Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Lenneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:45

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Lenneke »

Er is vrijdag wel urine op kweek gezet door middel van een blaaspunctie, maar ik weet niet of ze specifiek naar een nierbekkenontsteking kijken. Of is het voldoende om überhaupt naar de ontstekingswaarden te kijken?

Kan zeker vragen of een B12 injectie nog gedaan kan worden bij hem. Dank voor de tip!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte en beterschap Lenneke, ik hoop en duim dat het infuus je kat zijn nierwaardes mooi laat zakken en dat jullie samen nog een mooie tijd voor de boeg hebben.
Hoe gaat het vandaag?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lenneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:45

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Lenneke »

Vandaag weer op bezoek geweest. De creatinine helaas nog 427 en de SDMA 37. We halen hem morgen op en gaan dan thuis aan de slag met vochtinfuus en medicijnen, maar.... dit alleen als Welles goed eet en zich happy voelt. Wanneer dit niet het geval is, laten we hem gaan...

De kweek van de urine was trouwens negatief en Welles heeft een injectie vitamine B12 al gehad.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is een teleurstelling, de creatinine niet significant gedaald. Is vandaag ook de ureum bepaald?
Ik neem aan dat je Cerenia hebt meegekregen om de misselijkheid tegen te gaan, en wellicht Mitrazipine voor de eetlust?

Er is op dit forum veel ervaring en expertise om nierfalers te verzorgen en te verleiden om te eten - dus we zullen je van harte helpen waar mogelijk om Welles nog een tijdje bij je te laten zijn.

Sterkte,
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Sansan »

Shit zeg dat is een domper!
Wat was zijn fosfaat vandaag, en de ureum?
Vooral fosfaat maakt ze misselijk en ureum kan voor maag-darmzweren zorgen. Dat valt te behandelen.

Goed idee om hem naar huis te halen en met alle zorg die jullie geven Welles te volgen in hoe hij het klinisch gaat doen.
Zolang hij happy is en eet, heb je extra geniet-tijd voor hem kunnen kopen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
softvoice2007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2019 16:32

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door softvoice2007 »

crea is only 427? already wanted to put him in sleep..... come on, one friend of mine, her cat's crea was even reached to more than 600!after 3 days infusion fluid in the hospital and also twice EPO injection, this cat is returned back to life now. To be honest I feel not so satisfied with the local Vet here in Holland, lack of experience and they are not so eager to give your advices. No 1 is gonna fight for your cats, only yourself!

please have a try on Royal Canin Veterinary Diet Renal Liquid, they are the subsidie for the normal kattenvoer, and they are 100% liquid with massive nutrition, easy to give Welles with a syringe, you can try 10ml every 2 hours and see whether he could easily accept it.

ganbare!Welles!
Lenneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:45

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Lenneke »

Heb Welles vandaag meegenomen naar huis. Helaas crea (weer) gestegen, nu naar 528.
Heb maar besloten dat los te laten... Ureum heeft de dierenarts helaas niet getest (dat vond ze geen meerwaarde, heb er wel naar gevraagd). Fosfaat was op 20 augustus 3.81 (was 4.24 op 16 augustus).

Vrijdag krijgt hij bij de controle bij de dierenarts een onderhuids-infuus van 100 ml en daarna mogen we dat 2/3 keer per week thuis doen. Dagelijks krijgt hij 1/4 tablet cerenia 24 mg en eventueel 1/8 tablet mirtazipine 15 mg om de 2/3 dagen.

Dank voor het medeleven en het meedenken, dat is echt heel erg fijn!
Cerna

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Cerna »

Ik heb hetzelfde meegemaakt met onze Noa.
Noa was al bijna 4 jaar nierpatiënt (Metacamvergiftiging) en de creat zat na een half jaar dan weer hoog, dan weer iets lager, op 308. Veel te hoog natuurlijk, maar je merkte niets aan haar. Ze kwam anderhalve kilo aan en zag er uit als Hollands welvaren.
Toen we in juni 2014 voor haar jaarlijkse inenting bij de dierenarts waren, heb ik weer eens laten prikken. Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar had ik dat maar niet gedaan want de creat zat inmiddels op 416 (aan Noa merkten we echter niets).

We hebben haar drie dagen laten spoelen (dagopname) en twee dagen na de laatste opname opnieuw laten controleren. Drie dagen spoelen en de creat was gestegen naar 432. Een maand later weer controle: 525. De nieren deden helemaal niets meer :cry: en de dierenarts verwachtte niet dat ze nog lang zou leven.
Maar Noa had lak aan nierwaardes en bleef haar vrolijke zelf. We hebben daarna ook niet meer laten prikken. Dat had toch geen zin. We deden wat we konden en verder was niets meer mogelijk (onderhuids infuus had geen zin want de nieren reageerden niet meer op het extra vocht en was alleen maar een belasting).

Noa bleef nog een - voor het oog - gezonde kat (met hoge nierwaardes!) tot eind februari 2015. Toen begon ze te spugen, werd lusteloos en ging uiteindelijk ook zwalken. Het was voorbij. Noa wilde niet meer en ik moest haar laten gaan.
Ze had nog driekwart jaar extra gekregen (eigenlijk ruim 4,5 jaar want we kregen in november 2010 al het advies om haar in te laten slapen omdat er geen hoop was) en daar waren we blij mee, maar het gemis was verschrikkelijk.
Maar Noa was 10 jaar jonger dan Welles en haar lichaam kon deze hoge waardes aan omdat de rest van de organen nog prima werkten en een deel konden opvangen.

Wanneer een kat echter zo oud is als Welles zijn alle organen minder aan het worden en dan is er eigenlijk geen hoop meer op verbetering wanneer de nierwaardes zo hoog zijn.
Ja sorry, dat ik het zo bot zeg, maar ik denk dat je je moet afvragen voor wie je het nog doet: onderhuids infuus, allerlei pillen. Waarom? Doe je er Welles echt een plezier mee?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Sansan »

Ik vind het dan wel weer een beetje bot om leeftijd mee te nemen. 17 is geen 24. En anderzijds is iedere leeftijd pijnlijk en zegt het niets over of een kat hoge waardes wel of niet aankan. 3 of 8 jaar etc heeft geen invloed. Wel natuurlijk onderliggend lijden zoals hart aandoeningen of kanker etc.

Ik zou welles wel op fosfaat binders zetten (niacinamide en ipakitine), dieet (en de RC renal liquid is heel fijn), mogelijk nog een maagzuur remmer (ranitidine) en antibiotica zou ik een kans geven. Met deze waardes zou ik dagelijks infuus geven.

Ik hoop dat welles nog een tijdje kan genieten bij jullie thuis.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Anne »

Ik zou toch op die ureum waarde aandringen. een kleine moeite voor je da om die mee te nemen als ze toch aan het testen is. Als de ureum ook niet verlaagd kun je je afvragen waar je mee bezig bent. Je kat zal zich elke dag meer beroerder gaan voelen. Wat voor oorzaak geeft je da voor het verhogen van de creatine spiegel? En wil je kat nog wel zelf eten?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lenneke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:45

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Lenneke »

Vandaag terug naar de dierenarts gegaan. Crea is 517 en na aandringen is ureum gemeten op 37.
Met ongelooflijk veel pijn in mijn hart heb ik een afspraak gemaakt om hem morgen te laten gaan........
Dank voor jullie adviezen en tips. Erg waardevol in deze onzekere periode.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Anne »

Sterkte lenneke met deze moedige maar moeilijke beslissing. Geniet van de momenten die jullie rest. Ik denk dat je een goed besluit hebt genomen die je kat lijden bespaard.
Knuffel voor jou en je poes, ik denk aan jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte Lenneke
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Afscheid nemen in verband met nierfalen?!

Bericht door Sansan »

Potverdikkeme met die waardes zakt het lood je in de schoenen. Moedige beslissing Lenneke. Ik wens je heel veel sterkte met het afscheid nemen Welles. :(
Plaats reactie