zal lopen. Gisteren zag hij er beter uit dan vandaag, zou dat komen omdat ik heb gisteren teveel voer heb gegeven? Had ik hem zelf water moeten geven? Zal hij er morgen nog zijn? Wat als ik hem meer slecht doe dan goed? Ik zit met zoveel vragen. Dag en nacht aan het lezen en kijken wat ik kan betekenen voor Yuki, maar ik weet het allemaal niet meer. Zelf ben ik ondertussen ook een paar kilootjes lichter geworden en merk ik dat mijn lichaam uitgedroogd is. Ik eet niet, slaap slecht, voel me slecht. Vroeg of laat zullen we hierdoor van Yuki afscheid moeten nemen, hij is er nog maar het doet ons nu al veel pijn. Ik hoop dat de pijn met de tijd lichter wordt.
Plaats reactie