Onderhuids infuus

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Raggiefriend schreef: 08 dec 2018 20:35 Urine is wel onderzocht, daar zaten eiwitten in. Waarde 10 (wat 4 moet zijn), dus aan de Semintra. Uit zijn laatste urineonderzoek kwam een waarde van 4.3 uit, is dus fors gedaald.
Gaudí heeft (net als zijn broer Dalí had) waterige urine met een te hoge eiwit/creatinine ratio. Dus ook hij aan de Semintra, maar daar ging hij meteen slechter van eten. Ik heb een tijdje een halve dosis gegeven, en daar had hij minder last van - maar ik ben er toch mee gestopt omdat ik goed eten belangrijker vindt.
Dalí knapte destijds op van Fortekor (en later Semintra) - maar z'n broer kan er duidelijk niet goed tegen. Wie weet geldt dit ook voor Timo: je zou eens een weekje ofzo naar een halve dosis kunnen gaan, en kijken wat er gebeurt.
Raggiefriend schreef: 08 dec 2018 20:35 Timo is zoveel afgevallen nadat er 2 kiezen zijn getrokken, hij wilde daarna niet meer eten. Heeft Metacam gekregen als pijnbestrijding/ontstekingsremmer wat de druppel is geweest voor het nierfalen. Omdat hij weigerde te eten heb ik bloedonderzoek laten doen waar nierfalen uitkwam. Is vervolgens 4 dagen opgenomen geweest waarna waardes weer daalden om vervolgens weer snel te stijgen, daarna weer 2 dagen IV infuus in de kliniek. Daarna is hij extreem snel afgevallen, en verloor al snel zijn fluffy vacht.
Ja, dat kan heel goed de druppel geweest zijn, waardoor het nierfalen opeens op de voorgrond is gekomen. Heeft hij Metacam injectie(s) gekregen, of heb je het oraal toegediend?

Dit doet me wel denken aan Dalí: die kreeg vanwege een probleem met een kiesje een dubbele dosis Metacam, terwijl bekend was dat hij nierfalen had.... Ik baal daar nog steeds van, die onbegrijpelijke voorliefde voor Metacam van de meeste dierenartsen. Daarvoor had Dalí ook al enkele keren Metacam gekregen; ik kan het natuurlijk niet bewijzen, maar mijn gevoel is dat hij daardoor nierfalen heeft opgelopen. Door dat voorval ben ik trouwens op dit forum terechtgekomen....
Raggiefriend schreef: 08 dec 2018 20:35Reactiv tonicum ken ik niet, bedankt voor de tip! Ik geef Timo 2x daags Puur Nier, hierin zit Lespedeza en Soldidago, kan dit samen met Reactiv? Via spuitje in de mond toedienen is geen probleem, dat accepteert hij inmiddels redelijk goed. Verder geef ik Timo dagelijks een klein beetje nutriplus gel omdat ik daar goed zijn Puur nierpil in kan stoppen, anders lukt het mij niet om het te geven. Dit zijn ook hoog geconcentreerde vitamines voor zieke dieren te boosten. Daarnaast geef ik ook dagelijk Puur Omega 3. Ik moet uitkijken dat ik niet teveel vitamines en Omega geef dan goed voor hem is.
Dat tonicum is denk is vergelijkbaar met nutriplus gel, dus dan wordt het een beetje dubbelop. Want inderdaad moet je oppassen dat je niet teveel van die preparaten gaat geven. Voordeel van Reactiv is dat de meeste katten het heerlijk vinden, en dat je er desgewenst wat Mirtazipine doorheen kan doen - iets dat je voor Timo zou kunnen overwegen om hem meer te laten eten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb trouwens nu ook Timo en Toby ontdekt, op YT en FB. Wat een ontzettend leuke filmpjes! En wat een lieverds....
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Ik heb de foto’s en filmpjes ook gevonden, wat een lekkere knuffeltjes. Wij hebben hetzelfde ras en ook 2 in dezelfde uitvoeringen ;), en de derde is een rode “red bicolor”.

Ellendig na het trekken van de kiezen, wat dan het lijfje net over de rand duwt.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

Erik, ik,wist niet dat Semintra misselijkheid kon veroorzaken, goed om te weten.
Ik durf niet op eigen houtje de dosis te halveren maar zal dit zeker met DA
bespreken.

Timo heeft Metacam injecties gehad maar ook oraal. Dit had nooit mogen
gebeuren zonder te weten hoe het met zijn nieren is gesteld. Als onze DA
ons voor de gebitsbehandeling had geadviseerd om eerst bloed te prikken,
voor narcose en medicatie hadden we dit zeker gedaan,. Dit gaan ze nu dus
voortaan wel adviseren aan mensen (in het bijzonder raskatten) en dan is het
aan de mensen zelf of ze dit wel of niet willen.

Wat leuk dat je Timo & Toby hebt ontdekt op het web.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

Wat leuk, 3 Ragdolls. Red vind ik ook erg mooi.

Sansan schreef: 09 dec 2018 11:52 Ik heb de foto’s en filmpjes ook gevonden, wat een lekkere knuffeltjes. Wij hebben hetzelfde ras en ook 2 in dezelfde uitvoeringen ;), en de derde is een rode “red bicolor”.

Ellendig na het trekken van de kiezen, wat dan het lijfje net over de rand duwt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Raggiefriend schreef: 09 dec 2018 19:47 Timo heeft Metacam injecties gehad maar ook oraal. Dit had nooit mogen gebeuren zonder te weten hoe het met zijn nieren is gesteld. Als onze DA ons voor de gebitsbehandeling had geadviseerd om eerst bloed te prikken, voor narcose en medicatie hadden we dit zeker gedaan,. Dit gaan ze nu dus voortaan wel adviseren aan mensen (in het bijzonder raskatten) en dan is het aan de mensen zelf of ze dit wel of niet willen.
Ik hoop dat het dan niet een kwestie is van Metacam wel of niet willen, maar dat de DA wijst op het risico van Metacam (ook voor gezonde nieren!), en alternatieven voor zowel pijnstilling, onstekingsremming en narcosemiddel aanbiedt.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

ErikPhilippus schreef: 11 dec 2018 11:05 Ik hoop dat het dan niet een kwestie is van Metacam wel of niet willen, maar dat de DA wijst op het risico van Metacam (ook voor gezonde nieren!), en alternatieven voor zowel pijnstilling, onstekingsremming en narcosemiddel aanbiedt.
Hoop het ook maar heb het idee dat veel dierenartsen het gevaar van Metacam niet willen erkennen. Want, als een dier gezond is moet het zonder problemen gegeven kunnen worden zo zegt men. Vandaar dat het in Amerika verboden is 🤔

Heeft er iemand trouwens ervaring met slippery elm bark (rode berk)? Is dit in een capsule verkrijgbaar? Schijnt goed te werken tegen o.a. misselijkheid en zweertjes in de mond
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Er is niet echt een vervanging voor pijnstilling en ongstekingsremmer toch??? Dan kom je uit op prednison voor ontstekingen?

Slippery elm is gewoon in Nl te koop in capsules en poeder.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Metacam is niet in Amerika verboden toch?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

Sansan schreef: 11 dec 2018 17:28 Niet verboden
http://www.askavetquestion.com/metacam.php
Goed gevonden, off label use. Ik had reacties gekregen van mensen uit USA die aangeven dat het daar niet gegeven wordt, misschien varieert het ook per staat?
Maakt niet uit, het blijft rotzooi (soms noodzakelijk helaas)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Er zijn wel degelijk nier-vriendelijke alternatieven. Onsior is weliswaar een NSAID, maar minder schadelijk voor de nieren. Geschikt voor lichte pijn en ontsteking. Voor zwaardere pijn is mijn voorkeur Buprecare, injectie of spuitje. Wordt voornamelijk in de lever afgebroken. Verdoving is bij mij standaard gasnarcose ingeleid met een roesje, met een infuus tijdens en na de behandeling.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

Kijk, perfect dit forum! Goed om te weten.
Qua narcose had ik het laatst ook zo afgesproken maar dat was meer omdat Timo de keer daarvoor moeilijk uit de narcose kwam.
ErikPhilippus schreef: 11 dec 2018 17:45 Er zijn wel degelijk nier-vriendelijke alternatieven. Onsior is weliswaar een NSAID, maar minder schadelijk voor de nieren. Geschikt voor lichte pijn en ontsteking. Voor zwaardere pijn is mijn voorkeur Buprecare, injectie of spuitje. Wordt voornamelijk in de lever afgebroken. Verdoving is bij mij standaard gasnarcose ingeleid met een roesje, met een infuus tijdens en na de behandeling.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Onsior en cimalgex en dergelijke zijn nog steeds nier onvriendelijk ondanks dat het voor een groter deel wordt afgebroken in de lever, net als tolfedine. Bij allemaal staan de contra-indicaties lever en nierfalen.

Is dan denk ik ook vooral ervaringsafhankelijk? Hopelijk blijven die positieve geluiden voor de COX-2 remmers de aankomende jaren bestaan en wordt het een bewezen beter alternatief.

Maar je zegt lichte pijn erik, in principe is Onsior evenveel pijnstillend als meloxidyl toch.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Ps: je roesje denk ik dan met propofol via bloedvat? Interessant om te horen waar jij liever de kat mee behandeld hebt, leren we van! Eigenlijk zijn er geen dierenartsen meer zonder gasnarcose toch.. dat is zo pase?
Plaats reactie