Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
S90
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2019 11:52

Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door S90 »

Precies een week geleden is mijn poes overleden. Ze is nog geen 5 geworden.

Nu, voor de verwerking, en ook voor mijn andere poes, wil ik weten of ik dit had kunnen voorkomen.

Dit is er gebeurd: Ik merkte dat ze iets slomer was en iets meer dronk. Toen heb ik een afspraak met de dierenarts gemaakt. De dag van de dierenarts kon ik in de middag terecht, maar die ochtend merkte ik dat ze geen natvoer meer at. Toen heb ik gebeld en gezegd dat ik eerder wou langskomen, en ik kon gelijk terecht. Extreem hoge nierwaarden, leverwaarden en nog meer hoge waarden. Ze is toen 3 dagen doorgespoeld. Haar nierwaarden waren flink gedaald dus er was hoop en ik mocht haar ophalen. Bij het ophalen stierf ze. Leek erop dat ze had gewacht tot ik erbij was.

Dit is en was natuurlijk een hele klap. Dit is de eerste kat in mijn leven die is overleden.

En nu heb ik schuldgevoel, omdat er wel degelijk eerder signalen waren. Maar ik heb altijd gedacht dat er niks aan de hand was, omdat ik niet beter wist.

Dus nu zou ik willen weten of ze het had overleefd als ik eerder was gegaan.

De dingen die eerder opvielen:
-Ze dronk meer. Inmiddels weet ik dat dit echt een signaal is om naar de dierenarts te gaan. Op dat moment dacht ik dat het de warmte was.
-Ze viel af. Bij de laatste check van de dierenarts was dit ook al zo. Het advies was om meer natvoer te geven. Ik ben er al die tijd mee bezig geweest om haar bij te voederen, maar ben niet naar de dierenarts tussentijds geweest. Het was altijd een dun beestje. Het ging heel geleidelijk en bij mij ging er alleen het lichtje branden dat ze meer moest eten.
-Ze was af en toe een beetje sloom. Het is altijd een rustig katje geweest, dus ook lastig te merken. Dacht ook dat het met de warmte te maken had.

De laatste 3 punten zijn dus echt blunders. Voor beide zaken had ik eerder de dierenarts moeten bellen. Ik dacht altijd dat als een kat mooi glansde, dat zij dan gezond was.

Wat vinden jullie?

En tegelijkertijd: Mensen die net als ik onervaren zijn met katten, lees je in!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Anne »

Allereerst, heel veel sterkte met het gemis van je poes. Gecondoleerd

Nee je had dit niet kunnen voorkomen en je trok gelijk aan de bel toen je zag dat het niet meer ging. Jouw schuldgevoelens zijn onterecht, je ging immers gelijk naar de dierenarts toen je zag dat ze haar natvoer niet meer wilde hebben?
Je kunt ook niet gelijk overal aan denken en ja dat ze meer drinkt en minder eet tijdens de warmte is heel normaal, ik zou dan ook niet gelijk de da bellen. Dus verwijt jezelf niets, daar doe je je zelf te kort mee. Ik kan me je schuldgevoelen wel voorstellen maar ze zijn onterecht hoor! verwijt jezelf niks, het ging heel snel met jouw poes als ik het zo lees.

wat heel bijzonder is dat ze overlijd als je haar komt ophalen, ze heeft op je gewacht. Wat een lief bijzonder dier. Ik kan me voorstellen dat je heel erg verdrietig bent en last heb van schuldgevoelens omdat je het niet zag aankomen,maar plaag je daar zelf niet langer mee, je kon er niks aan doen en als we alles van te voren weten in het leven, ja dan is het een stuk makkelijker he?

Ik heb het zelfde meegemaakt als jij. Onze Hummel viel ook af en at minder. Bij de da ook de diagnose nierfalen en na 4 dagen spoelen waren haar waardes amper gezakt. Maar toch wilde ik haar een kans geven ( voor wie eigenlijk, ??)
omdat ik haar niet kon missen was ik zo egoistish om haar in leven te laten houden en haar vol te stoppen met van alles en nog wat. Achteraf is ze geen leuke dood gestorven en heeft ze dat allemaal voor mij moeten doorstaan.


Nogmaals heel veel sterkte met het gemis en jouw verdriet. Ze voelt nu geen pijn meer, is niet meer misselijk en het allerbelangrijkste is dat er van haar werd gehouden, daar kijkt ze vast dankbaar op terug
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Synemios »

Ik ben het met Anne eens.
Je hebt meerdere keren aan de bel getrokken.
Lizzy viel ook af en dat werd ook afgedaan met dat ik haar dan maar meer moest geven en dat dat wel door de allergie zou komen.

Het is trouwens ook wel “normaal” om jezelf allerlei verwijten te maken nadat een dier plotseling overleden is.
Maar als ik het zo lees heb je alles gedaan wat je kon.
Wat mooi en bijzonder dat ze op je gewacht heeft.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Dinky »

De signalen die je noemt kunnen inderdaad ook gewoon bij de warmte horen.
Je hebt haar laten spoelen wat het enige is dat je kon doen. Blijkbaar heeft het onvoldoende mogen baten maar daar kan jij niets aan doen.

Kortom, maak jezelf niet gek met schuldgevoel en heel veel sterkte met dit verlies
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mijntje01
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2019 20:11

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Mijntje01 »

Onze poes is gister overleden en ik herken het gevoel van schuld. Ik ben zo verdrietig. Ik hoop dat het slijt. Sterkte voor jou ook
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door nellebel »

ach lieverd, dat gevoel van schuld kennen we hier allemaal denk ik wel. dat zegt vooral iets hoe belangrijk onze lieverds voor ons zijn. je hebt gedaan wat je kon. al die tekenen konden ook de warmte betekenen. katten zijn er meesters in om hun pijn en ongemak te verbergen. mijn eerste kat is overleden door oa fouten van de DA. ik heb op hem vertrouwd terwijl achteraf gezien alles in mij riep dat ze ziek was. maar ik liet me steeds door hem overhalen dat het gedrag was. ik heb me zo schuldig gevoeld, ze heeft onnodig geleden. ik heb er van geleerd, ik weet dat zij mij heeft vergeven omdat ze ook weet dat ik alles voor haar over had ,ze was mijn kindje mijn allesie. ik ben kritischer geworden naar mijn DA (een andere dat snap je wel). ik stel vragen als ik het niet snap, bel liever 10 x te vaak als ik 1 te laat, maar ook dat slijt weer en krijg ook weer meer vertrouwen in mijn eigen oordeel. je hebt alles gedaan wat in jouw macht lag om je lieverd te redden. daar hoef je je nooit schuldig over te voelen. veel sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Zotvanpoezen »

Schuldgevoelens als een geliefde kat sterft zijn heel normaal.
Je zit te tobben of je te lang gewacht hebt om hem uit zijn lijden te verlossen.
Of juist andersom: je zit met vragen of je het niet kon vermijden. Is dit mijn schuld? Was het niet beter om nog wat te wachten met euthanasie? Of heb ik te veel signalen gemist en was het daardoor te laat?
Had ik hem eerder moeten laten gaan?
Ik denk dat schuldgevoelens en vragen alleen maar voorkomen bij mensen die echt van hun kat gehouden hebben.
En bij sommigen slijten de schuldgevoelens, maar bij anderen blijven ze je achtervolgen (zoals bij mij).
Sterkte voor iedereen die zijn maatje verloren heeft of nog met een dilemma zit.

Vergeet nooit dat ze voor eeuwig in ons hart zullen blijven...

Warme knuffel,
Carine
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
S90
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2019 11:52

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door S90 »

Awhhhh.... Jullie reacties zijn allemaal echt super lief.
Heel erg bedankt voor deze reacties, dit helpt mij in het rouwproces. Fijn dat jullie noemen dat ik mij niet schuldig hoef te voelen en fijn om te zien dat mensen het begrijpen.
Ik ben er even stil van....
Het was echt mijn kindje :(.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Poes overleden. Had ik dit kunnen voorkomen?

Bericht door Sansan »

Ik wil je een hart onder de riem steken! Vind het een lastig onderwerp. Je hebt er alles aan gedaan, heel veel sterkte met het verlies van je kattekindje.
Plaats reactie