Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Sansan »

Ik zie goede reacties, en heb niet de tijd goed te reageren, sorry! Maar wil wel kort aangeven over gourmet gold mousse. Als je kat een mousse gekkie is :grin: dan zijn dit twee gezonde opties:

My star is a foodie en miamor pastei. Beiden mousse, ik heb er vd week uren aan besteedt om gezonde fijne mousse zonder stukjes te vinden!

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kken/26746

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/588312
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Dat is het ook een beetje Rik, wat moet dat moet maar de stress van in het vervoermandje en dan bij de DA de prikken en hij is 15 dus ik geloof best dat zn nieren niet optimaal meer werken.
Hij is in zijn leven 1 keer bij de DA geweest, hij was toen ik denk 3 jaar, voor een keelontsteking. En als kitten heeft hij inentingen gehad maar verder niet weer.
Maar stel dat zijn verhoogde waardes kwamen door de ontstekingen in zijn bekkie, is het dan verstandig om dieetvoer te geven voor zijn nieren? Lastig! Ik wil hem niet meer stress bezorgen als nodig is...
De ipakitine heb ik er inderdaad bij besteld dus staat ook op de plank ;-)

Ik ga volgende week wel proberen zijn urine op te vangen, net wat je zegt daar hoeft hij niet voor mee.
Eigenlijk hoop ik dat hij geen eiwit in zijn urine heeft want hij moet een vol spuitje semintra hebben (8 kilo) dat wordt dan ook nog een strijd om dat erin te krijgen ben ik bang.
Vind het wel heel raar dat de DA dat meegeeft zonder zijn urine te onderzoeken, net wat Erik al zei het is geen snoepje. En als het niet nodig is dan scheelt dat stress en kosten.

Je hebt er een mooi schema van gemaakt! Ik ben niet zo handig met computers haha.
Bowy was volgens mij ook een forse dame! Mooie poes! Heb net je foto’s even bekeken. Ik moet nog wel de weg een beetje vinden hier op het forum, maar ben heel blij dat ik hem gevonden heb!
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Dankje Sansan! Ik zal er naar kijken!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Dinky »

Voor een poes van 15 kan het geen kwaad om nierdieet te eten om de nieren te ontlasten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Inderdaad is nierdieet geen probleem op deze leeftijd. Zeker nu de nierwaarden hoog zijn geweest en die nieren toch wel een klap hebben gehad.

Bij Bowy kreeg ik ook standaard semintra mee. Ik wist toen ook nog niet dat het alleen gegeven moest worden bij eiwit verlies via de urine. Toen uiteindelijk de urine gecontroleerd is zat er geen eiwit in maar ik wist op dat moment niet of dat door de reeds gegeven semintra kwam of dat er sowieso geen eiwitverlies zou zijn geweest. Dus controleren moet je doen voordat ze op semintra gaan.

Semintra kun je overigens ook door het eten doen. Bowy moest ook amlodipine voor een torenhoge bloeddruk en dat gaf ik samen met semintra en een schepje ipa bij een paar hapjes felix gelei (waar ze altijd dol op was). Daarna kreeg ze wat nierdieet. Ze at n.l. het nierdieet niet altijd vrolijk direct op dus was ik bang dat ze anders de medicijnen niet binnenkreeg.



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Het gaat voor mijn gevoel redelijk met Maantje.
Hij eet het dieetvoer van Hills met smaak op waar ik blij om ben. Maar heb wel een beetje het idee dat hij er niet genoeg aan heeft. Nou geef ik het voer net als ik altijd deed met zijn andere voer, smorgens en savonds nat voer en voor tussendoor brokjes mocht hij zin hebben.
Maar hij miauwt meer en als ik dan nog weer natvoer geef dan begint hij direct weer te eten, hij laat daar wel wat van staan en eet later vaak de rest op.
Moet ik meer geven van het dieetvoer, zitten hier minder voedingstoffen in?

Moet wel zeggen dat ik hem wat onrustig vind, hij wil deuren naar binnen waar hij anders nooit naar omkijkt, loopt er een rondje en kijkt wat verward in het rond en miauwt ook meer. Als ik hem dan aanhaal is het goed en gaat hij lekker liggen en spint.
Smorgens tegen half7/7uur soms eerder begint hij te miauwen/schreeuwen, als we dan aan hem roepen vanaf ons bed is hij even rustig en begint even later weer. We hebben het idee dat hij dan honger heeft, ook al staan zijn brokjes er want als we hem eten geven is het over. Snachts eet hij wel wat van de brokjes van rc Renal.

Ik wil zijn urine deze week opvangen, waar moet ik om denken waar de DA naar moet kijken, alleen naar eiwit of zijn er meer dingen?
Ik heb hier gelezen over cholodin zou dit misschien iets voor hem zijn voor de onrust en het miauwen? Las dat het goed was voor een oude poes omdat er taurine in zit en dat mocht hij dementerend wezen hij er misschien baat bij heeft, maar ik wil hem ook niet iets geven als het niet nodig is. Kon hij maar praten...
Merk wel aan mezelf dat ik veel meer met hem bezig ben, let op alle kleine dingen.
Wat me ook opviel is dat sinds zijn gebit is schoongemaakt hij het lekker vindt dat ik hem stevig langs zn gebit aai aan de buitenkant, aan beide kanten en voor op zijn kin, hij draait zijn koppie steeds zo dat ik daar moet aaien en dan drukt hij stevig aan. Dit is iets wat hij nooit zo deed, hij was meer een orenpoes
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Beetje dom van me, lees nu dat je al hebt geschreven waar de urine op onderzocht moet worden Erik :roll:

Ik heb vanmiddag gebeld of ik de urine zo kon inleveren of dat het via een consult moest maar het mag gelukkig zo. Als ik het bracht moest ik wel aangeven waar het op onderzocht moest worden.

De juslepel ligt klaar ;-) , nu wachten tot meneer het aan een plas toe heeft en dan doen we een poging om het op te vangen...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Ik had van Bowy nog medicijnbakjes over (van plastic van de Amlodipine-capsules die ze toen zelf vulde). Daar kon ik het goed in doen. En inleveren hoeft inderdaad gelukkig niet via consult (hooguit dat de 'beoordeling' wat zou kosten maar dat doet een dierenarts volgens mij vrij snel).

Ik gooide altijd een handdoek over de kattenbak ingang. Op die manier kon Bowy niet naar de bak. Op een gegeven moment zag ik dan dat ze wel wilde en haalde ik de handoek met complete bovenkap van de bak af en ging naast de bak zitten met juslepel in de aanslag :) Meestal als ze dan ging zitten wachtte ik nog een klein moment en douwde dan de juslepel onder haar gat (wat een klein gilletje tot gevolg had). Maar meestal moest ze dan toch wel dus plaste ze de hele lepel vol. En daarna beteuterd kijken omdat ze niets meer onder te graven had :lol:

Dit deed ik meestal 's-morgens zodat ik het gelijk naar de DA kon brengen. Want vers is het beste.

Hopelijk lukt het gelijk de eerste keer. Succes :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Goed te horen dat Maantje het redelijk doet.

Gaudí heeft ook een tijd lang vooral 's nachts lopen schreeuwen en hard miauwen, en toen heb ik ook Cholodin gegeven. Maar dat hielp niet echt, en pas later ontdekte ik dat z'n bloeddruk veel te hoog was: hij had waarschijnlijk gewoon hoofdpijn en onrust vanwege die hoge bloeddruk. Ik ben toen Amlodipine gaan geven, en toen was het vrijwel direct een stuk minder. Nu hoor ik 'm eigenlijk nooit meer :-).

Dus misschien een idee om bij gelegenheid de bloeddruk van Maantje te laten meten?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Dinky »

Hoe gaat het nu? Heb je al urine op kunnen vangen voor onderzoek?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Ja Dinky ben vandaag geweest ;)

Ik heb een open kattenbak Rik, maantje is zo groot en fors dat het me altijd zo benauwd leek voor hem in een afgesloten bak :D

Gisteren moest het gebeuren, ik zag hem heen lopen dus ik er ook rustig naast staan en ja hoor hij plassen en ik de lepel eronder. Kijk ik, heb ik er zonder dat ik het heb gemerkt wat kattegrit bijgeschept, dus mislukt.
Ik kan het niet smorgens doen Rik, dan werk ik. Dus vanmiddag weer met de lepel in de aanslag, oplettend op het grit en het is gelukt!

Direct heen gebracht en ik zou de uitslag via de mail krijgen.
Staat er in de mail dat bijna alle waardes normaal zijn, dus niet afwijken van de standaardwaardes. Wat ze wel zien is eiwitverlies. Daarom is het verstandig om alsnog met de voorgeschreven semintra te beginnen. (Had aangegeven dat ik eerst urineonderzoek wou voordat ik ermee wou beginnen)
Heb bedankt voor de mail, maar dat ik ook graag de waarden wou weten en of ze die ook wilden mailen.
Net maar gebeld want de kliniek sluit om 19.00 uur.
Misschien zegt jullie het iets:
Eiwit gaf een plusje aan?
Soortelijk gewicht: 1015
Ph: 6

Het voelt voor mij een beetje raar deze uitslag, vooral het eiwit waar het mij om ging

Ik wil volgende week nog een keer weer met Maantje naar de DA Erik, nog 1x bloedprikken voor alle waardes. Die zondag dat ik met Maantje ben heen geweest heb ik het over de bloeddruk gehad, ik vond dat maantje van die grote pupillen steeds had, de DA zei toen dat die wel goed was, zijn pupillen reageerden wel iets en volgens mij beoordeelde hij maantje zijn bloeddruk aan de hand om aan maantje zijn pootje te voelen? Via hartslag misschien?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Rik »

Fijn dat het opvangen van de urine goed gelukt is.

Volgens mij liggen die +sjes in de range van geen, één, twee of drie plusjes. Dus één plusje is wel wat eiwit. Maar het was waarschijnlijk beter gerust om de UPC ratio te weten (Urine Protein to Creatinine Ratio). Soms ook wel UP:UC. Dan weet je het volgens mij beter. Maar misschien staat dat nog bij de volledige uitslag (die ze natuurlijk ook gewoon direct mee hadden kunnen sturen).

https://www.idexx.eu/belgie/idexx-suppo ... upc-ratio/
https://ahdc.vet.cornell.edu/sects/clin ... rotein.cfm

Ph van 6 ligt tegen de zure kant maar volgens binnen de range (6-6,5 maar 6,3-6,5 is ideaal maar ik weet niet hoe nauwkeurig de meting is). Lijkt me dus nog niet direct reden voor zorgen.

De SG was wel te verwachten met deze nierwaarden (SG < 1.035 onvoldoende geconcentreerd. Renale of extrarenale oorzaken).

Of een te hoge bloeddruk werkelijk via het voelen geconstateerd kan worden vraag ik me af. Maar zelfs zonder grote pupillen kan een bloeddrukmeting bij een kat van 15 met nierfalen wel handig zijn.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik lees dit al een tijdje mee, maar omdat ik met nierproblemen geen ervaring heb, blijft het maar bij meelezen. Wat mij wel opvalt is dat aan alle katten met eiwit in de urine Semintra wordt gegeven. Mijn kat heeft ook eiwitten (en witte bloedcellen) in zijn urine, maar ik mag het niet geven omdat zijn nierwaarden normaal zijn, en hij ook geen blaasontsteking heeft.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door Pyro »

Ik voel me een beetje afgescheept Rik, ik heb gisteren gezegd dat ik een uitgebreid urine onderzoek wilde. Duidelijk gevraagd om de eiwit-creatinine ratio, zuurgraad, SG en ph.
Dan krijg ik een mail zonder waardes maar waar wel in staat dat het eiwit verhoogd is en ik de semintra moet opstarten.
Als ik dan bel om de waarden heeft de assistente ze nog niet in de computer staan en moet haar collega vragen, dit duurde nogal even voor ze er weer was en dan geeft ze me bovenstaande waarden door.
Jij vindt de ph en SG niet goed en de assistente zegt dat alles negatief is (dus goed) behalve het eiwit....(is ph het zelfde als zuurgraad? Misschien domme vraag hoor)

Ik twijfel ook heel erg over de semintra, zot van poezen. Ik lees op het internet dat er eigenlijk vaker een onderzoek moet worden gedaan om een goed beeld te krijgen. Het kan ook averechts werken...

Wat mij opvalt aan Maantje is dat hij na het schoonmaken van zijn gebit anders doet met zijn tong, ik zei dit gisteren tegen de assistente, die zei dat het voor hem anders voelde in zijn bekkie.
Hij slikt meer en als ik hem aai bij zijn bekkie dat drukt hij zijn koppie heel stijf tegen mijn hand en dan moet ik herhaaldelijk op de plek aaien.
Als hij de mousse eet van specific dan kokhalst hij, maar eet wel weer verder. Ik zie dat hij dan ook anders doet met zijn tong. Hij doet dit alleen bij de mousse, niet bij de zakjes van Hills

Toen zijn gebit nog niet gereinigd was dronk hij heel veel en plaste hij veel. Ik schepte hele grote klonten uit de kattenbak. Dit past bij nierfalen dus ik twijfelde niet.
Nu drinkt hij normaal en plast kleinere plasjes. Wel wat vaker in frequentie voor mijn gevoel, maar twijfel of er niet iets anders met hem is.
Ik geloof best dat zijn nieren minder werken, hij wordt in juni 16 maar hij eet en drinkt, roept me voor een kam en knuffel beurt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nietwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Mag ik even zuchten? Je voelt je een beetje afgescheept - nou, dat ben je ook. De urine checken met een paar dip-sticks - ja, zo kan ik het ook (en dat bedoel ik letterlijk, want die dingen heb ik hier ook liggen). Rik zegt het nog omzichtig, maar voor een betrouwbare indicatie voor eiwitverlies via de urine moet je inderdaad de UPC ratio meten. Een dip-stick geeft een indicatie, meer niet - en ik vindt het prutswerk om op basis van een + op een dip-stick Semintra voor te schrijven.

Inderdaad, het kan averechts werken. Het is niet bewezen dat Semintra in alle gevallen werkt, en kan (zoals bij mijn Gaudí) ook funest zijn voor de eetlust. Daarbij is het ook nog eens niet goedkoop....

De pH (is inderdaad hetzelfde als zuurgraad) moet gewoon netjes bepaald worden, dus niet met een dip-stick. Het soortelijk gewicht is 1,015 - dus dat is behoorlijk te laag. Kan je je herinneren wat de kleur was van de urine - was het vrijwel water, of had het een duidelijk gele kleur? (ik ben kampioen SG schatter op basis van de kleur :-)).

En een uitspraak doen over de bloeddruk op basis van voelen aan een pootje is echt onzin. De bloeddruk moet gewoon netjes worden gemeten, is inderdaad bij een oudere kat met het vermoeden van nierfalen zeker geen overbodige luxe.

Jouw dierenarts lijkt onbekend met het gezegde: "meten is weten". Ik ben misschien wat kort door de bocht, maar ik zou het met deze DA al flink aan de stok hebben, denk ik zo......

Groetjes,
Erik
Plaats reactie