Hardnekkige blaasproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Dag allen,

Na lang te hebben meegelezen heb ik toch maar besloten ook een berichtje te plaatsen.
We hebben 2 gecastreerde katten, Dexter(6) en Beer (1). Beer is een gezond en ontdeugend katje en heeft tot nu toe geen problemen, behalve dat hij eten van Dexter opeet.

Dexter daarentegen heeft blaasontstekingen gehad. Nu in totaal 4x, waarvan een keer bijna fataal was. Dit is afgelopen maart gebeurd. Hij kreeg steeds meer moeite met plasjes doen, tot er alleen druppels uitkwamen. Onderzoek laten doen en urine gecheckt, maar hier zat niets bijzonders in. Toen blaasontspanners, ontstekingsremmers en pijnstilling gegeven. Hier zat o.a. Novacam bij. Zie hier nu dat dit geen geliefd middel is maar had hier geen idee van. Het leek toen beter te gaan maar al snel niet meer, bloed bij de urine dus toen in het weekend naar het dierenziekenhuis geweest. Hier mocht hij het weekend blijven met infuus. Volgens mij was de gedachte dat hierdoor zijn blaas werd leeggespoeld omdat men toch dacht dat er gruis zou moeten zijn. Na dit weekend leek hij opgeknapt en probeerden we het opnieuw. Medicatie erbij gekregen (weet niet zo goed meer wat). Helaas werd hij het volgende weekend heel loom, mak, ogen constant half dicht, at niet meer en liet zich hangen als je hem oppakte. Direct naar dierenziekenhuis gegaan en hier na aanvragen pas bloedonderzoek gedaan. Je raadt het, creatininewaarde was 688ug/l. Direct aan infuus gezet met katheter en echo, rontgen, bacteriekweek en 'voel' onderzoek gedaan. Nergens was iets bijzonders op te zien dus het was afwachten of het infuus aansloeg. Gelukkig was dit het geval en kwam hij er met wat eetluststimulerende middelen weer helemaal bovenop.
Tot afgelopen dinsdag, het begint elke keer met direct likken aan de penis na geplast te hebben en maar een voorzichtig straaltje. Plasvolume was nog wel goed, maar we hebben wel direct de dierenarts gebeld of we misschien meteen wat konden doen. Uiteindelijk weer novacam gekregen. Nu zijn we op het moment dat we afwachten of hij een normale plas gaat doen. Er is een plasje gedaan van klein formaat en met duratie van 8 minuten maar dierenarts wil tot 12u wachten of er nog een grote plas komt. Gedrag en eetlust is op het moment helemaal normaal, maar dat was eerder ook steeds zo.

Nu onze kwestie. Er wordt van elke dierenarts die we gezien hebben uitgegaan dat dit wel blaasgruis/stenen zijn. Dit terwijl er nog nooit een substantiële hoeveelheid gevonden is in de urine, elke 4x dat hij last had. Wel wat maar telkens weinig. Hij krijgt alleen Hills Prescription diet C/D droog en natvoer. Zelfs geen snoepjes of iets zodat we maar niet afwijken van dit dieet. Meerdere bronnen van water door heel het huis en hier drinkt die van zoals een kat moet doen, niet te veel.

We weten dat hij stessgevoelig is en zitten dus meer aan die kant te denken. Maar wat doen we hieraan? Heeft iemand ervaring met blaasproblemen anders dan blaasgruis/bacterie etc? We hebben alles voor hem over om hem goed en vrolijk te laten voelen en hij is echt een vriendje/kindje voor ons. En er is zoveel meer wat ik wil vertellen maar het bericht is al erg lang. Bedankt in ieder geval voor de moeite van dit allemaal lezen.
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Inmiddels heeft Dexter goed geplast, maar we hebben de dierenarts gevraagd of ze nogmaals naar alle resultaten van onderzoeken wil bekijken. Zodat we het in de toekomst kunnen voorkomen in plaats van genezen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Als er gruis aangetroffen is in de urine mag je er wel van uitgaan dat het blaasgruis is en dan is het vervolg een blaasgruisoplossend/blaasgruisvoorkomend dieet.
Ik moest door jouw verhaal aan onze Happy denken.
Happy heeft in het verleden last gehad van een idiopathische blaasontsteking Het kwam tot 4 keer weer terug na afloop van de medicatiekuur. Er is ook een echo gemaakt van zijn blaas maar niks gevonden. Het enige wat hem heeft is geholpen is eurologist van de huisdierendokter
https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html
Sinds ik hem dat gaf waren zijn blaasonstekingen verleden tijd.
Twee / drie jaar geleden is bij hem toch blaasgruis vastgesteld. Toen is hij overgegaan op een urinary dieet
Kennelijk niet afdoende, want hij ontwikkelde ook hierop gruis.
Nu staat hij op een dieet van rc wat zowel blaasgruisvoorkomend en blaasgruisoplossend is
En geef ik hem eurologist totdat ik zie dat er verbetering is
Mijn tip, bij aangetoonde gruis overgaan op een blaasgruisoplossend dieet
En eurologist gebruiken
Lees de positieve klantenrecensies op de site ( als je naar beneden scrolt)
en als je eurologist hier intypt bij zoeken ( links boven aan onder quick links) kun je ook veel positieve verhalen lezen
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Hoi Anne,
Hartelijk dank voor je reactie. Op het moment geven we hem ook de S/D variant. Maar naar eurologist ga ik zeker onderzoek doen! Wat fijn dat het bij Happy heeft geholpen! Zijn problemen lijken wel op die van Dexter. We voelen ons best een beetje radeloos dus dan is het 'fijn' (niet voor Happy) dat er lotgenoten zijn. Werkt eueologist een beetje door de urine minder zuur te maken? En kreeg Happy de pilletjes zonder problemen naar binnen? De recenties zijn lovend dus is dom als we het niet uitproberen.
Het probleem is helaas nog niet voorbij, Dexter doet 2x per dag een plas (normaal ook) maar nu standaard bij 1 plas in de ochtenddoet hij er 5-10 minuten over. De andere plas gaat er gewoon gemakkelijk uit. Beide zijn wel groot en dus raakt de blaas wel leeg!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Synemios »

Multidrank schreef: 18 okt 2019 10:01
Nu onze kwestie. Er wordt van elke dierenarts die we gezien hebben uitgegaan dat dit wel blaasgruis/stenen zijn. Dit terwijl er nog nooit een substantiële hoeveelheid gevonden is in de urine, elke 4x dat hij last had. Wel wat maar telkens weinig. Hij krijgt alleen Hills Prescription diet C/D droog en natvoer. Zelfs geen snoepjes of iets zodat we maar niet afwijken van dit dieet. Meerdere bronnen van water door heel het huis en hier drinkt die van zoals een kat moet doen, niet te veel.

We weten dat hij stessgevoelig is en zitten dus meer aan die kant te denken. Maar wat doen we hieraan? Heeft iemand ervaring met blaasproblemen anders dan blaasgruis/bacterie etc? We hebben alles voor hem over om hem goed en vrolijk te laten voelen en hij is echt een vriendje/kindje voor ons. En er is zoveel meer wat ik wil vertellen maar het bericht is al erg lang. Bedankt in ieder geval voor de moeite van dit allemaal lezen.
Is er al gekeken naar een nierbekkenontsteking?
En hoe zijn zijn nierwaarden nu?
Dat er wel gruis gevonden wordt maar niet veel betekend toch dat dat niet goed is en hij dus terecht op blaasgruisdieet zit.
Was er ook echt sprake van verstopping?
En wat voor gruis was het? Wij hebben een kater gehad waarbij gezegd werd dat hij gruis had maar dat bleken eigen huidcellen te zijn die veroorzaakt werden door blaasontstekingen en dan heeft blaasgruis dieet geen zin.
Maar daar kwam ik dus wel pas achter nadat ik door vroeg en perse wilde weten wat voor gruis het was, struviet of oxalaat en dat bleek het dus niet te zijn, maar voor het gemak wordt dat dan ook gruis genoemd.
Hij bleef ook tobben met blaasontstekingen en plaspijn, Wij hebben hem toen langer aan de blaasontspanners gezet en dat heeft hem geholpen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Dag Multidrank

Hoe is het nu met Dexter? Mijn ervaring met eurologist is dat het binnen een week zal verbeteren.
Ik weet niet hoeveel Dexter weegt? Happy krijgt de grote pillen van eurologist want hij weegt over de 5 kilo en dan is de dosis kwa mg hoger. Tot aan 5 kilo heb je pilletjes van 300 mg en die zijn rond en klein.
Happy is van jongs af aan mijn pillenschieter gewend dus bij hem is dat geen probleem ;-)
Ik kan me voorstellen dat je je radeloos voelt. Zo voelde ik me toen ook en had op een gegeven moment ook geen vertrouwen meer in de reguliere medicatie van de da.
Ik weet niet of de eurologist de urine verzuurd. Eerder stond in de beschrijving van de eurologist dat het ook blaasgruis oploste maar dat staat er niet meer bij.
Ja dat hij zo lang doet over een plas wil zeggen dat het moeizaam en pijnlijk gaat.
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk beginnen met eurologist, dan zul je zien dat het plassen na een paar dagen al vlotter gaat.
En ik zou goed in de gaten houden dat hij niet verstopt raakt want dan kunnen ze binnen 1 dag dood zijn
Ik heb even snel gekeken naar de s/d variant maar die ken ik niet
Met blaasgruis is het ook belangrijk de blaas te spoelen in de vorm van zoveel mogelijk vocht binnen zien te krijgen.
Happy hier verdraagt geen natvoer ( hij lust het wel) dus geef ik hem 2 maal daags spuitjes water.
Beterschap

Nog even een aanvulling over hoe goed eurologist werkt: afgelopen donderdag begon Happy met sproeien tegen de kastdeur. Dezelfde dag begonnen met eurologist ( heb het standaard in huis) en extra vocht dmv spuitjes water
Vrijdag heeft hij nog een keer gesproeid en dat was gelijk de laatste keer.
Hij is al drie dagen weer zindelijk ( wil niet zeggen dat het probleem bij hem over is) dus voorlopig gaan we gewoon door met de eurologist en extra vocht
Je zult misschien denken, waarom is er geen urineonderzoek gedaan? Nou een kleine 2 maanden geleden begon Happy ook met sproeien, toen zijn urine laten onderzoeken en ondanks dat hij al een paar jaar op een urinary voer stond, toch weer blaasgruis ontwikkeld :-| Toen direct overgestapt naar rc s/o en eurologist. Ondertussen ook verschillende soorten urinary natvoer gegeven, niet altijd de rc s/o variant en nu afgelopen donderdag bingo!! Toch weer gruis ontwikkeld op verschillende soorten urinary natvoer waarvan mijn da zegt dat fabrikanten alles op de verpakking mogen zetten
Ik hou het nu dus voorlopig bij rc s/o natvoer, maar eerst kijken of hij dat verdraagt want Happy heeft gevoelige darmen en was weer aan de diarree van al dat natvoer
sorry voor het lange verhaal

@Synemious wat belachelijk dat ze zeggen dat je kat gruis heeft en dan het achteraf helemaal geen gruis is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Synemios »

Hij zat wel verstopt Anne dus sowieso was er wel reden om in te grijpen en toen hebben ze het maar blaasgruis genoemd.
Ze zeiden ook dat dat kwam omdat hij lui was, en zijn plas daar door te lang ophield maar hij was 17 en had artrose dus ja sowieso beweegt een kat van 17 minder dan een jongere kat maar lui was hij echt niet,
Ik denk eerder dat het door de blaasontsteking kwam die maar niet weg ging.
Inderdaad belachelijk hoe dat gegaan is, maar ik ben er inmiddels ook weg.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Bedankt voor de uitgebreide reacties en excuses voor mijn afwezigheid. Ik ben niet echt van de fora maar op sommige momenten is het wel heel erg handig!
Na me te hebben ingelezen over Eurologist waren we erg enthousiast maar we wilden het nog wel aan de dierenarts voorleggen. Die kende het product niet maar wel een soortgelijk product, namelijk AA Cystitab (zelfde als Cystease). Dit is ook op natuurlijke basis en er was verteld dat dit hetzelfde zou werken, dus hebben we dit nu 2 maanden geprobeerd. Helaas zit Dexter nu weer te kwakkelen - al een week of 2 - met normale, grote plasjes afgewisseld met mini plasjes. Hij is snel weer van de bak en hij likt ook niet tot nauwlijks aan zijn penis. En ook zit hij niet veel vaker op de bak. Maar we weten nu uit ervaring dat we heel goed op moeten letten. Dexter heeft wel altijd nog Hills Urinary stress dieetvoer en hier gaan we niet vanaf.
Zojuist direct Eurologist besteld (eerst perongeluk Urologist Aid maar ze waren zo vriendelijk die bestelling te annuleren) want wil nu ook precies de goede hebben. We waren van plan eerst 2x daags 1 tablet van 300mg te geven (Dexter is 5kg), is dit gebruikelijk of kunnen we meer geven in het begin? Dacht dit ergens te hebben gelezen...
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Synemios schreef: 20 okt 2019 20:22 Is er al gekeken naar een nierbekkenontsteking?
En hoe zijn zijn nierwaarden nu?
Dat er wel gruis gevonden wordt maar niet veel betekend toch dat dat niet goed is en hij dus terecht op blaasgruisdieet zit.
Was er ook echt sprake van verstopping?
En wat voor gruis was het? Wij hebben een kater gehad waarbij gezegd werd dat hij gruis had maar dat bleken eigen huidcellen te zijn die veroorzaakt werden door blaasontstekingen en dan heeft blaasgruis dieet geen zin.
Maar daar kwam ik dus wel pas achter nadat ik door vroeg en perse wilde weten wat voor gruis het was, struviet of oxalaat en dat bleek het dus niet te zijn, maar voor het gemak wordt dat dan ook gruis genoemd.
Hij bleef ook tobben met blaasontstekingen en plaspijn, Wij hebben hem toen langer aan de blaasontspanners gezet en dat heeft hem geholpen.
Ja er is wel ooit verteld welke soort het was maar dit weet ik helaas niet meer. Ik had het nog een keer aangekaard of het zeker blaasgruis was en ze vertelden dat het de eerste keer zeker was gevonden. Dus dat was van onze kant niet goed begrepen.
We gaan nu dus eerst Eurologist uitproberen en het allemaal goed in de gaten houden. Hopelijk werkt het net zo goed als bij al die positieve reviews!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Wat jammer dat jullie nog steeds zo aan het kwakkelen zijn met Dex
Ik heb even gekeken naar de dosering van eurologist voor een kat vn 5 kilo
Dan zit je op 2 maal daags 2 tabletten van 300 mg
Deze zijn klein en makkelijk in te geven.
Na 14 dagen ga je dan over naar de onderhoudsdosering, dat staat wel op de site vermeld van de huisdierendokter,als ik het goed heb is dat 2 maaldaags 1 tablet. Je kan ze ook altijd mailen als je vragen hebt.
Ik hoop dat het snel wat beter gaat Dex
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Oke super, dan ga ik dat gewoon aanhouden. Dan kan ik niet verkeerd zitten.
Hoe gaat het met Happy? Blijft hij een beetje stabiel? Ik hoop dat het goed gaat!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Multidrank schreef: 27 dec 2019 15:55 Oke super, dan ga ik dat gewoon aanhouden. Dan kan ik niet verkeerd zitten.
Hoe gaat het met Happy? Blijft hij een beetje stabiel? Ik hoop dat het goed gaat!
Precies en als het na twee weken nog niet gaat zoals je wilt kun je altijd met de huisdierendokter overleggen, maar ik ga er vanuit dat de eurologist aanslaat binnen een week
Op de belgische site van de huisdierendokter staat veel meer info over de eurologist, ook dat het gruis oplost
Happy staat ondertussen op rc s-o vanwege terugkerende gruis op een andere urinary voer
Omdat hij met tijd en wijlen sproeit in huis heb ik verleden week zijn urine laten controleren, deze was goed, geen gruis,geen ontstekingscellen e.d.( ik had hem ook weer eurologist geegeven deze zomer en najaar, in de zomer zat hij namelijk nog vol met gruis) dus heb ik het advies gekregen om hem op hilss urinary stress te zetten Dat ga ik doen zodra de s/o op is ;-)

Happy sproeit kleine druppeltjes als hij gestresst is. Ikhoop dat als hij de hills stress urinary krijgt
dat verleden tijd is

Zou jemij op de hoogte willen houden van Dex aks hij de eurologist krijgt? Ik ben heel benieuwd of jij ook zulke goede ervaringen ermee krijgt, ik ben al aan het duimen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Anne schreef: 27 dec 2019 16:05 Precies en als het na twee weken nog niet gaat zoals je wilt kun je altijd met de huisdierendokter overleggen, maar ik ga er vanuit dat de eurologist aanslaat binnen een week
Op de belgische site van de huisdierendokter staat veel meer info over de eurologist, ook dat het gruis oplost
Happy staat ondertussen op rc s-o vanwege terugkerende gruis op een andere urinary voer
Omdat hij met tijd en wijlen sproeit in huis heb ik verleden week zijn urine laten controleren, deze was goed, geen gruis,geen ontstekingscellen e.d.( ik had hem ook weer eurologist geegeven deze zomer en najaar, in de zomer zat hij namelijk nog vol met gruis) dus heb ik het advies gekregen om hem op hilss urinary stress te zetten Dat ga ik doen zodra de s/o op is ;-)

Happy sproeit kleine druppeltjes als hij gestresst is. Ikhoop dat als hij de hills stress urinary krijgt
dat verleden tijd is

Zou jemij op de hoogte willen houden van Dex aks hij de eurologist krijgt? Ik ben heel benieuwd of jij ook zulke goede ervaringen ermee krijgt, ik ben al aan het duimen :-P
Oh ik hoop het ook! Zou fijn zijn als Happy minder stress gaat ervaren. Heb je ook Feliway? Wij hebben dat eerder gehad en nu de spray weer aangeschaft voor minder stress. Wel fijn dat er geen gruis is gevonden en hopelijk blijft dit ook zo. Er wordt in ieder geval goed voor hem gezorgd!

Ik zal je op de hoogte houden! Ben zelf ook super benieuwd. Ben normaal niet echt van de natuurlijke middelen maar het zou nu dom zijn om al die positieve verhalen te negeren. Alles voor een vrolijk katje :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Synemios »

#Wat vervelend voor jullie maar vooral ook voor Dex.
Cystease ken ik wel maar dat hielp hier bij Mickey ook niet, en bij Oscar heb ik het maar niet meer geprobeerd.
Ik kan me nog herinneren hoe ellendig die tijd was.
Hopelijk doet de eurologist wel wat het zou moeten doen, ik zou ook wel graag jou ervaring willen weten.
Nu heb ik het niet nodig maar het is wel handig om te onthouden voor het geval dat.
Ik zou hem ook echt op blaasgruis voer laten zitten.

Hopelijk gaat het voor Happy ook werken ( de urinary stress)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Ik hoop ook dat het voor Hapy gaat helpen :-P
De laatste paar dagen staat hij weer droog, maar dat kan zomaar weer omslaan ;-)

Nee Multidrank ik heb geen feliway maar druppel regelmatig met valeriaan, Happy is daar gek op
Heb jij wel goede ervaringen met feliway? Ik heb het weleens gebruikt maarof het heeft geholpen weet ik niet, dat was toendertijd ook voor een andere kat en de reden ben ik vergeten :eshifty:

Ik hoop dat je de eurologist gauw binnen hebt, knuffel voor Dex, hij zal zich wel niet lekker voelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie