Verhoogde nierwaarden

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Pyro schreef: 26 feb 2019 19:33 Wel een pippetje of jouw advies Rik, zijn oude voer+ipaktine en dan kijken of het beter wordt.
Ik ben als de dood voor antivlooienmiddel. Ik heb het mijn katten ook nog nooit gegeven. Nu zal één keer geven misschien wel meevallen maar bij vaker geven loop je de kans dat het gif in het lichaam opbouwt (zoals bij de bravecto verhalen).

Maar bij een kat die al 'ziek' is en een verzwakt immuunsysteem heeft, zou ik het niet durven geven tenzij het echt niet anders kan.

Ik had al eens eerder aangegeven dat bij deze waarde het geen probleem is om een tijdje oude voer+ipaktine te geven. Nierdieet is natuurlijk wel idealer maar om inderdaad uit te sluiten dat het ligt aan het nieuwe dieet kun je gerust een paar weekjes oud natvoer+ipa geven. Als je ander nierdieet hebt wat hij wel eet dan is dat natuurlijk ook perfect.

ik zie net dat mijn linkje in mijn vorige post niet goed doorkwam:
Rik schreef: 23 feb 2019 20:06 Plus Integra, Beaphar en Kattovit.
Mijn documentje van vroeger.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Sansan schreef: 26 feb 2019 21:55 Gelukkig eet maantje nog goed, wat dat betreft begrijp ik inmiddels dat bloedwaarden niets zeggen over wel of niet eten gek genoeg! Met de verhoogde ureum zou je toch zeggen dat maantje misselijk is. Hopelijk vind je snel voer waar maantje goed tegen kan! RC heeft een hypoallergene niervoeidng en misschien de trovet venison?
Ik merk inderdaad ondanks de verhoogde ureum niks aan zijn eetgedrag Sansan. Maantje eet met iets langere tanden ;-) zijn dieetvoer maar het gaat wel op. En ook knabbelt hij tussendoor brokjes.
Dinsdag ook tegen de DA gezegd dat ik niets aan Maantje merkte, en dat het ureum toch het stofje was wat misselijk maakt. Toen zei zij dat ureum verhoogde als er niet genoeg gedronken wordt.
Ik heb daar eens over zitten denken en ik denk dat Maantje die dinsdagmiddag van de opname voor zijn bloeddruk meting en bloedafname daar niet gedronken heeft. Ik denk dat ze op het laatst bloed hebben afgenomen omdat hij rustig moest zijn voor de bloeddrukmeting. Toen ik hem weer opgehaald had en we thuis waren was het eerste wat hij deed, drinken en eten. Misschien vandaar dat verhoogd ureum?
Na zijn gebitsreiniging was het precies hetzelfde, hij is daar toen bijna een dag geweest en toen ik hem weer haalde mocht hij een klein beetje eten en drinken als hij dat wou (advies assistente ivm narcose) maar thuis was het direct drinken en eten en niet een beetje eten, er ging zo een zakje RC renal in. Ik heb toen zijn brokjes maar weggezet want daar ging hij mee verder en ik was bang dat hij beroerd zou worden.

Bedankt voor je tips over ander dieetvoer, ik heb er even naar gekeken maar heb besloten eerst Maantje zijn oude voer+ ipa weer te geven.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Rik schreef: 27 feb 2019 10:07 Maar bij een kat die al 'ziek' is en een verzwakt immuunsysteem heeft, zou ik het niet durven geven tenzij het echt niet anders kan.
Zo denk ik er ook over Rik, vlooien heeft hij niet en oormijt ook niet dat weet ik zeker.
Ik ga jou tip opvolgen en Maantje krijgt eerst zijn oude voer weer met ipa.
Gisteren was zijn korstje dicht en vanmiddag toen ik thuis kwam had hij hem weer open gekrabt.

Achteraf gezien heb ik me het zelf ook lastig gemaakt door Maantje 2 soorten dieetvoer te geven.
Als het wel een allergie is, van welk dieetvoer komt het dan? Van de specific of van de RC Renal.
Brokjes zijn ook van RC.
Ik heb ook nog kattovit nier en Hills kidney care in de kast staan, maar als ik daar nu op over ga en het gaat niet weg twijfel ik nog meer. Het lijkt mij dan beter om eerst oude voer+ipa te doen en dan kijken of het voerallergie is. Als de plekken dan wel weggaan dan overstappen naar 1 soort dieetvoer.
Of denken jullie anders?
Waar ik nog wel meezit is wat voor brokjes moet ik geven? Daar kan geen ipa over.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Even een update van mij.

Sinds vorige week woensdag krijgt Maantje zijn oude voer weer + ipaktine. En wat is hij blij Afbeelding dat is zoveel te lekkerder als het dieetvoer zo te zien want de bakjes zijn nu zo leeg, waar hij bij het dieetvoer er vaak wat in liet zitten.
Ik heb voor zijn plekken toch een zalfje gekocht. Hij krabde het helemaal open, zo gauw er een beetje een korstje kwam jeukte het denk ik en begon hij te krabben. Het waren grote bloederige wonden geworden.

Ik heb veel op het forum zitten lezen en kwam vetramil tegen. Op medpets gekeken en ook daar waren de recensies lovend. En ik ben zeer tevreden, ik smeer het sinds zondag en de plekken zijn nu rustig en wat ook belangrijk is Maantje vindt het smeren van de zalf niet erg en hij krabt er niet meer aan.
Het ruikt wel sterk, een beetje een menthol geur al is het honingzalf.
Ik heb getwijfeld om zalf te gaan smeren omdat ik erachter moet komen of het een voedselallergie is, maar ik zag de bui hangen dat Maantje een kap om moest om te voorkomen dat hij bleef krabben. En dat wil ik hem niet aan doen, dat geeft hem teveel stress.

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit, veel rustiger als zaterdag.
Geen bloed meer en geen dikke korsten.

Als de plekken beter zijn dan maar aan de gang met zijn voer. Al moet ik wel zeggen dat dit wel fijn is hoor, een poes die weer vraagt om eten en het lekker opsmikkelt Afbeeldingmaar ja voor zijn nieren is het niet zo goed al doe ik er wel ipa over.






Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Ach maantje toch! Fijn dat het met zijn oude voer en de ipa beter gaat.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Dinky »

Fijn dat de wonden helen! En wat heerlijk dat maantje toch een goede eetlust blijkt te hebben :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Achjee, wat ziet hij er toch zielig uit met die plekjes voor zijn oren.
Fijn dat hij wel goed eet (al is het inderdaad het 'slechte' voer maar met de ipa hef je dat al een stuk op).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

En dan vallen we in het volgende probleem . Maantje zijn ontlasting is niet hoe het hoort te zijn...
Hij gaat vaker als normaal op de bak en poept kleine beetjes dunne ontlasting, lichtbruin van kleur.
Ik heb op het internet zitten lezen naar diarree en daar kwam ik deze symptomen tegen bij de dikke darm.
Zou het kunnen komen van weer veranderen naar zijn oude voer+ipa?
Of zou het van de ipaktine komen, omdat de werking ervan in het maag-darmstelsel plaats vindt.
Maantje eet en drinkt wel maar heb het idee dat hij zich niet prettig bij voelt, hij is onrustig. Kon hij maar praten...
Als hij op de bak is geweest dan likt hij ook direct aan zijn anus.
Heb het zo met hem te doen, 15 jaar nooit iets gehad en nu het een na het ander..



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Hmmm dat is gek.
De IPA.. zijn fosfor was hoog he?
Zou je niet de hypoallergene Royal canin voor nieren willen proberen? Multifunctional hypoallergenic/renal is dat.
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Ik zal de hele kopie van zijn bloeduitslag hier plaatsen Sansan, ik zie zo geen fosfor staan maar misschien noemen ze het anders. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik zal eens kijken naar dat voer Sansan, ik wilde eigenlijk wachten met veranderen tot de plekken bij zijn oortjes weer genezen waren. Er gebeurt en veranderd zoveel de laatste tijd voor hem.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Sansan »

Yes, op jouw lab is dat fosfaat en dat ligt binnen de marge.
Er is dus geen indicatie om ipakitine te geven voor het dalen van de fosfaat. Wel bind ipakitine ook wat ureum maar dat zou je kunnen verlagen door nierdieet en vocht onderhuids. Dus in die zin zou hypoallergeen een goede zijn.

Maar op het oude voer heeft hij het jarenlang goed gedaan kwa huid? Lastig.. dan snap ik het wel. Alleen de calciumcarbonaat in de IPA kan echt wel flinke maagdarmklachten geven. De chitosan denk ik minder, en die bindt vooral ureum. Zou je los kunnen proberen, is goed te koop.

Wat zijn de waardes van het voer? Welk voer is dat? Ingrediënten? Fosfor gehalte?

Ook kun je kijken naar andere binders zoals aluminium. https://www.felinecrf.org/phosphorus_binders.htm
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Maantje zijn plekken genezen goed, zitten nog een paar korstjes. Ik denk dat het wel een allergische reactie was op het dieetvoer. Ik heb de laatste dagen geen zalf meer gesmeerd.

Ik heb gekeken naar de chitosan maar kom dan weer terecht bij ipaktine of profena, en naast dat het de ureum bindt lees ik dat het ook fosfaat bindt.
En bij de menselijke variant staat dat het ook voor afvallen wordt gebruikt? Als dat zo is dan is dat voor Maantje ook niet het juiste middel want hij moet niet afvallen.

Maantje eet op dit moment:
Smorgens gourmet mousse zalm senior en savonds Felix tonijn in tomatengelei. Voor tussendoor staan er seniorbrokjes van Felix en daar knabbelt hij snachts soms wat van.
Heb gekeken naar de ingrediënten maar fosfor staat er niet bij. Eiwitgehalte van gourmet is 11,5% is te hoog, van de Felix is het 7% dat is beter.
Ik weet het is niet het beste voer maar hier heeft hij het inderdaad 15 jaar goed op gedaan, en nu ik zie dat zijn plekken mooi genezen durf ik niet terug te gaan naar het dieetvoer wat hij kreeg.

Kan het kwaad dat hij ipaktine heeft gekregen terwijl hij het niet nodig was, omdat zijn fosfaat binnen de marge ligt?
Ik ben sinds gisteren met de ipaktine gestopt. Maar is er nu misschien iets in zijn lichaam te laag aan waarde? Zo ja, kan ik daar iets aan doen?
Zijn ontlasting is nog niet weer normaal. Ik heb hem een streepje gimcat multivitamine pasta gegeven, dat vindt hij wel lekker slikte het van de tube :smile:

Ik heb nog gekeken naar het hypoalergene voer Sansan, ik kon het alleen in brokvorm vinden klopt dat? Maantje krijgt meer natvoer dan brokjes is weer beter voor zijn nieren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Volgens mij heb je toch echt een fosfaatbinder nodig. Ook bij goede waarde van de fosfaten. Het gaat n.l. niet om teveel fosfaten, het gaat erom dat de fosfaten minder door de nieren verwerkt moeten worden. De fosfaatbinder zorgt daarvoor omdat ze gebonden worden en daardoor de nieren ontlasten.

Nierdieet heeft dan al minder fosfaten maar als je Felix of anders geeft, lijkt het mij wel nodig (niet dus om de waarde in het bloed maar om de nieren te onzien).

Plus dat, zoals al is gezegd, de chitosan naast de fosfaten ook de uremische afvalstoffen absorbeert.

Ik heb verder niet de ervaring dat het de ontlasting beïnvloed zoals bij Maantje.

De ipa heeft in ieder geval geen kwaad gedaan maar je zou zonder problemen even een paar dagen zonder aan kunnen kijken. Het is echt niet zo dat hij direct omvalt zonder. Mochten de problemen met de ontlasting blijven, dan was ipa niet de oorzaak (en zou je die weer kunnen geven).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pyro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:43

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Pyro »

Bedankt Rik voor de opheldering!
Ik was bang dat ik met de ipaktine Maantje verder in de problemen had gebracht :oops: maar snap nu de werking ervan.
Ik ga zijn ‘slechte’ eten een paar dagen zonder ipaktine geven om te zien of zijn ontlasting beter wordt, hij valt er gelukkig niet gelijk van om zoals jij zegt ;-) ( moest er even om lachen zoals je het schreef)
Ik heb zitten denken misschien is de zalf ook wel de boosdoener. Hij waste zijn pootje en ging dan over de plekken bij zijn oortjes heen, zo kreeg hij de zalf ook iets binnen denk ik. Al stond op vedmed dat oplikken niet erg was.
Maar even een paar dagen aanzien, de zalf gebruik ik niet meer en ipaktine ook even niet, hopen dat het dan beter wordt. Mocht dat niet zo zijn dan de DA maar bellen.

Ik heb jouw verhaal over Bowy ook gelezen. Bowy was ook een Felix liefhebber ;-) en wat heeft hij het nog goed gedaan zn laatste jaartjes met de goede verzorging van jou!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhoogde nierwaarden

Bericht door Rik »

Ja, ik ben heel blij dat ik haar van haar 18e naar haar 20ste heb kunnen helpen (Bowy was een poes :)). Hoewel ze verslaafd was aan Felix at ze uiteindelijk wel haar nierdieet (hoewel ik wel Felix/ipa nog voor haar medicijnen gebruikte). Wel viel ze in haar laatste jaar erg af. Of dat haar leeftijd of het nierdieet was weet ik niet. Maar ik weet nu wel dat dat iets is waar je dus ook op moet letten als ze langdurig op nierdieet staan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie