B12 injectie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Mijn kat heeft er lichte bloedarmoede erbij gekregen en heeft nu een vitamine B12 injectie gehad (Catosal) volgende week weer.

Nu las ik dat er in Catosal butaphosphan zit, weet niet of dit van invloed kan zijn op fosfaat? Heeft hier iemand ervaring mee?
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Niemand een idee??
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Sorry, geen ervaring.
Maar je hoeft deze vorm van b12 niet te accepteren. Ze kunnen prima wat anders aanschaffen met cyanocobalamine.

Hier gebruiken we wekelijks humane hydroxocobalamine, dan spuiten we 250mcg erbij in het slangetje van zijn onderhuidse vocht infuus. De b12 vorm hydroxocobalamine prikt namelijk en cyanocobalamine niet.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Hier staat dat het lage fosfor gehaltes kan aanvullen, dus ik ben het met jou eens. Ik zou geen risico willen lopen bij mijn nierkat! Andere vorm van b12 gaan injecteren.

https://www.interchemie.com/veterinary- ... l-100.html
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Bedankt voor je reactie, dat gaan we dus niet meer doen. Ik dacht dat Cyanocobalamine op synthetische basis is? Denk niet dat dit veel kwaad kan.

Begrijp ik goed dat het middel wat jij geeft (hydroxocobalamine)prikt? Moet ik nu om Cyanocobalamine vragen of hydroxocobalamine?

En nog een laatste vraag, geef jij naast B12 ook nog B complex oraal? Of is dit overbodig?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: B12 injectie

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb ooit een konijn gehad die vitamine B ingespoten gekregen heeft. De DA had mij verwittigd dat het prikte, en inderdaad, je kon aan het arme beestje zien dat het pijn deed. Misschien kun je aan je DA vragen om een oraal (onschadelijk) preparaat vragen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Cyanocobalamine is de standaard veterinaire vorm van b12 en prikt nauwelijks, dus dikke prima! Ik heb voor mijzelf hydroxocobalamine ampullen van centrafarm en dat gebruiken wij ook voor de kat, beetje voor kat en de rest voor mij. Oraal ga je dat niet kunnen volledig bijbenen bij een opname stoornis en dergelijks.

Wij geven inderdaad nog een b-complex bij met alle btjes in de actieve vorm. Orthica heeft er een prima variant van en wij geven basic b van Thorne research. Dat gooien we over in capsules maat 3 of 4, beide maten in huis, samen met panzym en zitac.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Helder, dank je wel.

Welke lengte naald gebruik jij voor onderhuids infuus? Ik gebruik 21G 1 ½" (38 mm) Maar ik begrijp dat Terumo UTW (ultra thin walls) 1" lengte beter zijn voor de kat, minder belastend. De ultra dunne naalden zijn zover ik weet niet in NL verkrijgbaar, alleen de reguliere Terumo thin walls.


Sansan schreef: 16 feb 2019 16:29 Cyanocobalamine is de standaard veterinaire vorm van b12 en prikt nauwelijks, dus dikke prima! Ik heb voor mijzelf hydroxocobalamine ampullen van centrafarm en dat gebruiken wij ook voor de kat, beetje voor kat en de rest voor mij. Oraal ga je dat niet kunnen volledig bijbenen bij een opname stoornis en dergelijks.

Wij geven inderdaad nog een b-complex bij met alle btjes in de actieve vorm. Orthica heeft er een prima variant van en wij geven basic b van Thorne research. Dat gooien we over in capsules maat 3 of 4, beide maten in huis, samen met panzym en zitac.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Zal eens Googlen op die ultra thin!
Uit mijn hoofd zonder te checken hebben wij deze, lekker kort 16 mm lang. Zo te zien even dik als de jouwe.
https://www.merkala.nl/bd-microlance-in ... stuks.html


Edit, deze heb ik ook in huis maar we gebruiken dus de groene.

Oranje
https://www.herlimedical.com/products/t ... 9gQAvD_BwE

Blauw
https://www.merkala.nl/bd-microlance-in ... stuks.html

We zouden dus sowieso over kunnen gaan op
Blauw of oranje?
Hoe dun zijn die naalden die jij bedoeld?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Die ultra thin walls die jij bedoeld zijn gewoon 25G? Dus dan zou je de oranje microlance kunnen nemen?

Maar... dan loopt het vocht ook minder snel de huid in dus dat lijkt me ook niet fijn.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Nee de UTW zijn er vanaf 20G
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Nou, de Cyanocobalamine is besteld maar nu las ik het volgende waar ik mij nu weer zorgen over maak pffff. Wat vinden jullie hiervan?

Vitamin B12: Methylcobalamin versus Cyanocobalamin

There are two forms of cobalamin (Vitamin B12), cyanocobalamin and methylcobalamin. Methylcobalamin is the neurologically active form of vitamin B12, and is used by the body to correct or prevent neurological problems, but cyanocobalamin tends to be routinely offered rather than methylcobalamin.

Cyanocobalamin is an artificial form of vitamin B12, which has to be converted into methylcobalamin before the body can use it. In the process, a tiny amount of cyanide is produced. This amount of cyanide is so small that it is considered to be harmless, but a human study, B vitamin therapy for homocysteine: renal function and vitamin B12 determine cardiovascular outcomes (2013) Spence JD Clinical Chemistry and Laboratory Medicine 51(3) pp633-7, found that "high-dose cyanocobalamin leads to accumulation of cyanide in patients with renal failure. B vitamin therapy is beneficial in patients with good renal function, but harmful in patients with significantly impaired renal function (a glomerular filtration rate <50). It seems likely that in patients with renal impairment, methylcobalamin should be used instead cyanocobalamin."

Since methylcobalamin is more bioavailable, and therefore more effective because it is absorbed more readily by the body, I would recommend giving it to your cat in the first place if possible.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Ja klopt!
Wat je nu leest is humaan. Zo ver zijn ze bij dieren nog niet en je zult dus altijd cyano vinden veterinair.

Cyano is echt prima via injectie. Zorg dat je supplement met alle b-tjes actief is. (Methyl is een actieve vorm)
Methyl b12 zou je wel nog kunnen geven via een mondspray, dat wordt goed opgenomen via het mondslijmvlies.

Welk supplement heb je op het oog?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: B12 injectie

Bericht door Sansan »

Ps, zo kort door de bocht is het namelijk niet. De keuze voor cyano, hydroxo, adenosyl, methyl b12. Bij mensen kun je dan meer te weten komen als je googled op methylering. (Mthfr).
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: B12 injectie

Bericht door Raggiefriend »

Bedankt voor de geruststelling. Hij krijgt nu geen Catosal meer (vanwege Butophosfan) maar vanaf volgende week Cyanocobalamine injecties. Vooralsnog de komende periode wekelijks.

Ik ben er nog niet aan uit welke aanvulling ik ga geven met een vitamine B complex. Vindt het lastig omdat deze allemaal voor humane vorm zijn en dus de juiste dosis voor een kat moet worden berekend. Ik geloof dat dit ruw geschat 1/10 van de humane dosis is (lastig om te doseren lijkt me).
De B complex voor dieren die ik gevonden heb is Beaphar B complex (druppels) en er zit geen foliumzuur in.


Sansan schreef: 20 feb 2019 09:10 Ja klopt!
Wat je nu leest is humaan. Zo ver zijn ze bij dieren nog niet en je zult dus altijd cyano vinden veterinair.

Cyano is echt prima via injectie. Zorg dat je supplement met alle b-tjes actief is. (Methyl is een actieve vorm)
Methyl b12 zou je wel nog kunnen geven via een mondspray, dat wordt goed opgenomen via het mondslijmvlies.

Welk supplement heb je op het oog?
Plaats reactie