Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
bobolink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2019 20:54

Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door bobolink »

Hallo,

Vrijdagochtend hebben we onze kat gevonden met symptomen van een vergiftiging en we hebben hem toen direct naar de dierenarts gebracht. Daar is hij aan het infuus gegaan. In zijn kots thuis heb ik restjes van een muisje gevonden, vermoedelijk heeft hij een vergiftigd muisje gegeten maar dat weten we niet zeker.

Na een dag aan het infuus ging het al stukken beter met hem en we hebben hem zaterdagochtend opgehaald. Hij kan weer lopen en hij eet en drinkt goed. Vandaag hebben we zijn bloed laten testen en zijn creatinine waarde was in de 1700. De arts zegt dat het bijzonder is dat hij nog eet en drinkt en dat hij daarmee ergens deze week of volgende week mee gaat stoppen en dat we hem dan beter in kunnen laten slapen.

Omdat dit me allemaal niet lekker zat ben ik gaan googlen en van wat ik ben tegengekomen hoeft zo'n hoge waarde nog niet per se te betekenen dat hij niet kan herstellen, en dat hij veel langer aan het infuus had gemoeten. Hebben jullie advies voor me? Ik ben nog niet klaar om mijn kat op te geven, hij is pas 2 jaar oud en hij was hiervoor helemaal gezond.
Cerna

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Cerna »

Inderdaad veel langer aan het infuus! Minstens drie dagen met deze waarde en dan kan het nog herstellen. Maar dan moet hij nu onmiddellijk terug naar de kliniek!!!
En dan pas naar huis wanneer de waardes écht gezakt zijn (dus rond creat 300).

Dom van de dierenarts dat hij de kat al na 1 dag weer naar huis stuurt
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Synemios »

Ik zou een andere kliniek zoeken.
Hij had 3 dagen aan het infuus gemoeten, bij zulke hoge waarden gaat het meestal om acuut Nierfalen en je zegt zelf ook al dat hij last had van vergiftigingsverschijnselen.
Dus ik zou echt kijken waar de kat zsm langer aan het infuus kan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Sansan »

Hallo bobo, wat ontzettend naar en schrikken. Ik hoop dat je kat er bovenop komt!

Ik heb ervaring met accuut nierfalen door een lelie vergiftiging en een keer door nierbekkenontsteking. Allebei bij onze poes. Beide keren erg kritiek, waarvoor ze 5 en zelfs 6(!) dagen 24/7 aan het infuus lag op een medium care afdeling (sommige klinieken hebben dat, en dierziekenhuizen). Bij de lelievergiftiging belden ze ons na een paar dagen zelfs op dat we beter snel konden komen omdat ze dood lag te gaan met 34 graden ondertemperatuur. Wij snel naar de kliniek, huilend knuffelen natuurlijk bij ons lieve poesje, liggend helemaal bedekt tussen gevulde latex handschoenen met warm water op een warmte mat etc. Gelukkig kwamen ze nogmaals temperaturen en zat ze op 35. We hebben er uren gezeten en de temperatuur bleef weer stijgen. Hoop! Doorgaan! 4 dagen later mocht ze mee naar huis :) (op geleide dus van bloed en urine waardes die iedere dag volledig gecheckt werden, en dus daalden door de goede behandeling, en of ze at en dronk!)

Mijn advies is dan ook morgen ochtend zeer snel je kat in een kliniek met 24/7 care op laten nemen. Zekerheid heb je nooit, behalve dat niet behandelen met deze waardes grote kans op overlijden geven.

Is er ook gekeken naar wat voor gif? Is er naar behandeld? Ik geloof dat bij rattengif vitamine K nodig is om de bloedstolling te verbeteren?
bobolink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2019 20:54

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door bobolink »

Bedankt voor jullie reacties!

Het gif was waarschijnlijk Alfachloralose. Het lukt niet om hem nu nog naar de kliniek te brengen, mijn moeder is op vakantie en het is me niet gelukt om vervoer te regelen... Het moet dus wachten tot morgenochtend, maar dan ga ik wel z.s.m. Ik denk dat ik dan eis om hem daar aan het infuus te laten en hem dan vrijdag naar een andere kliniek breng voor het weekend.
Cerna

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Cerna »

Probeer om hem in de tussentijd zoveel mogelijk te laten drinken. Wanneer je een spuitje of pipetje in huis hebt, is dat misschien de beste manier en anders met een theelepeltje mocht hij zelf niet willen drinken.
bobolink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2019 20:54

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door bobolink »

Cerna schreef: 28 aug 2019 22:04 Probeer om hem in de tussentijd zoveel mogelijk te laten drinken. Wanneer je een spuitje of pipetje in huis hebt, is dat misschien de beste manier en anders met een theelepeltje mocht hij zelf niet willen drinken.
Hij eet, drinkt en plast wel goed. Hij kan ook lopen en springen. Vrijdagochtend was hij er ontzettend slecht aan toe en het infuus heeft wel echt geholpen. Ik baal er zo ontzettend van dat de dierenarts hem gewoon aan ons mee heeft gegeven. Volgens haar was het bloedonderzoek zelfs optioneel. Ik hoop dat we er nu nog op tijd bij zijn :(
Cerna

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Cerna »

Gelukkig!
Met zo'n hoge nierwaarde zou je verwachten dat hij helemaal niets zou willen. Ik duim met je mee! :epray:

Wij hebben een kat van 3 gehad die na twee gebitsoperaties langdurig aan de Metacam moest en daardoor een vergiftiging kreeg (Metacam en andere NSAID's zijn heel slecht voor de nieren dus laat je dat niet adviseren, mocht de dierenarts op dit idiote idee komen.) Creatinine 495 en Ureum 31. Zij heeft drie dagen infuus gehad en het was gezakt naar 300 en 17,4. Nog te hoog, maar je merkte niet meer aan haar dat ze nierfalen had. Ze heeft nog 4,5 jaar als een gezonde kat geleefd!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door ErikPhilippus »

Ik lees dit nu pas, en ik ben het met mijn voorgangers eens: hij had minstens 3 dagen aan het infuus gemoeten, natuurlijk is het een extreem hoge waarde voor creatinine, maar na één dag was het al aanzienlijk gedaald - dus waarom niet doorgaan, wat heb je te verliezen? Onbegrijpelijk.

En inderdaad: GEEN METACAM, GEEN SEMINTRA. (sorry voor de hoofdletters, maar het kan maar duidelijk zijn....)
Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Zotvanpoezen »

De kater van mijn broer heeft ook een vergiftiging overleefd dankzij enkele dagen infuus en inspuitingen vitamine K (er waren er meerdere nodig)
Muizenvergif geeft inwendige bloedingen en de vitamine K kan dat tegenhouden. Het infuus was voor de nieren.
Ik hoop dat je katje het haalt!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
bobolink
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 aug 2019 20:54

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door bobolink »

Bedankt voor alle reacties! Felix is nu bij een andere arts waar hij een paar dagen zal blijven. Prognose is slecht, maar we willen het in ieder geval proberen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte, ik zit hier als een gek te duimen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Ilovesiamesecats »

Goed gedaan, Heel veel sterkte!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dena16
Lynx
Lynx
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 jul 2016 17:16

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Dena16 »

Goed gedaan! Hoop houden hoor! Het kan er zomaar heel anders voorstaan na een paar dagen spoelen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met acuut nierfalen door vergiftiging, dringend advies nodig! (DA wil hem laten inslapen)

Bericht door Synemios »

Heel goed, heel veel sterkte en ik ga voor je duimen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie