Chronisch nierfalen bij jonge kat

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Kyaxan
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 okt 2019 15:12

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Kyaxan »

Bloeddruk was 130
Sacha Alexander
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2019 18:49

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Sacha Alexander »

Hoi,
net een account aangemaakt om te reageren hierop. Ten eerste vroeg ik me af hoe het nu gaat? In Juli werd onze Maine Coon kater (toen bijna 2 jaar oud) ziek. Chronisch nierfalen, waardes rond 300 crea. 1000 euro kwijt aan testjes enzo, om te horen dat ze niks kunnen doen behalve nierdieet geven. Even naar andere arts geweest en die heeft Semintra voorgeschreven. Daar reageerde hij goed op. Ging hele tijd prima, tot een week geleden, wilde opeens niet veel meer eten, weer bloedtest gedaan.. >800 creatine. 3x onderhuis infuus maar het einde komt nu wel echt in zicht.. futloos, diarree, geen eetlust...moeten gaan denken aan inslapen en dit breekt ons hart :(
Cerna

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Cerna »

Onze Noa was net drie toen ze nierfalen kreeg tgv Metacamvergiftiging. Creat 495 en er was geen hoop meer dat het ooit nog goed zou komen.
Maar ik wilde haar niet laten gaan. Ze was nog veel te jong.

Noa heeft drie dagen aan het infuus gelegen en ze knapte op. De waardes waren na die drie dagen gedaald naar rond 300 (ureum 17,4) en nu moest het lichaam het zelf gaan doen.
Maar Noa wilde geen nierdieet en dus zijn we gaan spuitjevoeren. Eerst 4x daags 6 spuitjes van 5 ml, later - toen het beter ging - 3x daags 8 spuitjes. En Noa werd weer Noa: het spugen stopte, ze kwam 1,5 kilo aan en was weer de ondeugende driejarige kat die ze altijd was geweest.

Een jaar later sprak ik de internist die had geadviseerd om Noa in te laten slapen. Hij had zoveel ervaring, hoe had hij dit advies kunnen geven?
En toen was zijn antwoord: de meeste katten met nierfalen gaan dood doordat ze misselijk zijn, stoppen met eten, nog misselijker worden en dan geeft het lichaam het op. Maar doordat jullie Noa consequent voeren met nierdieet (Trovet) wordt ze niet misselijk en blijft ze in goede conditie. Ook omdat ze nog zo jong is en de andere organen zoals de lever, de achteruitgang van de nieren deels kunnen opvangen.

Noa is er inmiddels niet meer helaas (ze zou nu 12,5 jaar zijn geweest), maar we hebben haar leven met 4,5 jaar kunnen rekken. En in die tijd was ze geen zieke, zielige poes, maar een levendige, "gezonde" kat en geen mens kon aan de buitenkant zien dat Noa nierpatiënt was.
Ja, drie keer per dag was even een stressmomentje - al werd dat in de loop der maanden ook steeds minder en uiteindelijk wist ze niet beter dan dat een kat zo at :smile: - maar verder was ze een kat als andere katten. Ik mis haar nog steeds verschrikkelijk.

Wat ik dus zou gaan doen:
- je kat moet aan het infuus (geen onderhuids, maar via de ader) en het liefst per direct
- en wanneer hij niet zelf wil eten, zul je moeten ingrijpen wil je hem behouden. Dat is in het begin niet leuk, maar de enige oplossing.

Mocht je reageren op mijn bericht dan kan ik je verdere tips geven.

Noa:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5150
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen bij jonge kat

Bericht door Synemios »

Wat erg, zo jong nog.
Was er sprake van eiwitten in de urine of een hoge bloeddruk?
Semintra kan namelijk ook averechts werken als dat niet het geval is.
Is er ook gezocht naar een achterliggende oorzaak voor het nierfalen?
Verder eens met Annet, belangrijkste nu is op laten nemen en spoelen.

https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... falen.html
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie