Porus One

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Porus One

Bericht door ErikPhilippus »

Er is een nieuw middel voor nierkatten op de markt verschenen, Porus One. De claim is dat dit middel de voorstadia van bepaalde gifstoffen wegvangt in de darmen, zodat ze geen vervolgschade kunnen aanrichten.
Meer informatie op: https://porus.one/nl/.

Er is naar mijn weten geen wetenschappelijke studie die deze claim heeft onderzocht, en ik heb zelf nog wel wat vraagtekens bij de uitleg van de werking van dit middel. Mijn DA had er nog nooit van gehoord, en een aantal van haar collega's op andere locaties ook niet. Dus we moeten het doen met het veelbelovende verhaal uit de brochure....

Natuurlijk hoop ik van harte dat het middel effectief is, want nierfalen is een veel voorkomende sluipmoordenaar. Daarom is het goed om er eens serieus naar te kijken, en vandaar dat ik er een apart topic voor aanmaak.

Dus wordt binnenkort vervolgd!
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Porus One

Bericht door Synemios »

Op fb was er een discussie ik heb wat screenshots gemaakt, misschien kun je er iets mee.

Ik heb wel de namen weg gehaald ivm de privacy van anderen.

Afbeelding

Afbeelding
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Porus One

Bericht door Sansan »

Ik ben er ingedoken en vind het prima spul en de keiharde resultaten zijn wat lastig.
Wat vast staat is dat indoxyl en andere eiwit-gebonden toxines een rol spelen bij verdere progressie. Dat ze dus bij mens (AST-120) en dier (porus) proberen daar wat aan te doen is een logische stap.

Twee leuke info links
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6374968/

https://www.ahajournals.org/doi/full/10 ... 112.278457
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Porus One

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor de response, en sorry dat ik niet eerder gereageerd heb - er waren wat andere zaken die m'n aandacht en energie opslurpen. Ik ben me verder aan het verdiepen in het onderwerp, en ik merk dat het toch wat complexer is dan ik in eerste instantie dacht.... Dat blijkt ook wel bij lezing van beide artikelen :-)

Om een juiste context te geven wat betreft de (voorlopers van) uremische toxines ben ik voornemens om eerst in hoofdlijnen iets op te schrijven over het (gezonde) eiwit-metabolisme (van katten), tegen welke achtergrond we de rol van eiwitten in het voer van nierfalers (hopelijk) beter kunnen plaatsen. Want ik kan met niet aan de indruk ontrekken dat fabrikanten van nierdieëten het aandeel eiwitten reduceren, in lijn met de redenatie: ureum is een afbraakproduct van eiwit, en aangezien nierfalers ureum niet goed meer kunnen uitklaren, moeten we dus eiwitten verwijderen uit het voer. Ik heb daar m'n kanttekeningen bij - maar ook ik heb de wijsheid niet in pacht, dus misschien komen we in dit topic wat verder - door eerst eens te kijken: wat is de rol van eiwitten in het voer van onze katten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Porus One

Bericht door ErikPhilippus »

Om te beginnen, wat zijn dat eigenlijk: eiwitten?

Eiwitten (ofwel proteïnen) zijn grote, complexe moleculen die de onmisbare bouwstenen vormen van ieder levend organisme. Eiwitten bestaan uit ketens van een handvol tot honderden aminozuren; type en volgorde van de aminozuren zijn vastgelegd in het DNA, en bepalen de eigenschappen van het eiwit. Er zijn een twintigtal aminozuren, die in een eindeloze variatie kunnen worden toegepast in allerlei eiwitten die verschillende, essentiële functies vervullen in het lichaam. Wijzelf, en ook onze katten, bestaan voor zeker 15% uit eiwitten.

Het spijsverteringsstelsel zorgt ervoor dat eiwitten in het voedsel worden afgebroken tot aminozuren. In de bek wordt het voedsel fijngemalen, waardoor allerlei enzymen de eiwitten later goed kunnen verteren. In de maag begint de vertering van eiwitten: enzymen knippen de eiwitten in kleinere stukken. Het proces wordt vervolgens voltooid in de dunne darm onder invloed van enzymen afkomstig van de alvleesklier en die door de darmwand worden uitgescheiden. Ten slotte komen de vrijgemaakte aminozuren terecht in de bloedbaan.

Eiwitten vormen een onmisbaar onderdeel van het voedsel, omdat uit de aminozuren weer nieuwe eiwitten gemaakt kunnen worden voor groei en herstel. Zonder de continue aanvoer van eiwitten ontstaan er al snel een tekort aan aminozuren in de lichaamscellen, met op den duur ernstige gevolgen. Daarnaast zijn eiwitten ook een belangrijke energiebron voor het organisme.

Bij een tekort aan bepaalde aminozuren worden deze door het lichaam zelf, uit de wel aanwezige aminozuren, gesynthetiseerd in de lever. Dit geldt echter niet voor een handvol aminozuren: dit zijn de zogenaamde essentiële aminozuren (zoals b.v. taurine). Deze aminozuren zullen derhalve uit het voedsel gehaald moeten worden.

Een belangrijke vraag is: hoeveel eiwit heeft de kat nodig? Eigenlijk is deze vraag niet eenduidig te beantwoorden, omdat het maar de vraag is hoe goed een bepaald voedingseiwit door het lichaam gebruikt kan worden. Hiervoor kunnen we een maat hanteren: PDCAAS. PDCAAS staat voor 'Protein Digestability-Corrected Amino Acid Score'. Vrij vertaald in het Nederlands: eiwitverteerbaarheid gecorrigeerde aminozuurscore. Uit voedingsmiddelen die minder goed verteerbaar zijn, komen de eiwitten uiteraard minder goed vrij. Maar minstens zo belangrijk: hoe goed kunnen aminozuren in de voedseleiwitten gebruikt worden om tegemoet te komen aan de natuurlijke behoefte aan eiwitten? Dus 'lijken' de voedseleiwitten qua structuur en samenstelling op de van nature voorkomende eiwitten in de kat, en zijn de essentiële aminozuren in voldoende mate aanwezig in het voedsel? We spreken dan over de biologische beschikbaarheid, en het zal geen verbazing wekken als voor de kat als carnivoor plantaardige eiwitten een stuk lagere beschikbaarheid hebben dan dierlijke eiwitten. Bovendien is de stofwisseling en het enzymsysteem van katten ingesteld op een hoge eiwitvertering, dus zal het voedsel een relatief hoog eiwitpercentage moeten hebben (om afbraak van eigen spierweefsel te voorkomen).

In tegenstelling tot vetzuren en koolhydraten kunnen aminozuren niet worden opgeslagen. Aminozuren kunnen ook niet uitgescheiden worden. Overtollige of niet-bruikbare aminozuren worden in de lever afgebroken tot ureum, en via de nieren uitgescheiden. Maar door de enzymatische afbraak van eiwitten en de omzetting van aminozuren door de darmbacteriën ontstaan ook (voorlopers van) uremische toxines die ook door de nieren zullen moeten worden uitgescheiden. Daarover later meer.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Porus One

Bericht door Zotvanpoezen »

Daarover later meer
Jammer dat er geen vervolg gekomen is.
Erg interessant topic!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Porus One

Bericht door Synemios »

In Nederland is het ook niet meer te koop.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Ka-tje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 aug 2012 19:17

Re: Porus One

Bericht door Ka-tje »

Het is gewoon te koop en ben erg benieuwd naar ervaringen
Pistache
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jun 2021 21:38

Re: Porus One

Bericht door Pistache »

Iemand ondertussen ervaring met porus one?
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Porus One

Bericht door Charlottev87 »

Hi! Mijn kat krijgt het nu bijna 3 maanden, ik geef het elke dag met wat natvoer voor de nacht. Toen ik ermee begon was haar ureum erg hoog en was ze veel misselijk. Ze kreeg na de start snel weer meer energie en eetlust. Een maandje later heeft ze nog een dipje gehad (overgeven en dia) en nam haar eetlust weer wat af, maar na 2 dagen cerenia knapte ze weer goed op. Sindsdien gaat het goed, ik ben er ook puur kidney bij gaan geven (2 pilletjes per dag, vermalen in een beetje liquid snack). Sinds ik dat geef gaat het echt weer een stuk beter, nog meer energie, komt weer op schoot en eetlust als vanouds. Binnenkort zal ik haar nierwaarden opnieuw checken, maar ze lijkt het erg goed te doen op beide.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Porus One

Bericht door Synemios »

Ka-tje schreef: 26 dec 2021 17:45 Het is gewoon te koop en ben erg benieuwd naar ervaringen
Inmiddels weer wel ja.

Ik geef ook porus one en merk geen verslechtering of verbetering qua waardes en ziektebeeld maar het lastige is dat je ook niet zomaar gaat stoppen om te kijken of het dan slechter wordt, dus of het nou echt komt door de porus one?
En hier geef ik ook puur kidney en pea.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Charlottev87
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2022 23:15

Re: Porus One

Bericht door Charlottev87 »

Na de check bij de DA waarbij de nierwaarden van mijn kat enorm waren gedaald ben ik in overleg met de arts porus one gaan afbouwen. Ze krijgt nu nog maar een half zakje om de dag. Ik merk tot nu toe geen verslechtering. De arts gaf aan dat haar nieren ondanks dat de waardes nog wel licht verhoogd nog goed in staat zijn afvalstoffen af te breken waardoor porus one waarschijnlijk niet meer nodig is. In december heb ik de volgende check en dan zullen wr het merken.
Plaats reactie