Herstel na blaasstenen operatie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ellenvoets
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2019 16:58

Herstel na blaasstenen operatie

Bericht door Ellenvoets »

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Mijn lieve kater Jaap is afgelopen dinsdag geopereerd. Er zijn blaasstenen verwijderd. Al een tijd ging Jaap vaak op de kattebak. Ik heb eerst gedacht dat dit neurotisch gedrag was. Tot ie vorige week naast de bak plaste en er bloed bij zat. Ik schrok me rot en ben meteen naar de DA gegaan. Urine opvangen lukte niet. Er is een foto gemaakt en daaruit bleek veel blaassteentjes. Hij had geen verstopping maar steeds op de bak met kleine plasjes. Nu de 4e dag na de operatie is het gedrag op de bak nog hetzelfde. Na de medicijnen gaat het even goed. Hij krijgt antibiotica, pijnstiller en blaasontspanner. In de ochten en avond steeds op de bak met hele kleine plasjes. Verder gaat het wrl redelijk. Wond ziet er goed uit. En de natte dieetvoeding gaat er goed in. Herkent iemand dit?
Ellenvoets
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2019 16:58

Re: Herstel na blaasstenen operatie

Bericht door Ellenvoets »

Het zijn oxalaatstenen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Herstel na blaasstenen operatie

Bericht door Dinky »

Volgens mij ging het hier na de blaasoperatie al heel snel weer een stuk beter met plassen (hier was de blaas vol struvietgruis). Maar hier was het eerst dan ook om de 10 minuten ofzo een paar druppeltjes urine/bloed de dag(en) voor de operatie en daarna dus weer normale plassen. Daarvoor was het ook normale plassen terwijl de blaas toen ook al vol moet hebben gezeten met gruis.

Kan mij alleen wel voorstellen dat doordat de blaasstenen de blaaswand flink hebben geïrriteerd dat het even duurt voordat het is genormaliseerd. Ook omdat je aangeeft dat het na de medicatie beter is wekt dat de suggestie dat de irritatie van de blaaswand/peniswand de oorzaak is van dat het nog niet optimaal is. Misschien dat daarin ook wel verschil zit tussen een poes en een kater (wij hebben namelijk een poes).

Mocht het maandag nog niet verbeterd zijn dan zou ik wel even contact zoeken met de dierenarts. Wanneer hij niet meer kan plassen dat is het uiteraard wel met spoed naar de dierenarts!

Wat ik mij nog wel afvraag is wat je aan dieetvoeding geeft aangezien de voeding voor blaasproblemen is gericht op het verzuren van de urine (gericht op bestrijding van struvietstenen) en dat is wat je juist niet wilt bij oxalaatstenen (bij oxalaat is de urine eigenlijk al te zuur waardoor oxalaat kan ontstaan dus dat wil je niet verder verzuren).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
softvoice2007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2019 16:32

Re: Herstel na blaasstenen operatie

Bericht door softvoice2007 »

you can always give Cystaid PLUS as the supplyment to him!
Plaats reactie