Met spoed advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door nellebel »

Ach ja Anne mijn Flippie was een wondertje, maar nu gaat jouw hummeltje laten zien dat ze ook een wondertje is.
Mijn eerste katje Nellie is ook doodziek geweest van vlooien druppels. Ze had geen vlooien allergie maar ik dacht toen nog dat alle katten preventief anti vlooien middel moesten hebben.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dushizenn schreef: 04 mei 2019 14:56 Wat hij heeft weten ze niet. Voor haar was het een optelsom en kwam zelf met de conclusie dat het van het vlooienmiddel is gekomen dat hij kantje boord heeft gelegen, met nierfalen als gevolg.
Wat verschrikkelijk. Heel veel sterkte en beterschap voor de hond van je zus, onze duimen en pootjes draaien hier dat hij er weer helemaal bovenop komt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ik hoop ook heel erg dat Hummeltje nu laat zien dat ze een wonder is!!
Gistermiddag een anderhalf uur bij haar op bezoek geweest, aangezien er alleen 1 dienstdoende da aanwezig was heb ik haar zelf gedwangvoederd, ze at wel meer natvoer in mijn aanwezigheid dan de dag ervoor, maar kennelijk niet genoeg zodoende het dwangvoederen. Ik kreeg bijna een discussie daar met de da, die stelde als nierkatten helemaal niet willen eten elk voer goed was. Mijn stelling was als je toch moet dwangvoederen doe het dan met niervoeding en niet met a/d (waar de da het overhad) Dit was een andere da dan mijn eigen maar ik heb stellig duidelijk gemaakt dat ik wil dat Hummel alleen met niervoeding word gedwangvoederd. Gatverdarre zeg, je zou er maar niet bij zijn en zo'n da zet gewoon iets anders voor haar klaar om haar maar aan het eten te krijgen. Ze had het ook over een eetlustopwekkend, antimisselijkheids product wat ze aan haar gaan geven, ik zag niet zo gauw welk middel dat is maar hopelijk slaat het aan bij Hummel en mag ze morgen gewoon naar huis.
Vannacht slecht geslapen, heel veel gemalen, vroeg wakker en vroeg uit de veren zodat ik hier zoveel mogelijk info kan lezen.
Ik ben nu op pagina 104 van Pluisjes topic, moet nog heel wat lezen, vandaar de volgende vraag ( weet niet zo gauw waar ik het antwoord kan lezen/vinden.)
Wat voor weerstandverhoger kan ik Hummel nu gaan geven? Het mag niet belastend voor de nieren zijn. En zonder een weerstandverhoger kan ze niet, dan speelt de herpesvirus weer op nu haar weerstand laag is door haar nierproblemen.
Misschien encheaforce van dr Vogel? Weet iemand iets?Ik hoop het zo snel mogelijk in huis te hebben, dan kan ik het haar gelijk gaan even ( ervan uitgaande dat ze morgen gewoon naar huis mag)
Alsvast dank
Straks opnieuw de da bellen en horen hoe het met Hummel gaat, of ze nu wat beter uit zich zelf eet en wanneer ik haar kan bezoeken vandaag

ps, nog een andere vraag, voor het geval dat, als ter voorbereiding, wat nou als blijkt dat er morgen uit het bloedonderzoek slecht nieuws komt? Stel dat het wel iets is gezakt, de crea en de ureum en de fosfaat,maar niet genoeg, wat dan?
Niet om negatief te zijn, ik heb er echt een heel goed gevoel over, maar voor het geval dat. Wat als ze zeggen dat het beter is om haar in te laten slapen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Kikimax »

Ik ben geen expert, maar lees wel verschillende topics en lees dat bv Erik reaktiv tonicum geeft, en zijn kat is ook nierpatiënten. Ik heb hier een kat met hardnekkig giardia en heeft dus al veel antibiotica op en geef hem zoolac propaste voor zijn darmflora, doet hij het heel goed op en een goede darmflora is een goede weerstand. Ik duim elke dag met je mee. Liefs Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ik zit hier te huilen van blijdschap. Zonet de da gebeld en te horen gekregen dat onze lieve prachtige Hummel uit zich zelf, heel goed heeft gegeten!!!Ze heeft alle brokjes en bakjes met natvoer opgegeten!!! O wat geeft mij dit ontzettend veel hoop!! De da had haar nog niet eens het eetlustopwekkend, antimisselijkheids product gegeven, dat is ook niet nodig meer als Hummel zo doorgaat!!!
Yes!!!
Vanmiddag mag ik haar weer bezoeken, zal haar eens goed toespreken vooral zo door te gaan!!!!

Dank Liana, ik ga daar eens op googlen!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Anne schreef: 05 mei 2019 10:00 Niet om negatief te zijn, ik heb er echt een heel goed gevoel over, maar voor het geval dat. Wat als ze zeggen dat het beter is om haar in te laten slapen?
Sowieso gaat dat morgen niet gebeuren. Als ze dan nog niet zelf zou eten (wat ze gelukkig wel doet) dan komt ze nog steeds eerst naar huis voor een paar dagen (met een eetlustopwekker). Ze moet eerst daar de mogelijkheid hebben om haar ritme weer op te pakken, in de hoop dat dat haar weer zou stimuleren om te gaan eten. Eigen omgeving kan ook wonderen doen.

Verder hebben de nierpatiëntjes de neiging om af en toe in eetstaking te gaan. Op dat moment is het belangrijker dat ze eten. En dat kan dan ook 'slecht' voer zijn. Want als ze niet eten gaat het lichaam zich heel snel vergiftigen en wordt de misselijkheid alleen maar erger. Met het slechte voer kun je ze nét uit dat dipje krijgen om weer beter te gaan eten. Het is echt niet zo dat ze van één of twee maaltijden slecht voer gelijk slechtere nierwaardes krijgen. Het is wel zaak om dan bij dat slechtere voer ipakitine (of pronefra) te geven (heel belangrijk). Ik denk dat die da daar een beetje aan dacht. Om haar weer aan het eten te krijgen met 'lekker' voer omdat ze zich na het eten dan lekkerder zou voelen.

Ik heb Bowy ook nog vaak Felix met ipa gegeven. Dat mengde ik haar medicijnen in en dat er ze dan goed. Omdat ze het nierdieet wel eens niet staan wilde ik zeker weten dat ze haar medicijnen binnenkreeg (amlodipine voor haar torenhoge bloeddruk en semintra de nieren).

De eetlustopwekker zal waarschijnlijk mirtazapine zijn. Een heel klein beetje (1/8 om de 48 of 72 uur) doet al wonderen. Ik heb het Bowy nooit gegeven omdat ik haar (door wisseling van smaken) altijd wel weer aan het eten kreeg maar ik heb het hier een keer aan Yuna gegeven toen ze een bacteriële infectie had.

Maar Hummel eet weer... Jipeeee :edance:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Kikimax »

Ooooooo wat fijn zeg. Ik zit hier mee te juichen. Wat hoed zeg, weer meer vertrouwen in de uitslagen toch zo
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Rik schreef: 05 mei 2019 11:42
De eetlustopwekker zal waarschijnlijk mirtazapine zijn. Een heel klein beetje (1/8 om de 48 of 72 uur) doet al wonderen. Ik heb het Bowy nooit gegeven omdat ik haar (door wisseling van smaken) altijd wel weer aan het eten kreeg maar ik heb het hier een keer aan Yuna gegeven toen ze een bacteriële infectie had.
Het zat in een wit flesje dus volgens mij vloeibaar spul. Iets van Vibrac? Ik hoop dat ze het niet meer nodig heeft maar wel handig om het achter de hand te hebben.

Rik is het niet beter, als je toch moet dwangvoederen, dit te doen met niervoeding? Op dit moment wil ik geen enkele risico meer lopen met Hummel en ik lees in het topic van pluisje dat a/d/ toch wel een belasting is voor de nieren
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ook lees ik in het topic van Pluisje dat veel nierkatten , niet alle, vaak gebitsproblemen hadden/hebben.
Bij Hummel zijn al haar tandjes en kiesjes jaren geleden al getrokken, ivm het herpes virus wat op haar gebit was geslagen.
Kan dat ook een reden zijn voor haar nierproblemen nu, ook al is het jaren later?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Virbac is ook de fabrikant van pronefra. Ik zie nergens een echte eetlustopwekker van hun. Of het niet Virbac Nutribound zijn. Maar mocht dat dus niet werken dan is mirtazapine ook nog een optie.

Ja, als je toch moet dwangvoeren zou ik dat ook met nierdieet doen. Maar voordat je gaat dwangvoeren kun je wel kijken met een klein beetje normaal (geen a/d) natvoer of ze toch niet uit zichzelf zou gaan eten (met ipakitine of pronefra erdoorheen).

A/D gebruik je op moment dat het lichaam echt verzwakt is. Hoe zwaar a/d op de nieren is weet ik niet. Maar bij iets anders dan nierdieet moet altijd ipakitine/pronefra gegeven worden. Dan zie je nu ook gelijk waarom het handig is dat een kat natvoer lust want een kat die alleen brokjes lust is dat een stuk moeilijker. En het vocht in het natvoer is ook van levensbelang.

Wat de FHV betreft... Bij nierpatiëntjes is het vaak zo dat ze nierproblemen hebben gekregen door een slecht gebit. Maar als alles al getrokken is zou dat niet meer mee mogen spelen. Maar de FHV is wel de oorzaak van haar niesziekte. Maar zover ik weet heeft FHV dus geen (directe) invloed op de nieren. Of het moet al jaren chronisch zijn maar zoals eerder aangegeven zou je dat al eerder gemerkt moeten hebben en met deze hoge crea moet je in eerste instantie aan acuut denken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Bedankt voor het meedenken Rik.
Is h aar prognose beter als het om een actuut nier falen gaat?
Ik lees veel over eventuele vrijgekomen bacterien bij het trekken van tandjes, kiesjes, deze kunnen dwalenden in andere organen terecht komen, en daar voor schade zorgen. Maar inderdaad, dan had ze al veel eerder deze problematiek moeten hebben. Blijft mij een raadsel waarom haar dit overkomt, morgenochtend bespreek ik dit met mijn eigen da.


viewtopic.php?f=56&t=21258&start=1950

naar beneden scrollen tot een bericht van patiani-guusje
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ja, acuut nierfalen is altijd beter dan chronisch. Met acuut nierfalen kun je namelijk direct spoelen en de waardes naar beneden krijgen. Als dan ook nog de oorzaak niet meer aanwezig is dan kunnen ze hier zelfs helemaal van herstellen. Bij chronisch nierfalen is het al langer een chronisch probleem en kan er geen herstel meer komen.

Vaak is het gevolg van acuut nierfalen dat het toch over gaat in chronisch. Maar dan was het nog steeds van belang om te spoelen om de waardes richting normaal te krijgen. Het kan zijn dat de nieren toch een dusdanige optater gehad hebben dat er wat capaciteitsproblemen overblijven. Maar daar valt toch een tijd goed mee te leven. Als je aan acuut nierfalen niets doet kan het in een aantal maanden afgelopen zijn. (Dat zou dan hetzelfde zijn als chronisch nierfalen in het allerlaatste stadium.)

Het mooiste zou zijn als er wel een oorzaak gevonden kan worden. Het is aan de DA om te bepalen of het nog zin heeft om allerlei onderzoeken te doen om dat te achterhalen. Steentje als blokkade, tumoren of cystes in de nieren. Onderzoeken als punctie, kweek, echo, röntgenfoto of bloeddrukmeting. Als er niets gevonden kan worden zal er nog wat vervolg onderzoeken komen om de progressie (of e.v. terugval) te monitoren van de nieren en kun je de zorg daarop aanpassen (nierdieet en e.v. semintra in geval van eiwitverlies via de urine).

Maar laten we hopen dat de uitslag van het bloedonderzoek heel mooi is en dat ze zelf weer goed blijft eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ja dat hoop ik ook en volgens mij doet ze dat nu al want de da assistende vertelde me dat ze vannacht goed heeft gegeten en toen ze vanochtend nieuw voer kwamen brengen ze daar ook gelijk van begon te eten.
Bloeduitslag was nog niet bekend, moet straks terug bellen. Ik ben ontzettend nerveus, zit om de 5 min op de wc, allemaal duimen voor een goede uitslag!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Die duimen draaien hier volop :)

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dank Rik, ik heb alleen niet zulk goed nieuws.
Mijn eigen da is er pas vanavond, de assistente zei dat een andere da ( zodra deze uit de ok is) mij terug belt want de waardes zijn niet denderend gezakt. Wat wel vreemd is want ze is goed gaan eten. EEn uitslag heb ik dus niet
Wel van de bloeddrukmeting, deze is 180, iets verhoogd, normaal moet het 160 zijn
Ik hou jullie op de hoogte
Ikweet niet zo goed wat ik er van moet denken, ik hoop dat Hummel nog heel lang mee kan maar zie het somber in
Kan alleen maar huilen nu
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie