Hardnekkige blaasproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Anne schreef: 09 mar 2020 15:50 Dat is dezelfde diagnose die Happy kreeg en het enige wat bij hem aansloeg was de eurologist
Ik vind het heel jammer voor jullie dat in Dextersgeval de eurologist niks heeft gedaan.
Ik heb het jullie aangepraat, jullie kregen hoop en uiteindelijk deed het niks, dat vind ik vervelend voor jullie
Wat goed dat jullie dit helemaal hebben uitgezocht en de operatie gelukkig niet is door gegaan
Ik hoop heel erg dat Dexter het goed blijft doen en het ook zonder de metacam goed gaat
Bedankt voor de update, ik dacht er laatst nog af en was nieuwsgierig hoe dit afgelopen was
Wat lief van je! En nee joh, we hadden sowieso al veel gelezen over eurologist en bij veel mensen werkt het ook echt. We zijn alleen maar dankbaar hoe je met ons mee dacht! Super bedankt daar voor :)
Sinsdien hebben we nog een keer blaasontsteking verholpen met metacam en dat ging goed na 2x 0.2ml geven.

Hoe is het met Happy? Is hij inmiddels helemaal gestopt met sproeien?
Multidrank
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 okt 2019 08:54

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Multidrank »

Zotvanpoezen schreef: 09 mar 2020 07:56 Gelukkig heb je Dexter niet laten opereren!
Buiten extra vocht toedienen kan je ook nog wat aan de stress werken: veel spelen met hem, voedselverrijking aanbieden, drinkbakjes verspreiden door het huis, en veel krabgelegenheid aanbieden. Zelf op plaatsen waar hij volgens jou geen behoefte aan heeft. Vooral horizontale krabplankjes en meubels werken als stress ontladers. (staat in mijn boek over kattengedrag) Ik heb er ook enkele bijgezet en ze worden allemaal gebruikt. Ik heb er langs doorgangen geplaatst, onder een bijzettafeltje, boven op de gang, beneden op de warmtepomp, op een kast en in een hoekje naast een bank.
Dankje voor de tips! Heel interessant. Die extra krabpunten kunnen we nog wel toevoegen. :)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Multidrank schreef: 14 mar 2020 00:17 Hoe is het met Happy? Is hij inmiddels helemaal gestopt met sproeien?
Sinds een halve week vind ik her en der weer wat gesproei helaas. Gisteren heb ik echt gezien dat hij het was
Hij staat nu ongeveer een maand op de urinary stress van Hills maar dat helpt toch niet voldoende
Ik ga straks een plasje van hem opvangen, ik zit nu bij een andere da en die wil graag eerst een plasje zien voordat ze me verder kunnen helpen ;-)
Zelf dacht ik misschien aan rustgevende medicatie zoals desstress ( ook van de huisdierendokter) of telizen maar ja er zitten in de hills urinary stress ook kalmerende middelen en dat slaat ook niet aan
Misschien weet de da wel meer
bedankt voor je interresse en fijn dat het met Dexter de goede kant op gaat :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Ook hier maar weer een update van mijn Dexter. Het is een paar maanden goed gegaan tot begin juli. Uit de echo en alle andere onderzoeken kwam niks.

Begin juli kreeg ik nieuwe meubels in huis en moest daardoor ook zijn voerplek verhuizen.
Ik heb zijn voerbak naar de keuken verplaatst omdat dat 1 van zijn favoriete plekken is.

Toch denk ik dat de nieuwe meubels en indeling hem heel veel stress hebben gegeven.
Hij heeft nu continu blaasontsteking. Eerst een kuur Metacam van 1 week. Na het stoppen meteen weer klachten. Weer Metacam opgestart voor 2 weken. Metacam werkte altijd, maar het deed nu niet voldoende. Tevens krijgt hij 2 capsules Cystease per dag.

Hij heeft zelfs 2 x geplast bij mij in bed. Dan kroop hij in bed, ik aaide hem, en dan liet ineens een hele plas lopen. De da stelde blaasontspanners voor, want misschien kon hij niet genoeg ontspannen. Dit heeft hij 10 dagen gehad. Gevolg, vooral heel veel kleine plasjes gedurende de dag en soms een paar druppels. Normaal heeft hij hele grote plassen.

Metacam is nu een week geleden gestopt, de blaasontspanners een paar dagen. Gisteren vond ik ineens een plas op de vloer en druppels tegen het kastje wat daar staat. Alsof hij gesproeid had.

Vanochtend vond ik goede plassen in de kattenbak, maar ook weer een paar mini druppelplasjes. Vanochtend aaide ik hem en zn staart begon te trillen en ja hoor hij sproeide urine. Schrok me rot, want sproeien heeft hij nooit gedaan. Daarna ging hij naar de bak en kwamen er weer maar een paar druppels uit.

Ik begin echt ten einde raad te raken nu. Niks lijkt meer te werken en het probleem breidt zich alleen maar uit. Hij is nu 10 jaar en ik vraag me af wat voor kwaliteit van leven hij nog heeft als hij continu gestresst is en blaasontsteking (pijn) heeft.

Hij heeft onlangs nog een uitgebreid onderzoek gehad en alles is gewoon goed; nieren, ph-waarde, geen gruis, geen bacterie.
Echo was niks op te zien. Hij heeft Destress, Cystease, Zylkene, Feliway, blaasontspanners gehad. Zit nu bijna chronisch op de Metacam wat blijkbaar ook niet meer werkt.

Ik heb nog weinig vertrouwen in die supplementen, hij stresst daar gewoon doorheen. Straks weer overleg met de dierenarts, maar ik begin zelfs te denken aan inslapen, zo radeloos ben ik. Ik zie dat beestje gewoon continu lijden....
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Na overleg met de da; weer metacam voor 2 weken :cry: en nu op proef Diazepam; zowel om zijn blaas te ontspannen als voor de stress.
Ik voel me hier helemaal niet goed bij.
De veranderingen zijn nu bijna 6 weken geleden geweest. Zou hij daar nog steeds zo'n stress van kunnen hebben?
Hij heeft nu 3 weken metacam gehad en 10 dagen spasmoglucinol. Na 3 stoppen is hij nu begonnen met sproeien wat hij nooit heeft gedaan. Zou die Diazepam nou iets voor hem kunnen betekenen? Wat kan ik in Godsnaam nog voor Dexter doen?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Zotvanpoezen »

Metacam voor idiopatische blaasontsteking begrijp ik niet hoor!
De diazepam vind ik ook heftig. Je kan een lage dosis max. 1 maand geven, maar dat moet samengaan met therapie.
Bovendien worden ze er suf en aphatisch van. Ze hebben bij mijn sproeier ook eens een kalmeermiddel voorgeschreven, maar mijn kat werd een vod, had geen eetlust meer en raakte geconstipeerd en bleef bovendien sproeien (zonder blaasontsteking)...
Mijn FHS poes heeft het bij wijze van test (toen niemand wist wat er met haar scheelde)ook een maand moeten nemen. Die werd niet suf, maar haar symptomen veranderden niet. Ook mee gestopt natuurlijk.
Zou je niet beter bij een da/gedragstherapeut om hulp vragen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Ik denk niet dat een gedragstherapeut veel kan betekenen. De stress is na de veranderingen in huis gekomen.
Bij zijn eerdere blaasontstekingen voelde en zagen ze op de echo ook een verharde/verdikte blaaswand, door de pijn is hij zijn plas gaan ophouden waardoor dit ontstaat. De metacam geeft verlichting voor de pijn en de diazepam zou ontspanning moeten geven.
Het idee is dat we dit heel kortdurend geven zodat hij weer kan ontspannen en weer durft te gaan plassen en dat dan de ergste stress afneemt. Mogelijk is hij dan over een paar weken gewend en kan hij weer zonder.

Wat heb jij uiteindelijk met de sproeiende kater gedaan?
Bij Dexter is het ook maar een paar keer sproeien geweest, het is vooral het zitten persen op de bak en dat er weinig uitkomt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik ben bezig met een stappenplan van Anneleen Bru. Ik ben nu bezig met de basis van clickertraining. Met succes. Hij heeft de laatste twee weken nog maar 1 keer gesproeid. Terwijl dat dit vroeger soms 5 à 6 keer per dag kon zijn. Alleen in de voormiddag. Maar bij hem ligt het aan zijn karakter. Hij heeft ook nooit blaasontsteking gehad.
Voor het stappenplan heb je heel veel tijd en geduld nodig. Per stap ongeveer een maand. En er zijn er 50 :lol: .
Bij hem is het (voorlopig) gestopt toen ik nog 1 extra kartonnen doos toegevoegd had, samen met het opstarten van de clickertraining. In die training zit ik pas aan stap 1b en die duurt 4 à 6 weken om je een idee te geven.
Deze boeken kocht ik:
https://www.felinova.be/product/i-love- ... -werkboek/
https://www.felinova.be/product/revolutie/
Een rijke aanvulling op mijn persoonlijke aanpak!
En hij is op een natuurlijke manier echt relaxter geworden :grin:
Ik denk dat de clickertraining de doorslag gegeven heeft. Hij is er dol op en het ontstrest hem.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

@Carine wat een hele mooie vooruitgang heb jij geboekt. Fijn!!

Lovecat wat een ontzettend trieste bedoening, als je al zoveel hebt geprobeerd in de loop der jaren maar dat je dan toch weer een terugval ziet. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om je kat altijd maar pijn te zien hebben
Ik hoop heel erg dat de diazepam gaat aanslaan, dat dat net de laatste redmiddel voor Dex is
Hopelijk gaat het nu de goede kant op
Heel veel sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Dankjewel Anne, ik hoop het ook.

Hij wordt in ieder geval niet sloom of apathisch van de diazepam. Hij draalt ook niet meer bij de bak en ik heb een paar goede plassen gevonden sinds gisteren.

Mijn plan is nu de diazepam twee weken te geven net als de metacam. Daarna zet ik m over op de Zylkene. Ga dat toch maar weer proberen. En ik heb de Feliway stekker weer besteld. Die plug ik dan ook maar in in de hoop dat dat ondersteund.
Ik had die twee jaar geleden in huis toen m'n katten elkaar ineens niet meer mochten. Dat hielp toen niet, maar mogelijk is het wel voldoende voor de stress nu van de nieuwe meubels.

Het kastje waar Dex tegen aan had gesproeid, heb ik weggeghaald. Het stond in de keuken waar Dex nu eet en is daar ook komen te staan met de veranderingen. Daar in lag een etherische olie te lekken die een sterke geur af gaf. Ik denk dat hij die misschien niet fijn vond en er daarom overheen sproeide.

Ik ben volgende week een week vrij. Dan kan ik Dex goed in de gaten houden en zijn gedrag observeren en lekker veel aandacht geven.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Happy heeft ook een tijd in huis gesproeid om zijn geur af te geven. Zylkene hielp niet daar tegen. Nu staat hij sinds een tijd op desstress en dat helpt 100%. Ik ben nu aan het kijken hoe hij het doet op een halve tablet per dag
Ook hij ging sproeien als we nieuwe meubels hadden. Ik denk ook dat Dex zijn geur wilde afgeven op dat kastje met die geurende olie ;-)
Fijn dat hij zo goed reageert op de diazepam. Zo zie je maar dat elke kat anders is en dat je soms best wel lang moet zoeken voordat je iets vindt wat aanslaat
Wat ik met Happy ook weleens deed is met een watje zijn geurklieren afnemen (langs de bek, daar waarmee hij markeert) en meubels inwrijven daarmee. Ik weet niet of het geholpen heeft ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Wat fijn dat je iets hebt gevonden wat voor Happy helpt!
Ik heb Dex ook een tijd Destress gegeven toen het oorlog was tussen hem en mijn andere kat. Niks hielp toen, Destress niet, Zylkene niet, Feliway niet.
Uiteindelijk zijn die twee bijgedraaid en tolereren ze elkaar weer.
Ik zou Destress weer eens kunnen proberen als al het andere niet helpt.
Dex is gewoon een ontzettende stresskat en ik moet zeggen dat ik ook ontzettend veel stress van hem krijg, die hij ook vast aanvoelt.
Helaas kan ik mijn gevoel niet zomaar uitzetten.

Als ik wist dat Ik Dex kon herplaatsen zou dat mijn volgende optie zijn, maar een zwarte kater van 10 jaar met zijn medische geschiedenis zie ik niet snel een nieuw huisje krijgen + dat zou hem ook weer veel stress geven.
Een kat laten inslapen vanwege chronische stress klinkt ontzettend heftig, maar af en toe vraag ik me af of hij dan niet beter af is.
De opties zijn echt een beetje op aan het raken. Ik loop continu met een pijn in mijn buik rond de laatste tijden hiervan.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Misschien heb je het al gepost, maar heb je al eens eurologist voor hem geprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Lovecat »

Anne schreef: 14 aug 2020 19:47 Misschien heb je het al gepost, maar heb je al eens eurologist voor hem geprobeerd?
Nee :edoh: wat stom, als ik de reviews lees, werkt dit middel voor veel katten goed.

Ik heb ze even gemaild of ik beter eurologist of destress kan bestellen.
Ik ga het proberen in ieder geval. Thanks voor de tip!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hardnekkige blaasproblemen

Bericht door Anne »

Ik zou echt eurologist gaan geven. Destress mag je ervast bij geven maar je kan ook eerst eurologist proberen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie