Wat gaat hier mis ?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Rik »

De zak Hills zou je in ieder geval nog even terug kunnen brengen (afhankelijk waar gekocht geven die 99% van de gevallen smaakgarantie).

Verder inderdaad veel natvoer. Ik neem aan dat die Purina one indoor brokjes zijn. Dat lijkt mij minder goed. Die bevatten maar 17% kalkoen en een heleboel tarwe en maisglutenmeel. Als je bij brokjes zou willen blijven zou ik op zoek gaan naar een kwalitatief betere brok (met hoog vleesgehalte). Maar zoals gezegd is natvoer heel goed voor de waterhuishouding in het lichaam.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door ErikPhilippus »

Zoals Rik aangeeft, is droog dieet (brokjes) een risicofactor is voor struviet, aangezien hierin zowel koolhydraten als eiwitten veelal een plantaardige oorsprong hebben. Afgezien van de lage biologische waarde hebben deze bestanddelen een alkaliserende werking, terwijl je juist verzurende voeding nodig hebt om de vorming van struviet tegen te gaan.

Daarom zit er in veel brokken een urine verzurende stof. Voor het verzuren van de urine op korte termijn kan het een handig hulpmiddel zijn, zeker bij katers die al eerder struviet of zelfs een verstopte plasbuis hebben gehad. Maar voor preventief of langdurig gebruik is het niet aan te raden, aangezien deze stoffen op lange termijn schadelijk kunnen zijn voor de kat (overgeven, diarree, bloedverzuring, nierfalen, kaliumtekort, botontkalking).

Dus mijn voorkeur zou het hebben, om het probleem bij de bron aan te pakken. Het is altijd goed om de kat zoveel mogelijk te laten drinken, een drinkfontein is dan ook aanbevelenswaardig. En natvoer bestaat voor 3/4 uit vocht, dus dat helpt ook mee om vocht naar binnen te krijgen. Ik zou zeggen minimaal 200 ml vocht per dag. Verder van nature verzurende voeding, waarbij konijnenvlees verreweg het meest verzurend is, gevolgd door zalm, kip en eend. Ik heb destijds uitgevogeld dat konijn en kip ook eiwitten bevatten met de hoogste biologische beschikbaarheid voor de kat, met derhalve minimale belasting voor de nieren. Dus als de kat (ook al is het een nierfaler) het lust: regelmatig wat konijn en/of kip erbij/erdoor geven (b.v. 15 of 20 g/dag).
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door Emmajoja »

We moeten even weten wat de pH waarde is.

Mijn kater had het twee keer achter elkaar (zat zo'n 3 dagen tussen katheter 1 en 2) beide keren wel 3 dagen met katheter gebleven.

De derde keer is hij overleden... Helaas.

Het is dus van groot belang, naar mijn mening, dat je het goed in de gaten houdt.

Overgaan op compleet natvoer of kvv is het beste vind ik. Blaasgruis komt door weinig vocht en hoog koolhydraten gehalte..vocht is heel belangrijk in deze gevallen.

Als het niet oplost zou ik je de penis amputatie wel aanraden. Wou dat ik dit ook gedaan had voordat het te laat was. Dan krijgt hij een grotere plasbuis en dan is het makkelijker om, als er gruis is, dat uit te plassen.


Edit

Als je de blaas voelt en er op drukt.. Als de kat dan miauwt, zit hij verstopt oid.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk


kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Wat gaat hier mis ?

Bericht door kvrhee01 »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ja hij eet nu wel wat meer van de rc high dilution. Heb de hills terug gebracht inderdaad. Verder krijgt hij meer natvoer van me en had een fontein aangeschaft maar daar doet hij niks mee. Hij eet niet superveel brokken en hij is afgevallen. Kijk ik ben eerlijk ik ben heel erg met mijn katten. T zijn mijn kids. Weet gewoom echt niet wat k aanmoet met het gewichtsverlies. Hij is verder okee hoor. Heb wel twee keer gebraakt maar eet op zich wel en is levendig. Heeft iemand dit vaker gehoord met verandering naar blaasgruis dieet dat n kat afvalt? K haal me weer gelijk de vreselijkste scenario's in me hoofd.. Nieren.. Of blaastumor.. K word gek van mezelf. En ja ik ben gewoom geen fan van dat dl methionine wat er in zit. Ik heb trouwens barf geprobeerd.. Nou 2 likjes en hij moest ervan kotsen. Me andere kat trouwens ook
Plaats reactie