nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
gertrude
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2008 15:50

nierfalen

Bericht door gertrude »

Sinds april dit jaar lijdt onze poes (toen net 12 jaar) aan chronisch nierfalen. Nog maar beginnend, en op dieet gezet. Ze was afgevallen en dronk veel. Sindsdien ging het beter met haar.

Laatste tijd weer magerder geworden en begin vorige week begon ze wat slechter te eten en vacht zag er steeds slechter uit. Woensdagavond begon ze over te geven, ook donderdag de gehele dag. Zelfs water bleef er niet in.
Donderdag naar dierenarts geweest, hartritmestoornis én bloed geprikt. Ik dacht zelf aan nierfalen.
's middags te horen gekregen dat haar niertjes erg slecht waren (fosfaat 2,9 ureum 45 en creatinine 759)
Dus veel te hoog.
Ze heeft vervolgens die dagen vocht toegediend gekregen, daarnaast dieetvoer, middelen tegen misselijkheid én nu Semintra om de bloeddruk in de nieren laag te houden.
Gisteren voor het laatst vocht gehad, en toen leek ze wat fitter.
Vandaag eet ze nog steeds niet goed, misschien de helft van wat ze normaal eet, en komt ook niet beneden. Ligt steeds boven en kijkt zielig. Soms spint ze wel als ze lekker geaaid wordt.

Zoals ze zich nu voelt is het voor poeslief niet fijn. Dierenarts zegt dat het een optie is om nogmaals 3 dagen een infuus te krijgen, maar de kans is groot dat dit niet meer helpt. Dat ze éven opknapt en dan weer instort.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat we moeten kiezen tussen euthanasie of eerst spoelen en dan iets later euthanasie.
Ik handel graag in het belang van het katje en neig naar inslapen, maar de beslissing is zo moeilijk.
Moeten we haar toch de kans geven om nog even op te knappen? En dan wel de stress van 3 dagen dierenarts? Of zsm inslapen? En doen we dat dan weer niet te snel?

Wie heeft er ervaring mee? Is het spoelen alleen maar een tijdelijk lapmiddel?

MOEILIJK MOEILIJK en nog eens MOEILIJK.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: nierfalen

Bericht door Sansan »

Welkom helaas!

Allereerst: bij een ckd kat met een dip moet er altijd als eerste gedacht worden aan een UTI (blaasontsteking, nierbekkenontsteking). Heeft je kat koorts (gehad)?

Is er een steriele urine afname geweest en is deze urine op kweek gezet? En is er urine normaal getest, wat zijn daar de waarden van (ph, bacterien, soortelijk gewicht, UPC ratio voor het bekijken van eiwitverlies).

Om op je vraag te komen of infusen tijdelijke lapmiddelen zijn: nee. Mijn ervaring is dat langer de kat aan het infuus in de opname laten om te spoelen zeer zeker effect heeft, en dat ook blijvend/lange tijd effect kan hebben.

Daarnaast nog een belangrijke vraag: wat zijn de nierwaardes nu na die drie dagen spoelen? Fosfaat? Kalium? Zijn de waardes gezakt of niet. Bij wel gezakte (of stabiel gebleven) waardes maar een kat dat verergert in klachten moet er altijd gedacht worden aan een pancreatitis en daar naar gekeken worden.

Kun je vertellen wat de medicatie in totaal is die je thuis geeft? Welke medicijnen?

Bij deze ureum waarde heeft ze zo goed als zeker last van maag/darmzweren en maagzuur. Daarvoor heeft je kat een maagzuurremmer nodig. Denk aan ranitidine (zantac), cimetidine (Zitac) of omeprazol.

Heel veel sterkte.
gertrude
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 apr 2008 15:50

Re: nierfalen

Bericht door gertrude »

hoi Sansan,

Na het spoelen zijn de nierwaardes niet meer bepaald. Daarom wil ik dat morgen alsnog laten doen. Dan heb ik een indicatie of het spoelen goed zin heeft gehad.
Er is geen urine onderzocht, maar poes had geen koorts en ook geen afwijkingen in het bloed die wijzen op een ontsteking.
Medicatie die ze nu krijgt is Semintra en cerenia tegen misselijkheid, nierdeetvoer én Ipakitine. Niets voor de maag.

Een kat met acuut nierfalen kan goed herstellen na spoelen, maar deze poes heeft chronisch nierfalen en dan knapt ze nooit goed op. Mogelijk dat ze met regelmatig spoelen nog een tijdje mee kan, maar het moet voor haar wel te doen zijn. Als ik zie hoe snel ze alweer wat achteruit gaat ben ik bang dat de volgende keer spoelen ook maar heel kortdurend effect zal hebben.............. en in dat geval vind ik dat ik in het belang van poes moet handelen en haar misschien maar moet laten inslapen.
Maar eerst morgen bloed testen. Hopelijk heb ik wat aan die informatie en kan ik een beter besluit nemen.

Dank je!!
Cerna

Re: nierfalen

Bericht door Cerna »

Ook mijn antwoord is Nee!

Bij één van mijn katten werd nierfalen vastgesteld (ureum 34 en creatinine 495), ze is drie dagen gespoeld en daarna was het ureum 17,4 en creatinine 394. De creatinine is daarna nog wat verder gezakt naar rond 300 doordat ze nierdieet kreeg en Fortekor (voorloper van Semintra), maar lager werd het niet.
De eerste paar dagen direct na het spoelen was ze weer de oude, maar daarna kreeg ze toch weer een dip. Echter, door consequent nierdieet te blijven geven kwam ze er weer bovenop. Het is namelijk heel belangrijk dat je je kat aan het eten houdt want een nierpatiënt die niet eet omdat 'ie misselijk is, wordt nog misselijker wanneer 'ie niet gaat eten. Eet de kat niet uit zichzelf dan zou je moeten gaan spuitjevoeren om "Poes" door deze dip te helpen.
Viereneenhalf jaar later hebben wij haar moeten laten inslapen, terwijl de dierenarts dit al direct adviseerde.

Twaalf jaar is nog helemaal niet zo oud voor een kat en ik zou haar die kans geven. Inslapen kan altijd nog!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: nierfalen

Bericht door Sansan »

Een UTI is vaak niet te zien op bloedbeeld. En koorts hoeft ook niet.

Je zult toch een mogelijke oorzaak moeten behandelen van die extra dip. Is dat dan inderdaad de bloeddruk bijvoorbeeld, eiwitverlies of extra ziekte zoals uti, alvleesklier etc.

Ckd is chronisch, spoelen helpt zeker ook chronische katten.

Met deze ureum waarde zou ik sowieso beginnen met maagzuurremmer en meer vocht. Soms heeft het wat langer de tijd nodig.
Mocht je kat nu weer twee dagen slecht gegeten en gedronken hebben na het infuus dan zijn de bloedwaardes mogelijk weer gestegen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: nierfalen

Bericht door Synemios »

Ik zou ook inderdaad eerst urineonderzoek laten doen en dat ook op kweek laten zetten.
Jammer dat er niet meteen na het spoelen bloed is geprikt want dan had je echt goed kunnen zien of er wel of niet iets is veranderd door spoelen.
Ik ben het eens met Sansan, er zouden ook nog achterliggende of andere oorzaken kunnen zijn.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie