Onderhuids infuus

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Dinky »

Volgens mij is gasnarcose met name bij langere operaties.
Overigens werd hier aantal jaar terug preventief bloedonderzoek gedaan voorafgaand aan operatie omdat dinky toen 9 jaar was. Was standaard bij oudere katten ivm pijnstilling. Wanneer nierwaarden verhoogd zouden zijn werd er geen metacam gebruikt maar buprecare. Buprecare is een opiaat en daarom minder slecht voor de nieren ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Ja snap ik Dinky, maar doordat het onder de
Opiaten valt is het niet ontstekingsremmend.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Sansan schreef: 11 dec 2018 22:50 Ja snap ik Dinky, maar doordat het onder de opiaten valt is het niet ontstekingsremmend.
Ik heb toch de neiging om hier nog even op te reageren. Soms denk ik dat een NSAID zoals Metacam 'automatisch' wordt voorgeschreven als er (mogelijk) sprake is van een ontstekingsreactie in het lichaam. Hierdoor kan wellicht de indruk ontstaan dat zo'n ontstekingsreactie per definitie niet goed is, en derhalve onderdrukt moet worden. Ik plaats hier een groot vraagteken bij.

De ontstekingsreactie is een reactie van het afweersysteem met als doel het vernietigen van lichaamsvreemde stoffen, vaak ter bestrijding van infecties. Het afweersysteem zorgt voor verwijding van de kleine slagaderen, toename van de bloedstroom naar het desbetreffende gebied en grotere doorlaatbaarheid van de bloedvaten. Hierdoor kunnen meer bloedcellen en ook meer speciale eitwitten worden aangevoerd, die door de wanden van de bloedvaten kunnen lekken dank zij de toegenomen doorlaatbaarheid. De vloeistof die zo in de weefsels terechtkomt, verdunt en spoelt de gevaarlijke giftige stoffen (zoals bacteriën) weg en veroorzaakt een zwelling, waardoor de plaats van de wond stijf wordt en minder beweeglijk.

En juist dit laatste verschijnsel kan een goede reden zijn om een ontstekingsremmende pijnstillers voor te schrijven, want gewrichtspijn of pijn in spieren en pezen kan heel vervelend zijn. Maar in de meeste andere gevallen ontgaat mij het toedienen van een ontstekingsremmer, zeker als het 'uit voorzorg' gebeurt na b.v. een operatie. Want als er al sprake is van een infectie, dan zal een NSAID de genezing juist vertragen.
Raggiefriend
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 dec 2018 21:34

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Raggiefriend »

Even een vraagje, ik geef Timo iedere dag een theelepel Puur Omega 3, 2x daags Puur nier (gaf dit dagelijks met een heel klein beetje nutriplus gel maar probeer het nu zonder te geven).

Kan ik Timo 1x per week Reactiv Tonicum geven naast al het bovenstaande? Niet dat ik hem overdoseer met bv Omega 3 en Reactiv.
Wanneer ik Reactiv geef zal ik in ieder geval geen Nutriplus gel geven want dat wordt teveel.

Verder krijgt hij om de 3 dagen onderhuids infuus en Cerenia indien nodig.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Ik lees net op FB dat het niet goed gaat met Timo.... Zeer hoge nierwaardes, momenteel zit Timo voor een paar dagen aan IV infuus. Tot 3 dagen geleden ging het heel goed met Timo, en toen opeens is het helemaal omgeslagen.

Geen idee of het baasje van Timo nog op het forum komt, maar ik wilde hem toch veel sterkte wensen in deze moeilijke tijden. We leven met jullie mee!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ach jee... ook ik wil het baasje van Timo veel sterkte wensen

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Sansan »

Shit zeg raggie, zat vandaag nog in onze communicatie te lezen: ik heb nu ook de Terumo ultra thin naalden besteld.
Ik duim voor Timo, lekker spoelen en snel weer naar huis Timo!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Onderhuids infuus

Bericht door ErikPhilippus »

Helaas is verleden week Timo overleden aan ernstig nierfalen. Het baasje van Timo heeft mij laten weten dat ze een doos medicijnen/supplementen overheeft, en vroeg of ik er wat aan had. Ik heb gezegd: stuur alles maar op, dan kijk ik wel even, en zet ik de spullen die ik niet kan gebruiken wel op het forum. Dus bij deze het lijstje - stuur mij een PB als je denkt iets te kunnen gebruiken.

Voor het geven van een onderhuids infuus:
- 2 flessen NaCL, 2 flessen Sterofundin
- 1 dosifix in verpakking (burette)
- 1 infuusslang in verpakking
- 100 Braun 21G naalden 40 mm (groen)
- 13 stuks Terumo 20G naalden 25 mm (geel)

Kattenbrokjes:
- Virbac Kidney support, aangebroken, ca. 1 kg
- Vet Life Renal Formula, aangebroken, ca. 1,5 kg

Flesje Semintra, aangebroken, ca. 25 ml
PUUR Nier (bijna volle pot)
40 steriel verpakte spuitjes van 2 ml
1 zakje sucralfaat
4 ampullen B12 (hydrocobalamine 1000 microgram)
Pot vitamine B complex van Dr. Mercola (meer dan de helft gevuld)
Flesje Liqui-Tinic (recent 1 week gebruikt)
Potje Ipakitine (3/4 vol)
1 potje puur nier
Gebruikersavatar
PatrickMiloRaja
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2021 07:33

Re: Onderhuids infuus

Bericht door PatrickMiloRaja »

Goede morgen mensen. Ik heb mij aangemeld hier specifiek om informatie over onderhuids infuus te krijgen. Waar kan ik de benodigheden hier voor verkrijgen?
Mijn eigen dierenarts wil het niet meegeven, en een dierenarts waar ik online informatie over zelf toedienen heb gevonden wil mij ook niks toesturen.
Ik wil natuurlijk namelijk nog langer van mijn lieve nier patientje Milo genieten, dus help mij aub!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Anne »

Jammer dat je da het niet mee wilt geven
Wat is zijn/haar redenatie daarvoor?
Is je ooit wel voorgedaan hoe je moet prikken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
PatrickMiloRaja
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2021 07:33

Re: Onderhuids infuus

Bericht door PatrickMiloRaja »

Anne schreef: 29 aug 2021 11:59 Jammer dat je da het niet mee wilt geven
Wat is zijn/haar redenatie daarvoor?
Is je ooit wel voorgedaan hoe je moet prikken?
Ze zegt dat ze geen naalden wil meegeven omdat dit speciaal afval is of zo? En het prikken is mij dus ook niet voorgedaan. Maar ik heb wel altijd opgelet toen zij en een andere weekenddienst doende dierenarts het toepaste.
Ook is online gelukkig goede uitleg te vinden.
Dus kan iemand mij helpen aan een website of da die het wel kan verstrekken?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Onderhuids infuus

Bericht door marloes501 »

Naalden moeten inderdaad bij het speciale afval, dat wil zeggen in een naaldcontainer, deze naaldcontainer kun je dan weer inleveren bij het afvalstation/ hoort bij het klein chemische afval, of bij je dierenarts of apotheek.
De naaldcontainer kun je online kopen een kost 3-4 euro.( in 1 container kun je behoorlijk wat naalden kwijt)
Dus de naalden zouden geen probleem moeten zijn.

Misschien dat jou dierenarts liever niet heeft dat je zelf een infuus aanlegt?

Veel sterkte.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Anne »

Ik kon de gebruikte naalden gewoon bij de apotheek inleveren, daar hoefde ik geen container voor te kopen

Ik denk dat het met meningen te maken heeft over zelf infuusjes geven bij nierkatten

Misschien is er in de buurt een iets meegaander da te vinden?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tibby
Poema
Poema
Berichten: 292
Lid geworden op: 23 mar 2020 11:43

Re: Onderhuids infuus

Bericht door Tibby »

Hoe is het nu met Milo?
Plaats reactie