Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ze komen niet buiten, ja op het afgeschermde balkon
maar eikenbomen staan ook niet in de buurt van het balkon dus dan zouden we het ergens van buiten mee gnomen moeten hebben naar binnen.

Ja het is geen makkelijk uit te zoeken probleem.
De 1 e praktijk was ook niet blij met ons, want haar zusje is ook te ingewikkeld voor ze.
Ben echt blij dat ik er weg ben
maar mijn huidige dierenarts houdt wel van uitdagingen en vind het prettig dat wij zelf ook mee denken, vragen stellen etc.
Vorige keer is hij een uur met Lizzy en ons bezig geweest, bloeddruk meten en veel uitleg gegeven.
Erg prettig wel, en hij zei meteen dat ik wel degelijk gelijk had dat die misselijkheid niet te verklaren is wat de nieren betreft.

Daarom eerst weer ander hypoallergeen/ nierdieet voer.
Omdat die misselijkheid nog wel zou kunnen komen door die allergie.
Maar ja Lizzy wil alleen “fout” eten en eten op zich was nu even het belangrijkste.
Ik heb er wel wat meer brokjes ingekregen vandaag, ik neem haar apart in een kamer en geef dan brokjes en blijf erbij en dan eet ze een stuk beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Jammer dat ze ook allergisch is, dan word het nog moeilijker om een gepaste nierdieet te vinden.
Eet ze al iets beter nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Als ze dat hypoallergeen/ nierdieet nou gewoon in natvoer zouden maken en dan dat vezelachtige...
Want Lizzy eet ook geen paté, mouse, of van die zachte brokjes natvoer.
Lizzy is altijd al kieskeurig geweest.
Ze eet het liefst Felix, maar ze krijgt schesir want daar zit minder zooi in, en dat eet ze ook wel goed.
Zolang ze maar niet ziet dat er ook Felix in huis is.
Eten doet ze nu wel, gisteren toch 2 blikjes van 85 gram op en af en toe eet ze ook wel wat brokjes maar die brokjes alleen is echt niet voldoende.
Maar ik ben allang blij dat ze nu eet, al is het niet het voer wat ze eigenlijk zou moeten eten.
Maar ik durf niet te stoppen met die schesir en erop te gokken dat ze dan zelf vaker brokjes gaat eten.
En natvoer is gewoon toch beter dan brokjes, ook ivm vocht maar weer niet voor haar combi probleem, lastig.
Ze is ook niet meer afgevallen dus dat is ook goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Haar gebit is ook al door 3 artsen nagekeken en dat was ook goed.
Eigenlijk gaat het goed nu zolang ze cerenia krijgt wat eten betreft.
Maar krabben gaat op en af en echt alleen boven haar ogen en oren en dat wijst op voedselallergie en/ of omgeving.
Konden ze het maar zeggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

In het ergste geval hypoallergeen natvoer zoeken met laag fosfor. En dan een schepje ipakitine erbij. Beter wel eten dan niet.
Hier vinden ze de combi allergeen/renal van RC wel lekker. Eet Lizzy ze inmiddels?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Je kunt ook nog naar PorusOne kijken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Is een vlooienallergie uitgesloten? Want dat kan op elkaar lijken
En je zou ipaktine over het natvoer kunnen strooien of verdraagt ze dat ook niet?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja vlooienallergie is ook allang uitgesloten en dan hebben ze vaak niet alleen jeuk op het kopje, maar op meer plekken op het lichaam.
Daarbij heb ik echt bij geen enkele kat vlooien hier gezien, ja en ik weet dat je ze niet perse hoeft te zien, maar dan zou ze constant vlooien moeten hebben.
Haar zusje heeft een autoimmuunstoornis en het vermoeden is dat dat bij Lizzy ook speelt.
En Luna had dezelfde plekjes als Lizzy nu heeft.
Maar daar gaat het trouwens super goed mee.
Lizzy krijgt qua brok nu de hypoallergeen/ nier van rc maar dat zijn brokjes en die eet ze niet graag.
Qua hypoallergeen natvoer hebben we ook echt wel alles al geprobeerd maar de structuur vind ze gewoon niks.
We hebben ook die meerdere soorten van trovet geprobeerd ( dat is om te elimineren) en trovet heeft er ook 1 met hert wat nierdieet is en ook dat eet ze niet.
Calibra at ze niet.
Hills natvoer hypoallergeen eet ze niet, integra moet ze niet, sanimed wil ze niet.
Beaphar idem.
Echt er is niets wat we niet geprobeerd hebben qua hypoallergeen.
En inmiddels lopen we ook met nier nat voer tegen hetzelfde aan.

Ik doe al IPA over het natvoer maar we wilden nu juist kijken of ze echt een voedselallergie heeft en daar dus door blijft braken of dat de omgeving ook een rol speelt, en het braken door iets anders komt.
Hypoallergeen natvoer wil ze niet en van de brokjes eet ze dus heel slecht.
Ik kan haar toch niet levenslang aan de cerenia laten, ik vind de oorzaak belangrijk.
Maar nu is het het belangrijkste dat ze überhaupt eet, dus dat hebben we voor nu in ieder geval gewonnen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Wat het ook gewoon is, is dat voor mij haar leeftijd ook mee speelt.
Oscar wilde alleen brokjes eten, maar die had behalve Nierfalen ook suikerziekte en extra vezels nodig anders had hij last van obstipatie.
Maar hij at veel dingen niet graag ( hoewel niet zo extreem als Lizzy dat heeft)
Dus daar vonden we het prima dat hij at wat hij lekker vond maar die was wel ruim 16 toen hij van alles kreeg,
Ik ben met Lizzy echt heel bang dat ze zo niet oud wordt, maar ik weet ook niet goed of ze gelukkig wordt van eten wat ze gewoon niet lekker vind.
Bij de vorige praktijk zei de assistente ja je moet gewoon niets anders geven dan gaat ze vanzelf wel eten, waarop ik zei het is geen hond.

Dierenarts zei dat we anders ook nog iets aan de kant van de allergie konden doen ( geen prednison want er waren mildere middelen) en dan IPA door voer wat ze wel lekker vind,
Porus one was ik trouwens ook al tegen gekomen maar ik vraag me af wat het verschil dan is met Ipakitine.
Maar ja liever niet te veel medicijnen uiteraard, en dan weet ik dus nog steeds niet of ze braakt door die allergie of door iets anders.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Zat nog even te kijken.. wat doen ze met die lage mchc? Ijzer getest? Vitamine B12 getest? Maagdarm zweren een mogelijkheid? De eosinofielen zijn niet heel erg hoog, maar is Lizzy ontwormd/getest op wormen? Ook dat kan nog braken geven.

Porus one bindt al de stoffen voordat het ureum en fosfaat wordt.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ze is ontwormd dat doen we sowieso regelmatig en ja ze kunnen gaan braken van wormen maar daar zijn ze niet zo ziek van als dat zij was.
Ze deed echt niks meer, trok zich terug n lag voor zich uit te staren, en ze had pijn.
B12 en ijzer waren goed ( dat heb ik al laten nakijken)
Een verhoging van eosinofielen kan betekenen dat er een infectie zit, ( bij katten kan dat inderdaad wormen zijn of iets anders) maar kan ook verhoogd zijn door allergieën maar ik vind ze bij Lizzy eigenlijk niet heel hoog, maar ja wel tegen het randje aan.
Ik weet dat omdat ik zelf last heb van allergisch astma en bij mij is dat altijd te hoog.
Ik vind het eigenlijk op dat braken na steeds beter gaan.
Maar misschien is dat ook wel weg we gaan kijken wat ze doet zonder cerenia.
Alles is nog steeds mogelijk maar we zijn ons nu aan het focussen op die allergie.
Ik zal het volgende week sowieso meenemen.
Ik zelf denk richting maag/darmen.


Het is wel typisch dat ze met cerenia niet braakt en zelf aangeeft te willen eten ( al is het niet het eten dat ik wil dat ze eet)
En die nieren zinnen me ook niet,
Ingewikkeld he wel fijn dat je meedenkt 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Kun je IPA en porus one beiden geven? Of is dat dubbel op?
Of is het beter om te wachten met porus tot we weer nieuwe nierwaarden hebben laten prikken?
Wat mij trouwens ook opvalt is dat Lizzy steeds eten probeert te stelen van ons, terwijl ze qua eigen voer kieskeurig is.
Dat zou ook nog op tekorten kunnen wijzen toch? Dat stelen?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Nierinfarct

Bericht door Sansan »

Kan ook wijzen op maagpijn, dat geeft “pica” (medische term)
Porus en binders kunnen probleemloos samen.

Wat wilt ze? Wat voor eten? En eet ze het op?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja maagpijn / zuur denk ik ook steeds.
Ze wil alles, brood, ijs, vlees, zelfs sla, ze liep net met een halve krop sla te slepen en heel veel schesir, lijkt wel alsof ze heel veel honger heeft.
Ze krijgt alleen haar eigen eten. Maar 2 blikjes schesir van 85 gram is te weinig volgens haar momenteel.
Haar brokjes eet ze nu ook wat meer, naar ze komt steeds om natvoer vragen en ze eet steeds kleine beetjes ( nu doen de meeste katten dat volgens mij het liefst)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

En kalk van een stukje muur waar ze het behang afgekrabt hebben.
Mijn man heeft daar nu net een plaat voor gehangen zodat ze dat niet meer kan proberen te eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie