Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierinfarct

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 25 sep 2020 08:20 Weet iemand hoe vaak er eigenlijk bij het constateren van verhoogde nierwaarden er een echo gemaakt wordt van de nieren? Volgens mij gebeurd dat niet zoveel.
Volgens mij is het inderdaad heel vaak dat direct na een bloedonderzoek en verhoogde nierwaarde gelijk de conclusie chronisch nierfalen is (dat was hier in ieder geval wel). En verder niet onderzocht wordt. Ook niet het eiwitverlies via de urine (wat eigenlijk wel gedaan zou moeten worden om semintra o.i.d. voor te schrijven).

Ik denk dat heel vaak dus de conclusie vrij 'gemakkelijk' gesteld wordt. Dit kan ook liggen aan het feit dat de baasjes geen verdere onderzoeken willen of kunnen betalen (of niet om vragen). Bij de meeste baasjes hier op het forum wordt de onderste steen omgedraaid maar ik denk dat dat bij de gemiddelde baasjes wel anders zal zijn.
Synemios schreef: 25 sep 2020 08:20 Ik vraag me nu wel af in hoeverre het specifiek voor Lizzy veilig is om haar met een iets hogere waarde te laten lopen en tot welke waarde is dat dan veilig?. ( gezien haar leeftijd met al nierschade en en geschiedenis van nierinfarcten)
Dat is inderdaad moeilijk te zeggen. Zeker als je ziet dat sommige nierfalertjes het nog jaaaaren (relatief) goed doen en bij andere (waarbij de waardes niet eens zo hoog waren) al na een paar maanden afscheid genomen moet worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja inderdaad, vaak wordt er niet eens meer verder gekeken en na 1x bloedonderzoek al meteen de diagnose Nierfalen gegeven.

Ik denk dat als ik niet was overgestapt we toen met Lizzy bij de praktijk waar we waren een inslaap advies hadden gekregen toen ze zo ziek werd door die alvleesklier.

Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, doe dan in ieder geval een urineonderzoek en herhaal het bloedonderzoek.
Ik denk ook dat veel mensen niet weten dat verhoogde nierwaarden nog andere oorzaken kunnen hebben.

Dat wist ik met Nero ook niet.

Ik zing het nog even uit tot november .
Als Lizzy zondag weer afgevallen is ga ik haar toch maar weer meer geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Voor de mensen die mijn fotoalbum niet volgen maar dit topic wel.

Gisteren weer bloed geprikt

crea 148 referentie 67-155
T4: 47,2 referentie 13-52
(Bun) Ureum: 10,1 referentie 4,9-11,9

Zowel de T4 als de nierwaarden zijn verbeterd en zitten binnen de referentie.
Ik wacht nog op bericht uit Gent omdat het nu ruim een jaar later is na de radioactief jodium behandeling en hij nu net aan bet zakken is.
En we hebben nu dus ook geen verklaring voor haar gedrag.
Het snelle geïrriteerd zijn zou door pijn kunnen komen maar dat zouden we dan met pijnstilling uit moeten proberen.
Nsaid is eigenlijk geen optie ivm nieren en alvleesklier en dat gaat nu net goed, dus dat wil ik graag zo houden.
dus dan zouden we buprecare moeten gaan geven.

En het ineens heel erg honger hebben bepaalde periodes blijft ook vreemd.
In een ander topic had ik al aangegeven dat het zo wisselt met Lizzy.
Gent vertelde eerder wel dat die schildklier schommelt, maar ik wacht nog op antwoord.
Sowieso is een 2e behandeling voorlopig niet nodig.
Tenzij de andere kant nog gaat klieren want bij Lizzy was het eenzijdig en dan hebben ze een grotere kans dat het dan aan de andere kant nog op kan gaan spelen.


Maar voor nu geniet ik even van de positieve waarden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie