Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Zo, Anne!
Sorry, ik lees even met een schuin ook mee.
Wat een schrik! Gelukkig ben je er op tijd bij. Ben benieuwd wat het plasje zegt. Herkenbaar dat niet plassen hahahha, snachts opstaan, in de ochtend kijken, smiddags weer proberen. Hihi.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

De urineuitslag is helemaal goed!. Mijn dierenarts is er pas maandag weer, dan neemt hij telefonisch contact op
om de urineuitslag met mij te bespreken, hij verwachtte immers eiwitverlies en dat zou dan het afvallen verklaren.
Nu is er geen sprake van eiwitverlies, hopelijk komt Bella een beetje aan van het nierdieet wat ze tot nu toe heel graag eet
(de brokjes dan, het natvoer heeft niet haar voorkeur)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Op zich is dat wel goed nieuws.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Ja gelukkig wel, tenminste een ding wat goed gaat :-P
Zijn er nog voedingsupplementen die ik moet gaan gebruiken voor Bella, misschien vitamine B?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Inge62 »

Anne schreef: 18 sep 2019 15:59 Bedankt voor je verhaal Inge, wat sneu dat het nierdieet voor gruis zorgde, mag ik vragen wat voor nierdieet je toen gaf en of dat ook tegen blaasgruis was?
Hoe oud is je kat geworden?

Nee het nierdieet wat ik gaf was alleen tegen nierfalen.
Combi blaasgruis/nier dieet bestond niet volgens mijn da.
Het zal een jaar of 3 1/2 4 geleden zijn.
Bill is 24 april 2017 ingeslapen, hij is bijna 18 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Jammer dat er toen nog geen nier/blaasgruisdieet bestond Inge.
Wel mooi dat hij 18 jaar is geworden, ik hoop dat Bella die leeftijd ook mag halen

Hier de uitslag van de urine:
AM-PU-4010/4210, Aution Micro PU-4210
Datum 19-09-2019 Referentie Glucose Negatief mmol/L Proteinen *+ 0.3 g/L Bilirubine Negatief umol/L Urobilinogeen NORMAL umol/L PH Waarde 6.5 Bloed +- 0.3 mg/L Ketonen Negatief umol/L Nitriet Negatief Creatine OVER g/L UPC Ratio NORMAL <80 mg/gC
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Vanavond renal beef natvoer geprobeerd, en helaas, ze laat het staan. Renal tuna vind ze ook niks. Dan maar brokjes en hopelijk drinkt ze genoeg uit de waterfontein. Morgen of overmorgen maar eens renal kip natvoer proberen.
Zou ik ook zoiets als pronefra moeten geven, of heeft dat nog geen zin?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Helaas eet Bella nu ook de brokjes niet meer zo goed, tenminste dat lijkt zo. Ik ben haar maatlijden nu aan het afwegen zodat ik als maandag de da belt, hem gelijk kan vertellen of ze wel of niet aan de bevolen hoeveelheid gram dagportie toekomt.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Vanmiddag heeft ze tegen 13.00 uur 11 gram gegeten en zonet tegen 18.00 uur maar 6 gram! :-x
We gaan nu kijken of het door stress komt dat ze zo weinig eet. Ze eet sinds dinsdag op het kamertje boven waar ze ook apart neer gezet is toen we een plasje moesten opvangen.
Ik snap er niet niks van, afgelopen dinsdag at ze met enthousiasme van haar nieuwe brokjes en nu niet meer
Normaliter at ze in de keuken, samen met Joep. Vanavond eens proberen of ze beter eet in de keuken, en dan Joep boven op het kamertje en kijken of Joep daar ook niet gestrest van raakt :???:
Ze moet volgens het schema boven de 50 gram eten per dag
Op deze manier blijft ze afvallen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Ja dat is een gedoe als ze niet willen eten.
Sommige katten zijn heel gevoelig inderdaad voor veranderingen, bij Lizzy moet ook alles gaan zoals ze het gewend is.
Wat je anders nog zou kunnen proberen is kijken of ze beter eet van haar oude brokjes, dan zou je het nog kunnen mengen.
( beter slecht eten dan niet of te weinig eten)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Sansan »

Jat joep eten van haar dat je ze nu apart voert? Kan je joep niet tijdelijk op renal voer zetten en stapsgewijs het nieuwe voer-automatisme aanleren zodat ze in ieder geval weer meer eet?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken!!
Gisteravond laat nadat Bella maar 4 gram had gegeten heb ik het eens goed met mijn man besproken.
We vermoeden dat het door de stress komt. Eerst maandag na jaren ineens in een reismandje naar de da, daar moesten ze haar met twee man vasthouden voor het bloed aftappen, twee keer prikken was daar voor nodig. Dan ineens dinsdag urenlang opgesloten op een kamertje om urine op te vangen en ineens ook daar moeten eten, terwijl ze altijd in de keuken at met gezelschap van Joep en Hummel*. Woensdag weer apart zitten en ook daar moeten eten, helemaal alleen.
Toen hebben we het in een reismandje in de keuken geprobeerd, dat was ook niks. Toen maar weer terug naar boven met haar eten.
We vermoeden dat dit allemaal een beetje teveel voor haar is en dat ze er van slag door is. Bella is echt een gewoontepoes, heel bescheiden en zeer gehecht aan haar routine.
Vanochtend heeft ze in de keuken en onder gezelschap van Pito ( in zijn reismandje) en mij 18 gram brokjes gegeten.
Ik hou vandaag ook bij hoeveel gr ze eet want morgen telefonisch overleg met de da.

@Synemious, van haar oude brok eet ze ook "slecht". Daarnaast zie ik het niet zitten om haar te voer te geven wat haar nieren nog meer belast. Dan liever dwangvoeding
@Sansan Joep is wel gewend om alleen te eten. De eerste jaren at hij in de kelderkast een hypoallergene dieet ivm diarree
Hij heeft geen moeite om boven apart te eten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Zotvanpoezen schreef: 18 sep 2019 17:47 Anne, Rambo heeft ongeveer 4 jaar met zijn nierdieet geleefd en is gestorven toen hij 17 jaar was. Niet door nierfalen, maar hij kreeg plots erge infecties die erg op niesziekte leken en had vaak een bloedneus. Hij verzwakte heel snel en de da vermoedde kanker. Hij reageerde niet op ab en kreeg er bovendien diarree van.
Ik wou hem niet meer lastigvallen met bloedprikken (had ik de afgelopen maanden al 2 keer laten doen) en behandelingen en omdat hij zo snel achteruit ging, liet ik hem inslapen. Hij kon op het einde nog amper lopen, maar at wel nog heel goed.
Ik kon het niet aan om nog vanalles te proberen met hem.
Ach ik lees dit nu pas, wat sneu voor Rambo en voor jou :-(
Wel fijn dat hij het zolang goed deed op nierdieet. Ondanks het verdrietige einde geeft jouw verhaal mij moed.
bedankt voor het delen
Kan me voorstellen dat je hem verder leed wilde besparen, genoeg is genoeg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Synemios »

Anne dwangvoeren kan ook stress geven.
maar gelukkig heeft ze vandaag wat meer gegeten.
Ik weet dat het duur is maar je zou ook nog een chipbak kunnen overwegen dan kan ze gewoon terug naar haar vaste eet plek.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer moet je naar de dierenarts als je nierfalen vermoed

Bericht door Anne »

Goed nieuws over Bella
Gisteren heeft ze meer als de aanbevolen dagdosering gegeten!! Vandaag weeg ik de maaltijden ook nog af voor alle zekerheid.
En....ze is aangekomen!!!! :eboohoo: :edance: :eclap:
Vanochtend woog ze 3,6 kilo, is ze 100 gram aangekomen!
Met de dierenarts overlegd, haar urine was zo goed dat een nierprobleem daar niet van af te leiden is.
Belangrijk is om haar aan het nierdieet te houden en eventueel met pronefra te gaan beginnen.
(dat haal ik morgen bij de da op)
tevens haar elke week wegen en bij afvallen gelijk weer bloedprikken
En anders over drie maanden weer.
Voorlopig gaan we zo door. Bella eet in de keuken ( is al haar vaste eetplek)
en Joep eet als een dijker boven op het kamertje
Gisteren ben ik met rehmannia bij haar gestart
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie