Advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Hallo allemaal

Wij hebben 2 katten en 1 poes. De oudste kat is nu bijna 12.
Vanaf dat hij klein was is hij al een apart geval. Hij mankeert medisch niks ( vaak genoeg op van alles getest ) maar is aan de magere kant, kotst vaak en kan alleen tegen wiskas brokken ( Al het andere komt er nog vaker en sneller uit ).

Nu accepteren we ons mannetje zoals ie is maar nu is hij voor het 3de jaar op rij begonnen met binnen in huis plassen.
Ze leven alle 3 binnen en we hebben genoeg kattenbakken die elke dag goed schoon worden gehouden.
Maar zodra het mooie weer begint gaat ie ineens binnen in hoekjes plassen en komt oud gedrag van toen hij een kitten was weer boven ( veel rond lopen en mouwen en uit het klapraam springen vanaf de begane grond, en wanneer dit lukt is ie doodsbang en wil hij weer naar binnen).
Vorige jaar meerdere keren bij de dierenarts geweest en er mankeert hem niks. En zo plotseling als hij er mee begint, Stopt het na een tijdje ook weer.

De dierenarts weet het verder ook niet en vermoedde vorig jaar geen dementie want daar is hij niet oud genoeg voor en als we het zat waren dat ie telkens ergens pist moesten we hem maar naar het asiel brengen.

Nou ga ik hem echt niet ergens anders heen brengen want dat trekt hij naar mijn mening niet en we zijn echt wel gek met hem.
Zou dit inderdaad dementie kunnen zijn of misschien iets in de hormoon sfeer.

Ik word zelf nogal gek van de lucht die er dan weer hangt en kan steeds meer dingen weg doen of telkens goed schoonmaken.
Vanwege zijn leeftijd wil de dierenarts hem ook niet laten in slapen en ik zelf liever ook niet.
Maar ik weet even niet meer wat ik Moet doen. Hebben jullie tips die ik kan uitproberen om er achter te komen of het ergens aan ligt of dat het toch dementie is. Ik wil hem het liefst nog een paar leuke jaren geven hier maar dan met zo weinig mogelijk "ongelukjes".

Groetjes annelies
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd

Bericht door Rik »

Branouk31 schreef: 04 jun 2019 09:53 Hij mankeert medisch niks ( vaak genoeg op van alles getest )...
Hoeft natuurlijk niet te zijn dat ie ook echt medisch niets mankeert. Het kan ook gewoon zijn dat er iets gemist is. Dat komen wij echt wel tegen hier op het forum.
Branouk31 schreef: 04 jun 2019 09:53 ... maar nu is hij voor het 3de jaar op rij begonnen met binnen in huis plassen.
... En zo plotseling als hij er mee begint, Stopt het na een tijdje ook weer.
Klinkt toch als een blaasontsteking. Is zijn urine ook echt op kweek gezet (en niet alleen een beetje onder een microscoop 'bekeken')?? Is er een echo geweest? Een blaasontsteking verdwijnt op den duur ook gewoon. Als het er een bacteriële ondergrond is dan kun je antibiotica geven maar dat is bij een blaasontsteking maar zelden het geval. Meestal moet je een beetje pijnbestrijding doen tot het over gaat (tenzij het natuurlijk gepaard gaat met blaasgruis maar dat zouden ze gezien hebben in de urine).

Buiten de bak plassen is echt een teken dat er iets aan de hand is. Dat kan ook een blaasontsteking door stress zijn. Heb je andere katten in de tuin zitten? Als de deur dan opengaat kan het zijn dat hij als de dood is dat er zo'n ander beest binnen komt.

Voordat je dus in de hormonen-sfeer gaat denken moet je zeker weten dat het niet een 'gewone' blaasontsteking was. En je moet dit dan helemaal los zien van lage gewicht en kotsen e.d.
Het onderzoek van een kat met een blaasontsteking bestaat uit urine-onderzoek, een echo en eventueel een bacteriekweek.
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Bedankt voor je reactie. Vorig jaar toen hij het deed heb ik een urine gebracht en daar kwam niks uit. Toen niet gevraagd of het op de kweek is gezet.
Ik zie het sowieso helemaal los van zijn lage gewicht en het kotsten want dat doet hij altijd al.

Vannacht heeft hij het weer gedaan voor het eerst dit jaar dus mocht hij er mee door gaan laat ik goed zijn urine weer controleren en zal dan vragen of het op de kweek kan.

We hebben een paar weken geleden last gehad van een kat hier die de onze uitlokte maar die komt nu al 2 weken niet meer langs. Maar daar komt het denk ik niet door.

Bedankt voor je reactie en weet nu ook beter wat ik bij de dierenarts moet vragen om goed te onderzoeken
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd

Bericht door Rik »

Het is dus elk jaar rond dezelfde tijd? Hoe lang duurt het ongeveer dat hij het niet meer doet (wildplassen)?

Want met dat patroon verwacht ik een 'gewone' blaasontsteking (hoogstwaarschijnlijk door stress).
Want je geeft aan dat hij niet naar buiten wil/kan/gaat?

Als het mooi weer is, gaat de deur dan inderdaad open? En begint hij een tijdje daarna? Of hebben jullie altijd de deur gewoon gesloten? Je moet even kijken of je bepaalde patronen kunt herkennen. Mocht je tot de ontdekking komen dat het toch een soort stress is dan zou je je misschien daarop kunnen concentreren (feliway of iets anders).

Zoals gezegd is een blaasontsteking maar zelden bacterieel (maar kan natuurlijk alleen uitgesloten worden door de kweek).

Een andere uiterste mogelijkheid is nog een kattengedragstherapeut naar de huissituatie laten kijken. Vaak zien die dan bijvoorbeeld gemiste stressfactoren of andere redenen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Meestal rond de zelfde tijd volgens mij.
Hun kunnen hier niet naar buiten want meerder buren met vogels of duiven en wil niet dat mijn katten overlast bezorgen.

Stress dachten we vorig jaar eventueel ook aan omdat hij niet altijd klikt met de jongste van 4.
De periode duurt ongeveer 2 tot 3 maand en dan ineens is het weer over. En dan de rest van het jaar niet meer.
Ik ga bezig met checken of hij blaas ontsteking heeft. En anders inderdaad bezig met verder kijken wat het kan zijn.

Ook bedankt voor je reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Advies gevraagd

Bericht door Rik »

Heel frappant dat het dus inderdaad rond dezelfde tijd is. Dat wijst echt op een omgevingsprobleem (en dan denk ik met stress als gevolg). Het kan bijvoorbeeld ook zijn dat een of meerdere andere katten het op hun heupen krijgen waardoor hij het haasje is (en dus stress krijgt). Het zijn dan altijd hele subtiele signalen die je moet proberen te ontdekken. En dan kan het bijvoorbeeld een oplossing zijn om rond die tijd feliway te proberen.

Ik hoop dat je wat zicht krijgt op het probleem en dat je het uit de wereld kunt helpen (want het kleine manneke zal er ook niet al te happy mee zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Ik zal wat meer opletten op het gedrag van alle 3 en proberen stress factoren weg te halen.
Heel erg bedankt voor je reactie weer👍🏻
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd

Bericht door Anne »

Beteft het een gecasteerde kater? Dat kon ik niet zo goed teruglezen
Bij ons had Happy een idiopatische blaasonsteking en daar werd hij erg onrustig van ( 30 keer per uur naar de bak en van de ene bak naar de andere bak) Hij bleef wel zindelijk maar erg onrustig hierdoor.
Medicatie van de da hielp niet wat wel goed hielp is eurologist, dit kun je intiepen bij zoeken (linksboven onder het kopje quick links) en dan kun je ervaringen lezen met eurlogist.
Wellicht heeft je kater erbaat bij als het om een blaasprobleem gaat, maar je zegt dat de urine is gecontroleerd en dat er niks uit kwam. Happy heeft indertijd een echo gehad en daar kwam ook niks uit. Dus je kunt het altijd proberen.
Misschien verklaart het de onrust van je kater momenteel. Kan het ook zijn dat hij op een krolse kat reageert?
Bij Happy is dit probleem nu helemaal over nadat het steeds weer terug kwam op de medicatie van de da.
Ik hoop dat je spoedig iets vind wat een oplossing brengt, ik kan me voorstellen dat je hier knettergek van word.
Sterkte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Advies gevraagd

Bericht door Zotvanpoezen »

Plast hij of sproeit hij? Want dat is niet hetzelfde. (Ik heb ook een periodieke sproeier in huis :???: )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Het is inderdaad een gecastreerde kater.
Hij gaat overdag zo af en toe naar de kattenbak en ligt momenteel heerlijk te slapen/relaxen.
Heb vorig jaar mee gemaakt dat hij bijna de hele ochtend op de vensterbank gelegen. En hij word wakker op staat en loopt naar een hoek in de kamer en laat alles daar lopen. En dat zijn helaas geen kleine plasjes.
Ik zal even gaan zoeken naar de eurologist. Ben bereid om heel veel te proberen maar ben niet van plan om er heel veel geld tegen aan te gooien.
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Wij zijn er meestal niet bij als hij het doet, vanwege dat het snachts gebeurt. maar het zou best wel eens sproeien kunnen zijn want het gaat soms best hoog
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Advies gevraagd

Bericht door Anne »

Wij zijn er meestal niet bij als hij het doet, vanwege dat het snachts gebeurt. maar het zou best wel eens sproeien kunnen zijn want het gaat soms best hoog
Hoe weet je dan zeker dat het je kater steeds is? En hoe maak jij de plasplekken schoon?
Ben bereid om heel veel te proberen maar ben niet van plan om er heel veel geld tegen aan te gooien.
Huisdieren kosten nou eenmaal geld, vooral als ze ziek worden
Het handigste is om hiervoor te sparen. Blaasklachten zijn niet leuk, is pijnlijk en vraagt veel van een kat
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Het is echt niet zo dat ik er geen geld voor uit wil geven. Maar honderden euro's ga ik gewoon niet doen.

We weten het doordat we onze katten kennen.
Branouk31
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jun 2019 09:25

Re: Advies gevraagd

Bericht door Branouk31 »

Iedereen bedankt voor de reacties.
We gaan eerst kijken of hij duidelijke blaasontsteking heeft, en bezig met kijken wat hem stress zou kunnen bezorgen en ik heb de feliway en urologist opgezocht en dat zouden goede probleem oplossen kunnen zijn. We gaan er druk mee bezig en hopen op nog heel wat fijne jaren met hem
Plaats reactie