Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door Rik »

nona_toma schreef: 23 sep 2019 17:19 Gaat zo'n UPC meting naar het lab of doet de dierenarts die zelf?
Dat hangt er vanaf of de praktijk een machine daarvoor heeft.
Zoniet, dan moet het naar een lab.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Het gaat inderdaad naar het lab. Deze week breng ik de ochtendurine langs voor de eerste meting. Al mailde de DA nog dat er onderzoeken worden gedaan dat Semintra wel prefentief kan helpen, met wat tekst erbij, maar dat die onderzoeken nog lopen.

Dilemma waar mijn hersenletsel hoofd niet uitkomt. Wellicht kunnen jullie helpen. Een lage sg-waarde kan oa ontstaan doordat katten teveel drinken. Echter als de nieren vermindert werken, is meer water juist nodig.
Doordat ik de sg zelf meet, merkte ik ook dat de sg nog lager werd, als ik meer water ging geven.
De kat ging net toevallig plassen, dus schoof er even een jus-lepel onder. Ph 6,5 en sg 1020. Niet de meest betrouwbare meting, want we waren twee natvoermaaltijden en 120ml verder van de eerste ochtendurine die ik normaal meet.

Maar van die waarde schrok ik toch even en sloeg er twijfel toe: kan ik me toch beter beperken tot 45ml per kg a 220ml per dag? Of is de 60ml per kg a 294ml per dag raadzamer?

Ik ga in elk geval voor nu elke ochtend even meten en eens kijken wat er uitkomt. Drie dagen met 60ml en drie dagen met 45ml.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad is een laag SG een indicator voor verminderde nierwerking. Maar dit wil volgens mij niet zeggen dat het schadelijk is voor de nieren als je door veel vocht te geven, het SG verder verlaagd. Want samen met het verhogen van de hoeveelheid (voor-)urine worden er ook meer giftige stoffen (zoals ureum en fosfaat) uitgeplast. Het overvragen van de resorptie-capaciteit van de nieren door vocht/infuus is dus juist gunstig, en een laag SG neem je dan op de koop toe.

Als er geen/nauwelijks eiwitten in de urine zitten, heeft Semintra weinig zin, ook niet preventief (waarvoor eigenlijk?). Semintra remt een belangrijk regelmechanisme in de nieren (RAAS), dus je moet een weloverwogen afweging maken. Eiwit in de urine moet je altijd t.o.v. een referentie meten (Creatinine), ofwel de UPC ratio. Eiwit met een dipstick bepalen is alleen indicatief, en geen basis voor al dan niet Semintra voorschrijven.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Dank je voor de uitleg. Ik heb het eens gecheckt en er is eerder een overeenkomst tussen lage sg en hoge eiwit vanuit voer. Daar zie je een consequente lijn in. Vanaf 60% eiwit in het voer daalt de sg naar 1030. De hoeveelheid vocht varieerde hierbij, dat lijkt geen invloed te hebben.

Ik ga inderdaad deze week urine oplaten sturen voor de ratio. En over twee weken nog een keer. Ik ben ook verre van happig op zonder duidelijke aanleiding medicatie geven. Als ik het referentiekader van Utrecht aanhoudt vallen de waardes sowieso wel mee, zoals jij al zei. In die zin dat aangepast dieet en frequent monitoren toch voldoende lijkt eerst.

Dit is wat zij toestuurde over simantea, mijn hersens kunnen dit niet verwerken:

Potential protective effects of telmisartan on renalfunction deteriorationAndrea Remuzzi,*Giuseppe Remuzzi*



Is there a role for telmisartan in theregression of renal disease?In the last few years we used a genetic model ofkidney disease progression to shed more light onthe mechanisms responsible for renal diseaseprogression and the potential effects of drugsused to prevent or slow the progression of therenal disease such as ACE-Is and AIIAs. Thismodel is represented by the male Munich WistarFroemter rat (MWF), a strain of rat thatspontaneously develops proteinuria, renalstructural changes and progressive loss of renalfunction.2In these animals ACE inhibition is ablenot only to prevent proteinuria and structuralchanges, but to completely normalise massiveproteinuria and to induce regression of structuralchanges both at the glomerular and tubular leveleven if the treatment is started when the diseaseis already developed. More recently7we havecollected evidence that high-dose ACE inhibitionin animals with established renal dysfunction isable to reduce the extension of glomerularsclerotic changes and to increase the volumeof structurally intact glomerular tissue. Wesuggested that ACE inhibition, counteracting theeffects of Ang II, may induce tissue repairby glomerular capillary restructuring orregeneration.6This experimental evidence hasbeen parallelled by clinical observations inseveral studies performed in patients affected byprogressive proteinuric kidney diseases.40Thus,it has been suggested that prolonged treatmentwith ACE-Is can stop the progressive loss of renalfunction inducing the so called remission stageand in some cases also allow regression ofrenal disease with actual increase in renalfunction (GFR).
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Beginnend nierpatient, van vlees naar planteiwitten?

Bericht door nona_toma »

Ik ben blij met jullie input, waardoor we urine nog naar het lab gestuurd hebben.
SG was 1036 en eiwit/crea ratio <0.1. We starten dus niet met medicatie en ik blijf zn SG zelf monitoren. Bij de DA over een half jaar bloeddruk en bloedwaardes meten en een echo.

Voer geef ik nu een combi van RC renal kip, Mac veterinary diet Kalkoen en Mac veterinary diet Renal kip.
Dan zit ik veilig omtrent fosfor en geef ik ook nog geen ipakitine bij.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Plaats reactie