Nierinfarct

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Jij kent Lizzy het beste dus je zult ongetwijfeld wel doen wat voor haar het beste is
Maar wat fijn dat lizzy het zo goed doet en zelfs weer aankomt!
Ik ben ook wel benieuwd wat haar waardes zijn
Fijn dat je je al weer wat rustiger voelt :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
sjefke001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 feb 2020 11:51

Re: Nierinfarct

Bericht door sjefke001 »

Hi Synemios,

Wat een verhaal van Lizzy! En zo veel herkenning!

Hoop dat Lizzy stabiel gaat blijven. Ik blijf dit verhaal voorlopig volgen!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Wat fijn dat ze zo goed gaat nu! Ik zou het afbouwen van de Zitac heel rustig doen, maar dat is mijn gevoel omdat ik het zo spannend zou vinden of het eten (en niet braken) wel goed blijft gaan. Hoe lang geef je het nu? Het duurt in elk geval twee weken voordat eventuele maagzweren helen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

@sjefke Ja het is best een heftige zoektocht geweest met Lizzy,
Hopelijk staat er iets in waar je wat mee kunt.

@Anne, ja dat is zeker fijn 😉
April duurt wel ff maar voorlopig geniet ik gewoon dat het goed met haar gaat.


@Zizi Dat moet ik even terug kijken, Lizzy kreeg eerst een hele tijd zantac.
Zitac krijgt ze nog geen 2 weken maar eigenlijk omdat de zantac niet meer te krijgen is,
Ze denken niet dat ze maagzweren heeft, maar ja dat weten ze ook niet zeker.
Sowieso wil ik haar volgende week nog op de zitac houden en dan langzaam gaan afbouwen.
Als het niet gaat is het zo weer gegeven, je ziet bij Lizzy duidelijk wanneer ze het zuur heeft.
En bij niet eten start ik sowieso weer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Als Lizzy het zuur heeft, hoe zie je dat dan?
daar ben ik nieuwsgierig naar, hoe herken je een teveel aan maagzuur?
Roedi had weleens oprispingen, maar dat was niet consuquent
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Inderdaad oprispingen en er zielig bijzitten.
En als ze dan braakte was het dat schuimige, waterige spul.
Maar van maagzuur kunnen ze ook weer misselijk worden en stoppen met eten.
Bij Timmy zie je het trouwens ook duidelijk, maar die heeft het gelukkig niet zo vaak,
Bij sommige katten zie je het niet goed en blijft het een gok.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Wat fijn dat Lizzy dat goed kan aangeven en niet dat je moet gaan lopen gokken
Roedi geeft niet over maar had wel zo nu en dan oprispingen, ik vind dat wel lastig in te schatten
Hopelijk heeft Timmy er niet teveel last van
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Nee Timmy heeft dat niet vaak, maar die had het vaker toen hij zwaarder was.
En ook als hij een lege maag heeft, daarom geven wij hem 6x per dag een klein beetje, als we dat minder vaak doen dan gaat hij ook braken.

Als ik bij Lizzy twijfel merk ik dat wel door haar zantac/zitac te geven, eerder gaf ik dat eigenlijk alleen als ik het vermoeden had dat ze het zuur had.
Maar de internist vond het beter toen om dat vast te geven omdat een alvleesklierontsteking en darmproblemen ook vaak maagzuur veroorzaken.
Ik mocht nu proberen of het zonder goed gaat, maar niet alles tegelijk.

Ik las dat Roedi nu primperid krijgt, dat zorgt behalve tegen de misselijkheid ook voor een snellere maaglediging en dat kan ook oprispingen geven als daar iets mee is.
Misschien is dat wel voldoende, ik hoop het in ieder geval.

Ik was vanmiddag de kast aan het opruimen en wij hadden trouwens cerenia van 24 mg waar Lizzy een kwart van mocht hebben, voor ze die suspensie kreeg,
Maar toen zij opgenomen moest worden ivm haar alvleesklier werkte de cerenia bij haar dus ook niet en kreeg ze emeprid/primperid gespoten tijdens opname, en daardoor knapte ze op.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Dat van die snellere maaglediging met primperid wist ik niet, interessant. Ah Lizzy mocht dus 6mg van de cerenia, maar zij was toen misschien ook wel zo'n 5kg?

Jeetje, dat is ook een werk met 6 maal daags voeren, elke dag weer! Ik heb weleens gekeken naar bakken met vakjes en een timer (mijn katten hebben allemaal hun eigen eethokje dus de andere kunnen er dan niet bij), maar ik vond destijds niet iets degelijks binnen mijn budget.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Lizzy woog toen 4,6.
Het heeft helaas best een tijd geduurd voor we precies wisten wat ze had.

Ze hebben hier allemaal een chipbak, Luna en Lizzy zijn beiden allergisch en niet voor hetzelfde.
Luna is extreem allergisch, die kan zelfs ademhalingsproblemen krijgen erdoor dus ik moet wel echt zeker weten dat het veilig is.
Nu kan ik iedereen het voer geven wat nodig is en ze toch allemaal een ritme geven die passend is voor de kat.

Luna, Lizzy en Indy eten onbeperkt Tommy en Timmy krijgen echt afgepast kleine beetjes.
Voor hen gebruik ik ook puzzels in een aparte ruimte,

en ze krijgen dan wel nog natvoer allemaal, Lizzy krijgt meer natvoer dan brokjes omdat ze dat lekkerder vind.
Als ze ziek zijn werken dingen toch anders maar daar weet je denk ik alles van.

Ik wacht op een chipbak met timer ;-)
Maar die chipbakken zijn vreselijk duur ja.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Ja ik heb gekozen voor hokjes met chipluikjes ipv de chipbakjes omdat ik het fijn vind dat ik op die manier flexibeler ben met wat ik ze geef/wat past. Zolang ze goed eten krijgen ze hier brokjes in voerballen of andere puzzels en natvoer in anti-schrokbakken voor honden (zo zijn ze lekker een tijdje bezig en zijn ze hier wat langer verzadigd/tevreden) en dat past dus wel in een hokje maar niet in een chipbakje. Het neemt meer ruimte in dan een chipbakje natuurlijk maar ik vind het erg fijn werken zo (een bak met timer zou ik dus ook makkelijk kwijt kunnen in zo'n hokje).


Bij Tijger staat er zelfs een kleine kattenbak in sinds een half jaar. Normaal willen ze natuurlijk helemaal niet een kattenbak en eten/drinken bij elkaar maar hij was onzindelijk geworden nadat de oppas de bakken niet goed verschoond had (en hij daar last van had en een krampblaas had). Ondanks behandeling en dat ik de bakken daarna natuurlijk gewoon weer goed bij hield en hier al vijf (grote) bakken stonden bleef hij af en toe onzindelijk. Bedacht om hem op deze manier zijn eigen bak te geven en daar was hij heel erg blij mee: maakte er veel gebruik van (alleen om te plassen) en is nadien niet meer onzindelijk geweest. In het begin ging hij zelfs speciaal om te plassen zijn hokje in, tegenwoordig gebruikt hij hem niet veel meer (en dat vind ik fijn want ik denk dat dat betekent dat hij zich weer beter voelt, mentaal en fysiek) maar ik laat hem staan zodat hij altijd nog de keuze heeft.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ik vind jou idee eigenlijk nog veel beter.
Voor Indy hebben we wel ook een eigen hokje omdat zij heel klein is en ze er gewoon naast gingen staan.
Dus die bak ging via haar chip open en dan konden ze gewoon mee eten, dat ging dus niet werken.
Voor Lizzy zou het niet werken want die gebruikt geen kattenluikjes, die vind ze eng.
maar die zou dan gewoon haar chipbak kunnen blijven gebruiken maar voor de jongens zou het ideaal zijn, zeker als je daar dan een timerbak in kunt zetten,

Wel fijn dat dit voor tijger goed werkte, met die kattenbak.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Nierinfarct

Bericht door Zizi »

Ja voor Timmy zou je dan een hokje met chipluik kunnen maken en dan kun je er iedere bak met timer in zetten die je wil. Dat 'stelen'/meeeten bij die chipbakjes had ik ook gelezen, meestal via de zijkant en daar zijn dan opzetstukjes voor maar bij kleine Indy stonden ze er dus gewoon naast? Dan heb je weer een andere uitdaging maar die heb je dus op weten te lossen.
Ze moeten inderdaad wel überhaupt door een luikje willen/durven, dat was hier gelukkig geen probleem want die gebruikten ze al zonder problemen om naar buiten te gaan.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierinfarct

Bericht door Synemios »

Ja die opzetstukjes hadden we wel al, maar inderdaad ze gingen er gewoon naast staan.
Nu heeft Indy door dat zij dat andersom ook kan :lol:
maar goed voor haar kan dat nu geen kwaad en ze doet het eigenlijk vooral bij Luna die daar geen last van heeft.

Edwin gaat ermee aan de slag die gaat een zelfde hok maken als die Indy heeft en dan wat hoger met chipluik voor Timmy en nog 1 voor Tommy.

Ik heb een luikje van de woonkamerdeur naar de gang. zodat ze vrij door het huis kunnen gaan en ik niet in de kou zit of constant op hoef te staan en in de winter is die deur dicht.
Maar ze vertikt het echt om dat luikje te gebruiken, de rest heeft er geen problemen mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierinfarct

Bericht door Anne »

Wij hebben ook een kattenluik in de deur tussen woonkamer,keuken (1 geheel) en de gang om dezelfde reden om niet in de kou hoeven te zitten.
Lizzy is dan zeker ook niet gecharmeerd van een klep in de kattenbak?
Die haalde ik er uit want ik vind het zelf ook maar ondingen
Nu hebben we geen bakken meer met kleppen

Bedankt voor de info over de primperid.Ik vermoed dat Roedi deze in pilvorm mee gaat krijgen als ik haar ga halen. Ik weet nog dat Casper* destijds daar erg onrustig van werd, dat was een bijwerking waar ze vooral in het begin last van kunnen hebben,aldus onze da
Casper* had een chronische dikke darmontsteking
Nu ik jouw verhaal zo lees vermoed ik echter dat het ook honger veroorzaakt en dat kan de onrust toen bij Casper* veroorzaakt hebben en misschien eet Roedi daarom wel zo goed nu

Fijn dat Timmy nu geen last meer heeft van maagzuur en het goed doet op 6 kleine maaltijden per dag :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie