Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Ja, katten drinken uit zichzelf eigenlijk al te weinig water. Ook als ze brokken eten. Als ze brokken eten zie je ze wel vaker zelf drinken maar vaak is het eigenlijk nog te weinig. Vandaar dat natvoer (en vers) zo goed is voor de vochthuishouding.

Ik zou nu ook niet direct spuitjes water geven want dan verander je zoveel in de routine. Dat kan jullie band schaden. Wel zou ik eens in de gaten houden of ze genoeg drinkt (hoewel dat met meerdere katten natuurlijk moeilijk is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Bella zit sinds 7 uur vanochtend apart met speciale kattenbak, helaas nog geen plasje.
De da heeft gebeld, had met rc getelefoneerd en tot de conclusie gekomen dat nierdieet nu het belangrijkste was en had het over "maanden". Toen ik vroeg of Bella nog minder dan een jaar had zei hij dat bloedonderzoek over een maand moet laten zien of het stabiel is geworden of dat het nog erger word.
Tja daar word je ook niet vrolijker van :???:
Zonet nierdieet gehaald, een proefzakje renal select van rc, en hoera!!! Ze eet er van :eclap: :eboohoo:
Ik was zo bang dat ze het niet wilde eten omdat ze altijd een sterke voorkeur heeft voor haar urinary brokjes.
Dat is dan weer een ding wat goed gaat.

Omdat het zo toevallig is, 2 katten binnen een half jaar met nierproblemen, dacht ik ineens aan de planten in onze tuin.
Had ik dat maar eerder gedaan, er staat oa een hortensia in en 2 vijgenbomen die beiden giftig zijn.
Deze hebben we inmiddels al uit de tuin gehaald maar kan dit een oorzaak zijn?
Bella zie ik weleens aan de vetplanten in de huiskamer knabbelen/likken dus misschien doet ze dat ook wel buiten in de tuin aan de planten.Ontzettend dom van me dat ik daar niet eerder naar heb gekeken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Met een vergiftiging zou ik veel hogere nierwaarden verwachten.

Op de verpakking van RC renal staat dat het maximaal 6 maanden gegeven mag worden. Zou de DA dat niet bedoelen met die "maanden"? Pas in goed overleg en na die 6 maanden mag het langer gegeven worden. Eventueel kan in overleg n.l. ook voor een ander dieet gekozen worden.

Bella is met 10 jaar nog niet zo oud. En we weten dat met goede zorgen een kat met nierfalen nog wel een paar jaar vooruit kan. En je bent er op tijd bij want ze eet nog goed en de enige symptoom was het afvallen (en e.v. wat meer drinken).

Ik ben benieuwd naar de urinewaardes en de UPC (eiwit/creatinine-ratio) want ik hoop dat ze die ook meenemen in de meting. Die is ook nodig om te bepalen of semintra nodig is. Dus hopelijk niet alleen een 'dipstick'-meting.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Dus jij denkt dat het niet door de planten in de tuin kan komen Rik? Als dat zo is zal dat een opluchting voor me zijn, al blijf ik het wel toevallig vinden, 2 katten met nierfalen in een half jaar tijd.
Over de urinetest, ik kan daar wel naar vragen als ik het plasje er heen breng, de da was ook benieuwd naar de concentratie en eventuele eiwitverlies en het soortgelijke gewicht ( of zo iets)

Bella heeft haar hele bakje renal select opgegeten :edance:
Bij de da zeiden ze me dat natvoer van renal nog beter is, dat heb ik nog wel in huis van Hummel* dus dat ga ik vanavond proberen, dan zal het de 1e x zijn dat mevrouw in haar leven natvoer eet, ik hoop het zo
Laatst gewijzigd door Anne op 17 sep 2019 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Cerna »

Bah, heel vervelend, maar gelukkig ben je er op tijd bij en zijn de nierwaardes niet extreem. Cerná heeft ook wel eens licht verhoogd gehad en toen ben ik Ipakitine over het natvoer gaan doen en een jaar later was er niets meer aan de hand en is het ook nooit meer teruggekomen. Maar Ipa over brokjes is lastig. Hopelijk blijft ze renal-select lekker vinden.

Ik geloof niet dat Hortensia of Vijgenboom de oorzaak is. Katten snoepen soms van grasachtige planten, maar ik heb ook -tig Hortensia's en ik heb nog nooit gezien dat een kat hiervan at of likte. Deze planten nodigen gewoon niet uit om een hapje van te nemen. :smile:

Misschien dat je tegen de blaasgruis Eurologist kunt gaan geven? Het zijn echter grote pillen en wanneer Bella niet gewend is om iets in haar bek te krijgen onder dwang, kan het lastig worden. Misschien eerst even uitproberen met een kattensnoepje (Trovet heeft snoepjes voor nierpatiënten)? En dan natuurlijk niet als een snoepje aanbieden, maar in haar keel stoppen.
Milka heeft nooit blaasgruisvoer willen eten, maar Eurologist werkte perfect bij haar (al 4 jaar blaasstenenvrij).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Annet dank voor je opbeurende woorden!!dat geeft de burger weer moed!!
Ik zie Bella wel eens van de vetplantjes knabbelen hier in huis, dus misschien dat ze het buiten dan ook doet?
Maar we nemen het zekere voor het onzekere, die planten zijn de tuin al uit ondertussen.
Ik hoef Bella geen eurologist te geven omdat renal select ook gegeven mag worden aan katten met blaasgruis ;-) Dit staat er bij de indicaties:
•Chronische nierinsufficiëntie (CNI)
•Preventie van terugkerende uraat- en cystinestenen
•Preventie van calciumoxalaatstenen bij gelijktijdige nierinsufficiëntie

maar fijn dat je meedenkt!!
dat is toch een positief verhaal over Cerna, fijn dat het nooit meer teruggekomen is.
Mooi dat de eurologist zo goed bij jullie heeft gewerkt, hier ook altijd goede resultaten
het enige wat me zorgen baart is dat stel dat er niks uit het urine onderzoek komt, wat verklaart dan het afvallen?
Maar goed, eerst maar eens zien wanneer ze plast want dat zag er nog niet goed uit zonet ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Ik denk dan toch nog steeds afvallen door die nieren, als er niets uit het urineonderzoek komt.
Bij vergiftiging zie je vaak veel hogere nierwaarden.
Plas opvangen is hier ook gedoe, op die katkor vertikken ze het gewoon.
Meestal vraag ik aan de da om het te doen, als we daar toch zijn.
Wel fijn dat ze die brokjes eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Die planten weg kan natuurlijk nooit kwaad. Ik denk ook niet dat een "klein beetje" dan een "klein beetje nierfalen" kan geven. Dan is het volgens mij gelijk vol acuut. En zoals Annet zegt zou het nog bij kunnen draaien. Maar dan zou inderdaad het gewichtsverlies moeilijk te verklaren zijn. Nierfalen komt gewoon heel veel voor bij katten. Droog voer en weinig drinken helpt daar absoluut niet bij.

Eerst inderdaad eens het urineonderzoek afwachten.

Hier gooide ik voor Bowy een handdoek over de kap van de bak zodat ze er niet in kon. Ik had dan in de gaten wanneer ze echt moest (ronddraaien voor de bak). En dan stond ik klaar met de juslepel om de kap eraf te halen en te wachten tot ze ging. Lepel eronder douwen, klein schreekje van haar en pfffffff. En natuurlijk daarna het beteuterde gezicht dat er niets onder te graven was :lol: (maar ik had wel lekkere schone urine :) ).

Tot hoe laat kun je de urine brengen. Want in de ijskast doen lijkt me niet zo bevorderlijk voor een eiwit meting.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ik hoop met hart en ziel dat ze het natvoer gaat eten vanavond, misschien helpt het als ik het gewoon laat staan voor haar en het alleen nog maar aanbied, in plaats van brokjes. Daarom vroeg ik ook of spuitjes water voeren goed is.
Maar gelukkig zijn haar waardes niet extreem hoog zoals Hummel* waar je gelijk alle zeilen bij moet trekken

Zonet even de da gebeld met de vraag wat te doen inderdaad, als ze na sluitingstijd gaat plassen ( wat je altijd zult zien)
Ik kreeg wel het advies om het in de koelkast te bewaren, en het dan morgen te komen brengen
Maar dat is dus niet betrouwbaar Rik?

wat heerlijk eenvoudig om zo urine op te vangen. dat is een voordeel met 1 kat houden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Rik »

Hier en daar zie je wel dat het tot maximaal 6-8 uur bewaard kan worden in de koelkast (bij 4-7 graden). Maar urine veranderd hoe langer het staat dus verse urine is altijd het beste. Ik weet niet hoe accuraat de meting nog is met urine van 12 uur of ouder.

Mocht je dan inderdaad na sluitingstijd opvangen, dan zou je dus zo laat mogelijk de urine op moeten vangen. Desnoods dat je eerst opvangt, dat in de ijskast zet, en dan morgenochtend (of einde nacht) nogmaals proberen op te vangen, en de meest verse inlevert. Maar ja, dan moet ze wel plassen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Rik schreef: 17 sep 2019 16:28
Desnoods dat je eerst opvangt, dat in de ijskast zet, en dan morgenochtend (of einde nacht) nogmaals proberen op te vangen, en de meest verse inlevert. Maar ja, dan moet ze wel plassen :)
En hopen dat ze ondertussen geen verse bonus draait!!
maar goed idee om het zo te doen,
ik kan het tot 19.00 uur brengen

edit: zonet Bella eten wezen brengen, renal natvoer tuna, en wel ja, ze neemt likjes!!!
Misschien omdat ze alleen zit? Ze heeft nog nooit natvoer gegeten!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Inge62 »

Ik had ongeveer hetzelfde met mijn kater Bill die op streng antistruvietvoer stond en opeens door verhoogde nierwaardes op nier dieet moest. Hij vond het heerlijk, hij stond toen al 13 jaar op blaasgruisvoer.
Na een maand heb ik zijn urine laten controleren en ja hoor weer veel gruis in zijn urine.
Dus weer terug op zijn oude dieetvoer.
Op de dag dat ik hem heb laten inslapen 2 jaar later is er nog bloedonderzoek gedaan. De nierwaardes waren nog hetzelfde als 2 jaar ervoor.
Misschien heb je wat aan dit verhaal, in ieder geval veel sterkte en succes met jouw kat!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb deze planten ook in de tuin, maar de katten kijken er niet naar om (tenzij om tegen te sproeien :lol: )
Ik denk wel dat deze bewust gemeden worden, want aan de vlinderstruiken wordt wel soms geknabbeld, en dat is niet giftig.

Ik hoop dat het volgende bloedonderzoek beter wordt. Rambo had dankzij zijn nierdieet na 1 jaar weer normale waardes. Hij is er wel heel mager door geworden ondanks een heel goede eetlust tot de laatste dag. Waarschijnlijk door te weinig goede eiwitten in dat soort voer.
Hij heeft wel nooit last gehad van blaasgruis.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Bedankt voor je verhaal Inge, wat sneu dat het nierdieet voor gruis zorgde, mag ik vragen wat voor nierdieet je toen gaf en of dat ook tegen blaasgruis was?
Hoe oud is je kat geworden?

Dank Carine, hoe oud is Rambo geworden en heeft hij nog een aantal jaren eenmaal op nierdieet mogen leven?

Gisteravond tegen negen uur eindelijk een plasje, helaas gepaard met twee diarree achtige ontlasting :cry:
Verder lag er een beetje kots her en der over de kamer verspreid, een beetje slijmerig als dezelfde kleur van de nierbrokjes.
Ik ben eigewijs geweest, de da had me geadviseerd het nierdieet eerst een week te mengen met haar urinarybrokjes maar ik wilde haar gelijk overzetten. Dus heb ik dit aan mezelf te danken

Het plasje was vanochtend niet meer goed genoeg om heen te brengen, dus vanavond ga ik het opnieuw proberen.
Ze heeft er 14 uur over gedaan om te plassen, dus zet ik haar tegen 9 uur vanavond apart met kattenbak en hopelijk hebben we dan morgen voor de middag een plasje ( graag zonder diarree)

Het natvoer heeft ze achteraf, grotendeels laten liggen. Wel heeft ze al het vocht opgelikt, dus dat is wel succesvol

Vanochtend en vanmiddag heeft ze tot nu toe goed van de nierbrokjes gegeten, geen overgeefsel meer gelukkig
en diarree heb ik ook nog niet gezien, maar dat zal vanzelf wel weer beter worden

Verder is ze actief, haar knuffelige zelf, en altijd bescheiden op de achtergrond. Bella is een heel speciaal, gevoelig,
attent dier, die we nog lang niet kunnen missen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Zotvanpoezen »

Anne, Rambo heeft ongeveer 4 jaar met zijn nierdieet geleefd en is gestorven toen hij 17 jaar was. Niet door nierfalen, maar hij kreeg plots erge infecties die erg op niesziekte leken en had vaak een bloedneus. Hij verzwakte heel snel en de da vermoedde kanker. Hij reageerde niet op ab en kreeg er bovendien diarree van.
Ik wou hem niet meer lastigvallen met bloedprikken (had ik de afgelopen maanden al 2 keer laten doen) en behandelingen en omdat hij zo snel achteruit ging, liet ik hem inslapen. Hij kon op het einde nog amper lopen, maar at wel nog heel goed.
Ik kon het niet aan om nog vanalles te proberen met hem.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie