Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Vandaag contact gehad met de DA, een andere als dinsdag, met haar de bloeduitslag overlegt.

De SDMA was iets verhoogt, hoef direct nog niet te ondernemen.
Gevraagd naar de korstjes op zijn koppie, daar kon ze zo niets over zeggen, moest het even aanzien en volgende week even contact opnemen met de DA die Maantje afgelopen dinsdag heeft onderzocht.
Het kon stress zijn zei ze, er is de afgelopen periode veel gebeurt met Maantje

De SDMA waarden Afbeelding

Op 22-1 waren de waarden bij bloedafname DA:
Ureum: 13,9
Kreatinine: 235

De ureum is omhoog gegaan al merk ik dat niet aan Maantje, zijn eetlust is nog goed.

Er staat nog iets in het rood waar de DA het niet over heeft gehad en ik het pas zag toen ik de mail met de waarden kreeg. Ik weet zo niet wat het betekent.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Kom ik net thuis heeft Maantje denk ik aan het korstje gekrabd Afbeelding het bloede en er kwam wondvocht uit.

Ik hoop toch niet dat hij allergisch is voor het dieetvoer.
Vind het zo zielig, hij valt van het een in het ander nou.
Zo kom je nooit bij de DA maar ben bang dat het volgende week wel weer moet.
Ook viel het me op, toen ik hem net kamde, dat hij veel schilfers in zijn vachtje had. Nou had hij dat altijd wel iets maar niet zo erg als nu.

Afbeelding

Dit is voor zijn linkeroortje

Afbeelding

Dit is voor zijn rechteroortje.

Vind het zo raar dat er dinsdag 1 korstje zat en sinds gisteren is het zo.
Wat als het wel van het dieetvoer komt, dat is hij nodig voor zijn nieren.
Het doet hem geen pijn, ik mag er wel aankomen, heb het wondje net even gedept met een zakdoek.
Zou ik er iets op kunnen smeren of is het beter eraf te blijven en afwachten wat de DA volgende week zegt. Ik kan niet eerder als dinsdag heen ivm werk.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Goh, wat vervelend. Of je er iets op moet smeren weet ik niet maar misschien is het best om zo weinig mogelijk middeltjes en medicijnen te gebruiken om wisselwerking tegen te gaan.

Als het een voedselallergie is... Er zijn nog andere soorten dieetvoet (ik weet niet wat je nu geeft). Er is zelfs een KVV voor nierpatientjes.

De bloedwaarden vallen mij mee. Die trombocyten kunnen volgens mij ook een bijwerking zijn of schommelende waardes. Bloedplaatjes belangrijk voor bloedstolling na verwonding. Misschien heeft dat met de wondjes te maken. Weet ik eigenlijk niet.

Maar met deze nierwaarden is er ook de mogelijkheid om weer van nierdieet af te stappen en iets anders te geven met ipakitine erdoorheen (of bandit nier-KVV). Al is het alleen maar om te kijken of het inderdaad een allergie is. In ieder geval een gedachte om eens met de da over te wisselen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Dank voor het meedenken Rik!

Vind het zo sneu voor hem 15 jaar niet of amper bij de DA geweest en nu in korte tijd al 3 keer.
En ik denk volgende week weer, dit is op afstand niet te beoordelen voor een DA denk ik.

Smorgens krijgt hij een half kuipje (meer eet hij niet in 1keer op) specific kidney support. Dit is paté en vond ik wel op op de gourmet mousse lijken ( wat hij altijd kreeg) en hij vindt het ook lekker.
Er staan altijd brokjes van RC renal feline, waar hij ook wel van eet. Meestal snachts dat hij daar van eet.
En savonds krijgt hij RC renal tonijn, daar slikt hij eerst de saus vanaf en eet later (snachts) het vlees op.
Ik zet savonds als ik op bed ga de andere helft van het kuipje van specific neer en die eet hij snachts op.

Ik zal jouw tip over het voer overleggen met de DA. Ik smeer er ook maar niets op dan.

Moet nog wel zeggen dat er onderaan de uitslag stond dat de uitslag van het bloedbeeld onder voorbehoud was omdat er stolsels in het bloed zaten...?
Misschien vandaar die afwijkende waarde

Ik heb hem net even meegenomen naar buiten, hij wandelt lekker in het rond en snuffelt en eet gras.
Ik had twee weken geleden kattegras gekocht en daar viel hij direct op aan en is nu op.
Nog maar even weer een plantje ophalen voor in huis, hij kwam niet veel buiten door het weer.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Kikimax »

Ik heb met mijn Max precies dezelfde plekjes gehad. Bij hem kwam het door eiwitrijk krachtvoer wat hij tijdens ziekte gedwongen heeft gehad. Ik kreeg van de dierenarts een hormoon creme, maar ben daarmee gestopt omdat mijn andere kat er wild van werd en Max helemaal aflikte, haha. Maar op zich werkte het wel. Ik ben nu bezig met kvv geven en heb hoge kwaliteit brokken en gaat heel goed nu. Succes met Maantje, hopen dat het vanzelf weg gaat trekken. En de tips van Rik zijn denk ik super. Want het kan net 1 klein bestamddeeltje in de voeding zijn
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Pyro schreef:Moet nog wel zeggen dat er onderaan de uitslag stond dat de uitslag van het bloedbeeld onder voorbehoud was omdat er stolsels in het bloed zaten...?
Yep. Dat is de reden. Trombocytenaggregatie. Het samenklonteren van bloedplaatjes. Dat kan voorkomen als het bloed koud is maar bijvoorbeeld ook als het wat ouder is (als het geen andere medische oorzaak heeft). En als het bloed opgestuurd wordt kan ik me voorstellen dat die waarde wat afwijkt omdat het wat ouder is. Volgens mij zou voor een goede waarde van trombocyten de analyse binnen 4 uur na afname moeten gebeuren. Dus ik denk dat die waarde geen reden voor zorg is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarde

Bericht door Pyro »

Dank voor je reactie kikimax!

Dan zou het heel best kunnen dat het bij Maantje ook van zijn dieetvoer komt. Hij heeft dit nog nooit gehad en kreeg eigenlijk altijd hetzelfde voer. En alleen zijn voer is veranderd en de afgelopen weken de DA bezoeken wat stress opleverde.

Ik weet niet of ik Maantje nog aan de kvv kan krijgen, ik moet mij er ook nog in verdiepen hoor. Hoe oud is Max? En lust Max het wel? Maantje wordt in juni 16 en heeft nooit problemen gehad, tot nu.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Jeetje Rik wat weet jij toch veel! Je kunt zo voor poezenarts door 😉.
Wat fijn dat zulke mensen als jij met zoveel kennis op dit forum zitten!

Ik maak me dan geen zorgen over die waarde, want het is opgestuurd naar iddex vet.met.lab
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Mijn meeste kennis komt ook van internet. En ik leer elke dag nog bij :)

Ik kan me voorstellen dat je bij bijna 16 jaar met hem ook niet meer over kunt stappen naar compleet verschillend voer. Dat is ook een van de redenen dat ik ze hier lekker vroeg met alles in aanraking niet komen. Bowy was bij 18 jaar verslaafd aan de Felix gelei en het was al een behoorlijke taak om haar naar nierdieet te krijgen. En dan nog gaf ik 's-ochtends haar medicijnen gemengd door wat Felix met ipakitine omdat ze die medicijnen persé binnen moest krijgen en het nierdieet wilde ze nog wel eens laten staan. Bij katten die alleen brokjes lusten is het nog erger. Het belangrijkste is dat ze goed blijven eten want als dat niet zo goed gaat, vergiftigd het lichaam zichzelf heel erg snel (met nog slechter eten tot gevolg).

Hopelijk gaat het snel beter met de wondjes voor het oor.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Kikimax »

Bij mij zijn ze 6 maanden en 18 maanden. Die krijgen nu kvv met ook harde brokjes (die zet ik snachts neer omdat ik begreep dat het niet samen met kvv kan. 1 van 18 maanden en een oude bok van 20 jaar eten het ook niet hoor. Die krijgen samen wat "gewoon" zachtvoer. Ik heb in het verleden ook een nierfalen katje gehad en de dierenarts zei inderdaad dat niervoeding prima is, maar lukt dat niet is kwalitatief voer met wat aanvulling (weet niet meer hoe het heet) ook goed bij beginnend stadium. Ze heeft zelfs met semintra en gewoon voer nog 2 goede jaren gehad en is 19 jaar geworden
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Dinky »

Qua nierdieet is er best wat keuze, ook uit verschillende merken. Een da wordt vaak 'gesponsord ' door 1 merk dat hij dan verkoopt. Hier zie je de verschillende dierenarts voeding voor de nieren: https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=82-984

Het moment van verschijnen + locatie wekt inderdaad de suggestie van een allergie
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Plus Integra, Beaphar en Kattovit.
Mijn documentje van vroeger.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Dinky schreef: 23 feb 2019 19:43 Qua nierdieet is er best wat keuze, ook uit verschillende merken. Een da wordt vaak 'gesponsord ' door 1 merk dat hij dan verkoopt. Hier zie je de verschillende dierenarts voeding voor de nieren: https://www.medpets.nl/dieetvoer+kat/?attribute=82-984

Het moment van verschijnen + locatie wekt inderdaad de suggestie van een allergie
Daar heb ik al besteld Dinky, maar bedankt voor de tip :smile: .
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Vanmiddag gebeld met de DA die maantje verleden week dinsdag heeft onderzocht.

De bloedwaarden gaven een verhoogd SDMA aan, maar omdat het urineonderzoek geen eiwit aangaf hoef ik nog niet te starten met semintra. Over 4 maanden nog een keer urine inleveren en dan kijken of er nog geen eiwitverlies is. Maantje zit in fase 1 zei ze, maar als de nieren eiwit gaan verliezen gaat het snel achteruit.

Het met haar over de korstjes gehad. Voor haar op afstand natuurlijk moeilijk een diagnose te stellen, maar ze begon over vlooien en mijt en dat ik het beste een pippetje kon geven wat ook tegen mijt werkt.
Vlooien heeft Maantje niet, ik kam hem bijna dagelijks dan zou ik ze zien. Oormijt heeft hij ook niet, ze heeft verleden week de oren onderzocht en die waren tot aan het trommelvlies schoon. Dan kan het nog vachtmijt zijn zei ze.
Op mijn vraag of het ook een allergie kon zijn van zijn dieetvoer zei ze dat hij dan meer plekken moest hebben waar de korstjes zaten en hij ook op zijn buik en tussen zijn tenen irritatie moest hebben en dat heeft hij niet. Het kon ook een reactie van alles met elkaar zijn zei ze, dieetvoer en stress, en dat zijn immuunsysteem daar even door van slag was en ik moet het even aanzien en anders weer langskomen. Dan was de behandeling vaan met steroïden ( als ik goed heb hoor) en of je dat een kat van bijna 16 aan moest doen twijfelde ze aan.

Net wat jij ook zegt Dinky de plek waar het zit en dat het er nu ineens is nadat ik gewisseld ben van voer geeft mij meer het gevoel dat het van het voer komt dan dat Maantje mijt heeft.
Al heeft Maantje nu ook meer schilfers is zijn vacht en dat zou weer op mijt kunnen duiden?
Pfff lastig dilemma.
Wel een pippetje of jouw advies Rik, zijn oude voer+ipaktine en dan kijken of het beter wordt.

Of ik moet andere soorten dieetvoer gaan geven, heb nog wel andere in de kast staan. Ik geef deze 2 omdat hij die eet. Ik zal eens kijken naar de bestanddelen van RC en specific en zijn oude voer, misschien dat er iets uitspringt aan ingrediënt.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Gelukkig eet maantje nog goed, wat dat betreft begrijp ik inmiddels dat bloedwaarden niets zeggen over wel of niet eten gek genoeg! Met de verhoogde ureum zou je toch zeggen dat maantje misselijk is. Hopelijk vind je snel voer waar maantje goed tegen kan! RC heeft een hypoallergene niervoeidng en misschien de trovet venison?
Plaats reactie