Blaasontsteking, kat geen rust meer

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Elviedomi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2019 09:07

Blaasontsteking, kat geen rust meer

Bericht door Elviedomi »

Hallo,

Er zijn al meerdere topics hierover geopend zag ik, maar ik wou toch mij verhaal doen omdat er wat onduidelijkheid is.

Mijn perzische kat van 10 jaar ging vanaf dinsdag ineens veel naar de kattenbak, hij ging vervolgens om de 5 minuten er naartoe en telkens hele kleine plasjes. Zijn gedrag veranderde, was heel druk als in onrustig, kon niet meer even liggen/slapen, veel drinken en eten, telkens zijn plasser likken.
Woensdagmiddag naar de dierenarts geweest en het bleek dat hij bloed in de urine heeft. Hij heeft dus blaasontsteking. We hebben Metacam meegekregen en moeten dat 7 dagen lang elke dag in zijn bekje spuiten. Woensdag dit om half 5 gedaan smiddags en savonds ging het al een stuk beter. Hij heeft bijna de hele avond geslapen want hij zou wel kapot zijn om zo onrustig ze zijn en elke 5 minuten naar de bak te gaan. De volgende dag op donderdag ging het ook goed hij had veel meer rust en sliep weer meer. Ineens vanaf vrijdag ochtend is het weer helemaal mis, weer heel onrustig alle kanten oplopen, elke 5 minuten in de bak en telkens daar onder likken. Hij weet niet meer waar die het zoeken moet. Ook kreeg hij er diarree bij. Dus nu nieuw voer van Rotal Canin speciaal voor katten met diarree.
Moet eigenijk pas woensdag weer urine inleveren, maar kan dit niet langer zo aan zien het is zo zielig. Heb al meer drinkbakjes in huis staan.

Hoe kan het dat het 1,5 dag weer beter ging en meer rust had, en nu weer zo rusteloos? Wat kan ik nog meer doen? Werkt de Metacam ineens niet meer? De dierenarts raadt me aan het nog tot woensdag te gebruiken.
(Ik ben er inmiddels al achter nu dat dat medicijn veel negaativiteit heeft)
Maar wat kan ik nu doen zodat de kat meer rust krijgt? Hij is zooooo moe maar gaat niet liggen/slapen. Constant bezit met de kattenbak.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blaasontsteking, kat geen rust meer

Bericht door Anne »

Je zou eens op eurologist kunnen googlen of het zoeken gebruiken op dit forum ( linksboven onder quick links)
De diarree die je kat kreeg is dat geen bijwerking van de metacam? In dat geval helpt ander voer ook niet.
Het onrustige gedrag herken ik en het is heel zielig om te zien.
Zelf had Happy dat hier toen hij een idiopathische blaasonsteking had. Al de medicatie van de da hielp niks, eurologist wel
Beterschap met je kat. Gaat het al iets beter?
Weet je zeker dat het geen blaasgruis is gecombineerd met blaasontsteking?
je moet goed in de gaten houden dat je kat wel blijft plassen, mocht gruis de urinebuis blokkeren kan je kat binnen 24 uur zich zelf vergiftigen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Blaasontsteking, kat geen rust meer

Bericht door ErikPhilippus »

Waarschijnlijk is er sprake van een blaasontsteking, die mogelijk gepaard gaat met blaasgruis en/of ander organisch materiaal wat de plasbuis irriteert of zelfs blokkeert. Dat roept een pers-reactie op (vandaar iedere 5 minuten naar de bak), maar persen op een lege blaas is zeker niet goed, dan raken er cellen los van de blaaswand, die weer uitgeplast moeten worden - en zo kom je in een vicieuze cirkel. Ik denk overigens dat de diarree stress-gerelateerd is.

De urine moet worden gecontroleerd op blaasgruis, dus urine afdraaien en sediment bekijken. Als er een hoop witte bloedlichaampjes (leukocyten) in de urine zitten, dan zit er inderdaad een blaasontsteking, en dan is het verstandig om de urine op kweek te zetten om uit te sluiten dat het om een bacteriële blaasontsteking gaat. Ook de zuurgraad van de urine moet worden gemeten. Om de pers-drang op een lege blaas te onderdrukken, zou ik ook een blaasontspanner geven zoals Spasmoglucinol, is er duidelijk sprake van pijn, dan adviseer ik daarnaast een injectie met buprecare (dus niet metacam....).

Wat Anne zegt, een blokkade van de blasbuis is een noodgeval, en vereist direct medisch ingrijpen. Maar ook al wordt er (met moeite) geplast, zou ik het niet zover laten komen. Dus ik zou meteen de weekend dienst bellen, dus niet wachten tot maandag.

Sterkte ermee!
Erik
kittentjes

Re: Blaasontsteking, kat geen rust meer

Bericht door kittentjes »

Eens met Erik. Moos had precies hetzelfde. Ook eerst metacam gehad maar week later zat ie compleet verstopt en moest ie met spoed worden opgenomen en toen kreeg ie een katheter. Ik zou er morgen gauw weer mee naar de DA gaan. Blaasgruis komt helaas vaak voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Blaasontsteking, kat geen rust meer

Bericht door Synemios »

Eens met Erik,
Ik hoop eigenlijk dat je inmiddels wel al naar een dierenarts geweest bent, want ik vind een kat die onrustig is, pijn heeft, steeds naar de bak loopt, niet iets om mee wachten tot maandag en al helemaal niet tot woensdag.
Als het geen gruis is maar een blaasontsteking dan kunnen blaas ontspanners goed helpen tegen de pijn, het hielp hier beter dan de pijnstillers.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie