Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Het zit me ook helemaal niet lekker Erik. Het is dat het zaterdag is anders had ik ook zeker vandaag weer contact gehad.

De urine was geel van kleur, ik vond het een normale urine kleur en rook ook naar kater urine ;)
Ze hebben het daar getest, ik denk inderdaad met een stripje want het duurde ongeveer een half uurtje zei ze. Ik mocht wel naar huis gaan dan belden ze de uitslag door. Ik dacht dan mail het me maar, dan heb ik het ‘op papier’ zoals jullie me het geadviseerd hebben.

Het is een kliniek, het probleem is dat je dus iedere keer weer een andere DA hebt. De DA van de zondag dat ik er ben geweest gaf me wel een goed gevoel, moet ik maar eens vragen hoe die heet. Had zelf ook poezen, misschien dat ik daarom een goed gevoel bij hem had.
Ik heb de urine aan de assistente afgegeven met de gegevens die ik wilde weten, maar wie het onderzocht heeft geen idee.

Mijn plan is om volgende week Maantje de stress nog een keer aan te doen om daar naar toe te gaan. Ik wil dat ze zijn bloeddruk opmeten, zoals het hoort en nog een keer bloed afnemen en urine onderzoeken. Wat is het beste om dan te vragen? Kunnen ze het ook anders onderzoeken als met zo’n strip?
Ik zal dan ook zeker zeggen dat ik geen goed gevoel heb bij de manier zoals ze te werk gaan.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Mmmm - met een SG van 1,015 is de urine nog wat gelig, maar ziet er heel 'waterig' uit. Dus ik denk toch niet in overeenstemming wat jij zegt, dat het de normale gele kleur had. Ik kan het niet zo goed rijmen.

Ja, ze kunnen (en moeten) de urine anders onderzoeken dan er een strip induwen. Je wilt in ieder geval de UPC ratio (eiwit/creatinine verhouding) weten, op basis waarvan je kunt besluiten tot het al dan niet geven van Semintra.

Als ik het zo hoor, zou je misschien moeten overwegen om naar een andere DA te gaan?
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Aanvullende urineonderzoeken
UPC (eiwit/kreatinine)-ratio
Wanneer de dipstick aangeeft dat er eiwit in de urine aanwezig is, dan wordt geadviseerd een UPC-ratio uit te voeren. De dipstick is een semi-kwantitatieve bepaling en met de UPC-ratio kan de hoeveelheid eiwit gekwantificeerd worden. In sommige gevallen kan het ook zinvol zijn om de UPC-ratio te bepalen bij een negatieve dipstick, bijvoorbeeld bij een urine met een laag soortelijk
gewicht. De UPC-ratio kan namelijk een lagere hoeveelheid eiwit meten dan de dipstick. Dit maakt de UPC-ratio een gevoeligere test.
De UPC-ratio wordt ook gebruikt bij de monitoring van een
nieraandoening en ter controle van de behandeling.
//cloud.tapatalk.com/s/5c55f9fc52c ... de-kat.pdf

Als Maantje stress heeft met het dierenarts bezoek moet daar wel rekening mee gehouden worden bij een bloeddrukonderzoek. Die dient dan als eerste uitgevoerd te worden bij het bezoek, maar wel nadat jullie samen alleen in de behandelkamer een beetje tot rust zijn gekomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

In mijn beleving was het echt wel geel.
Ik vang het nog een keer op, voor mezelf, om te kijken naar de kleur.
Zag net op hun site dat ze ook telefonisch spreekuur hebben, bel dinsdag direct en ga de mail die ik heb ontvangen beantwoorden met wat ik had verwacht en dat ik ook de UPC ratio had willen weten i.v.m. Semintra geven. Dat het ook averechts kan werken en ik er nu nog steeds niet van overtuigd ben dat Maantje het nodig is.
Snap dat ze het graag aan me willen verkopen kunnen ze pingels vangen, maar dan wil ik ook overtuigd zijn dat het nodig is. Ik neem ook geen paracetamol als het niet nodig is!
Ze zullen me wel lastig of betweterig vinden maar dat is dan maar zo.

Ik snap je Erik wat betreft andere DA, het probleem is dat er hier in de buurt niet zoveel zijn. En aangezien Maantje het vreselijk vindt in de vervoersmand en auto wil ik niet zo ver met hem rijden. Hij schreeuwt de hele weg.
Er is nog 1 in de buurt maar daar hebben we een geen goede ervaring mee met onze hond. Als we destijds het advies van hem hadden opgevolgd was onze hond er niet meer geweest....

Het staat zelfs in het stukje wat je plaatst Rik dat ze dan verder onderzoek moeten doen!

Wat een kennis van zaken hebben jullie Erik en Rik! Dank daarvoor!

(Heb geprobeerd om een avatar te krijgen maar lukt me niet :( )
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Afbeelding

Het is me gelukt om hier een foto te plaatsen :grin:
Dit is Maantje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Ha, dag lieve Maantje Afbeelding

Ja, onze dierenartsen zullen af en toe wel denken.... Maar sinds ik Bowy op 4 of 5 jarige leeftijd, na een week aan het infuus bij de da, mee naar huis kreeg met een inslaapadvies voor de volgende dag, een haarbal uitkotste en weer helemaal in orde was, heb ik gezworen altijd door te vragen. Ik had het nog nota bene besproken toen ze haar opnamen. "nee meneer, ik voel geen haarbal" zei de da. Toen ze dus op 18 jarige leeftijd haar aanval kreeg heb ik bepaalde dingen ook zelf uitgezocht (en kwam ik hier op het forum). Dan maakt het mij niet zoveel meer uit wat ze van mij denken.

Bij de dierenartsen praktijk waar ik zit, zitten ook meerdere (6) dierenartsen. Op zich zeggen ze "elk dier zijn eigen arts". Bij afspraak kun je daar ook naar vragen. Ik heb niet echt een voorkeur. Elke dierenarts heeft zo weer zijn eigen voor- en nadelen. Maar je zou dus wel speciaal om die dierenarts kunnen vragen waar je zelf een beter gevoel bij had. Zeker als het niet dringend is. Want dat gevoel is wel belangrijk.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Ha, leuk om Maantje te zien!
Pyro schreef: 02 feb 2019 21:58Ze zullen me wel lastig of betweterig vinden maar dat is dan maar zo.
Precies, dat is dan maar zo. Het welzijn van je kat is veel belangrijker dan het ego van de DA.
Wel vervelend dat je weinig keuze hebt wat betreft DA, dan zal je ze toch gedecideerd moeten instrueren wat je wilt - beetje omgekeerde wereld, maar klaarblijkelijk is dat nodig :cry:

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Jeetje Rik dat is toch niet te geloven! Had je je lieve Bowy bijna laten inslapen om zoiets onschuldigs. Wat zul je blij en tegelijk boos zijn geweest!
Ze heeft gelukkig nog heel wat prachtige en liefdevolle jaren bij je gehad!

Ik ben ook echt blij met dit forum!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Ja, het heeft mijn ogen wel geopend en de realisatie gegeven dat je nooit 100% alleen op de dierenarts kunt vertrouwen. Dat zijn ook maar mensen, met een opleiding, maar ze kunnen er ook naast zitten. Zelf onderzoek en samen overleg is dan wel zo fijn (waar ze natuurlijk ook open voor moeten staan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Net een gesprek gehad met de DA.

Zij heeft Maantje niet onderzocht en vond het lastig om een oordeel te vellen over de echo.
Aan de hand van de waardes (bloed en urine) die ze zag in de computer dacht ze dat er was besloten om semintra voor te schrijven.

Ik mijn verhaal gedaan dat ik twijfels heb bij semintra geven omdat ik er niet van overtuigd ben dat het nodig is omdat er in mijn ogen niet voldoende onderzoek naar was gedaan in de urine.
Dat ik niet betweterig over wil komen maar als ik iets geef dat ik daar een goed gevoel bij moet hebben, wat als het averechts werkt?!
Ze juichte mijn bezorgdheid alleen maar toe en wordt nu de urine opnieuw onderzocht, opgestuurd naar het laboratorium. Als die uitslagen binnen zijn dan kijken we wat er voor verder onderzoek nodig is.

Dus de juslepel ligt weer klaar ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Goed gedaan, en fijn dat de DA sportief reageerde, en nu precies doet wat nodig is.
Ben benieuwd wat eruit komt, succes met het opvangen van de urine!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6818
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Dinky »

Fijn dat de da er goed op reageerde :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Gisteren de urine weer heen gebracht.

Heb de urine nu goed bekeken Erik en misschien dat het toch wel wat waterig is. Ik vind het lastig om te beoordelen. Het is wel geel, heb er een paar foto’s van gemaakt en op wit papier lijkt het lichter als dat ik het in de lucht houd.

Ik had de DA ook nog gevraagd naar het kokhalzen wat Maantje doet als hij mousse eet. Kwam van zijn schoon gebitje, dat voelt anders voor hem en het plakt wat meer en misschien iets te gulzig.
Maantje is ook meer met zijn bekkie bezig, tong gaat vaker lang zijn bekkie en hij snuft (of hoe zeg je dat) wat meer als hij ergens aan ruikt.

Ik denk dat het met zijn ureum wel mee valt, hij meldt zich smorgens en savonds voor het eten en snachts eet hij wat brokjes.
Hij slaapt wel veel en ik vind zijn pupillen wel wat groter en is snachts soms wat onrustig en begint met miauwen wat steeds harder gaat naar schreeuwen, tot we hem roepen dan is hij weer stil.

Nu wachten op de uitslag van zijn urine.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7661
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Pyro schreef: 06 feb 2019 23:07Hij slaapt wel veel en ik vind zijn pupillen wel wat groter en is snachts soms wat onrustig en begint met miauwen wat steeds harder gaat naar schreeuwen, tot we hem roepen dan is hij weer stil.
Ja, bloeddruk meten staat natuurlijk ook nog op het verlanglijstje :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Klopt Rik, gaan we volgende week doen. Zie er best een beetje tegenop om hem weer in de vervoersmand te moeten stoppen en weer bloedprikken. Maar het moet om het helemaal duidelijk te krijgen.
Had eigenlijk gisteren de uitslagen van de urine verwacht maar het zal nog wel niet binnen zijn.
Volgens mij zei de DA 3 a 4 dagen, misschien ben ik ook te ongeduldig ;-)
Plaats reactie