Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo, ik ben vanmorgen met Filou naar de DA geweest om een uitgebreid onderzoek te laten doen. Zijn gedrag was veranderd en soms sproeide hij ook in huis. (Doet dat meestal buiten). Bloed was in orde volgens de DA, maar op het papier zie ik enkele dingen in het rood. Reticulocytentelling en Amylase. Ik weet niet of dat kwaad kan. In de urine waren geen gruis of bacteriën, maar wel verhoging van eiwitten en witte bloedcellen. In het bloed was dit wel normaal. De DA zegt dat dit komt omdat hij een aangeboren stresskat is, en dat dit later problemen kan geven. Kan er iets aan die eiwitten en witte bloedcellen iets gedaan worden? Volgens de DA niet. En kunnen die waarden van die 2 dingen in het bloed kwaad?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door 11joep09willem »

Semintra zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Weet je ook de waarde van het Albumine (moet tussen 25 en 34 zijn)? Indien dit te laag is zou ik op FIV laten testen (las in oudere berichten dat hij een zorgenkindje is dus misschien is dat sowieso verstandig).
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Albumine is 34, maar op het verslag staat dat het moet tussen 22 en 40 zijn. En hij is in begin toen alle zorgen kwamen al op FIV getest. Dat was vroeger trouwens het eerste waaraan de DA dacht. (in het wild geboren en altijd ziek)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door 11joep09willem »

Gelukkig dus geen FIV en albumine prima.
Dan zou ik toch overleggen met de dierenarts of semintra een optie is.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Ze heeft mij Clomicalm meegegeven. Van Semintra heeft ze niet gesproken. Hij zou stressen doordat hij soms geconstipeerd is, en dat geeft dan weer stress. Een vicieuze cirkel, dus. Maar die clomcalm zie ik niet zitten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door castratenkoor »

Clomicalm is inderdaad echt als allerlaatste middel. En dan ook nog in heel lage dosis, 1/4 pil van 5 mg. Dierenartsen schrijven vaak een te hoge dosis voor en met 1/2 moet je echt niet beginnen.

Als echt helemaal niets voor hem werkt kun je 1/4 Clomicalm overwegen. En dan elk jaar de nierwerking laten testen. Het moet wel leefbaar zijn en je mag ook aan jezelf denken. Binnen sproeien is echt geen feest.....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door nellebel »

dan zou ik mee eerst richtten op zijn constipatie. misschien dat daar iets te halen valt dat de ontlasting makkelijker gaat. dan pak je de oorzaak van de stress aan
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor het meedenken. Filou is niet altijd geconstipeerd. Sinds ik die hoogwaardige blikvoeding geef is het wel verbeterd. Ik doe er trouwens nog wat extra water bij. Ik merk ook dat het beter gaat als hij gras eet. Ik kan zijn drollen niet altijd controleren omdat hij soms buiten zijn behoefte doet. Vandaag was er een kleine, normale drol in de bak. Ik herken de drollen van mijn katten dus ben ik zeker dat die van hem is, haha. Dat was die drol die de DA gisterenochtend al gevoeld had aan het eind van zijn darm, maar toch heeft het een hele poos geduurd eer hij er was. Met dat slechte weer eet hij misschien minder gras, ook al maak ik dagelijks wandelingetjes met hem buiten om hem aan te moedigen wat meer te bewegen en te ontspannen. (en om daar te sproeien) Ik merk wel dat het helpt als ik hem op de juiste manier kan afleiden (knuffelen, spelen of naar buiten lokken). Hij is wel een rare kat, hoor: niet bang van een luidruchtige stofzuiger, krijsende baby of vreemden in huis, maar van een geluidje dat nauwelijks hoorbaar is vlucht hij weg.
Kunnen die eiwitten en witte bloedcellen in de urine eigenlijk kwaad? De DA zegt dat dit alleen op termijn kwaad kan als hij blijft stressen. Maar hij is nu eenmaal zo, ondanks al mijn inspanningen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Dinky »

Om nu gelijk clomicalm in te zetten klinkt als een heftig middel. Voor mij zou een eerste stap zijn om eens een feliway verdamper in huis te hangen om mogelijke stress te reduceren. Of op een meer natuurlijke wijze zoals speeltjes met catnip of valeriaan en kijken of het sproeien in huis en stressen minder wordt. Daarnaast uiteraard de plaatsen waar hij sproeit in huis goed schoonmaken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Clomicalm heb ik uiteindelijk niet gegeven. Ik heb hem gewoon een beetje vaker naar buiten gelokt om te wandelen met mij (en buiten te sproeien)Hij heeft dus ook wat gras geknabbeld. Ondertussen zijn de drollen al 4 dagen normaal. Hij is dus ook weer rustiger. Ik heb wel gemerkt dat er 's nachts boerderijkatten tot op de oprit komen. Dat heb ik aan de sneeuwsporen gezien. En ik denk dat dit de oorzaak van zijn stress moet zijn. Er lag gisteren zelf een drol van die kat op de oprit en onze katten kunnen daar niet komen. Wees gerust, mijn Filou is in goede handen bij mij en ik speel, knuffel en wandel veel met hem! En hij wordt nooit gestraft. Ik speur dagelijks alles af met een speciale zaklamp om alles op te kuisen. Voorlopig heb ik sinds maandag maar 1 plekje gevonden. Feliway had ik al eens geprobeerd, maar hij had op de verdamper gesproeid en dat is wel gevaarlijk. Ik wou wel weten of er speciale tests voor thuis zijn om eiwit en witte bloedcellen te controleren, dan kan ik dat ook in de gaten houden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
softvoice2007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jan 2019 16:32

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door softvoice2007 »

wow,my cat--(15 jaar, T4 and nierfalen stage ii) got the same problem! and we tried 2 times already urine test--within 2 months, no bacterial growth found in the urine sample, and more over we even did a echoscopie check too, DA didnt didnt find teh stone in the bladder and the kidney. Now we are feeding her blaasontspanning and pain killer, i bought cystaid plus from the website by myself.to feed her too.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Teveel eiwitten en witte bloedcellen in urine

Bericht door Zotvanpoezen »

Update Filou: Al bijna 2 maand geen last meer van constipatie. Ik zorg wel dat hij dagelijks gras eet en hij krijgt bijna alleen natvoer met extra water op. Sindsdien gebruikt hij vaker de kattenbak om te plassen in plaats van te sproeien, tenzij hij iets ruikt wat hem van streek maakt. Ik hoop dat de volgende urinetest ook beter is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie