CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Beste kattenliefhebbers,

Onze Abessijn van ruim 17,5 jaar oud heeft chronisch nierfalen. Ze geeft al over en valt langzaam af sinds november 2017, maar omdat ze echt absoluut panisch is voor de dierenarts en voor transport, hebben we het heel lang op z'n beloop gelaten (zie ook mijn eerdere topic hier op het forum). De laatste weken sliep ze heel veel, dus ben ik opnieuw op zoek gegaan naar een da die thuis zou willen bloedprikken, en heb die ook gevonden maar hij was tot afgelopen woensdag op vakantie.

Woensdagavond ging het opeens heel slecht, toen is onze eigen da aan huis gekomen en heeft haar klinisch onderzocht. Donderdag is de thuisdierenarts gekomen om thuis bloed te kunnen prikken, waaruit duidelijk werd dat het om CNF ging en dat er ook iets van een hartprobleem speelt.

Ze heeft 3 dagen een onderhuids infuus gehad (zie hieronder voor details waarden en medicatie) en was zaterdag zienderogen opgeknapt. Haar vacht ging weer glanzen, ze leefde op en at en dronk weer redelijk. Gister is ze voor het eerst niet gespoeld, omdat de hoop was dat haar lijfje het nu met nierdieet zelf weer op zou pakken.

Helaas is ze sinds gisteravond weer erg teruggevallen. Ze is opeens weer heel wankel en zwak, en ze eet en drinkt nauwelijks nog. Ze lijkt geconstipeerd, sleept met haar billen over de grond als ze van de bak komt. Ze loopt soms naar haar drinkbakjes maar lijkt niet goed te kunnen slikken, ze "niest" steeds boven het water.

Vanmiddag om half 5 komt de thuisdierenarts opnieuw bloed prikken. Er wordt voor die tijd geen nieuw infuus gezet omdat de waarden dan niet meer betrouwbaar zijn.

Ik ben bang en zit met heel veel vragen (had tot donderdag nog nooit van dit alles gehoord dus ik probeer heel veel info heel snel te plaatsen) en hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zijn die misschien kunnen meedenken.

Waar doen we goed aan?

- Kan het kwaad om tot vanmiddag te wachten met een nieuw infuus? Het is dan 48 uur geleden sinds het vorige en ze eet en drinkt sinds gisteravond nauwelijks nog.

- Zou de terugval te verklaren kunnen zijn door Emeprid? Die krijgt ze sinds vrijdagavond nadat spuit Cerenia was uitgewerkt, maar zaterdag lukte toedienen nauwelijks, het liep er zo weer uit. Gisterochtend heeft ze wel succesvol 1,0 ml gekregen, is dat wellicht teveel geweest voor haar nieren?

- Hoe snel na het laatste infuus merken jullie bij je katten weer een terugval? Komt het vaker voor dat ze zo opleven van 3 dagen spoelen en daags erna flink terugvallen?

- Als haar waarden nu inderdaad weer heel slecht blijken, hoe dan verder? De dierenartsen lijken redelijk eensgezind dat verdere behandeling dan echt alleen maar rekken is, maar ik lees hier dat er toch ook mensen zijn die zelf infusen blijven geven tot het écht op is.

Ben benieuwd naar jullie kijk op onze situatie!

Haar waarden van afgelopen woensdag:

Ureum 28
Creatinine 288
AST 51
SDMA 43
Pro BNP verhoogd

Medicatie en voer:

DO: onderhuids infuus NaCl + een spuit Biodyl + Cerenia tegen de misselijkheid rond 17u. 'S avonds zijn we gestart met 1/8 Mirtazapine en Semintra. Ze heeft die avond enkel nog saus van het (nier)natvoer gegeten en wel gedronken. Vanaf dit punt enkel niervoer aangeboden.

VR: onderhuids infuus rond 17u. 'S avonds Semintra en 0,8 ml Emeprid door saus natvoer. Ze heeft toen 17 gram brokjes en 46 gram natvoer gegeten.

ZA: 's ochtends poging tot 0,8 ml Emeprid, maar niet goed gelukt. Om 17u weer onderhuids infuus. 'S avonds 1/8 Mirtazapine, Semintra door saus, en weer een mislukte poging tot 0,8 ml Emeprid. In totaal 125 gram natvoer en 14 gram brokjes gegeten.

ZO: 's ochtends 1,0 ml Emeprid succesvol in bekje gespoten. 'S avonds Semintra door saus, maar die heeft ze niet volledig opgegeten. Overdag nog 114 gram natvoer en 2 gram droogvoer gegeten, 's avonds en 's nachts nog maar 4 gram natvoer.

MA: nog niks gegeven, ze wil niet eten en drinken probeert ze wel, maar lijkt niet goed te lukken.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind de nierwaardes eerlijk gezegd nog meevallen - toen ik eerst het hele verhaal aan het lezen was, verwachtte ik eigenlijk veel hogere waardes. Nierfalers worden misselijk van vooral verhoogd ureum en fosfaat. Fosfaat staat er niet bij, ureum is verhoogd, maar ook weer niet zodanig dat ik zou verwachten dat je poes daar kotsmisselijk van is. Maar ja, de tolerantie tegen verhoogd ureum in het bloed kan behoorlijk uiteenlopen, en is mede afhankelijk van het ras.

Overigens is onderhuids infuus niet hetzelfde als 'spoelen' - daarbij denk je toch aan intraveneus infuus. Ik begrijp dat ze niet is opgenomen voor intraveneus infuus omdat ze panisch wordt van de DA? Want in dit geval zou dat toch het beste zijn.... Hoeveel krijg je erin met onderhuids infuus? Hoe zwaar is je poes? Het lijkt wel dat het infuus helpt, want ZA en Zo heeft ze regelijk gegeten, en vanmorgen dus niet. Ze probeert het wel, maar is waarschijnlijk misselijk.

Ik lees dat ze ook Semintra krijgt. Is de urine gecontroleerd op eiwitverlies (UPC-waarde)? Ik lees daar niks over, dus ik vermoed van niet. Mijn Gaudí heeft ernstig eiwitverlies via de urine, maar eet vrijwel niks meer als ik hem Semintra geef - dus niet alle katten kunnen goed tegen Semintra (wie weet jouw Abessyn ook niet....). En zeker als eiwitverlies via de urine niet is aangetoond, zou ik vooralsnog stoppen met Semintra.

Ik zie ook dat er snel achter elkaar Mirtazipine is gegeven, in combinatie met Cerenia/Emeprid. Om te beginnen moet er minstens 2 dagen, en idealiter 3 dagen tussen de toediening van Mirtazipine zitten, om stapeling in het bloed te voorkomen. Dus Do en ZA weer is te snel achter elkaar. En de combi met een anti-misselijkheid medicijn is ook niet ideaal: als de poes misselijk is, dan moet Cerenia of Emeprid z'n werk doen, en Mirtazipine erbij geeft een hongergevoel, terwijl er ook misselijkheid is..... Dus ik zou Mirtazipine (indien nodig) pas geven een dag nadat Cerenia of Emeprid is gegeven, liefst niet allebei tegelijk.

Ik kan alleen afgaan op jouw verhaal en de analyse resultaten (en kan niet zien hoe het beestje er aan toe is), maar ik zou met deze nierwaardes nog niet meteen opgeven. Mijn Dalí had slechtere waardes, en heeft het daarna nog een flinke tijd volgehouden. Ik gaf hem wel regelmatig zelf onderhuids infuus, en dat hielp meestal goed om de misselijkheid te bestrijden zodat hij wel bleef eten.

ik zie dat de cardio marker pro-BNP is verhoogd. Vandaar dat ik me afvraag of de bloeddruk is gemeten. Ik vermoed dat die te hoog is, en zo ja, dan moet die snel naar beneden worden gebracht met Amlodipine. SDMA is (uiteraard) ook verhoogd, maar daar zou ik me op dit moment niet zoveel van aantrekken.

Als ze nierdieet totaal weigert, ander (hoogwaardig) voer geven, met een schepje Ipakitine er overheen. Wat je ook kan doen, is een stuk koolvis koken, beetje prakken, en samen met het afgekoeld kookvocht geven. Of een klein beetje (max 20 gram/dag) kip of kalkoen (rauw of even gekookt) naast het voer geven, ook met wat Ipakitine. Ze moet blijven eten, anders wordt ze misselijk van een lege maag. En drinken, zoveel mogelijk drinken! Heb je een kamer fonteintje?

Sterkte!
Erik
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Van harte dank @ErikPhilippus voor je goed onderbouwde en uitgebreide reactie. Ik zal proberen op al je vragen antwoord te geven.

Ik heb spoelen en onderhuids infuus inderdaad door elkaar gehaald, ik zal zo even de topictitel proberen aanpassen. Ze is inderdaad niet gespoeld omdat ze dan opgenomen zou moeten worden en dat wil ik haar niet aandoen gezien haar enorm schichtige natuur en hoge gevoeligheid voor stress. Tevens heb ik begrepen dat intraveneus infuus zwaarder is voor het hart en omdat er dus ook iets met haar hart speelt (wat precies weten we niet) is dat wellicht daarvoor weer te belastend.

Ze heeft 3 dagen een volledig flesje NaCl gehad, volgens mij is dat 150 ml? Dat ging er goed in. 2e dag heeft ze een tijd met een vochtpootje gelopen, verder geen klachten. Poes (die ook gewoon Poes heet trouwens) is 2,27 kilo. Door haar ras altijd al klein geweest maar nu ook erg mager.

Urine is inderdaad gecontroleerd en daarin werd een spoortje eiwit gevonden. Ze krijgt de Semintra nu sinds donderdag en de eerste dagen at ze wel goed, dus ik vermoed dat die geen problemen geeft. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk. De bloeddruk is niet gemeten omdat het aflezen van de bloeddruk niet betrouwbaar zou zijn bij zo'n angsthaasje als de mijne. Ze is nog steeds bang van onze eigen kinderen, dus van de dierenarts al helemaal. Welk voordeel zou de Amlodipine hebben op de Semintra (dat is ook een bloeddrukverlager toch?)? Of zou dat enkel nuttig zijn als ze net als Gaudí niet meer eet na het krijgen van Semintra?

Ik ga zo verder in volgende post.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Van harte dank @ErikPhilippus voor je goed onderbouwde en uitgebreide reactie. Ik zal proberen op al je vragen antwoord te geven.

Ik heb spoelen en onderhuids infuus inderdaad door elkaar gehaald, ik zal zo even de topictitel proberen aanpassen. Ze is inderdaad niet gespoeld omdat ze dan opgenomen zou moeten worden en dat wil ik haar niet aandoen gezien haar enorm schichtige natuur en hoge gevoeligheid voor stress. Tevens heb ik begrepen dat intraveneus infuus zwaarder is voor het hart en omdat er dus ook iets met haar hart speelt (wat precies weten we niet) is dat wellicht daarvoor weer te belastend.

Ze heeft 3 dagen een volledig flesje NaCl gehad, volgens mij is dat 150 ml? Dat ging er goed in. 2e dag heeft ze een tijd met een vochtpootje gelopen, verder geen klachten. Poes (die ook gewoon Poes heet trouwens) is 2,27 kilo. Door haar ras altijd al klein geweest maar nu ook erg mager.

Urine is inderdaad gecontroleerd en daarin werd een spoortje eiwit gevonden. Ze krijgt de Semintra nu sinds donderdag en de eerste dagen at ze wel goed, dus ik vermoed dat die geen problemen geeft. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk. De bloeddruk is niet gemeten omdat het aflezen van de bloeddruk niet betrouwbaar zou zijn bij zo'n angsthaasje als de mijne. Ze is nog steeds bang van onze eigen kinderen, dus van de dierenarts al helemaal. Welk voordeel zou de Amlodipine hebben op de Semintra (dat is ook een bloeddrukverlager toch?)? Of zou dat enkel nuttig zijn als ze net als Gaudí niet meer eet na het krijgen van Semintra?

Ik ga zo verder in volgende post.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Voor de Mirtazapine vind ik online de dosering 1/8 om de dag, dat is ook wat de thuisdierenarts adviseerde, om een piekwaarde te vermijden. De lokale dierenarts zei juist weer 1/4 per 3 dagen. Omdat Mirtazapine ook zwaar is voor de nieren, hebben we in eerste instantie de laagste dosering (dus 1/8 om de dag) aangehouden. Zou jij toch 1/4 om de 3 dagen doen? En dan vanavond of pas morgen? Want ja, ze moet wel gaan eten natuurlijk, dat doet ze sinds gisteravond niet meer op wat saus van het natvoer na.

Conditie: gisteravond dacht ik dat ze de ochtend mogelijk niet meer zou halen. Bij het opstaan uit haar mandje bleef ze 2x in een gekke positie zitten en ze was heel wankel. Op een gegeven moment hijgde ze ook even. Vannacht en vandaag doet ze het eigenlijk weer veel beter, alleen eten doet ze dus niet, en drinken lijkt ze wel te willen, maar lijkt niet goed te lukken.

Nierdieet krijgt ze sinds donderdag, RC Renal brokken en diverse smaken natvoer. De brokjes lijkt ze niet erg te lusten, daar heeft ze erg weinig van op sinds donderdag. Maar het natvoer ging vrijdag/zaterdag en zondag overdag wel goed, daarvan heeft ze 2x zo'n 120 gram op (wel gepureerd en ietwat aangelengd). Sinds gisteravond hebben we 2 verschillende smaakjes geprobeerd maar die blieft ze beiden niet, ik denk omdat ze weer misselijk is. Ik zal eens kijken naar die Ipakitine. Wij eten zelf vegetarisch en hebben geen diepvries, maar ik zal ook eens kijken naar die koolvis. We hebben ooit een fonteintje gehad maar dat was voor beide katten geen onverdeeld succes dus die hebben we niet meer.

Hopelijk heb ik zo een beetje je vragen beantwoord? Dierenarts komt over een uur, ben zenuwachtig.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door ErikPhilippus »

Dat moeilijke opstaan, wankelen en hijgen.... dan denk ik toch aan het hartje....
Ik heb er een beetje onrustig gevoel over :-( . Ben heel benieuwd wat de dierenarts ervan zegt....
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Spannend Ankie.
Wat ontzettend sneu als ze zo bang zijn, ik begrijp de lastige overweging wel/niet opname en dergelijke handelingen. Blijf in contact met jezelf en poes, dan doe je altijd wat het beste is voor haar.

Ik vind ook haar waardes niet mega heftig, ik hoop dan ook dat poes zich aankomende dagen met vocht en medicatie beter gaat voelen. Er zit wel verschil tussen emeprid en cerenia, soms werkt de ene en soms werkt de andere beter. Dat is goed opletten hoe poes zich voelt. Het onderhuidse vochtinfuus is ook zelf thuis toe te passen, dus als je dat ziet werken bij poes is dat ook mogelijk.

Is ook de kalium en fosfaat bepaald? Met name bij een te laag kalium kunnen ze ook zo zwak zijn.

En zou een echo van het hart mogelijk zijn bij poes?

Ik hoop dat de dierenarts jullie zo goed gaat kunnen helpen.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

We hebben opnieuw bloed kunnen prikken, daarvan weten we morgen de resultaten. We hebben lang overlegd met de dierenarts, het is gelukkig iemand die heel begaan is en actief meedenkt. Poes heeft nu een Ringers lactaat infuus gehad en hij heeft ons uitgelegd hoe we dit zelf kunnen geven. Morgen en overmorgen gaan we het zelf proberen.

Hij gaf aan dat zelfs wanneer het haar hartje is, het geen zin heeft om daaraan te beginnen zolang haar nieren zo opspelen. Dat moet eerst stabiel zijn. Hij wil de medicatie gewoon verderzetten, maar de Emeprid vervangen door Cerenia. We hebben haar vanavond weer 1/8 Mirtazapine gegeven en de Semintra omdat dat eerder geen problemen gaf en ze beter ging eten met die combi. Emeprid hebben we nog even weggelaten, het in haar bek toedienen is een drama en het zijn wel erg veel medicijnen tegelijk dan. Ze geeft sinds donderdag niet meer over, dus wellicht is die ook niet broodnodig.

Een echo van het hart zou eventueel kunnen, maar was lastiger thuis te regelen. Eerst de nieren en kijken of we haar daar doorheen kunnen trekken, dan eventueel het hart. We zitten ook al aan bijna 1000 € aan behandelingen, voer en medicatie in 1 week tijd, dus het is ook even schipperen tussen wat er echt zinvol is op dit moment.

Kalium en fosfaat waren niet bepaald, hij had vorige keer niet heel veel bloed kunnen trekken voor ze zich lostrok. Dit keer wat meer, dus wellicht dat hij die ook meeneemt dit keer.

Dank voor de steun en het meedenken, ik vind het heel moeilijk en slopend allemaal...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat je het heel moeilijk en slopend vindt, kan ik me goed voorstellen. Het is een emotionele achtbaan.
Fijn dat je een betrokken dierenarts hebt die met je meedenkt. Het kan zijn dat Emeprid even niet nodig is, Mirtazipine heeft naast eetlustopwekking ook een dempend effect op (eventuele) misselijkheid.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de bloedanalyse.

Veel sterkte, en een knuffel voor Poes
Erik
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

De assistente belde, ureum is 23 (gedaald van 28) en creatinine 241 (gedaald van 288), SDMA 34 (gedaald van 43). Elektrolyten zijn volledig normaal zei ze. Dit was dus gistermiddag nadat ze 48u geen infuus meer had gehad.

Ze is weer goed opgeknapt sinds ze gister het infuus heeft gekregen, en na de Mirtazapine is ze ook weer gaan eten (niernatvoer met een beetje astronautenvoer erdoorheen voor de smaak). Emeprid/Cerenia laten we nu even weg, even aankijken hoe dat gaat en of ze genoeg eet zonder. Semintra heeft ze wel weer gehad gisteravond.

Vanmiddag/vanavond moeten we zelf infuus gaan geven, best spannend. Maar ik merk dat ik vooral heel bang ben dat ze na weer 3 dagen infuus gewoon op dag 4 weer instort. Hoe hebben jullie dat gedaan? Blijf je dan eindeloos infusen geven, probeer je de tijd tussen de infusen langzaam op te voeren of geef je het op als ze het zelf nog niet oppakt na 2x 3 dagen onderhuids infuus en medicatie?

Qua voer vind ik het ook lastig, ze vind die nierbrokken echt niet lekker volgens mij. Natvoer dus wel, althans gepureerd met wat water. Vanmorgen was ze even uit haar kamertje en liep ze direct naar haar oude etensbakje (van de andere kat nu, met normaal voer). Eet ze minder vanwege misselijkheid en/of omdat ze het voer gewoon niks vind? Kon je het maar vragen he.. Dat astronautenvoer gaat er vlotjes in, maar ja, daar mag ze maar een heel klein beetje van vanwege de nieren..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is bemoedigend, alle waardes richting licht nierfalen. Is toch het effect van het geven van infuus, en het is prima dat deze waardes eruit komen na 2 etmalen geen infuus.

Natuurlijk is het zelf geven van infuus spannend, je moet daarin even je weg vinden. Zo doen wij het: de kat krijgt eerst een halsbandje om, dat geeft wat houvast voor degene die 'm vast moet houden. Wij doen het altijd met z'n tweeën: de kat komt bij Marianne op schoot, en ik steek de naald er vanaf de achterkant in. De infuusvloeistof heb ik eerst in warm water gelegd, en opgehangen aan een in hoogte verstelbaar statief. Zodra de naald erin zit, regel ik de doorstroomsnelheid: niet te snel, niet te langzaam. De hele operatie duurt ongeveer 2 à 3 minuten. Bij gepiep of onrustigheid, stoppen we meteen.

Ik heb Dalí de eerste week ofzo iedere dag infuus gegeven, en toen waren zijn nierwaardes ook behoorlijk gezakt. De SDMA was zelfs haast gehalveerd (wat ik nog steeds heel vreemd vindt, maar goed). Daarna de frequentie teruggebracht, en al snel alleen als ik zag dat hij misselijk was. En eigenlijk zag ik dan altijd dat hij de volgende ochtend weer was opgeknapt.

Ik denk niet dat Poes op de 4e dag weer instort. Ik zou de infusen afbouwen, zowel wat betreft hoeveelheid vloeistof als de frequentie. En goed kijken wat het effect is, en het infuus regime daarop aanpassen.

Ik merk dat ik een beetje blijf twijfelen bij die Semintra. Je zei dat er 'een spoortje eiwit' is aangetroffen. Daaruit maak ik op dat het met een dipstick is gedaan - en als dat zo is, dan is dat een volstrekt onbetrouwbare indicatie voor al dan niet Semintra geven. Daarvoor moet de UPC-waarde in de urine worden bepaald. Maar ja, je hebt nu geen nul-meting meer, dus weet je niet of een lage UPC-waarde nu komt door de Semintra, of dat het daarvoor ook al zo was.

Ik hoor regelmatig dat de Happy Cat nierbrokken goed worden gegeten, zou je misschien kunnen proberen. Nierdieet wordt over het algemeen moeilijker gegeten, omdat het minder 'spannend' is, minder eiwit, minder zout, zit denk ik gewoon wat minder smaak aan. Je zou kunnen proberen het een beetje au bain marie op te warmen, komt er wat meer geur vrij. Bij Dalí kon ik 'm wel verleiden door het nierdieet natvoer te mengen met wat fijn gesneden stukjes verse biologische kip, zo'n 15 gram per dag. In dat geval wat een klein beetje Ipakitine er doorheen doen.

Ik hoop op een gunstig vervolg!
Groetjes,
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Sansan »

Ik hoop geen terugval!
Zelf zou ik nu twee weken lang dagelijks infuus geven. En daarna pas kijken hoe het gaat om de dag etc etc.

Hier geven wij “chronisch” vocht, op geleide van zijn doen en laten en waardes. Op dit moment doen we het iedere dag met een zeldzame dag overslaan. We hebben ook wel eens weken gehad van 2 x in de week en zelfs een tijdje niet. Maar blijven nu voorlopig dagelijks geven. Daarin kun je ook spelen met de hoeveelheid ml.

Niervoeding is even zoeken wat ze lekker vinden, en dat kan ook rouleren. Welke types en smaakjes heb je nu geprobeerd? En als natvoer er wel in gaat lekker alleen natvoer geven.
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Ben jullie heel dankbaar voor alle tips en adviezen, het meedenken en de steun. Echt goud waard!

Even een korte update, drukke dag vandaag. Poes is weer heel erg opgeknapt van de infusen. Vacht ligt weer plat en glanst weer, ze ruikt weer als zichzelf en is heel aanhankelijk. Ze blijft een beetje zwak en ietwat wankel. De trap loopt ze treetje per treetje langzaam omhoog, als ze haar kopje schudt moet ze herstappen en ik zie haar voorpootje soms trillen. Maar het is een wereld van verschil met het zielige hoopje ellende van vorige week.

Eten gaat redelijk, ze neemt nu wat meer brokjes dan eerder. Ik las dat ze vaak zweertjes in de mond krijgen bij nierfalen, zou kunnen verklaren waarom ze eerst enkel gepureerd natvoer wilde. Of ze went gewoon aan de smaak. Ze eet geen grote hoeveelheden maar er gaat in ieder geval eten en drinken en medicatie in. Gisteravond voor het eerst Cerenia gegeven (wat een ellende met die minitabletjes in 8 delen) en Semintra. Vanavond zou ze weer 1/8 Mirtazapine, 1/8 Cerenia en Semintra moeten. Dat is misschien wel heel veel medicatie tegelijk. Dus misschien wacht ik met de Mirtazapine tot morgenvroeg.

Straks moeten we weer zelf infuus geven. Ik vind de hoeveelheden heel moeilijk in te schatten in zo'n infuuszak. Streepjes lijken me niet helemaal betrouwbaar als de zak onderaan opbolt? Gisteravond liep ze met een dikke vochtbobbel onderaan haar buik, die is nu bijna (maar nog niet helemaal) weggetrokken. Heeft ze dan teveel gehad?

Urine is inderdaad gecheckt met een dipstick. Beide dierenartsen leken niet te twijfelen over de Semintra. Er is ook wel een flinke hartruis gehoord. Thuisdierenarts is heel stellig dat er ook iets met haar hart is. Hartecho kan eventueel wel, maar we moeten eerst kijken of we de nieren stabiel krijgen zegt hij. Is Semintra ook schadelijk in sommige gevallen?

Qua niervoer hebben we RC Renal brokken, en RC Renal zakjes natvoer in beef, tonijn en nog iets geprobeerd. En ook Trovet natvoer, dat vond ze niks maar dat was ook die slechte dag deze week, wie weet was er toen niks in gegaan. Als het goed blijft gaan gaan we in de komende weken maar eens een beetje experimenteren, ook met koolvis en zo. Voor nu is het allemaal net haalbaar met de hele administratie qua infusen, medicatie, voer wegen, de katten gescheiden houden, het huis zo koel mogelijk houden en dan ook nog onze 3 jonge kinderen. Ik kan intussen serieus zelf ook beter aan het infuus en de bloeddrukverlagers ;-)..
Ankie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 11 mei 2019 12:37

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door Ankie123 »

Even weer een update over onze Poes, want ik heb nog steeds een hoop vragen. Hopelijk mag ik weer gebruik maken van jullie expertise.

Nadat ze na 3 dagen onderhuids infuus NaCl op dag 4 weer instortte, zijn we vorige week maandag begonnen met een week lang onderhuids infuus Ringer lactaat. Dit doen we nu zelf thuis en dat ging de eerste week best goed. Ze kreeg ook nog Mirtazapine en Cerenia, en Semintra. Die week is het de hele week prima gegaan, ze bleef wat zwakker dan voorheen, maar ze was alert en aanhankelijk, haar vacht is weer gaan glanzen en ze at en dronk redelijk goed (per dag ca. 80-160 gram natvoer en 2-25 gram brokjes, maar die vindt ze niet zo lekker). We zagen echt ons Poesje weer terug.

Deze week was het plan om om de dag infuus te geven, en qua medicatie enkel nog Semintra. We hebben dinsdag- en donderdagavond dus infuus gegeven, maar ze gaat zich er steeds meer tegen verzetten, dus donderdag is er maar ca. 100 ingegaan ipv 150. Gisteren had ze weer een terugval. Ze was zelf de trap opgelopen en opeens hoorden we haar boven klaaglijk mauwen. Ze lag op de badmat op haar zij (weer omgevallen wellicht?) en ik kreeg de indruk dat haar hartje heel snel klopte. Na een paar minuten stond ze weer op en verder deed ze gewoon weer normaal. Gisteren heeft ze ook erg weinig gegeten, 20 gram droogvoer en 13 gram natvoer.

We hebben haar dus vanmorgen weer een infuus gegeven ipv vanavond, want het lijkt toch of om de dag nog teveel gevraagd is. Ik ga maandag weer een (telefonisch) consult met de da aanvragen om de verdere koers te bepalen, maar wilde hier alvast even sparren en wat vragen stellen.

Concrete vragen:

- Zijn die "terugvallen" herkenbaar voor nierkatten? Ze heeft dus nu 3x gehad dat ze opeens zwakker leek, moeite had met opstaan, en omviel. Het trok daarna iedere keer vanzelf weer bij. Het gebeurde de laatste 2x dus wel steeds na minderen met infusen, en ging dan ook gecombineerd met weinig eten die dag. Of zou dit toch aan haar hart liggen (of iets anders)?

- We hebben nu geen infuuszakken, maar plastic infuusflessen. Ik begrijp alleen geen snars van de maataanduidingen. Als je het slangetje nog niet hebt aangesloten, staat de vloeistof al bijna bij 100. De flacon trekt natuurlijk vacuüm, maar hoe weet je dan wanneer er 150 in zit?

- Hoe lang bewaren jullie de aangebroken infuuszakken/-flessen? We bewaren een aangebroken infuusfles nu in de koelkast, max 3 dagen, maar dat betekent dat we nog best wat vloeistof moeten weggieten als we maar om de dag infuus geven.

- We hebben de Ipakitine nu in huis. Doen jullie dat over alle voer (dus ook het niervoer) of enkel over voer dat ze eigenlijk niet mogen? Hoe vaak geef je dan niet-niervoer met Ipakitine? Ze vindt het gewone voer namelijk echt veel lekkerder...

- Ik twijfel na wat lezen hier en daar ook over Semintra, want we weten natuurlijk niet eens zeker of ze een hoge bloeddruk heeft en het belast de nieren extra. Toch waren beide dierenartsen heel stellig dat ze die voortaan altijd moet krijgen. Ik heb nagevraagd of ze niet beter Amlodipine kan krijgen, maar dat schijnt een hele andere werking te hebben. Een bloeddrukbepaling heeft nu ook niet zoveel zin meer, dan zouden we eerst moeten stoppen met Semintra. Kan het schadelijk zijn om Semintra te geven?

Ben benieuwd naar jullie kijk op ons verhaal. Ik ben altijd al een twijfelkont en dit alles bezorgt me heel veel stress, ik ben zo bang om het verkeerd aan te pakken. Wat dat betreft had ik beter in een tijd kunnen leven waar je geen toegang had tot allerlei informatie maar gewoon vertrouwen moest hebben in de (dieren)arts. Nu lees ik bijsluiters en dit forum en andere sites en denk "Is er geen beter voer? / Kan ze niet beter aan de Amlodipine ipv Semintra? / Moet ze Ringer lactaat of NaCl? / Heeft ze vandaag wel genoeg infuus gehad? Of teveel?", maar ik weet er tegelijkertijd veel te weinig vanaf om antwoord te kunnen geven op die vragen. En ik ben dan steeds zo ongelooflijk bang om verkeerde keuzes te maken. Mijn hoofd weet het wel: ze zit al in reservetijd en we doen alles wat binnen onze macht ligt, maar dat schuldgevoel he, als ik een verkeerde keuze zou maken... Met onze andere kat gaat het ook niet zo goed (daar open ik nog wel eens een ander topic over), en het gewone leven loopt ook door. Al bij al is het veel om te handelen...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: CNF; terugval na 3 dagen spoelen, hoe nu verder?

Bericht door ErikPhilippus »

Het gaat bij een nierpatiëntje vaak op en af, zonder dat er een duidelijke oorzaak is. Soms denk je dat het aan het infuus (of niet geven van infuus) ligt, maar dat hoeft niet zo te zijn. Maar over het algemeen helpt een onderhuids infuus wel om de boel schoon te spoelen, en de misselijkheid te verzachten. Ik bewaar een aangebroken infuuszak in de koelkast, soms veel langer dan 3 dagen, nooit een probleem mee gehad. Het slangetje moet je wel altijd goed schoonspoelen. Ik geef altijd zoveel het beestje het zonder protesteren toelaat, en ik heb nooit meer dan een 100 à 125 ml gegeven. Dat lijkt me ook meer dan genoeg. Ik heb hier ook Ringer liggen, omdat Gaudí al snel begint te protesteren bij fysiologisch zout (zou kunnen prikken).

Zweertjes in de mond zou kunnen, maar dat zie je eigenlijk pas in een vergevorderd stadium van nierfalen, cq hoge ureum waardes. Je kan dan ook de ureum vaak ruiken. Bij Poes lijkt me dat niet zo waarschijnlijk eigenlijk.

Tja, ik heb m'n mening al gegeven over Semintra. Het is niet abnormaal dat er in urine een klein beetje eiwit zit, daarom is het belangrijk dat je de hoeveelheid eiwit refereert aan de hoeveelheid creatinine, dus de UPC ratio. Dat is veel betrouwbaarder, en naar mijn overtuiging ook de enige juiste manier om het voorschrijven van Semintra te onderbouwen. Ik begrijp het ook niet: als je urine hebt, dan is het toch een fluitje van een cent om de UPC ratio te bepalen - en dan weet je het zeker.
Inderdaad heeft Semintra een volledig andere werking dan Amlodipine. Semintra is op de eerste plaats om eiwitverlies via de nieren tegen te gaan, en heeft als secundair effect een geringe verlaging van de bloeddruk. Amlodipine wordt primair gegeven om de bloeddruk te verlagen - waardoor de druk in de nieren afneemt, en daarmee ook het eiwitverlies.

Steeds vaker wordt Semintra voorgeschreven zonder dat er naar mijn idee een duidelijke indicatie is. Het dempt een belangrijk regelmechanisme in de nieren, en dat moet je alleen doen als het echt nodig en effectief is. In het geval van acuut nierfalen is het zelfs contraproductief. Ik zou een weekje stoppen met Semintra, en dan de UPC-waarde en bloeddruk bepalen, en dan onderbouwd een beslissing nemen: Semintra en/of Amlodipine. Ik heb het Dalí lange tijd tegelijk gegeven, en met succes. Gaudí verdraagt Semintra niet goed, dus die krijgt alleen Amlodipine.

Ik lees dat je 1/8 pilletje Cerenia geeft, dan is dat waarschijnlijk 1/8 van een 60 mg tablet? Ik geef ½ tablet van 16 mg - is veel handiger denk ik?

Wat betreft de Ipakitine: als je dat geeft, is het volgens mij belangrijk om dat consequent te doen - dus over ieder voer dat je geeft. Ik zou me ook niet blindstaren op nierdieetvoer, soms kan je de eetlust opwekken door het te mengen met gewoon voer, of er wat vers vlees of kip doorheen te doen. Goed eten is belangrijker dan met lange tanden nierdieetvoer eten...

En pijnig jezelf niet teveel met allerlei vragen, of je het wel goed doet, en of je de juiste keuzes maakt. Ik maak regelmatig (achteraf gezien) ongelukkige keuzes, want het valt niet mee om het gedrag van je beestje goed te interpreteren. Maar je doet je best, meer kan je niet doen, en fouten maken hoort daarbij. Dus maak je niet al te druk :-)

Groetjes,
Erik
Plaats reactie