poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Ariane88 »

Hallo,
Anderhalve week geleden heeft mijn lieve Cleo de diagnose nierfalen en (vermoedelijke) blaasonsteking gekregen.
Ze is 17 en begon plotseling erg eten te spugen, ook een plasje met bloed er bij.
De dierenarts heeft urine afgenomen en hier zat bloed in en proteïne.
Dierenarts riep ook nog iets over misschien een nierbekkenonsteking, maar helemaal zeker weten deden ze het allemaal niet.

Na mijn aandringen hebben ze ook bloed afgenomen en bleken ook haar nierwaardes verslechterd (322 creatine en 21,4 urea).
Dierenarts heeft twee weken antibiotica voorgeschreven, evenals Meloxidyl en nierdieet. Ik heb dit in het weekend toen geprobeerd maar Cleo werd niet heel veel beter, at op zondag helemaal niet meer en leek erg misselijk. Vorige week maandag weer terug, en een prik tegen de misselijkheid gekregen, evenals tabletjes hier voor. (dierenarts wou eigenlijk elke paar dagen een prik geven maar dit leek mij te stressvol voor haar)
In overleg met de dierenarts besloten om haar tevens thuis onderhuids vloeistof toe te gaan dienen.

Ik heb ringerlactaat meegekegen, en geef haar nu 60ml per dag. (ze weegt +/- 2,5 kilo). Dit heb ik nu een week gedaan.

Ze is inmiddels erg opgeknapt, en huppelt weer vrolijk rond, en eet en drinkt weer, alhoewel dat laatste nog iets beter zou kunnen. Helaas eet mevrouw helemaal geen natvoer. (nogmaals geprobeerd met verschillende bakjes en pakjes, van soep tot bakje, allemaal nierdieet, maar mevrouw blieft het totaal niet)

Ik ben sinds dien aan het rondkijken hoe nu verder, en nu lees ik hier verhalen dat nierpatientjes eigenlijk helemaal geen meloxidyl zouden moeten krijgen, en ook dat ringerlactaat ook niet echt de top is. Nadat ik tevens het volgende artikel heb gelezen (https://healthypets.mercola.com/sites/h ... sease.aspx) ben ik helemaal de kluts kwijt.

Wat is nou wijsheid in deze? Heeft mijn dierenarts het helemaal bij het verkeerde eind?
Wat zou ik wel moeten doen? Hoeveel nut hebben verschillende niersupplementen die verkocht worden bij dierenwinkels?

Ik zit vol met vragen vooral omdat ik het goed wil doen voor haar, maar vanwege tegenstrijdige info ben ik nu een beetje de kluts kwijt :ethink:
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Ondanks de vervelende reden dat je een topic aangemaakt hebt: welkom!

Het is inderdaad verbazingwekkend om te lezen dat een kat met deze nierwaardes twee weken metacam aanbevolen heeft gekregen. Gelukkig eet en doet ze het beter, wat geweest is is geweest, en je hebt zo te lezen veel kennis opgedaan. Je doet het hartstikke goed!

Wat met deze bloed en urine waardes belangrijk is (en sommige dingen doe je al)
- hoogwaardige voeding of nierdieet (brok of nat maakt niet uit, eten is het belangrijkste. Liever nierdieet brokjes dan veel rood vlees natvoer met hoog fosfor
- SUB q infusen, 60 ml per dag helemaal prima
- met deze ureum waarde is ze misselijk en dan is cerenia aanbevolen (of emeprid, ligt eraan hoe je kat er op reageert)
- bij een vermoedelijk nierbekkenontsteking is er minimaal 4 weken antibuotica nodig
- blijven de waardes hoog dan is ook een maagzuur remmer zoals ranitidine geïnduceerd.
- eventueel fosfaat binder

Wat het belangrijkste is nu in mijn ogen:
- verder onderzoek naar en behandeling voor die ontsteking/blaas/nierbekken (en geen metacam!)
- voeding
- vocht
- medicijnen
- week na stop antibiotica nogmaals urine testen (en liefst steriele afname om de urine op kweek te zetten) en volledig geriatrisch bloedonderzoek
- bloeddruk
- UPC ratio urine (eiwit)

Weet je ook het fosfaat gehalte van haar bloed? En het kalium? Deze twee zijn erg belangrijk.
Laatst gewijzigd door Sansan op 23 sep 2019 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Ps: Ringer lactaat is helemaal prima. In het buitenland geven ze daar zelfs voorkeur aan. Maar je moet wel haar kalium gehalte weten. En het liefst ook magnesium en calcium. de elektrolyten gaan vaak fout bij nierfalen.

De niersupplementen hebben accuut geen toevoeging nu, wel op de lange termijn.
Tenzij kalium tekort, dan kalium suppleteren en tenzij fos te hoog dan ipakitine/niacinamide/pronefra etc.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Hoe gaat het?
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Ariane88 »

Hoi Sansan,
Allereerst dankjewel nog voor je reactie nog :)

Nierbrokjes zijn we meteen op over gegaan direct na eerste bezoek. Helaas blieft mevrouw geen natvoer, van wat voor soort dan ook. Ze heeft nu royal canin renal select (met hogere voedingswaarde zodat ze wat aankomt). Ik heb ook nog graanvrije nierbrokjes geprobeerd aangezien ze hier voor altijd graanvrij eten had, maar die lust ze niet.

Ik ben inmiddels iets verder. Ten eerste overgestapt naar een dierenarts die ook thuis bezoeken kan doen, en ook wat betaalbaarder is voor mij persoonlijk. (en niet meerdere blaffende honden in de wachtkamer, ook wel zo prettig aangezien Cleo nogal een stresskatje is (schildpadje) met een gruwelijke hekel aan autorijden)
De oude dierenarts raadde aan om tijdelijk te stoppen met vocht toedienen om te kijken hoe het dan zou gaan.

Ik was een week gestopt met toedienen van vloeistof voor dat de nieuwe dierenarts kwam.
Tijdens deze week bleef ze goed eten en leek ze niet uitgedroogd. Ze dronk ook goed.

De nieuwe dierenarts lijkt veel meer kennis te hebben van katten met nierfalen, wel zo prettig.
Hij heeft wederom bloed en urine afgenomen.
Hieruit bleek dat ze nog steeds een blaasontsteking had.
Urine is op kweek gezet.
Toen we wachtte op de uitslag van de kweek was heel duidelijk dat ze last had van blaas (vaak naar de kattenbak, erg onrustig)
Uitkomst was dat ze toch een antibiotica resistente infectie had, uit de kweek is ook gekomen welk antibiotica de bacterie wel gevoelig voor is en deze heeft ze nu gekregen voor 20 dagen.

Bloedwaarden waren aanzienlijk verslechterd (alleen afwijkende waarden hier, rest is normaal):
kratinine 558
ureum (BUN) 25.1
totaal eiwit 56
fosfaat 2.7

urine eiwit/kratinine ratio 2.0

We geven op basis hier van nu twee keer per dag 60 ml ringer lactaat.

Nieuwe dierenarts hoopt dat haar waarden verbeteren na de antibiotica, hij wou nog afwachten met eventuele andere medicatie.

We zijn nu ongeveer een week verder met de antibiotica en Cleo is ontzettend opgeknapt. Gaat weer op normale wijze naar de kattebak, niet meer onrustig.
Tot mijn grote verbazing springt ze weer op allerhande tafels e.d.
Cleo heeft ook artrose en ik dacht dat het hier aan lag dat ze niet meer op dingen sprong samen met haar toch redelijk gevorderde leeftijd maar kennelijk zat hier ook een link met nierfalen.

Ik heb goede hoop dat haar nieren stabiliseren op niet compleet desastreuze waarden, alhoewel nieerdieet sowieso nodig zal blijven, maar hopelijk (fingers crossed) blijkt uit volgend bloedonderzoek dat twee keer per dag vloeistof niet meer nodig is, misschien zelfs maar een paar keer per week...

Ik heb over een paar dagen weer contact met de dierenarts om te bespreken hoe het gaat.

Hartelijk dank voor de navraag :)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Hai!

Pfoe dat zijn nog fikse waardes zeg. Het kan zeker wel zo zijn dat de blaas (of zelfs nierbekken!) ontsteking hiervoor zorgt. Ik zou nu ze verbeterd met AB eigenlijk gaan voor de 4-6 weken en niet voor maar 20 dagen. Zo pak je gelijk een eventuele nierbekkenontsteking(die berucht staan om het geven van fikse nierwaardes) aan. Liefst 6 weken, minimaal 4. Dit zou ik echt bespreken met je dierenarts. Sowieso een week na stop AB moet er weer urine op kweek, ook belangrijk als baasje ter voorbereiding.

Wat geef je nu voor de artrose?
En blijft haar gewicht wel goed? En geen overgeven of misselijkheid te zien? Diarree?

Met deze fosfaatwaarde kun je beter wel gaan starten met een fosfaatbinder (ipakitine of pronefra oa) of fosfaatblocker (Niacinamide). Met nierfalen liefst fosfaat rond de 1,5 houden (en 2,7 is sowieso te hoog).

Ik hoop dat het nu alleen maar beter gaat!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Ah en ik zie nu de hoge UPC!
Hopelijk zakt die nog, anders is je dierenarts goed op de hoogte zo te lezen (ivm hij het had over medicatie). Fijn dat de nieuwe dierenarts beter bevalt.
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Ariane88 »

Goede tip over de nierbekkeninfectie, ik dacht dat dierenarts wel had gezegd dat hij dacht dat het slechts een blaasontsteking was, omdat een van haar nieren erg hard aanvoelde, wat zou wijzen op een schrompelnier. Ik zal dit zeker nog met hem bespreken. Urinekweek had ik al op voorbereid.

Ik geef voor artrose lintbells yumove cat, dit is groenlipmossel met glucosamine, chondroitine, mangaan, hyaluronzuur en vitamine E, dit werkt als een trein. Ik geef s'winters wat meer dan in de zomer. Ze krijgt nu een halve capsule over haar eten.

Ze is weer wat aan het aankomen gelukkig, ik vind haar nog steeds te mager, schat dat ze nu rond de 2,6 kilo zit, zou het liefst richting 3 gaan. Ze eet erg goed, bakje is eigenlijk elke dag bijna leeg, helaas als ik meer geef eet ze dat dan niet extra :eeh:
Ze lijkt niet misselijk, (niet smakken of likken aan lippen etc).
Ze had van het weekend nog wel (klein beetje) gespuugd maar mevrouw had een grote hap genomen van een aardbeiplantje op balkon :lol:
Ik heb nog cerenia achter de hand mocht ze weer symptomen tonen van misselijkheid, maar het wordt wel steeds lastiger haar tabletjes te geven op een manier waar op ze deze wil opeten en de cerenia vind ze echt super smerig dus ik geef deze op dit moment niet.
Diarree heeft ze totaal niet, eerder sporadisch wat harde ontlasting, ik geef haar af en toe een klein beetje vaseline, dit help goed.

Ik zat zelf ook al te denken om ipakitine te bestellen, maar had dit nog niet gedaan. Niacinamide is toch vitamine b3? Hoe dien je dit toe bij een kat? Moet dierenarts dat doen? ik had het persoonlijk nog niet online gezien als supplement oid.

Ik weet overigens niet of het door de antibiotica komt of door het nierdieet, maar inmiddels is haar vacht wel aan het uitdunnen.
Ariane88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011 18:11

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Ariane88 »

Na 20 dagen antibiotica is Cleo erg opgeknapt.
Opnieuw urine getest en er is geen sprake meer van infectie.

Bloedwaarden ook opnieuw getest, en die zijn nu:
kreatinine 285
ureum (BUN) 18.3
totaal eiwit 67
fosfaat 1.4

Alleen de kreatinine en Ureum zijn dus nu nog verhoogd, maar voor de rest is alles normaal :pdtura1:

DA raad wel aan om door te gaan met 2x per dag 50 ml vloeistof en pronefra.

Helaas is ze nog steeds erg mager, ik gaf haar eerst een keer per dag eten, maar daar nu twee keer per dag van, ze eet dan net iets meer.. Nog andere tips hoe ik een verstokte en kieskeurige brokjes liefhebber wat meer kan laten eten?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Anne »

Ik vind 1x per dag voeren veels te weinig, 2x is ook aan de magere kant vooral bij nierfalers. Zelf geef ik de katten 4x per dag te eten
Fijn dat er de infectie over is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Synemios »

Mijn nierfaler krijgt onbeperkt brokjes.
De waarden zijn wel mooi gezakt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: poes met nierfalen - beetje de weg kwijt qua medicatie etc

Bericht door Sansan »

Met een BUN van 18 kan er sprake zijn van misselijkheid en zweren op slijmvliezen (mond, keel, maag etc).
Je zou dus kunnen kijken of cerenia en/of een maagzuurremmer haar gewicht omhoog brengt doordat ze dan meer eet.

Met deze waardes zou ik ook absoluut doorgaan met vocht en ponefra. Hopelijk blijft ze nog lang stabiel!! En pas goed op een eventuele terugslag met de infectie etc.
Plaats reactie