Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gast123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2019 07:57

Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Gast123 »

Hallo iedereen,
Onze maine coon kater is 1,5 jaar oud. 6 maanden geleden kreeg hij plots blaasproblemen. Kleine plasjes, bloed in de urine, plassen in huis, pijn,... Eerst werd hij op een gruisoplossend dieet gezet in combinatie met antibiotica. Na enkele weken zonder resultaat werd een spoeling gedaan. Het ging dan een paar dagen beter maar daarna begon het opnieuw. Na 3 verschillende DA te hebben bezocht (en na 3 maanden) vonden ze uiteindelijk een blaassteen. De DA raadde een penisamputatie aan omdat de kat blijkbaar de struvietgruis niet zelf kon uitplassen omwille van een te smalle plasbuis. De kat onderging de operatie en de steen werd verwijderd. Hij heeft erg geleden onder deze operatie maar de plasproblemen leken van de baan. 3 maanden na de operatie heeft de kat echter hetzelfde probleem. DA ziet een blaasontsteking en veel gruis. Opnieuw aan de antibiotica en pijnstilling. Er werd reeds een blaasspoeling gedaan en de kat krijgt uribalance. Nog steeds zonder resultaat. Wij zijn echt ten einde raad. Zijn hier mensen met een gelijkaardig probleem?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Anne »

Op wat voor dieet staat je kat?
Verder kun je eens op eurologist googlen of gebruik de zoekfunctie hier op het forum
Daar zijn veel positieve ervaringen mee
Wat een nare situatie voor jullie en voor jullie poes!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door ErikPhilippus »

Wat vervelend, en dat b ij een kater van pas 1,5 jaar oud...

Een paar vragen:
wat is de pH van de urine?
wat is het soortelijk gewicht (SG) van de urine?
Hoeveel drinkt je kater per dag?
Kan er sprake van stress?
Is de urine op kweek gezet?
Welk antibioticum en welke pijnstiller is er gegeven?

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Synemios »

Wat een nare situatie.
Een penisamputatie zorgt er alleen voor dat hij niet steeds verstopt raakt, het voorkomt niet de stenen en het gruis.
Is er ook al urine op kweek gezet en zijn er blaasontspanners gegeven.

Uribalance is dat speciaal voer voor katten met blaasgruis?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gast123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2019 07:57

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Gast123 »

Bedankt voor de reacties.

Het gaat intussen de goede kant op maar het probleem is nog lang niet opgelost. Er zit minder bloed in de urine en hij lijkt minder pijn te hebben. Hij plast wel nog steeds in huis.

@ErikPhilippus:
1. De DA meldt dat de PH en SG goed zitten. Er is dus geen verklaarbare reden waarom de stenen niet oplossen.
2. Hij krijgt normaal altijd Hills C/D, maar sinds de problemen opnieuw zijn begonnen geef ik hem Hills S/D.
3. De kat drinkt goed, dat is ook te merken aan de urine. Ik meng nat eten met water en eet altijd alles mooi op.
4. Urine is op kweek gezet en er werd geen bacterie gevonden.
5. Volgens mij kan er geen sprake zijn van stress. Hij kan buiten (afgesloten) en hij heeft voldoende afleiding. Hij komt niet super goed overeen met onze andere kat, maar ze kunnen mekaar wel verdragen. Niets wijst op stress, het ziet er altijd een gelukkige kat uit (voor zover je dit kan zien).
6. Er werden reeds veel verschillende soorten antibiotica gegeven. Laatste was Convenia en nu neemt hij Clavaseptin. Hij nam Metacam als pijnstiller maar hier zijn we reeds een paar dagen mee gestopt.

@Synemios:
Uribalance is een pasta waarvan hij een half lepeltje per dag krijgt om de urine zuurder te maken. Er zijn nu geen blaasontspanners gegeven.

@Anne:

Ik heb de Eurologist al besteld na het lezen van de reacties hier en ben op de bestelling aan het wachten. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Anne »

Ik zou het mooi vinden als je je ervaringen met eurologist hier wilt delen. Om te laten weten of het jouw kat nu heeft geholpen, zou je dat willen doen over een tijdje?
Beterschap, hopelijk slaat de eurologist snel aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gast123
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2019 07:57

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Gast123 »

@Anne

Ik ben verdergegaan met het geven van antibiotica. Het gaat de goede richting uit. Het plassen in huis is zo goed als voorbij. Nu maar hopen dat dit zo blijft.

De Eurologist krijg ik niet gegeven. Hij ruikt het onmiddellijk als ik het meng met eten en dan laat hij het staan. Ik kan de pil wel onder dwang geven maar dit veroorzaakt zo veel stress dat ik dit liever niet doe.

Hebben jullie trucjes om de sterke geur te maskeren?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Synemios »

Easypil, hopelijk ruikt dat sterker dan de eurologist.
Meeste katten vinden dat ook lekker, of een lege capsule ( daar de pil in doen)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking en gruis na penisamputatie

Bericht door Anne »

ja oei dat is lastig. Ik gebruik voor Happy de pillenschieter.
Fijn dat het plassen in huis al over is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie