Met spoed advies gevraagd

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dinky »

Het zou mogelijk ook nog aan de vlooienband kunnen liggen?
Of, wat Rik ook al aangeeft, nierbekkenontsteking of niersteentjes. Is er ook een echo of foto gemaakt om niersteentjes uit te sluiten?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Als de waardes gezakt zijn dan verwacht ik ook niet dat ze echt helemaal binnen de referenties zullen liggen. Ureum wel maar creatinine zou nog steeds verhoogd kunnen zijn. Maar richting de 200 zou denk ik heel mooi zijn.

Overigens had de DA het over een te hoog fosfaat? Maar ik zie nu dat ie 0.86 was. Dat is dus ver onder de referentie. Niet erboven. Of was die 0.86 een tikfoutje?

En de referentie daarvan komt mij ook vreemd voor.
Ik zie hier 0,89 – 2,05. Maar goed, dat kan de machinemeting zijn.
https://www.uu.nl/files/dgkuvdlrefgd2009-09-10pdf
https://www.mcvoordieren.nl/fosfaat

Edit: ik zie nu dat je die waardes omgedraait had. Normaal staat de referentie erachter maar jij had de waarde erachter gezet.

Hoe dan ook (zelfs bij gelijkblijvende waardes) is het spoelen de goede beslissing geweest.
Laatst gewijzigd door Rik op 04 mei 2019 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ik neem niet aan dat ze een overdosis heeft gehad?
Nierziekten
Lysine is gekoppeld aan nierfalen, dus neem het niet als u hebben verminderde nierfunctie. Grote doses van lysine en andere aminozuren kunnen leiden tot acuut nierfalen zelfs in gezonde individuen, volgens een overzicht gepubliceerd in juni 2007 de kwestie van "The Journal of Nutrition." Symptomen van acuut nierfalen kunnen zijn pijn tussen de heup en ribben, een afname van de hoeveelheid urine die u bent afscheiden, hardnekkige misselijkheid en braken en bloederige ontlasting. Onmiddellijke hulp als u deze symptomen ontwikkelen terwijl het nemen van lysine.
https://www.deniscavadas.com/JNP6AByR/
(Wel een artikel voor mensen maar het zal voor dieren niet zoveel anders zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dinky schreef: 04 mei 2019 11:22 Het zou mogelijk ook nog aan de vlooienband kunnen liggen?
ik heb er op gegoogeld maar kan zo snel niks vinden, weet jij iets meer hierover?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Zover ik weet heeft ze geen overdosering l-lysine gehad, wel gaf ik altijd net iets meer dan het aanbevolen kwart maatschepje, achteraf misschien niet zo slim, of misschien toch een overdosering? Het verbaast mij dat ze deze beschrijving niet bij de beschrijving van de l-lysine zetten waar ik het bestel!!! Daar lees ik niks over nierziektes en een verband met l-lysine! Nu ik dit lees durf ik haar dit niet meer te geven in ieder geval, dank Rik voor het uitzoeken en de links!!

Haar fosforwaarde ( An Phosphaat) is 6.46 normaal moet het tussen de 0.86 en de 2.26 mmo/l liggen
Laatst gewijzigd door Anne op 04 mei 2019 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ja, ik zag het later ook dat die referentie en waardes omgedraaid waren (wat wat vreemd stond).

Geen idee of een klein beetje meer al als overdosis gezien mag worden. Ik heb ook nog niet intensief verder gezocht i.c.m. dieren maar dit was de eerste link die ik vond.

Wel zou je inderdaad straks moeten kijken of het geven nog verstandig is i.c.m. mogelijk zwakkere nieren. Misschien weet de DA daar meer over (en tegelijk zoeken we hier met zijn alle verder :) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Ik denk omdat ze die waarde nog apart hebben gemeten, in ieder geval moesten we er op wachten
Ja ik ga zeker aan de da vragen of l-lysine het kan hebben veroorzaakt. Ze verkopen het zelf ook ( ander merk dan ik bestel en in iets kleinere potjes ) Ik ga ook vragen of de vlooienband een rol kan spelen want als dat zo is moet deze er vandaag nog af bij de lieve Hummel
Ik hoop heel erg dat de waardes gezakt zijn, het moet eigelijk wel want Hummel is een beetje begonnen met zelf te eten, nog niet helemaal flinke hoeveelheden maar het begin is er, dat is toch goed nieuws?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dinky »

Wat de waardes ook zulen zeggen, feit is dat hummel zich beter voelt door het spoelen dus dat is sowieso goed ;-)

Ik probeer gewoon mee te denken wat de oorzaak kan zijn en ik weet dat met vlooien druppels er verhalen bekend zijn met vergiftiging verschijnselen (daarom noemde Dinie ook al bravecto wat daar een van is). Geen idee of die met seresto banden er ook zijn maar de stoffen die er in zitten tegen de vlooien zullen natuurlijk nooit echt gezond zijn (maar vlooien allergie is uiteraard ook niet fijn). Vandaar dat ik het noemde in de zoektocht naar de oorzaak.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ik kan vrij weinig vinden m.b.t. de l-lysine en nierfalen (buiten die ene link). Ik denk dus ook dat de DA hier niets over weet. Maar vragen kan geen kwaad. En een kleine hoeveelheid meer lijkt mij geen overdosis. Zeker omdat dit middel erg veel gegeven wordt als supplement. Dan zou nierfalen wel vaker voorkomen. Maar alles wat je geeft is verstandig om even te evalueren of het kwaad ik kan bij een nierpatiëntje en daar hoort de l-lysine ook bij.

Maar de vlooienband is inderdaad ook zoiets. Waarom heeft ze die als ze weinig buiten komt (en dan niet eens ver)? Heb je voor dit alles de vlooienband misschien 'ververst'? Het kan ook een opbouw van giftige stoffen zijn (zoals inderdaad bij bravecto een groot probleem is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Rik schreef: 04 mei 2019 12:33
Maar de vlooienband is inderdaad ook zoiets. Waarom heeft ze die als ze weinig buiten komt (en dan niet eens ver)? Heb je voor dit alles de vlooienband misschien 'ververst'? Het kan ook een opbouw van giftige stoffen zijn (zoals inderdaad bij bravecto een groot probleem is).
Ze heeft deze vlooienband vanwege een vlooienallergie. Je hebt ook van een bepaald merk waar ik even niet op kan komen speciale vlooiendruppels voor vlooienallergie maar daar reageert ze allergisch op. Er bestaan ook pilletjes voor, die kreeg ze in het begin. Zonder dit heeft ze heel veel last van vlooienallergie, onze katten hebben geen vlooien maar onze honden nemen ze mee van buiten. Die struinen dagelijks op veel plekken waar ook veel andere honden komen, zelf worden ze ook voor vlooien behandeld. Tevens is Hummel een poes met lekker bloed voor vlooien, vermoed ik, ze springen allemaal naar haar over. Niet dat ik veel vlooien zie ( eigelijk nooit) maar 1 vlooienbeet bij Hummel veroorzaakt al veel ellende ( wondjes, kale plekken, veel krabben e.d.)
Ze heeft deze vlooienband al een paar maanden om, niet echt ververst.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Ok, dan heb je (en zij) dus wel last van vlooien. Maar het blijft gif, dat spul. Het is wel reuze vervelend dat ze een vlooienallergie heeft anders zou mijn keuze gelijk afdoen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dushizenn »

Hm nu hoorde ik van mijn zus dat ze met haar hond zo heeft gesukkeld. Klinkt bijna vergelijkbaar als jouw verhaal.
Oorzaak onbekend, vermoedt door vlooienspul.
Na de nodige vochtinfusen gong het geleidelijk beter. Na 3 maanden (werktijd vlooeientablet) begon hij echt volledig op te knappen

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Rik »

Net als dat een dier allergisch kan zijn voor vlooienbeten kan die ook allergisch zijn of worden van anti-vlooienmiddel.

En die allergie kan zich ook maar verloop van tijd ontwikkelen en uiten.

Tevens is nierfalen en antivlooienmiddel ook geen optimale combinatie.
Bij zwakkere dieren
Bij oude dieren, zieke dieren en bij nierfalen moet je oppassen met het gebruik. Anti-vlo middelen blijven vergif (anders zou de vlo niet dood gaan) die in principe niet schadelijk zou moeten zijn voor je kat, maar dat altijd in lichte mate wel is. De gifstoffen moeten worden afgevoerd en als het lichaam daar moeite mee heeft, kunnen de gevolgen groot zijn – soms zelfs dodelijk.
https://www.catmoneo.nl/beste-vlooienmiddel-kat/
Laatst gewijzigd door Rik op 04 mei 2019 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Anne »

Dushizen bedoel je dat de hond van jouw zus ook een vlooienallergie heeft?
Hummel heeft destijds ook op hypoallergeen dieet gestaan, omdat voedsel en vlooienallergie heel veel op elkaar kunnen lijken ( in Hummels geval overal bloedkorsten op de kop, achterhand, nek e.d.)
Zo heeft de da kunnen uitsluiten dat het niet om een voedselallergie ging.

Er zijn ook tabletjes voor, ik kan eens informeren bij de da of dat gunstiger is voor de nieren, maar dat zal ook wel zijn bijwerkingen hebben

Ja er zullen wel vlooien zijn, het nadeel is dat een vlo minstens een keer bloed moet bijten voordat hij of zij sterft (mt de gangbare anti vlooienmiddelen) .( het vlooienspeeksel in de allergeen)
Deze band doodt de vlo al voordat ie bijt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dushizenn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 apr 2019 12:51
Locatie: Maastricht, Nederland en Veldwezelt, België.

Re: Met spoed advies gevraagd

Bericht door Dushizenn »

Wat hij heeft weten ze niet. Voor haar was het een optelsom en kwam zelf met de conclusie dat het van het vlooienmiddel is gekomen dat hij kantje boord heeft gelegen, met nierfalen als gevolg.

Ze durft hem niet meer te ontplooien in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Plaats reactie