Met spoed advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door castratenkoor »

Ik zou die drie dagen spoelen zeker doen om haar een kans te geven. Niet te snel opgeven. Voor mij is het inmiddels jaren geleden, dus waardes heb ik niet, maar Sjaak was 4 toen hij tot twee keer toe in coma raakte omdat de nieren plat lagen. Dat zag er dus nog een stuk beroerder uit. De bloedwaardes waren gierend hoog. Bij de tweede keer gaf de dierenarts de keuze of we wilden doorgaan - met de mededeling dat hij niet kon garanderen dat hij het zou redden.

En wonder boven wonder hebben we hem er door weten te slepen. Hij is uiteindelijk 16 geworden. Dus 12 jaar extra.

Dus mijn advies is - doe die 3 dagen spoelen en geef niet te snel op. Opgeven kan altijd nog.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dank Wendy voor de lieve woorden, ik ga zoveel mogelijk lezen hier, kijken naar andere ervaringen en waardes,
poezen die er wel lang mee konden leven. Die ervaringen zoek ik, geven me hoop, dus mensen deel je ervaring met mij en dan specifiek de hoge phosphaat waardes, hoe dat uitpakte
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ook dank Dinie, wat een behoorlijk hoopgevend verhaal! Vanmiddag moet ik de knoop doorhakken, laten spoelen of in laten slapen, ga zoveel mogelijk lezen nu
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Ilovesiamesecats »

Anne schreef: 01 mei 2019 11:27 Ook dank Dinie, wat een behoorlijk hoopgevend verhaal! Vanmiddag moet ik de knoop doorhakken, laten spoelen of in laten slapen, ga zoveel mogelijk lezen nu
Dit vind ik nogal drastisch hoor..... en nu ga je zelf ook erg kort door de bocht ineens.
Zou je niet eerst het spoelen een kans geven? Je klinkt in paniek en vanuit paniek moet je nooit zulke besluiten nemen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Anne schreef: 01 mei 2019 11:24 Die ervaringen zoek ik, geven me hoop, dus mensen deel je ervaring met mij en dan specifiek de hoge phosphaat waardes, hoe dat uitpakte
Zelf geen ervaring met de hoge phosphaat (ik geloof dat het bij Bowy niet eens gemeten is omdat ze een torenhoge bloeddruk had en 18 jaar was)..

Maar hier is een topic over Lotje. Lotje had ook hoge Phos waardes.
viewtopic.php?f=56&t=32389

(op de tweede pagina zie je ook dat die waardes gezakt zijn. Lotje heeft wel 3 dagen aan het infuus gehangen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dank Rik!!! Wat een heerlijk verhaal, alhoewel het natuurlijk niet leuk is om een ziek dier te hebben, maar hier krijg ik wel hoop van.
Sinds het begin van de middag zit Hummel aan het infuus, ze moet daar drie dagen blijven. Ik hoop heel erg dat het gaat helpen. We mogen net zoveel bij haar op bezoek komen als we willen dus dat gaan we doen ( en al gedaan)
Duimen jullie voor onze lieve meis?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

ps Ik heb drie dagen de tijd om me in te lezen en me voor te bereiden. Wat is handig om in huis te hebben voor een nierpatiënt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Wauw vind ik ook abrupt.. ik zou absoluut spoelen in opname met medicatie. Verhoogde fosfaat kan bij accuut nierfalen horen. Leeftijd maakt verder niets uit. En er is dus ook geen sterielurine onderzoek gedaan en een nier-echo.

Jullie weten eigenlijk nog heel erg weinig.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Anne schreef: 01 mei 2019 15:03 Dank Rik!!! Wat een heerlijk verhaal, alhoewel het natuurlijk niet leuk is om een ziek dier te hebben, maar hier krijg ik wel hoop van.
Sinds het begin van de middag zit Hummel aan het infuus, ze moet daar drie dagen blijven. Ik hoop heel erg dat het gaat helpen. We mogen net zoveel bij haar op bezoek komen als we willen dus dat gaan we doen ( en al gedaan)
Duimen jullie voor onze lieve meis?
Fijn!
Morgen gaan ze bloedonderzoek herhalen neem ik aan? Vanwege het infuus is kalium en dergelijken belangrijk, en ook urine onderzoek en een steriele urinekweek; om te achterhalen waardoor accuut nierfalen is ontstaan.

Gaan ze haar dwangvoeren en geven ze haar medicatie? Mijn actute nierfaler kreeg in ieder geval cerenia zie ik terug in haar opname dossier.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Ilovesiamesecats »

Een fosfaat binder als Ipakitine is handig, of een hoogwaardig nier dieet. Dat laatste heeft de voorkeur.
Er is ook Pronefra met meerdere voordelen voor de nierpatiënt, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Medicijnen...
Na het spoelen inderdaad een hernieuwd bloedonderzoek om de waardes vast te stellen.
Na het spoelen ook een urineonderzoek om eiwitverlies via urine vast te stellen.

Bij verhoogde bloedwaarde is nierdieet noodzakelijk (tenzij de waarde grenzend zijn dan zou je e.v. uit kunnen met nierondersteunend). Ipakitine kan gegeven worden indien het nierdieet niet gegeten wordt. Bij eiwitverlies via urine en verhoogde bloedwaarde is eventueel Semintra of Fortekor verstandig (maar alleen als er dus echt sprake is van beide indicaties).

Maar daar hoef je dus pas aan te denken als er gespoeld is en de aanvullende onderzoeken gedaan zijn.

Ik hoop dat de dierenartsen straks helemaal verbaasd staan ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Sansan schreef: 01 mei 2019 15:09 Fijn!
Morgen gaan ze bloedonderzoek herhalen neem ik aan? Vanwege het infuus is kalium en dergelijken belangrijk, en ook urine onderzoek en een steriele urinekweek; om te achterhalen waardoor accuut nierfalen is ontstaan.

Gaan ze haar dwangvoeren en geven ze haar medicatie? Mijn actute nierfaler kreeg in ieder geval cerenia zie ik terug in haar opname dossier.
Ik denk dat ze na drie dagen spoelen een bloedonderzoek doen. Bedankt voor de tip van de kalium, als straks de da me belt kan ik daar naar vragen en ook over de ipaktine kan ik vragen of ze haar dat al willen geven.
Ze dwangvoeren haar want ze wil uit zich zelf helaas nog niet veel eten, af en toe een paar likjes van het natvoer en dat is het. Ze krijgt op dit moment medicatie voor haar niesziekte die heel erg aan het opspelen was ( en ik maar denken dat ze daarom niet wilde eten, hele neus vol met snotterbellen) dat is prednison en ook krijgt ze nog een ab ( ik weet niet welk soort, de verpakking ligt bij de da) maar als ze da belt zal ik vragen of dat niet schadelijk is voor haar nieren, het was in ieder geval geen metacam.
Ze gaan ook nog een bloeddrukmeting doen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ilovesiamesecats schreef: 01 mei 2019 15:15 Een fosfaat binder als Ipakitine is handig, of een hoogwaardig nier dieet. Dat laatste heeft de voorkeur.
Er is ook Pronefra met meerdere voordelen voor de nierpatiënt, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Dank, ik hou het in de gaten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Rik schreef: 01 mei 2019 15:17 Medicijnen...
Na het spoelen inderdaad een hernieuwd bloedonderzoek om de waardes vast te stellen.
Na het spoelen ook een urineonderzoek om eiwitverlies via urine vast te stellen.

Bij verhoogde bloedwaarde is nierdieet noodzakelijk (tenzij de waarde grenzend zijn dan zou je e.v. uit kunnen met nierondersteunend). Ipakitine kan gegeven worden indien het nierdieet niet gegeten wordt. Bij eiwitverlies via urine en verhoogde bloedwaarde is eventueel Semintra of Fortekor verstandig (maar alleen als er dus echt sprake is van beide indicaties).

Maar daar hoef je dus pas aan te denken als er gespoeld is en de aanvullende onderzoeken gedaan zijn.

Ik hoop dat de dierenartsen straks helemaal verbaasd staan ;-)
Oh dat hoop ik ook, dat zou fantastich zijn!!!
Dank voor alle tips, ik hou het in mijn achterhoofd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Sansan »

Prednison is schadelijk voor de nieren, mogelijk speelt dat nu een rol bij het acute nierfalen.

Onze katten aten/eten ook nooit in deze fase, dus dat zegt niets. Zodra de nierwaarden zakken worden ze pas minder misselijk.
Plaats reactie