Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nierinfarct

Bericht door nellebel »

lees vaker mee maar kan niet reageren, heb hier geen verstand van maar wilde je toch laten weten....chapeau. jeetje wat een puzzel toch steeds wat er aan de hand is, hoe ga je het oplossen en wat je toch weer doet om haar stabiel te krijgen. wat een research moet je doen, ik zou er echt geen wijs uit worden. superknap. echt respect voor je hoor,. en dikke knuffel voor al je katjes. en trouwens dit geldt voor iedereen die met zijn zorgenkatjes in zo'n lastige situatie zit nu.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Ja ingewikkeld hè, zeker als je kat aandoeningen aan meerdere orgaansystemen heeft. Mijn Venus had alleen last van de alvleesklier, gelukkig niet van haar nieren. Bij haar was er wel een andere oorzaak dan bij Lizzy denk ik, Venus was in shock geraakt en achteraf gezien heeft de alvleesklier daar waarschijnlijk schade door opgelopen. Die is gaan ontsteken, dat hebben we pas na heel lang uitgedokterd. Toen uiteraard behandeld tegen de ontsteking maar de spijsverteringsenzymen werden ook al niet meer (genoeg) aangemaakt dus kreeg ze altijd pancreas(enzymen) bij haar eten. Nog weer later stopte heel die pancreas ermee en werd de insuline dus ook niet meer geproduceerd, dus toen had ze er diabetes bij. Ook wel lastig qua zoeken naar het juiste voer maar ik kreeg haar gelukkig wel stabiel.

Geef jij trouwens ook pancreasenzymen aan Lizzy?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Ik vraag me af hoe je echterachter kunt komen of de pancreas niet meer genoeg enzymen aanmaakt, weet jij dat Zizi?
Ik zit nu met Roedi die ook een alvleesklieronsteking heeft,aangestoken door haar dunne darm die is gaan onsteken en zo ineens houdt ze op met eten
Dus ben ik blij te lezen dat dat misschien kan komen doordat de pancreas niet meer genoeg enzymen aanmaakt, straks gelijk vragen aan de da waar we om 3 uur een afpsraak hebben n

Denise sterkte met alle zorgen
Dat Lizzy kaal is op de buik kan natuurlijk ook komen door de vloeistof die ze hebben gebruikt
Alleen wel een bizar toeval dat Luna er ook last van heeft, maar op een andere plaats. Gelukkig is het niet de pododermatitis!!
Ik ben benieuwd of je er achter gaat komen wat het precies is en hoop ook dat het ondertussen niet erger word

Fijn dat je iets hebt gevonden voor Lizzy om te switchen wat niet gelijk ernstige klachten geeft
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Ik weet dat niet zeker meer Anne, het is alweer even geleden dat ik er helemaal in zat. Ik heb haar destijds gewoon altijd zymoral gegeven (of KVV met pancreas erin verwerkt) en daar deed ze het goed op. Ik hield een bepaald protocol aan waarin ook aangeraden werd om sowieso zymoral te geven igv pancreatitis, omdat het de pancreas zou kunnen ontlasten. Ik zou even moeten zoeken of ik dat protocol nog kan vinden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Ik heb het ondertussen aan de da gevraagd maar dat geven ze alleen als er sprake is van diarree
En bij Roedi is dat niet zo, die heeft gelukkig geen diarree
Gelukkig is het bij jou een lange tijd geleden. Is het weer helemaal goed gekomen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Dank je Wendy, er wordt gelukkig ook goed met ons mee gedacht.

Bij Lizzy is die pancreas waarschijnlijk gaan ontsteken door een chronische ontsteking van de darmen ( ibd).
Ibd kunnen ze alleen met 100% zekerheid vaststellen na een endoscopie maar daar zou ze voor onder narcose moeten en het voegt qua behandeling niets toe omdat ze sowieso geen dexoral/prednison mag hebben want dat kan weer een alvleesklierontsteking veroorzaken.
Die IBD is weer veroorzaakt door voedselallergie.
Lizzy heeft geen enzymen gehad omdat ze daar weer last van zou kunnen krijgen.

Nu is het wel nog de vraag of die misselijkheid alleen hier vandaan komt bij Lizzy omdat zij ook een te snel werkende schildklier heeft, plus die nieren kunnen ook nog mee doen.
Wij merken eigenlijk dat sinds haar schildklierwaarde gezakt is het met haar ook beter gaat.
In april hopen we op normaal waarden.

Ik heb eerder een kat gehad die een acute alvleesklierontsteking kreeg door de prednison.
Dat had ze helaas nodig voor een leveraandoening.
Maar dat was een ander beeld als wat we nu bij Lizzy zien.
Zijn had ook torenhoge suikerwaardes daardoor.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Anne schreef: 06 feb 2020 16:56 Ik heb het ondertussen aan de da gevraagd maar dat geven ze alleen als er sprake is van diarree
En bij Roedi is dat niet zo, die heeft gelukkig geen diarree
Gelukkig is het bij jou een lange tijd geleden. Is het weer helemaal goed gekomen?
Ja mijn DA schreef het ook niet voor maar er is ook geen vast protocol voor omdat het altijd toch een beetje gissen is wat werkt dus ik ben op mijn gevoel afgegaan en heb dat protocol gevolgd waarin het wel stond. Als je een kat hebt als Lizzy met een ontzettend gevoelig MDK/allergieën dan zou ik het ook niet zomaar proberen maar anders dus wel.

Mijn Venus haar pancreas was echt 'stuk', dus dat is niet hersteld. Ik kreeg haar wel stabiel op mijn behandeling en later ook goed ingesteld op de prozinc/insuline. Maar de fitte gespierde spijker die ze voor de shock was is ze helaas nooit meer geworden.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Synemios schreef: 06 feb 2020 17:15Ibd kunnen ze alleen met 100% zekerheid vaststellen na een endoscopie maar daar zou ze voor onder narcose moeten en het voegt qua behandeling niets toe omdat ze sowieso geen dexoral/prednison mag hebben want dat kan weer een alvleesklierontsteking veroorzaken.
In het protocol van het IDEXX staat dit:
Glucocorticoid therapy
It is common for cats with pancreatitis to have other concurrent
conditions. The term “triaditis” has been used to describe
the complex of cholangitis, inflammatory bowel disease, and
pancreatitis. Treatment with anti-inflammatory doses of prednisone,
prednisolone, or dexamethasone is not contraindicated in these
cats and can be quite effective. Cats with chronic pancreatitis
alone may actually benefit from the anti-inflammatory effects
of corticosteroids.

https://www.idexx.com/files/spec-fpl-tr ... atitis.pdf
Het lijkt er dus op dat een lage dosering te overwegen is, uiteraard enkel als je denkt dat het het risico waard is en dan ook nog enkel blijven geven als het effect groot genoeg is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja die lage dosering daar hebben we het over gehad, maar dat wordt alleen in uitzonderingsgevallen toegepast als het echt niet anders kan.
Bij Lizzy zijn de nieren ook nog een contraindicatie.
In Amerika schijnen ze het vaker toe te passen dan in Nederland.

Douraque haar kat krijgt deze behandeling.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Ja Lizzy is natuurlijk wel heel ingewikkeld met al haar aandoeningen, lastig hoor.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Anne misschien staat hier nog iets tussen waar je antwoorden kunt vinden.
Of dingen die je herkent bij Roedi.
Maar het blijft een ingewikkeld probleem en maatwerk.
En als er meerdere dingen spelen is het ook weer anders.
Er staat ook iets over enzymen.

https://www.mcvoordieren.nl/alvleesklie ... g-hond-kat
Laatst gewijzigd door Synemios op 06 feb 2020 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Zizi schreef: 06 feb 2020 21:18 Ja Lizzy is natuurlijk wel heel ingewikkeld met al haar aandoeningen, lastig hoor.
Ze is sowieso ingewikkeld :lol:
Maar ik mag momenteel niet klagen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Synemios schreef: 06 feb 2020 21:20 Anne misschien staat hier nog iets tussen waar je antwoorden kunt vinden.
Of dingen die je herkent bij Roedi.
Maar het blijft een ingewikkeld probleem en maatwerk.
En als er meerdere dingen spelen is het ook weer anders.
Er staat ook iets over enzymen.

https://www.mcvoordieren.nl/alvleesklie ... g-hond-kat
Bedankt voor het meedenken. Ik kan Roedi er niet in terug vinden helaas.
Ook niet bij de oorzaken zoals vetzucht (ze is altijd al mager geweest) of vet eten, dat kreeg ze ook niet
Het is allemaal vrij gecompliceerd :-

(https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/

Hier staat als je naar beneden scrolt dat het geen zin heeft om enzymen er bij te gaan geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Het ging eigenlijk vooral om je vraag en ik dacht dat het stukje onder
alvleesklier verteert zichzelf
de vraag kon beantwoorden die je eerder stelde.
Dus niet of het wel of niet geven van enzymen handig is, maar meer over het wel of niet vrij komen van de enzymen zelf,

Over het wel of niet werken van enzymen toevoegen daar zijn de meningen over verdeelt.
En wat zizi al zei dat is per kat ook nog verschillend.
Dus het blijft zoeken en kijken wat voor jou kat werkt,

Ook een Oorzaak van alvleesklierontsteking.
Tumoren of ontstekingen in de buurt van de pancreas.
Darmen liggen daar in de buurt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5146
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Edwin zei net, we dachten een paar maanden geleden dat Lizzy de kerst niet eens ging halen.
Inmiddels krijgt ze al 3 weken geen buprecare/ temgesic meer, eigenlijk sinds we met zantac begonnen zijn is ze niet meer terug gevallen.
Ik hou voor Lizzy een dagboek bij waar ik ook precies in zet wat ze gegeten heeft, hoeveel, welke medicijnen ze kreeg en hoe het met haar gaat.
Wat onze indrukken zijn, ik vraag regelmatig ook aan Edwin hoe hij het vind gaan omdat het best kan zijn dat hem iets opvalt wat mij niet opvalt.
Ook factoren zoals stress, ze is gevoelig voor harde geluiden bijvoorbeeld, ook dan eet ze slecht.

Een dagboekje is handig omdat je zo altijd alles terug kunt zoeken en kunt zien waar het beter of slechter gaat.
Bij Lizzy kan het ook iets kleins zijn bijvoorbeeld.

We zijn bijna een jaar verder en mijn conclusie nu is toch dat het beter met haar gaat sinds haar schildklier rustiger is en sinds ze zantac/zitac krijgt.
Lizzy heeft toch echt wel veel last gehad van die schildklier en de thiafeline.
En er blijkt dus ook een verdenking te zijn tussen een te snel werkende schildklier en een alvleesklierontsteking.
Het zou dus best zo kunnen zijn dat het 1 het ander heeft veroorzaakt of verergerd.
Sansan schreef: 01 aug 2019 16:15 Ik ben bang dat de wetenschap nog te weinig weet. En al helemaal bij huisdieren.

Schildklier en pancreas zijn verdenkingen van connecties tussen.

“Recent research progress has shown that the relationship between thyroid and pancreas should be addressed in order to unmask the pancreatic physiology and pathological mechanisms.”
https://www.hindawi.com/journals/ije/2018/2861034/

https://www.researchgate.net/publicatio ... ncreatitis

Wel interessant dat ik door jouw topic mooi ook weer extra vragen over onze kater krijg.
En dan heb ik het nog niet eens over de rest. Autoimmuunstoornis, ibd, allergieën, nieren het 1 verergert het ander.
Alles is begonnen met die autoimmuunstoornis.

De manier waarop we het nu doen met Lizzy werkt voor haar goed.
Eindelijk heeft zij nu na een jaar een beetje rust en is ze weer zichzelf.
Zolang de goede dagen overheersen knokken wij door, ook als het even minder gaat.
Ik weet dat Lizzy waarschijnlijk geen 19 wordt, maar als we het nu op deze manier voor haar zo lang mogelijk kunnen rekken gaan we op deze manier door.

Dat moest ik even kwijt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie