Met spoed advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door castratenkoor »

Waar ik nog aan zat te denken - heb je misschien een heftig vlooienmiddel gebruikt, zoals Bravecto?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

We zijn zonet weer bij Hummel geweest en ze was in haar doen en laten een stuk actiever dan gisteravond! Waar ze gisteravond voor pampus lag,en niet in ons geintterresseerd leek, stond ze nu op voor een kroelsessie, liep druk heen en weer om geaaid te worden!
Veel beter dan gisteravond! Ze gaf ons kopjes en liet weten dat ze blij was met de aandacht, dat geeft mij heel veel hoop!
wat mij ook opvalt is als we haar gaan aaien, ze naar haar voerbak loopt, even ruiken, maar alsnog niet eet, net of ze wil gaan eten maar wacht tot wij weg zijn. Helaas eet ze niet uit zich zelf, ze dwangvoederen haar met niervoer.

Ik heb gister met de da nog contact gehad over haar medicatie gebruik. Er word al afgebouwd met de prednison, maar helemaal zonder kan helaas niet want dan kan haar niesziekte weer de overhand krijgen.

Ze eet nog niet uit zich zelf, wel heeft ze vannacht iets van de saus weggelikt van haar natvoer.

Ze geven haar ook pronefra, een voedinssuplement voor de nieren, iemand hier bekend mee toevallig?
Is dat hetzelfde als ipaktine?
Dat heb ik ook aan de da gevraagd en dat gaan ze haar ook geven.

Nee ze heeft geen bravecto gehad, ze heeft al sinds twee jaar schat ik, een serestro vlooienband, dit vanwege een vlooienallergie

Volgens de da kan het ook om actuut niergalen gaan, is de prognose dan beter?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door nellebel »

klinkt goed dat ze actiever is. duimpjes draaien hier mee dat hummeltje weer op gaat knappen. fijn om haar weer zo te zien. nu het eten nog.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Anne schreef: 02 mei 2019 14:37 Ze geven haar ook pronefra, een voedinssuplement voor de nieren, iemand hier bekend mee toevallig?
Is dat hetzelfde als ipaktine?
Ja, werking is inderdaad hetzelfde (met ongeveer dezelfde ingrediënten).
Dus ik weet niet of je dan ook nog ipa hoeft te geven.
Anne schreef: 02 mei 2019 14:37 Volgens de da kan het ook om actuut niergalen gaan, is de prognose dan beter?
Is dat diezelfde da die zei dat spoelen geen zin had? ;-)

Fijn dat ze weer iets actiever is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dushizenn »

Jeetje wat een verhaal, hier geen ervaring, maar wil je even sterkte komen wensen. De duimen draaien hier mee


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dank Wendy voor het duimen!
Dank Rik voor de uitleg, dan hoeft ze dus geen ipaktine erbij.
Ja het is dezelfde da, die dat zei, ze zei het overigens nadat ik had gevraagd of het ook om een actuurt nierfalen kon gaan.
Ik zit nu Pluisjes topic door te lezen, ben pas op pagina 24 van de 430 en ik lees iets over MacSamuel , dat lijkt me wel iets voor Hummel, echter als ik er op google kan ik het nergens meer vinden?
Weet iemand hier iets over?

dank Dushizenn
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door nellebel »

Hoe gaat het vandaag met hummeltje

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Wat beter dan gisteren,in de zin dat ze uit zich zelf al kleine beetjes is gaan eten!!!! :eclap: :-P
Vandaag telefonisch overleg met de da gehad, ze vond Hummel ook beter dan gisteren en na overleg besloten om Hummel daar tot maandag aan het infuus te houden en dan maandagochten bloed prikken en smiddags een bloeddruk meting en daarna mag ze misschien wel naar huis. Morgen bloed prikken gaat niet, op zaterdag zijn er geen assistentes, dus vandaar tot maandag. Ik ben daar alleen maar blij mee, en opgelucht, dat betekent toch anderhalf dag langer aan het infuus en dat lijkt me alleen maar gunstig.
Vanmiddag op bezoek bij Hummeltje en ze vond het heel erg leuk om mij te zien. Kopjes geven, klein beetje spinnen, zelfs iets gegeten!! Haar grote plassen ( het leken wel bakstenen die ik uit de kattebak haalde) worden kleiner, hopelijk gaat het de goede kant op!
Vanavond nog op bezoek bij Hummel en hoe dat in het weekend gaat hoor ik straks van de da, dat moet in overleg met de da die dan dienst heeft ( het is een praktijk met meerdere da's)

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de goede verhalen en de hoop die ik daarvan heb gekregen, ik word daar alleen maar blij van! Ontzettend bedankt!!
Laatst gewijzigd door Anne op 03 mei 2019 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ilovesiamesecats schreef: 01 mei 2019 15:15 Een fosfaat binder als Ipakitine is handig, of een hoogwaardig nier dieet. Dat laatste heeft de voorkeur.
Er is ook Pronefra met meerdere voordelen voor de nierpatiënt, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
Dank hier, ik had dit over het hoofd gezien. Hummel krijgt pronefra bij de da, ik zal het wel mee naar huis krijgen als ze naar huis mag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door nellebel »

Klinkt goed, voorzichtig positief. Pfffff geef haar een dikke knuffel van me. Die katjes van het eerste uur van het forum staan me toch na aan het hart.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat ze aan het opknappen is! Hopelijk zijn de uitslagen maandag een stuk beter.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dushizenn »

Dat klinkt al voorzichtig positief. Wat fijn.

Dikke knuffel voor Hummel

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Gisteravond weer bij Hummel geweest, ze lag diep te slapen toen ik kwam, ik moest haar wakker maken en toen was ze knuffelig en aanhalig. Op een gegeven moment trok ze zich terug, ze had er genoeg van en toen ben ik ook maar weggegaan.Wat wel positief is, ze hebben haar niet hoeven dwangvoederen gisteren, ze heeft een bak natvoer helemaal uit zich zelf opgegeten! Dat moet mij een goed gevoel geven maar vandaag slaan de zenuwen toe. Het uur van de waarheid komt ook dichterbij, maandagochtend zullen we weten of het heeft geholpen en wat het behandeltraject verder is.
Duimen jullie voor onze lieve prachtige Hummel?
Bedankt voor de knuffels, straks mag ik de da bellen en dan hoor ik hoe ze het vannacht en vanochtend heeft gedaan en wanneer ik op bezoek mag komen vandaag.

@Wendy, ik moet ook aan WonderFlip denken en hoe deze twee tijdig zo ziek waren, hoe Flip zich zo kranig hield, samen met jou en wat jij wel niet allemaal hebt moeten doorstaan. Gelukkig heeft Flip een prachtig leven bij je gehad, had zich geen zorgzamere moeder kunnen wensen, en wat een zorgen je daarvan hebt. Jij hebt alles voor Flip gedaan wat maar mogelijk was


Het enige wat ik me afvraag, hoe heeft dit kunnen gebeuren? Als het actuut nierfalen is, watvoor giftigs heeft ze moeten gegeten dan? Hummel zit altijd binnen, als ze al prongelijk in de tuin komt (uit nieuwsgierigheid omdat de tuindeur open staat) zit ze al binnen 5 minuten verdwaasd voor het raam te kijken omdat ze weer naar binnen wil en de deur dicht is gegaan . Beneden op de vensterbank staan twee vetplanten die daar al jaren staan, nooit geen problemen mee.
Een bamboeplantje, maar die staat zo hoog daar kan geen enkele poes bij want deze is giftig.

Als het chronisch nierfalen is, waarom heb ik het niet eerder gezien? Overgeven doet ze nauwelijks en vanochtend toen ik de andere katten eten gaf viel het me op dat de bak waaruit Hummel, Happy, Joep en Bella eten ( urinary voer) veel minder snel leegt raakt nu Hummel al een paar dagen hier niet is. Ja ze sloeg weleens een maaltijd over, maar dat doen de anderen soms ook.
Ik vind het heel vreemd en jammer dat ik het niet eerder heb geweten, dan hadden we sneller kunnen handelen

edit Ik zit net te bedenken dat Hummel al jaren l-lysine krijgt, voor haar niesziekte, https://www.medpets.nl/groene+os+llysin ... DwQAvD_BwE
maar dit kan toch niet de oorzaak zijn?
Laatst gewijzigd door Anne op 04 mei 2019 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ja, dat is de volgende stap. Als de nierwaardes redelijk hersteld zijn is het nodig om te kijken of er een directe oorzaak gevonden kan worden. Je zou vandaag aan de DA kunnen vragen of het dan handig is om afsluitend direct ook een compleet urineonderzoek te doen. Dit om eventuele bacteriële nierbekkenontsteking vast te stelen.

Een andere oorzaak kan bijvoorbeeld ook water drinken uit een vijver met lelies zijn.

En weer een andere oorzaak kunnen nierstenen of tumoren zijn.

In ieder geval is het bij acuut nierfalen wel zaak om de oorzaak weg te nemen zodat het niet weer gebeurd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ze willen volgende week weer een urinetest doen, om te kijken of er eiwitverlies is. Bij de eerste urinetest (afgelopen dinsdag)
was er een plusje, volgens de da gaat het om niet heel veel eiwitverlies maar voor de zekerheid volgende week nog een test.
Ik zal vragen of ze dan ook naar een eventuele nierbekkenontsteking kijken
In de tuin geen vijver en bijna nooit bloemen in huis
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie