Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Juultje87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 11:06

Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Juultje87 »

Beste katten liefhebbers,

Zal het proberen kort te houden en het probleem uitleggen;
Onze kat Nala (een poes) is 8 jaar en 8 maanden.
Zij at 2 weken geleden ineens minder en werd een beetje lusteloos, na een weekje toch maar naar de dierenarts gegaan.

Eerste dierenarts bezoek was maandag 16 sept. Onderzocht, bloed geprikt, volgende dag bleken de waardes veel te hoog. Creatinine rond de 750.
We hebben toen een vervolg afspraak ingepland voor een echo, dat was vrijdag 20 sept.
Toen is vastgesteld dat linkernier een schrompelnier is, en rechternier is opgezwollen en leek een niersteen in te zitten die te groot is om eruit te gaan. Urine geprikt en op kweek gezet. Besloten haar het weekend op te laten nemen en aan infuus met Lactetrol te zetten (ze kreeg 30ml p/u en snachts 12ml p/u).
Volgende dag (zaterdag 21 sept) langs gegaan, urine kweek bleek erg veel bacterieën te bevatten al na 1 nachtje op kweek, gelijk aan de antibiotica dus (Kesium). Zondag ook weer langs geweest om even te knuffelen. Ze is steeds superblij om ons te zien en ze lijkt in haar gedrag niet echt ziek, ook haar vacht is mooi en zacht. Ze eet alleen erg slecht.

maandag 23 sept is er in de middag bloed geprikt en bleek de creatinine vrijwel niet gedaald (nu 714, lichte daling dus, na heel weekend infuus en antibiotica).
Nog een nachtje daar gelaten en hogere dosering Lactetrol (45 ml p/u nu, snachts minder).
Dinsdag 24 sept weer langs geweest einde dag, er was weer bloed geprikt, weer kleine daling in creatinine (nu 693). Dierenarts meerdere keren geadviseerd om in te laten slapen, maar wij vinden dat te snel/makkelijk. We houden zielsveel van onze kat en wil alles proberen haar te redden. We hebben haar dinsdagavond mee naar huis genomen en ze eet nauwelijks. Snoepjes wil ze wel, en ze heeft een paar brokjes gegeten. Ze wilt continu bij ons op schoot liggen en aandacht.

We zijn gisteren (woensdag 25 sept) om 14:00 uur bij het MCD (Medisch Centrum voor Dieren) geweest in Amsterdam op de Isolatorweg. Super goede kliniek we konden met spoed terecht voor een uitgebreide echo en consult met internist. Op de echo werd vastgesteld dat de niersteen die in haar rechternier werd gezien geen niersteen is, maar vast zit en een soort uitstulping is die je wel vaker ziet, maar verward kan worden met een niersteen. In de Ureter is wat verstopping gevonden, maar niet veel, wat kleine steentjes en gruis die ze eigenlijk zou moeten kunnen uitplassen.

Internist heeft ons uitgelegd over de SUB, maar we vragen ons af of dit zin heeft. Alles lijkt erop te wijzen dat het chronisch nierfalen is, dus onze hoop wordt steeds minder. De urine bleek niet echt bacterieën meer te bevatten, dus de Kesium (antibiotica) lijkt geholpen te hebben. Als het accuut was geweest, zou de creatinine waarde toch moeten zijn gedaald door het spoelen en de antibiotica? Of is de verstopping van de ureter in combinatie met de bateriële infectie toch de boosdoener die we nog kunnen genezen? We hebben haar daar wederom achtergelaten voor infuus en medicijnen waardoor haar Ureter zou verwijden, wat het uitplassen van de niersteentjes makkelijker zou moeten maken.

Vanmorgen (donderdag 27 sept) gebeld en wederom creatinine niet gedaald. Zelfs weer iets hoger naar 714 (dat kan komen omdat ze een nachtje bij ons thuis is geweest).
Morgen moeten we beslissen, gaan we een SUB laten plaatsen om de Ureter te omzeilen of heeft dat geen enkele zin omdat alles lijkt op chronisch nierfalen?

Ik hoop dat hier mensen zijn met een zelfde soort ervaring die ons eventueel kunnen adviseren.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Anne »

wat ontzettend rot voor jullie! Ik heb geen ervaring maar ben benieuwd naar de ureum waarde?
Hier had Hummel* ook hoge waardes, ook een creatine van in de 700 en na 4 dagen spoelen was deze amper gezakt.
Ureum was van van 58 naar 48 gezakt.
We hebben haar ongeveer nog 3 weken in leven weten te houden door infuusjes, dwangvoeding en medicijnen maar het hielp allemaal niks.
Daarom zou ik je willen aanraden, hoe verdrietig ook, laat haar niet te lang lijden met deze waardes ( al weet ik niet hoe hoog de ureum waarde is )
Wil je heel veel sterkte toewensen en hopelijk mensen hier op het forum met positieve ervaringen voor jullie
Ik ga duimen voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Juultje87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 11:06

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Juultje87 »

Hi Anne, dank voor je reactie!
Ja de afgelopen dagen zijn geen pretje, voor ons niet maar voor Nala denk ik ook niet.
Al lijkt ze steeds wel vrolijk en wil ze veel aandacht...
Als we op bezoek gaan herkent ze ons gelijk en wil ze gelijk knuffelen.

Ureum waarde was ook sterk verhoogd en maar een klein beetje gedaald.
Weet de exacte waardes niet helaas. Zal dat straks eens opvragen, we gaan zo weer even op bezoek.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door ErikPhilippus »

Als er de urether (gedeeltelijk) verstopt is (geweest), kan er sprake zijn van acuut nierfalen ten gevolge van stuwing richting de nieren. En als de (voor-)urine niet goed weg kan uit de nieren, dan zal intraveneus infuus ook geen spectaculaire daling van de uremische toxines in bloed kunnen bewerkstelligen. Het is mij niet helemaal duidelijk of de waardes nauwelijks gezakt zijn, terwijl Nala toch goed kon plassen?

Afgezien daarvan ben ik ook wel benieuwd naar de ureum waarde. Een hoge creatinine waarde is een indicator voor een slechte nierfunctie, maar juist door te hoog ureum en/of fosfaat wordt het beestje misselijk. Sommige katten hebben een hoge tolerantie voor een hoge ureum spiegel (zoals onze Gaudí) maar dat neemt niet weg dat ureum een giftige stof is met (op termijn) allerlei vervelende effecten in Nala's lijfje. Aan de andere kant moet je je ook niet blindstaren op de getallen, en zeker ook kijken naar haar gedrag en uiterlijk. Slecht eten is een algemeen voorkomend probleem bij nierfalers - maar met aanvaardbare bloedwaardes is daar met een hoop kunst- en vliegwerk vaak wel aan mouw aan te passen.

Maar als de nierwaardes met intensief spoelen niet willen zakken, dan wordt de prognose somber....
Juultje87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 11:06

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Juultje87 »

Dank voor je reactie Erik! Ja, volgens het dossier plaste ze wel goed tijdens het infuus afgelopen weekend. Dus nierwaardes amper gedaald terwijl het plassen goed ging. Zal straks even de ureum waardes ook vragen.
Juultje87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 11:06

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Juultje87 »

Nou, we zijn net langsgeweest.
Geen nieuwe info want morgenochtend wordt pas weer bloed geprikt.

Ze was gelijk blij om ons te zien en kregen een aparte kamertje waar ze even los kon lopen.
Hier was ze eerst een beetje gedesoriënteerd en wilde de kamer het liefste uit (stond bij de deur te kijken steeds). Maar na een minuut of 10 kreeg ze veel aandacht voor ons en kregen we steeds kopjes, kwam ze uit haarzelf op schoot en ging ze zelfs bijna slapen.

Ze heeft intraveneus infuus en krijgt een behoorlijke hoeveelheid toegediend. Ik heb er niet echt verstand van maar de opname arts zei dat ze op 8% zat (bij de dierenarts afgelopen weekend zat ze op 30ml p/u en snachts 12ml p/u lactetrol, maandag op dinsdag 45ml p/u) geen idee wat dat precies betekent maar zei dat dat wel behoorlijk was. Ze druppelde ook continu plas uit tijdens het bezoek en haar achterpootjes en achterwerk waren ook nat daardoor, arts zei dat dat normaal was omdat ze zoveel vocht toedienen met infuus omdat ze die niersteentjes en gruis weg proberen te spoelen. Ze zit ook nog op antibiotica voor de infectie en uitslag uit urine kweek bleek dat ze op de juiste antibiotica zit, dus dat is goed.

Nu is morgen ochtend bepalend. Dan gaan ze wederom bloed prikken en de waardes meten.
Vervolgens krijgt ze weer een echo om de nieren en ureters weer te bekijken. Dan kunnen we bepalen of een SUB zin heeft...
Wij vinden het een enorm lastige beslissing maar willen het eigenlijk gewoon proberen (de SUB). Wie weet is dit de oplossing. De gevolgen van die SUB kennen we, elk jaar 4 keer op controle en bijkomende kosten, maar dat vinden wij een kleine prijs voor het leven van onze kat.

Edit: Wel even in het dossier gekeken dat we hadden opgevraagd bij de vorige dierenarts;
Ureum waarde van 44,1. Veel te hoog dus. Bij het MCD meten ze de Ureum niet zei ze vanavond, ze kijken voor nu alleen naar de Creatinine.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte voor vandaag, ik hoop maar dat je straks goed nieuws hebt.
Ik denk aan jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Juultje87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2019 11:06

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Juultje87 »

Dankjewel nog!
Het ging een beetje vreemd gisteren, sochtends even met de opname arts gebeld en die gaf aan dat de waardes nog steeds hetzelfde zijn. We zouden later op de dag gebeld worden m.b.t. uitslag echo maar hele dag niet gebeld.
Toen ik zelf belde om 15u was het te druk. Dus zijn we einde dag (18u) maar langs gegaan.

Toen kregen we te horen dat de echo niets nieuws heeft opgeleverd. Het nierbekken was niet wijder geworden, nog steeds 8mm dus plaatsing SUB niet mogelijk. De steentjes zitten nog steeds in de ureter ondanks toediening medicijn Prazosine; plasbuisontspanner). Eigenlijk konden ze dus niets doen en is ze dus "opgegeven". We vonden het niet prettig dat we hier niet eerder over gebeld werden en hebben haar op advies dus weer mee naar huis genomen om "te kijken hoe lang het goed gaat".

We gaan vandaag het dossier even opvragen want het voelt toch niet goed. Bij de eerste echo (vorige week vrijdag) was het nierbekken 3mm, die is dus al flink verwijd na een weekend infuus naar 8mm op de echo van woensdag. Nu na nog eens 2 nachten infuus helemaal niet meer verwijd..? In het rapport stond zelfs "nuchter houden vanaf donderdag --> waarschijnlijk vrijdag OK SUB".

Maargoed, denk niet dat veel mensen ervaring hebben met die SUB, ben toch wel benieuwd mocht er nog iemand zijn.
Dank!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Zotvanpoezen »

Ervaring heb ik niet, maar ik zal wel duimen voor Nala!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Dobbe
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 feb 2020 21:33

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Dobbe »

Hoi, ik heb me net aangemeld nadat ik zocht naar ervaringen met een sub.
Is er een sub geplaatst bij Nala? Hoe gaat het met haar?

Mijn kat Durrus heeft nu anderhalf jaar een sub, nadat nierstenen waren geconstateerd. Het plaatsen was eerst een drama (de aansluiting bleek op 2 plaatsen te lekken) en 2 dagen later is hij nogmaals geopereerd. Nu gaat het goed, maar moet hij wel elk half jaar gespoeld en gecontroleerd worden.
Ik kan nergens ervaringen met een sub vinden, ben dus benieuwd of jij dat inmiddels hebt en (zo ja) hoe het bevalt :-)
Prr prr
VSB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2021 09:21

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door VSB »

Bij deze deel ik onze ervaring met de sub bij onze poes Kawaii Britse Langhaar. 12 april merkte wij dat ze ineens heel onrustig was en heel hoog miauwde en veel dronk. We hebben toen de dierenarts gebeld en wij konden de dag erna langskomen. Ze hebben wat testen gedaan en haar creatinine waarden bleken erg hoog te zijn (stage 3) en wij mochten haar niet meenemen naar huis. Uit de röntgenfoto bleek dat haar linker nier verschrompeld was en haar enige rechter nier had een niersteentje. Ze hebben besloten met een infuus 3 dagen te gaan spoelen, in de hoop dat het niersteentje via de urineleider naar buiten zou komen. Ze gaven ons wel aan dat de kans dat dit via deze weg gebeurd 15% is. En hadden ons geïnformeerd over de mogelijkheden haar in te laten slapen of de sub operatie. Wij waren intens verdrietig.. en Kawaii is een erg bang poesje. Wat tijdens de opname door elke verpleegkundige en arts ook nog tegen ons gezegd werd als zijnde, dit maakt haar gestresst. Na 2 dagen spoelen en foto’s maken, helaas geen beweging en geen verlagingen in de creatinine waarden. Wij hebben besloten haar naar het Medisch Centrum voor Dieren te brengen en de mogelijkheden voor de sub te bespreken. Ze was hier al 4 dagen niet thuis geweest.. we hebben haar op vrijdag 16 april naar de MCD gebracht. Daar hebben ze wederom 2/3 dagen gespoeld, helaas ook weer zo der succes. Ze kreeg morfine als pijnstiller en een sonde voeding in haar keel, want ze was te gestresst om zelf te willen eten ook. Het was echt erg verdrietig haar zo te zien, maar we wilden haar niet kwijt, wilde de pijn voor haar wegnemen en besloten de sub operatie te bespreken.

Er werd ons verteld dat de sub operatie altijd een 50/50 kans op slagen heeft waar je achteraf pas achter komt of het gewerkt heeft. Zijn de creatinine waarden dus omlaag gegaan.. Kawaii zou na een succesvolle operatie een andere manier van leven, een speciaal nierdieet meerdere keer op een dag eten aanbieden, veel drinken stimuleren, 4x per jaar controle waarbij de sub wordt gespoeld moeten hebben. Allemaal zaken waar je rekening mee moet houden of je dit kunt missen. Heb een overzicht van onze kosten voor de sub hieronder geplaatst. De kosten voor Kawaii vielen voor ons erg hoog uit omdat ze een week in opname lag, inclusief het weekend. In het weekend zijn de prijzen bijna verdubbeld… Wij hadden geen verzekering, achteraf wel iets zeker met raskatten handig is..

800 euro systeem
1200 euro chirurgische kosten en alle randzaken.
Dus in totaal kostte de sub 2000 euro.
+/- 320 euro kwartaal kosten controle sub

Kawaii is op woensdag 20 april geopereerd, de operatie duurde 2 uur. Ze had achteraf veel pijn en ze gaven aan dat haar pijngrens gewoon laag is plus het een erg angstig poesje natuurlijk is. Ze hebben haar een opiaat en een fentanyl pleister gegeven. We mochten haar opzoeken en ze was erg versuft. De volgende dag woensdag 21 april hebben ze haar waarden weer bekeken en waren haar creatinine waarden, thank god, gedaald naar bijna stage 2!!! Ze wilden haar nog 1 dagje ter observatie houden en donderdag 22 april mochten we haar mee naar huis nemen. De dagen erna hebben we haar alsnog sonde voeding gegeven en weer verschillende soorten nierdieet voer laten proeven en de overgang naar vast eten weer geprobeerd te stimuleren. Ze eet nu droog voer Hills KD wat ze erg lekker vind. En Hills Kidney natvoer en Royal Canin Renal.

We zijn nu 3 maanden verder en Kawaii is een hele andere poes. Niet zo angstig meer, zit mooi in haar vacht, speelt veel meer dan hiervoor, blijft mooi op gewicht, eet en drinkt flink. Wij hebben in juli de eerste controle voor haar sub. Maar we zijn heel erg blij dat we het gedaan hebben. Toen wij deze beslissing moesten nemen, konden wij nergens op forum’s iets vinden over kosten, ervaringen, prognose etc. Wij hopen hiermee katten baasjes die in dezelfde situatie zitten meer informatie te geven over de keuze waar je helaas voor komt te staan als je hiernaar opzoek bent!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Anne »

Wat is een sub?

Wat fijn dat ze hier zo van opgeknapt is!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
VSB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2021 09:21

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door VSB »

Anne schreef: 19 jun 2021 15:15 Wat is een sub?

Wat fijn dat ze hier zo van opgeknapt is!!
Hi Anne,

Hier staat het beste uitgelegd wat een SUB is. https://mcvoordieren.nl/kennisbank/nierstenen/

Jaa we zijn ontzettend dankbaar en blij dat ze zo goed opgeknapt is 🙏🏽
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door Anne »

Bedankt voor de uitleg, ik had er nog nooit iets over gehoord, maar zoiets is dus alleen maar interressant als je kat last heeft van niersteentjes?

Wat ontzettend fijn dat het jullie poes zo goed heeft geholpen
en dat jullie de kosten konden opbrengen

Hopelijk gaat ze nu een mooi lang onbezorgd leven tegemoet!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
VSB
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jun 2021 09:21

Re: Chronisch Nierfalen en/of Accuut Nierfalen van onze kat Nala

Bericht door VSB »

Anne schreef: 20 jun 2021 12:05 Bedankt voor de uitleg, ik had er nog nooit iets over gehoord, maar zoiets is dus alleen maar interressant als je kat last heeft van niersteentjes?

Wat ontzettend fijn dat het jullie poes zo goed heeft geholpen
en dat jullie de kosten konden opbrengen

Hopelijk gaat ze nu een mooi lang onbezorgd leven tegemoet!
Klopt het is volgens mij ook nog niet heel lang op de markt als een oplossing voor nierstenen bij katten en honden. Je huisdier moet er ook voor in aanmerking komen. Zo moet de bekken volgens mij was het 8mm verwijd zijn (door het spoelen met het infuus) voordat een sub operatie plaats kan vinden.

Ja dat hopen wij ook! Bedankt Anne :)
Plaats reactie