Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Mijn Rambo heeft de 3 laatste jaren van zijn leven ook op nierdieet gestaan, maar moest geen medicatie nemen. Hij at wel heel veel, maar toch was hij de laatste maanden toch heel snel afgevallen. Ik vraag mij nu ook eigenlijk af of het door het nierdieet kwam of door zijn kanker.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Zonder nierdieet heb je wel echt een binder nodig, ook bij een goede fosfaatwaarde, om het ureum en het hogere fosfor in standaard voeding op te vangen. Maar aangezien maantje zijn fosfaat nog oké is, noemde ik de mogelijkheid om te kijken of het aan 1 van de bestandsdelen van IPA lag.

En je zou een andere binder kunnen proberen.

Je hebt nog maar een paar voedingen gesprobeerd, en er zijn echt heel veel nierdieten! Voor maantje is wellicht de trovet renal venison wat?

De multifunctional-ypoallergeen is inderdaad alleen brok, jammer. Maar aangezien Felix goed gaat heb je gelukkig nog genoeg nierdieet opties, zoals kattovit, beaphar, sanimed, vetconcept etc
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Zot en Rik, vanaf wanneer begonnen jullie katten af te vallen en bleef dat stabiel of vielen de steeds meer af?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Rambo begon na 2 jaar nierdieet (hij kreeg echt niets anders) eerst geleidelijk af te vallen, en daarna heel snel. Het derde jaar begon het sneller te gaan, en de laatste 3 maanden razendsnel ondanks zijn vraatzucht. Zijn nierwaarden waren nochtans goed na een tijd met dit voer. Rambo is op 3 jaar tijd van 5,5 kg naar 2,5 kg gezakt en heel snel achteruit gegaan. Toen heb ik hem laten inslapen. Zijn lichaampje was op.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Voor zover ik me kan herinneren was Bowy van haar 18e (nierfaaldiagnose) tot haar 19e redelijk stabiel gebleven op nét iets onder de 3kg. Een half jaar later bleek ze al wat afgevallen te zijn en in het laatste half jaar ging dat nog sneller. Op haar 20ste woog ze 2,1kg toen ze haar laatste 'eetstaking' inging. Toen had ik nog alle trukjes uit de kast kunnen trekken maar ook gezien haar gewichtsverlies en leeftijd heb ik dat niet meer gedaan. Tot het einde heeft ze in al die tijd 100gr per dag gegeten (meer kreeg ik er ook niet in). In geval van een eetstaking elke keer weer switchen van nierdieet (ik heb er wat gehad :)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Zot en Rik, he bah..toch ook wel veel kilo’s gewichtsverlies. Denk dat het ergens inderdaad deels aan de nierdieet kán liggen, ivm laag eiwit, ik zie het echter alleen niet bij onze andere twee. Ook zag ik bij onze nierkater geen verschil met het bijvoeren van gevriesdroogde kippenhartjes.

Ik had bijna de crux haha, het eiwit gehalte.. maar daar zit het hem toch niet in denk ik. Het is echt het nierfalen.

Rambo en bowy hebben geboft met hun baasjes! Dat hele gamma aan voer begrijp ik nu ook. Al zijn wij daar nu tijdelijk mee gestopt vanwege hypoallergeen. En dat einde.. inslapen/overlijden.. zo verdrietig, ik kan er gewoon niet aan denken dat dat ooit komt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

De beslissing om "het spuitje" te geven was moeilijk omdat hij ondanks alles zo veel bleef eten. Maar hem zo snel zien vermageren en verzwakken was nog erger! De laatste nacht ben ik de ganse nacht beneden bij hem gebleven en hem naar zijn eet en drinkbakje of de kattenbak gedragen omdat hij moeilijk kon lopen, en ik heb hem de ganse nacht in de zetel bij mij gehouden onder een warm dekentje. Met zijn pootjes kneden en spinnen kon hij nog wel goed!
Hier heb ik nog een artikel gevonden i.v.m eiwitten en nierkatten. Misschien had je het al gelezen.
http://www.purrfectcat.nl/eiwitten-voor-katten/
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Zotvanpoezen schreef: 12 mar 2019 16:29 Hier heb ik nog een artikel gevonden i.v.m eiwitten en nierkatten. Misschien had je het al gelezen.
http://www.purrfectcat.nl/eiwitten-voor-katten/
Ik heb moeite met dit artikel, omdat in de discussie alle eiwitten op één hoop worden gegooid - terwijl er wel degelijk grote verschillen zijn tussen eiwitten. Een kat kan niet zoveel met eiwitten van plantaardige oorsprong, en zeker een nierfaler is gebaat bij hoogwaardige, dierlijke eiwitten die weinig afvalstoffen geven (en derhalve de nieren zo weinig mogelijk belasten). Zo komen eiwitten van konijnenvlees en kippenvlees qua aminozuur samenstelling een stuk dichter in de buurt van eiwitten die de kat van nature in z'n lijf heeft, en kunnen dus goed worden 'hergebruikt'. Plantaardige eiwitten daarentegen worden vrijwel volledig afgebroken in de ureum cyclus en vormen daardoor een grotere belasting voor de nieren.

Bij nierdieet is het gangbaar om het eiwitgehalte te reduceren om de nieren te ontzien. Ik zet daar m'n vraagtekens bij: juist voor een nierfaler is het van groot belang om voldoende, hoogwaardige eiwitten binnen te krijgen. Mijn advies is het nierdieet aan te vullen met ca. 15 gram konijn- of kippenvlees/dag (eventueel met een schepje ipa) om te voorkomen dat de nierfaler z'n eigen spierweefsel gaat afbreken om aan de eiwitbehoefte te voldoen.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vermoed dat Rambo zoveel gewicht verloren is door het nierdieet dat hij gevolgd heeft. (3 jaar Hill's k/d brokjes aangevuld met zakjes R/C Renal en Hill's k/d natvoer) Medicatie moest hij niet nemen. Als ik al die ingrediënten lees, weet ik nu dat ik hem alleen maar slechte eiwitten gegeven heb. Nu voel ik mij zooo schuldig! Je zag zo zijn spieren "wegsmelten".
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Zotvanpoezen schreef: 13 mar 2019 15:29 Ik vermoed dat Rambo zoveel gewicht verloren is door het nierdieet dat hij gevolgd heeft. (3 jaar Hill's k/d brokjes aangevuld met zakjes R/C Renal en Hill's k/d natvoer) Medicatie moest hij niet nemen. Als ik al die ingrediënten lees, weet ik nu dat ik hem alleen maar slechte eiwitten gegeven heb. Nu voel ik mij zooo schuldig! Je zag zo zijn spieren "wegsmelten".
Nee, alsjeblieft niet schuldig voelen.... Je hebt naar beste eer en geweten (en op advies van de DA)nierdieet gegeven. Ik ben me er pas in gaan verdiepen toen ik Dalí op nierdieet in vrij korte tijd 2 kg zag afvallen, en kwam er toen achter dat nierdieet (zeker als het toch al matig wordt gegeten) bij lange na niet in de dagelijkse eiwitbehoefte voorziet. Dus je kan wel proberen de nieren te ontzien met weinig eiwit, maar als de nierpatient mede daardoor vermagerd en in slechte conditie komt, span je naar mijn gevoel het paard achter de wagen. Bij Gaudí vind ik goed en lekker eten belangrijker dan nierdieet - en dat mag ook wel als je al ruim 17 jaar oud ben.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Hier helpt dat niets, dmv gevriesdroogde kip (hij eet nauwelijks nat/vers/vlees). Denk toch ook de crux het mindere eten is in totaal. Andere katten vallen niet af van nierdieet.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Hallo allemaal,

Ik had drie weken geleden een bericht getypt en toen ik het wou plaatsen was het weg.
Ik had besloten om even afstand te nemen want ik merkte aan mezelf dat ik er teveel mee bezig was en daardoor Maantje ook stress bezorgde.

Zijn plekken bij de oren en later in de hals kwamen wel van de stress van steeds naar de dierenarts gaan. Ze zijn nu weg en hij kreeg/krijgt wel weer dieetvoer en de plekken komen niet weer.

Ik schrijf kreeg/krijgt omdat ik gisteren toch weer met hem naar de dierenarts ben geweest. Ik merkte de laatste dagen dat hij moeite met eten heeft. Hij eet wel, heeft er ook zin aan, maar vaak likt hij alleen de saus eraf.
De diagnose is slecht de dierenarts keek in zijn bekkie en daar zat een ontsteking/ tumor. Ze voelde ook een verdikking onder zijn kaak. Er is een röntgenfoto genomen en daar is op de zien dat het inderdaad om een tumor gaat, er is al een stuk van zijn kaak weg.
Dus niets meer aan te doen....

Ik heb aangegeven dat ik hem nog te goed vind om hem al te laten inslapen. Hij doet zijn ding nog zoals hij dat altijd doet. Ze was het met me eens.
Ik moet het ook even op me laten inwerken, het kwam zo onverwachts. Het afscheid is nu heel dichtbij.
Maar ik wil niet dat hij pijn heeft! Dat verdient hij niet.
Pfff vind het zo lastig.
Ik heb pijnstilling meegekregen, metacam, kon ook iets anders meekrijgen kan zo even niet op de naam komen, maar dat was in tabletvorm. Ik wil geen strijd met Maantje om de tabletten erin te krijgen, en om de nieren hoef ik toch niet meer te denken dus metacam maar geaccepteerd.

Typ dit in tranen. Vraag die opkomt, hebben jullie (DA) dit niet gezien bij de gebitsreiniging in januari? Wat had ik Maantje dan een hoop stress bespaart met al die onderzoeken die ik voor zijn nierfalen heb gedaan.
Ik heb na de gebitsreiniging een paar keer aangegeven dat ik dacht dat Maantje jeuk aan zijn bekkie had, als je hem links aan zijn bekkie aait dan kan dat niet hard genoeg, hij helpt je met zijn pootje.
Ook nu doet hij dat, dat is de kant waar de tumor zit.
Ik weet het wordt er niet meer anders van, en ik moet daar ook maar niet meer aan denken.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en de goede raad voor zijn nierfalen!!

Nu moet ik naar het moment toegroeien om afscheid te nemen van mijn allergrootste vriend.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door ErikPhilippus »

Wat een verdrietig bericht, begrijp helemaal dat je er kapot van bent.
Ik wens je veel kracht in deze moeilijke tijd, ik hoop dat jullie samen toch nog een paar mooie momenten kunnen beleven.
Lieve groet,
Erik
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Kikimax »

Wat heb ik meegelezen en meegeleefd met jullie verhaal. En dan hoop je op een goede afloop. Ik vind dit zo verdrietig. Ik wens jullie nog mooie momenten samen toe en veel sterkte
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Dinky »

Wat een verdrietige wending :-(
Je stelt de vraag of het te zien is geweest bij de gebitsreiniging. De dierenarts zag nu ook ontsteking en misschien tumor terwijl we 3 maanden verder zijn. Het zou dus mogelijk beginnend te zien kunnen zijn geweest maar dat er is gedacht aan ontsteking toen met de gedachte dat het weg zou trekken na de gebitsreiniging wat natuurlijk geen gekke gedachte is.

Heel veel sterkte met het naderende afscheid :-(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie