Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Onze 11-jarige kater staat sinds een jaartje onder 2-3 maandelijkse DA controle ivm een te laag kaliumgehalte en een te hoge bloeddruk. Hiervoor krijgt hij medicatie (tumil K en amodip) en we monitoren frequent. Onze kat laat bloed afnemen absoluut niet toe, dus helaas moet dit elke keer onder narcose. Omdat we de dosering nu onder controle hebben, zouden we overgaan op half-jaarlijkse controle.
Omdat een jaar terug de PH en SG vd urine ook afweken, ben ik deze zelf van elke 2 weken, naar elke maand gaan monitoren. En met aanpassingen in voer en het toevoegen van vocht aan natvoer, is alles goed.

Afgelopen donderdag kwam helaas naar voren dat de creatine -en ureaumwaarden afwijken.
Creatine: 214
Ureum: 11,4

Komende maandag lever ik nog urine bij de DA om te checken op ontstekingen en eiwitten. Om te bepalen of dit een ontsteking is of toch (beginnend) chronisch nierfalen. Wel kreeg ik het advies om alvast te beginnen met nierdieet, hiervoor kreeg ik natvoer en brokjes van RC mee.

Onze kat is niet ziek en eet dit voer prima, maar ik ben een voorstander van kwalitatief goede en veel eiwitten, laag in koolhydraten en een vetpercentage (EM) van 30-36%. Ik zit al jaren helemaal in de voeranalyses (met de hulp van Marilyn van Catmoneo), dus iets anders dan bijv. Thrive natvoer overdag en Purizon droogvoer voor de nacht, geef ik liever niet.
Maar ja, laat dat nu allemaal hoog in eiwitten zijn. Met heel weinig vlees, vooral plantaardig.

Ik heb inmiddels zelf hersenletsel, wat mij problemen geeft met begrijpend lezen. Het duizelt me dan ook als ik probeer iets te lezen op het forum over andere nierpatienten. Ik wil het beste voor mijn kat, dus als dat betekent dat ik het goede voer moet inruilen voor een nier-dieet van RC, het zij zo. Maar ik ben toch benieuwd of het anders kan.
Zouden ervaringsdeskundigen mij zo jip-en-janneke-mogelijk uit kunnen leggen of zij ook alleen een nierdieet geven of nog wel eiwitrijke voeding geven?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp dat de bloeddruk inmiddels onder controle is m.b.v. amodip? En wat voor afwijkingen had de urine een jaar geleden, wat was het SG en de pH?

Ik zie dat creatine licht verhoogd is, en ureum nog binnen de referentie. Ik kan me niet goed voorstellen dat er met deze waarden sprake zal zijn van eiwitverlies via de urine. Is er de laatste keer ook de SDMA waarde in het bloed bepaald?

Op zich ben ik niet zo verbaasd dat een kat van 11 jaar deze waardes heeft. Om de conclusie chronisch nierfalen te kunnen trekken, zal de meting over een paar maanden nog een keer herhaald moeten worden, nu lijkt me dat voorbarig. Maar het is wel een signaal om goed te letten op het voer, met name de eiwitten. Om de nieren zo weinig mogelijk te belasten, moet je hoogwaardige eiwitten geven, die zoveel mogelijk kunnen worden hergebruikt door de kat. Dus het gaat niet zozeer om de hoeveelheid eiwitten in het voer, maar de bron van de eiwitten (dus het vlees). Wit vlees van konijn, kip, etc. zijn het beste, vlees van grazers is minder geschikt. Plantaardig eiwit is niet goed voor katten met minder goed functionerende nieren.

Als het nierdieet in voldoende mate wordt gegeten, dan zal de kat voldoende (hoogwaardige) eiwitten binnenkrijgen. Maar als het eten moeilijker wordt (b.v. door stijgend ureum gehalte), dan is het zaak om tegemoet te blijven komen aan de dagelijkse eiwitbehoefte, b.v. door een klein beetje kippenvlees erbij te geven.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

De bloeddruk is inderdaad onder controle met Amodip.

Een overzicht van mijn lijstje, nul betekent niet gemeten:
Datum: Bloeddruk/kalium/PH/SG/Ureum/Creatine
30-11-18: 0/3,3/7/1024/0/0
28-1-19: 0/3,7/7/1034/0/0
1-4-19: 210/4,1/6/1030/0/0
8-4-19: 150/0/6,75/1030/0/0
25-4-19: 0/0/6,5/1035/0/0
15-5: 0/0/6,5/1030/0/0
21-6-19: 0/0/6,75/1050/0/0
4-7-19: 125/3,6/0/0/0/0
25-7-19: 0/0/6,75/1032/0/0
24-8-19: 0/0/6,5/1054/0/0
19-9-19: 130/4/0/0/11,4/214

Ik merk dat de referentiewaarden nogal verschillen per site. Ook jij houdt schijnbaar een andere waarde aan vwb ureum en creatine. De referentiewaarden van mijn DA:
Bloeddruk 120-140
Kalium 3,7-5,8
PH 6,4-6,8
SG 1034-1060
Ureum: max. 10,7
Creatine: max. 186

SDMA waarde heb ik bewust niet laten meten omdat mij verteld is dat dit een onbetrouwbare uitslag kan geven. Door mijn letsel kan ik je niet helemaal uitleggen waarom.

Erik: als ik je goed begrijp is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit vwb eiwitten. Dank je wel voor je uitleg.

Bij de goede bronnen, krijg ik ook gratis een hoog fosfor gehalte. Ik begreep dat die weer belangrijker is dan het eiwitpercentage en dan bij voorkeur onder de 1% droge stof. Bijvoorbeeld:
- de thrive kippenborst heeft een fosforgehalte van 3,4% en een eiwitpercentage van 75%.
- de RC renal heeft een fosforpercentage van 0,43% en een eiwitpercentage van 25%. Wel zitten er aminozuren in die zorgen dat de eiwitten beter worden opgenomen. De samenstelling van de RC renal doet mij inschatten dat het geen goed kwaliteit vlees is. Want: vlees en dierlijke nevenproducten (4% kip, varken), graan, olie en vet, mineralen, plantaardige nevenproducten, suiker.

Zo heb ik meerdere producten tegenover elkaar gezet. Maar ik kom er niet goed uit waar ik het beste aan doe.

Snap je mn dilemma?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik snap je dilemma.

Ik hanteer de referentie-waardes van de kliniek in Utrecht. Maar staar je er niet blind op, er zit zowiezo een spreiding van 10% in, en van SDMA zelfs zo'n 20%. Dus dat getal achter de komma bij ureum heeft eigenlijk niet zoveel waarde...

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van RC renal. Want je komt er niet goed achter wat er nu werkelijk in zit. En 4% kip, varken (...), daar ben ik niet kapot van, en hoe ze dan aan 25% eiwit komen, dat staat er niet bij. Dus jouw inschatting is terecht denk ik.

Fosfor 3,4 % is inderdaad aan de hoge kant, je zou er dan een fosfaatbinder aan toe kunnen voegen, zoals Ipakitine. Dat is smaakloos, en wordt meestal zonder probleem over/door het natvoer gegeven. Is misschien zowiezo niet verkeerd hoor, om dagelijks een beetje fosfaatbinder te geven, bindt (tot op zekere hoogte) ook uremische toxines in de darmen. Overigens heeft Thrive ook natvoer (kip, zalm) met beduidend lager eiwitpercentage.

Naar aanleiding voor jouw opmerking over aminozuren. Alle eiwitten bestaan uit aminozuren, en bij de vertering van eiwitten komen die vrij, gaan naar de lever en daar worden er weer nieuwe eiwitten gemaakt, waar het organisme op dat moment behoefte aan heeft. De rest wordt gebruikt als energiebron, of afgebroken tot ureum. En juist dat laatste wil je tot een minimum beperken om de nieren te sparen. Dus de aminozuur samenstelling van het vlees in het voer is van groot belang. Je kan je voorstellen dat eiwitten van een varken (niet bepaald de natuurlijke prooi van een kat....) niet zo goed passen bij die van een kat. Hetzelfde geldt voor plantaardige eiwitten, die gaan voor een groot deel de ureum-cyclus in en de afvalstoffen worden uitgeplast (bij gezonde katten....).

Ik zie dat het SG van de urine uitstekend is, zeker voor een kat van 11 is een SG van 1,054 uitzonderlijk goed (en geeft ook aan dat de nieren nog prima functioneren). En pH van 6,5 - 6,75 is ook niks verkeerd mee - dus ik zie daar geen afwijking in, integendeel! Ben benieuwd wat er maandag voor waarde uitkomt, pas als het nu ineens gedaald zou zijn tot onder de 1,030 zou ik een beetje bezorgd zijn....
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Dank je wel, jouw berichtje stelt me even iets gerust. Ik ga het andere voer van Thrive nog even opzoeken en analyseren. Het is jammer dat Mac’s hun fosforpercentage niet vrijgeven, die heeft ook nog wel goede waarden.

Edit: het fosforgehalte van Thrive kippenborst is 0,9%. De site gaf het al weer in droge stof, ik las het als nat.

Conclusie: iets minder (maar wel goede) eiwitten, een lager fosforpercentage en optioneel Ipaktine geven. Klopt dat?

Mag ik vragen wat jij de kat zou geven in mijn geval?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door ErikPhilippus »

nona_toma schreef: 21 sep 2019 16:43 Conclusie: iets minder (maar wel goede) eiwitten, een lager fosforpercentage en optioneel Ipaktine geven. Klopt dat?
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Als je eiwitten met hoge biologische waarde geeft (en dus minder afvalstoffen geven) hoef je er ook minder van te geven. Kunst is om net genoeg te geven, en daar zijn wel richtlijnen voor, maar kan ook behoorlijk per kat verschillen. Bij eiwittekort gaat een kat als eerste z'n eigen spieren van de achterpoten 'opeten', dus als je ziet dat de kat invalt van achteren, dan is er waarschijnlijk sprake van te weinig en/of niet hoogwaardig eiwit in het voer.

Een kat van 11 is ook minder goed in staat om eiwitten te verteren, de darmwerking gaat achteruit met de leeftijd. Dus wat ik je zou aanraden, is kijken hoe je de darmwerking zou kunnen ondersteunen, b.v. met probiotica. Een goede darmwerking is essentieel voor het behoud van de nieren - verstoorde darmflora verhoogt de productie van uremische toxines (gifstoffen), die op termijn funest zijn voor de nieren.

Ik zou ook even afwachten wat er uit de urine analyse komt maandag, en over een tijdje weer een bloed analyse (misschien is het wel goed om dan een volledig geriatrisch profiel te laten maken) - en pas dan misschien over te stappen op nierdieet (al dan niet met hoogwaardig eiwit toevoegingen). Tot die tijd zou ik hoogwaardig natvoer geven (met niet overdreven hoog eiwit-percentage), en veel, zoveel mogelijk laten drinken (drinkfonteintje is zeer aan te bevelen).
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Helder, dank je wel. Onze kat drinkt niet uit zichzelf, ook niet met een fonteintje. Daarom geef ik 5x water bij over zn natvoer, zodat hij 235ml water per dag krijgt.

Wat bedoel je met een volledig geriatrisch profiel?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door ErikPhilippus »

Een geriatrisch profiel is een standaard bloedonderzoek (aanbevolen voor oudere katten) waarmee een indruk wordt verkregen van het functioneren van de belangrijkste organen, zoals nieren, hart, lever, alvleesklier en schildklier.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Sansan »

Die thrive kan nu nog net denk ik.
Verder adviseren ze eigenlijk lager dan 0,7 % nat. Erg goed je kat zijn fosfor-bloedwaarde in de gaten houden. Ze adviseren bij nierfalen eigenlijk om de fosfor rond de 1,50 te houden ipv de meestal uiterste referentiewaarde van ongv 2.42
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Sansan »

Voor extra vocht kun je ook nog denken aan een melk zoals viyo-reinforcement. Geschikt voor nierfalen en het ruikt een beetje als karamel/witte chocolade. Mijn katten lusten het niet, maar veel katten wel.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

ErikPhilippus schreef: 22 sep 2019 09:38 Een geriatrisch profiel is een standaard bloedonderzoek (aanbevolen voor oudere katten) waarmee een indruk wordt verkregen van het functioneren van de belangrijkste organen, zoals nieren, hart, lever, alvleesklier en schildklier.
Dit hebben we het afgelopen jaar elke 2-3 maanden gedaan nav de jaarlijkse seniorencheck. Toen namen we bloeddruk en urine ook mee. Ik heb alleen de waarden genoteerd die afweken ;)

Sansan schreef: 22 sep 2019 12:32 Die thrive kan nu nog net denk ik.
Verder adviseren ze eigenlijk lager dan 0,7 % nat. Erg goed je kat zijn fosfor-bloedwaarde in de gaten houden. Ze adviseren bij nierfalen eigenlijk om de fosfor rond de 1,50 te houden ipv de meestal uiterste referentiewaarde van ongv 2.42
Dank je voor je informatie. De thrive kom ik op 0,9% (dm) uit, ik ga het risico niet nemen en heb inmiddels meerdere biologische natvoer gevonden waar ik de fosfor van heb opgevraagd. Ik houd dan een max van 0,7% (nat) aan.
Sansan schreef: 22 sep 2019 12:33 Voor extra vocht kun je ook nog denken aan een melk zoals viyo-reinforcement. Geschikt voor nierfalen en het ruikt een beetje als karamel/witte chocolade. Mijn katten lusten het niet, maar veel katten wel.
Mij is verteld dat katten eigenlijk lactose-intolerant zijn en dat melk dan niet zo goed is.
Ik heb ook als tip gekregen om vitakraft souprise door water te doen.
Met 235ml is voor mijn kat 48ml per kg. Dat is niet voldoende?
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Sansan »

Er zitten geen melkproducten in de viyo
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ige/653547
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Sansan »

Ik zou een nierkat hoger in het vocht zetten.
Minimaal 60 ml per kg, maar 80 ml mag ook.

Ps: wat extra uitleg. Minimale hoeveelheid vocht is 45 ml kg. Sommige sites zeggen normaal 50-70 ml, andere 45-66 ml etc.
Als nierkat moet je liever boven de bovengrens gaan zitten. Dus meer dan 66-70 ml.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Synemios »

Er bestaat ook soep voor katten met Nierfalen van kattovit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Sansan schreef: 22 sep 2019 15:16 Er zitten geen melkproducten in de viyo
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ige/653547
Ah dank voor de link. Je schreef eerder over melk, dat nam ik letterlijk ;)
Ik lees goeie reviews. Geef je dit dagelijks of in de vorm van een kuur?
Sansan schreef: 22 sep 2019 15:18 Ik zou een nierkat hoger in het vocht zetten.
Minimaal 60 ml per kg, maar 80 ml mag ook.

Ps: wat extra uitleg. Minimale hoeveelheid vocht is 45 ml kg. Sommige sites zeggen normaal 50-70 ml, andere 45-66 ml etc.
Als nierkat moet je liever boven de bovengrens gaan zitten. Dus meer dan 66-70 ml.
Helder verhaal. Het wisselt inderdaad zo enorm wat geadviseerd wordt aan hoeveelheid vocht. Werken we eerst toe naar de minimaal 60ml. Benieuwd of ik er zoveel in krijg :)
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie