Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Bedankt voor de tips weer. De DA assistent zei dat ik het 's ochtends moest geven en dan pas na een uur eten geven. Dat ga ik dan maar beter niet doen..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Angela85 schreef: 24 jun 2019 23:13 De DA assistent zei dat ik het 's ochtends moest geven en dan pas na een uur eten geven.
Uit de bijsluiter:
•Bijwerkingen: toediening op een geheel lege maag kan braken veroorzaken.

Zucht
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Jemig wat een stomme asssistwnte! En beter altijd ff de bijsluiter lezen van een medicijn. Sowieso valt veel medicatie vervelend op een lege maag.

Hoe gaat het vandaag? Heeft hij wat gegeten? Anders zou ik twee dagen spuitje voeren proberen, kijken of hij daar zelf ook wat meer van gaat eten. Katten worden snel misselijk van niet eten dus dan zit je in een neerwaartse spiraal.
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Inderdaad, gelukkig heb ik jullie deskundig advies :)

Ik heb hem vanochtend eerst een beetje natvoer laten eten, dan het pilletje gegeven. Voor ik naar het werk vertrok (ongeveer half uurtje na zijn pilletje) is het er nog niet terug uitgekomen en heeft hij nog wat natvoer gegeten, dus voorlopig ben ik positief. Mijn moeder gaat normaal vandaag overdag nog even kijken of alles nog prima is.

Gisterenavond heeft hij ook nog wel bijna een volledig zakje natvoer gegeten wat later op de avond. Dus was het de warmte of toch de ceriane aan het werk, geen idee, maar hij krijgt nog wel wat binnen gelukkig.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Anne »

Ik kreeg ook het dwingende advies om cerenia op een nuchtere maag te geven aan Hummel, drie kwartier voordat ze ging eten.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Meen je niet Anne!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Anne »

Ik dacht dat dat normaal was
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Bijwerkingen staat het meteen de eerste zin:

https://www.zoetis.nl/products/katten/cerenia-inj.aspx#
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Sansan »

Hoe komen die praktijken toch bij die verkeerde informatie.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Het is schering in inslag. Helaas, je kan niet blindvaren op de adviezen en instructies van de DA(-assistente), en moet zelf steeds bij de les blijven. Natuurlijk zijn er zat prima DA praktijken, maar helaas ook genoeg die de plank soms behoorlijk misslaan (soms denk ik dan: waar heb je in godsnaam je diploma gehaald?).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Rik »

ErikPhilippus schreef: 25 jun 2019 18:43 soms denk ik dan: waar heb je in godsnaam je diploma gehaald?).
In België :lol: (las ik net 2 minuten geleden)

https://nl.metrotime.be/2019/06/25/must ... -in-kaart/
Iedereen die wil, kan zich in België inschrijven voor een opleiding diergeneeskunde. In onze buurlanden is dit niet het geval, met als gevolg dat er onder meer heel wat Nederlanders naar België komen om te studeren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

De DA assistent komt uit Nederland, toeval? 😂
Angela85
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jun 2019 14:39

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door Angela85 »

Even een update over Wally voor de geïnteresseerden :)

Hij is op dit moment vrij stabiel, volgens mij ook redelijk goed. Al vind ik het moeilijk inschatten met zo'n slechte diagnose, misschien mis ik zelf wel iets.

Vanaf vorige week dinsdag hebben we hem iedere ochtend een half tabletje Cerenia gegeven. Hij begon toen echt beter te eten, richting schrokken zelfs (2 zakjes natvoer en nog wat brokjes). Op vrijdagochtend ging het pilletje al wat minder goed binnen, en daarom besloten om van het weekend even niets te geven (volgens de bijsluiter mag je het ook maar 2 weken geven). Ik had de indruk dat hij toch wat minder at, dus gisteren weer een halfje gegeven, maar ook gisteren niet meer zo'n grote eetlust als vorige week (nog wel anderhalf zakje en wat brokjes). Vandaag dan maar niets gegeven. Hij begon gelukkig weer meteen gretig aan zijn natvoer, zullen zien hoe dit verder loopt. Volgens mij is hij ook wat kieskeurig aan het worden. Als zijn brokjes wat lang staan, wilt hij ze volgens mij gewoon niet meer (doen er wel regelmatig wat water bij zodat hij genoeg vocht binnen krijgt).

Kookvocht van de koolvis hebben we na de tip van Erik ook geprobeerd. 's Avonds moest hij er niets van weten, 's ochtends dronk hij het kommetje in 1x leeg. Hij leek er ook wat fitter door. Van het weekend nog eens geprobeerd, maar moest er weer niet van weten. Vanochtend weer wat neergezet, benieuwd of hij er vanavond wel van gedronken heeft. Ik geef hem na het koken ook een klein stukje van de vis. Daar is hij wel helemaal gek van :)

Qua gewicht was hij vorige week naar 4.4kg (week ervoor 4.2kg) gegaan, maar dat was vandaag nog altijd 4.4kg. Ik had gehoopt dat hij nog wat omhoog was gegaan.

Als ik hem zelf beoordeel, is hij wat slomer als vroeger. Hij slaapt best veel (is natuurlijk eigen aan katten), maar hij vangt even goed nog achter vlinders etc. in de tuin dus er zit nog wel wat leven in.

Ik vraag me af of hij pijn heeft. Komt ook wel door de uitspraak van de DA: 'als het mijn kat was, zou ik hem niet verder pijn willen laten lijden'. Ik zou zelf zeggen van niet, mag hem ook overal aanraken. Ik weet niet of jullie uit ervaring kunnen zeggen hoe je merkt dat een kat pijn heeft?

Wel een nieuw probleem; hij plast sinds enkele dagen in huis. Niet zomaar overal, enkel bij de voor- of achterdeur, dus het lijkt niet dat hij het niet kan ophouden. Gisteren zeurde hij om naar buiten te gaan, en toen hij buiten kwam, ging hij meteen pissen in het gras. Ik twijfel nu of hij niet meer wilt plassen op de kattenbak, maar de grote boodschap doet hij daar nog wel in (hij graaft zijn drollen niet onder, de andere kat wel, dus dat kan ik controleren, plassen niet..). Zou dat ook aan zijn nieren kunnen liggen? Of wilt hij dwars doen, want daar is hij wel goed in. Meneer wil nu ook enkel nog de brokjes op zijn nieuwe eetplek op de kast geserveerd krijgen, zelf naar de andere eetbak lopen zit er niet meer in (en hij loopt verder wel gewoon rond hoor).

Sowieso denk ik dat we hem volgende week nog een keertje opnieuw laten testen, zodat we weten waar we aan toe zijn voor we op vakantie vertrekken. Hopelijk lukt dat nu wel zonder roesje, want dat willen we hem niet meer opnieuw aan doen.

Zo, lang verhaal weer, maar dan zijn jullie weer even mee.

Groetjes, Angela
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Advies ivm nierfalen en verschrompelde nieren

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor de update. Ik moet zeggen dat ik het gezien de omstandigheden, niet eens zo verkeerd vind klinken. Het gewicht is stabiel, dat vind ik toch een hoopvol teken. In dat licht vind ik het een beetje rare uitspraak van de DA. Een kat geeft subtiele signalen bij pijn, ik denk dat je je eigen kat goed moet kunnen lezen om die signalen op te vangen. Het zijn vaak minieme afwijkingen van het normale gedrag. Ik zie het vaak aan de blik in de ogen, de wat bolle rug bij het zitten, het niet invouwen van de voorpootjes onder het lijf, niet echt zo'n kroelhouding bij het liggen, etc. Maar ik denk voor iedere kat weer anders.

Dat plassen bij de deuren is wel even balen. Waarschijnlijk heeft het wel met nierfalen te maken. Drinkt hij soms (veel) meer dan eerst?

Goed dat hij toch een keer het kookvocht van de koolvis heeft opgedronken. Als hij koolvis zo lekker vind, kan je rustig wat geven (of een beetje door het vocht prakken) - is nauwelijks een belasting voor de nieren.

Tja, nog een keer bloedprikken: het is een afweging. Want ik denk niet dat je Wally een andere behandeling zal gaan geven, al naar gelang de uitslag van de bloedanalyse, toch? Het belangrijkste is denk ik om af te gaan op je eigen observaties - trust the animal, not the figures.

Groetjes,
Erik
Plaats reactie