Blaasontsteking bij poes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Blaasontsteking bij poes

Bericht door Lonica »

Gisteren zag ik dat een van mijn katten (vrouwtje) veel kleine plasjes doet. Het lijkt ook alsof er een heel klein beetje bloed in de urine zit. Ze mauwt niet bij het plassen en gedraagt zich verder normaal. Omdat het vandaag oudejaarsdag is en morgen nieuwjaarsdag twijfel ik of ik het nog even aan kan kijken. Wat zouden jullie doen? Gaat blaasontsteking ook weleens vanzelf over?

Overigens kan ik qua oorzaken weinig aanknopingspunten vinden. Het is een jonge, slanke kat van ruim zeven maanden. Ze krijgt zat beweging, want ze komt buiten en stress kan ik me ook niet zo goed voorstellen. ik heb zaterdag twee honden op bezoek gehad (die hier al vaker geweest zijn) en dat levert weleens een dikke staart op, maar ze gaat verder gewoon haar gang. Haar gedrag is de laatste dagen in ieder geval niet veranderd. Het is een nieuwsgierige, actieve en knuffelige kat.

Het enige is dat ze niet dol is op natvoer. Ik heb vanochtend haar brokjes nat gemaakt, maar toen hoefde ze ze niet meer. Ik zie haar wel drinken en probeer dat nu te stimuleren.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door Rik »

De oorzaak van blaasontsteking bij de kat is vaak blaasgruis of stress. Een bacteriële  blaasontsteking komt bij de kat weinig voor.
https://www.mcvoordieren.nl/blaasontsteking-kat
(Laat je dan ook niet zomaar naar huis sturen met antibiotica.)

Bij stress zou je inderdaad een pijnstiller kunnen geven en de stress proberen weg te nemen waarna de blaasontsteking over zou kunnen gaan (na 5-10 dagen). Maar bij die andere oorzaken niet. Dus het is wel zaak om die andere oorzaken uit te sluiten.

Als je zelf al zegt dat je niet denkt dat het stress is dan lijkt blaasgruis een volgende mogelijke oorzaak. Daar is een blaasgruisonderzoek voor nodig (met eventueel een kweek als blaasgruis niet direct gevonden kan worden).

Wat betreft de 'dringendheid'. Je zou jezelf in die situatie kunnen plaatsen. Wat als je zelf pijn hebt met plassen en er komt bloed mee? Wacht je dan tot donderdag om naar de huisarts te gaan?

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zou even kontakt opnemen met de DA. Als het inderdaad blaasgruis zou zijn, is het wel zaak om er snel mee naar de DA te gaan. Wat je ook kan doen, is kijken of je wat urine kunt opvangen met een juslepel, en dat naar de DA praktijk brengen.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door Sansan »

Ik zou zeker meteen urine brengen!

Dan weet je of er wat aan de hand is of dat het vanwege stress (idiopatisch) kan zijn.
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door Lonica »

Ik ben vanmiddag inderdaad toch maar even geweest met de poes. Het gaat hier allemaal een beetje anders. Ze hebben haar een ontstekingsremmer gegeven waardoor ze in ieder geval drie dagen geen pijn meer heeft. Verder kreeg ik (natuurlijk) een antibioticakuur mee. Daar zijn ze hier dol op. Het verhaal was: ook als het door kristallen komt (weet niet zeker of dat precies hetzelfde is als blaasgruis), dan heeft ze nu sowieso ook een bacteriële infectie gekregen en dus moet die bestreden worden.

Verder is het een soort uitsluitingssysteem. Omdat de dierenarts zei dat ze om urine af te nemen moest verdoven (geen idee waarom ze je dat niet zelf laten doen). Het idee is nu: als het niet terugkomt, dan was het bacterieel. Als het wel terugkomt, dan is het probleem kristallen. Dan gaan ze geloof ik wel onderzoek doen, omdat ik begreep dat je bij kristallen aan een levenslang dieet vastzit.

Ik blijf dit soort dingen lastig vinden. Door mijn taalachterstand kan ik minder makkelijk in gesprek gaan met de dierenarts. En bovendien ben ik zelf natuurlijk geen deskundige. We gaan het zien. Ik weet nu in ieder geval zeker dat ze de komende dagen geen pijn heeft. En het kan toeval zijn, maar ik heb haar sinds ik terug ben van de dierenarts geen een keer meer zien plassen.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door Dinky »

In Nederland is het eerste dat wordt gedaan ook novacam meegeven.

Heb daar hier hele discussie over gevoerd omdat ik bij afspraak maken had aangegeven blaas echo te willen maar dit niet was geregistreerd en daarom niet mogelijk. Hier bleek de novacam niet te werken dus stond ik 1 of 2 dagen later weer op de stoep. Toen andere DA en wel blaas echo, bleek complete blaas vol met gruis te zitten en is de blaas operatief leeg gehaald waarna er weer grotere plassen waren.

Overigens liet onze poes ook niets merken totdat ze ineens kleine plasjes met bloed naast de bak ging plassen. Had al geleerd dat als je bloed ziet in urine er al best wat bloed in urine zit ;-) Bij eerder geval van kleine plasjes naast de bak bleek haar blaas klem te zitten in een liesbreuk. Paar weken erna opnieuw maar dat bleek blaasontsteking door de stress van operatie + nazorgcontroles en toen was novacam wel voldoende. dus drie gevallen waarbij symptomen gelijk waren maar oorzaak zeer divers.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blaasontsteking bij poes

Bericht door Lonica »

Ik kijk het nu eerst maar even aan. Ze heeft nu in ieder geval nog een werkende pijnstiller en ze zit inmiddels dan toch maar braaf aan de antibiotica. Ik heb de indruk dat ik haar minder vaak zie plassen. Ze gedraagt zich verder volkomen normaal. Speels, levendig, knuffelig en nieuwsgierig als altijd. Maar ik weet dat dat inderdaad niet alles zegt.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Plaats reactie