Zieke kroelboef

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kikimax »

Ja, was zeker heftig. Maar dat heb jij nu ook. Hoe gaat het vandaag?
Allergie schijnt heel veel voor te komen, max heeft er niet echt last van. Heb een lotion vd da tegen de jeuk.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Vandaag erg geschrokken. Net voordat hij sonde voeding zou krijgen heeft hij overgegeven. Heel waterig met veel haren en een heel stuk vd sonde! Hij heeft m waarschijnlijk doorgebeten en uitgespuugd! Foto plaatsen lukt ff niet via m’n telefoon.
Ik moet op 15 uur bij de dierenarts zijn dan gaat ze m ff bekijken.

Positief nieuws is dat hij uit zichzelf brokjes heeft gegeten. Niet veel maar wel wat en dat hij een stuk actiever us dan van t weekend!
Nog even afwachten wat de arts zo zegt...
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Nieuwe update:
Net terug vd da. Boef had dus z’n sonde omhoog gebracht door te kokhalzen en een stuk afgebeten en uitgespuugd.
Sonde is er nu uit en paste precies op het uitgebraakte deel.

Hij heeft uit zichzelf wat brokjes gegeten en wat gedronken!!
Kap moet hij nog wel even omhouden tot z’n wond vd operatie is geheeld.

Uit de analyse van het gruis bleek dat hij oxalaat heeft. Ik geef al jaren dieetvoer urinary s/o van RC. Maar hij is toch aangekomen. Tja van buiten kat naar binnen kat.. dus nu echt op dieet! In combinatie met natvoer van RC voor z’n vocht.

Nog aangegeven dat 40cc voor zo’n grote kat wel erg weinig is en daar was de da het helemaal mee eens en beaamde dat de assistente verkeerd advies had gegeven.
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Hoe is het bij jou Sansan??
Al nieuws?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Rik »

Oxalaat... vervelend. Want dat kan niet opgelost worden met voer. Wat is nu het plan? Zoveel mogelijk proberen met vocht dat gruis weg te krijgen? Of is al het gruis succesvol verwijderd bij de operatie?

Ik vind het ook heel bijzonder dat RC s/o tegen beide struviet en oxalaat is. De ene vormt in zuurdere urine terwijl het andere zich juist in basische urine vormt. Hoe wil één voer dat beide tegengaan?

Is de zuurtegraad van de urine overigens vastgesteld?

PS. Schijnbaar werkt de RC s/o dus niet goed bij Boef om oxalaatgruis tegen te gaan dus ik zou me wel twee keer bedenken om daar straks mee door te gaan. (Zeker met rijst, tarwegluten als hoofdingrediënten van dat voer)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Het gruis is succesvol met de operatie verwijderd, aldus de arts.
Uhm dat is een goede inderdaad, volgens de zak en advies vd arts is dat wel het geval inderdaad.
Volgens mij is de zuurtegraad van z’n urine niet vastgesteld.
Ik vind t lastig 6 jaar geleden had hij voor laatst last van, nu 6 jaar later dus weer.
Ik ben 2 jaar geleden verhuisd en hiervoor was hij een echte buitenkat maar sinds ik verhuisd ben vind hij t thuis prima en hoeft niet naar buiten. Hij beweegt nu ook minder en ik heb er hoe stom ook nog nooit over nagedacht en m dezelfde hoeveelheid voer blijven geven..

wat zou jij dan als advies geven Rik?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Rik »

De angst voor blaasproblemen (ontsteking en gruis) is een van de redenen waarom ik zo tegen brokken ben. Er zit zoveel dingen in die eigenlijk niet 'natuurlijk' voer zijn voor een kat. Ik geef op dit moment KVV (vers vlees) maar als ik dat niet zou geven zou ik wel altijd bij (kwalitatief goed) natvoer blijven. Lekker veel vocht. Normaal is mijn advies dan ook kwalitatief goed natvoer (afgezien van KVV als iemand daar niet direct naar toe wil omdat daar wel weer wat vooronderzoek voor nodig is). Het is geen garantie dat er geen blaasproblemen komen maar met het vele vocht is de kans wel veel kleiner.

Tevens zou ik in het geval van Boef adviseren de urine regelmatig te laten controleren. De urine zou je zelf op kunnen vangen en naar de DA voor analyse brengen. Dat scheelt ook weer een stressvol bezoekje met Boef (en is goedkoper omdat je geen consult hebt). Er zijn ook sticks om de pH zelf te controleren maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar die zijn.

Nu denk ik dat het ook van belang is op dit moment even die pH van de urine van Boef vast te stellen. Want als die pH erg laag is (zure urine) is dat dus de reden van die oxalaatstenen. En dan wil je die pH wel omhoog krijgen naar een juist niveau.

Eigenlijk raar dat de DA dat niet standaard doet om te weten hoe het daarmee staat. Heeft hij het verder niet over oorzaak o.i.d. gehad?
Echter worden veel katten vandaag de dag brokjes gevoerd. Hierin zit slechts 5-10% vocht in. Helaas heeft de kat geen sterke dorstprikkel, waardoor hij onvoldoende drinkt. Zelfs al zie je hem continue bij zijn waterbakje staan. Hun tong is inefficiënt in het binnenhalen van veel water.

Het gevolg is dat je de urine van kat zeer geconcentreerd wordt. De mineralen bouwen op, terwijl er onvoldoende water is om deze op te lossen en om deze uit te plassen. Daardoor hebben de mineralen meer kans om samen te klonteren tot irriterende kristallen en steentjes.
http://www.purrfectcat.nl/minder-kans-o ... problemen/
Waarschuwing: Zorg dat je zeker weet dat je kat struviet heeft. Voer je urinary voer terwijl hij oxalaat of een ander soort kristal heeft, dan vererger je het probleem slechts! Ook kan te lang doorvoeren van een anti-struviet dieet leiden tot een te zure urine en oxalaat stenen in de hand werken. Let op aanwijzingen van de fabrikant over hoe lang je het product mag gebruiken.
http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 03 dec 2018 16:38 Ik vind het ook heel bijzonder dat RC s/o tegen beide struviet en oxalaat is. De ene vormt in zuurdere urine terwijl het andere zich juist in basische urine vormt. Hoe wil één voer dat beide tegengaan?
Het is niet alleen bijzonder - het kan ook niet. Want de voornaamste reden voor de vorming van struviet en oxalaat kristallen is de zuurgraad - in het ene geval te laag, in het andere geval te hoog. En dan kan je met speciaal voer wel de vochtopname stimuleren, en de blaaswand ondersteunen - maar daarmee breng je niet de zuurgraad op het normale/gewenste niveau.

In tegenstelling tot struviet kristallen, kunnen oxalaat kristallen helaas niet opgelost worden met een dieetvoeding. De vorming van nieuwe kristallen kan met het juiste dieet wel voorkomen worden - maar dat is dus niet RC S/O dieet.

Ik vind het ook erg vreemd dat niet even de pH van de urine is gecontroleerd bij de DA, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Met een stick is inderdaad wat onnauwkeurig, maar op een halve pH eenheid is dat toch wel af te lezen - dus dat geeft in ieder geval een indicatie, is is uiteraard heel eenvoudig zelf te doen.
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

ErikPhilippus schreef: 03 dec 2018 17:59 Het is niet alleen bijzonder - het kan ook niet. Want de voornaamste reden voor de vorming van struviet en oxalaat kristallen is de zuurgraad - in het ene geval te laag, in het andere geval te hoog. En dan kan je met speciaal voer wel de vochtopname stimuleren, en de blaaswand ondersteunen - maar daarmee breng je niet de zuurgraad op het normale/gewenste niveau.

In tegenstelling tot struviet kristallen, kunnen oxalaat kristallen helaas niet opgelost worden met een dieetvoeding. De vorming van nieuwe kristallen kan met het juiste dieet wel voorkomen worden - maar dat is dus niet RC S/O dieet.

Ik vind het ook erg vreemd dat niet even de pH van de urine is gecontroleerd bij de DA, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Met een stick is inderdaad wat onnauwkeurig, maar op een halve pH eenheid is dat toch wel af te lezen - dus dat geeft in ieder geval een indicatie, is is uiteraard heel eenvoudig zelf te doen.

Heel helder bericht maar welk merk dieetvoer zou je dan aanraden??
Ik neem morgen van m’n werk ph papier mee, kan ik t zelf even meten
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door ErikPhilippus »

Net als Rik zou ik een voorstander zijn van natvoer. Boef moet minstens 200 ml vocht per dag naar binnen krijgen, en dat is zonder natvoer moeilijk voor elkaar te krijgen. Ik weet dat Trovet en Sanimed natvoer (en ook droogvoer) hebben voor het tegengaan/voorkomen van oxalaat kristallen, maar er zijn vast nog wel andere merken te vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Rik »

Ph papier? Lijkt mij meestal op 1 pH nauwkeurig. Met bepaalde strips kun je tot 0,5 of nog nauwkeuriger meten. Maar het is in ieder geval een eerste indicatie.

Je kunt inderdaad kijken naar Trovet en Sanimed maar volgens mij zijn dat in beide gevallen de renal diëten (voor nierpatiëntjes). Ik zou eerst even kijken of die pH inderdaad afwijkend is. Is dat zo dan kun je je daar op richten. Dan kun je zelfs gewoon (kwalitatief goed) natvoer geven met e.v. supplementen om de pH goed te krijgen. Levenslang dieetvoer is dan niet nodig (hoewel regelmatig pH meten dan wel zo handig is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Sansan »

Jeetje wat een schrik met de sonde!!!
Gelukkig was alles er uit.

Onze kater nog steeds hetzelfde. Uitslag snapptest aflvleesklier was abnormaal, maar dat maakt de behandeling hetzelfde.
Woensdag proberen zonder buprecare en vocht. Gaat dat niet, dat nieuwe halen.
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Rik schreef: 03 dec 2018 17:27 De angst voor blaasproblemen (ontsteking en gruis) is een van de redenen waarom ik zo tegen brokken ben. Er zit zoveel dingen in die eigenlijk niet 'natuurlijk' voer zijn voor een kat. Ik geef op dit moment KVV (vers vlees) maar als ik dat niet zou geven zou ik wel altijd bij (kwalitatief goed) natvoer blijven. Lekker veel vocht. Normaal is mijn advies dan ook kwalitatief goed natvoer (afgezien van KVV als iemand daar niet direct naar toe wil omdat daar wel weer wat vooronderzoek voor nodig is). Het is geen garantie dat er geen blaasproblemen komen maar met het vele vocht is de kans wel veel kleiner.

Tevens zou ik in het geval van Boef adviseren de urine regelmatig te laten controleren. De urine zou je zelf op kunnen vangen en naar de DA voor analyse brengen. Dat scheelt ook weer een stressvol bezoekje met Boef (en is goedkoper omdat je geen consult hebt). Er zijn ook sticks om de pH zelf te controleren maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar die zijn.

Nu denk ik dat het ook van belang is op dit moment even die pH van de urine van Boef vast te stellen. Want als die pH erg laag is (zure urine) is dat dus de reden van die oxalaatstenen. En dan wil je die pH wel omhoog krijgen naar een juist niveau.

Eigenlijk raar dat de DA dat niet standaard doet om te weten hoe het daarmee staat. Heeft hij het verder niet over oorzaak o.i.d. gehad?
WoW ik schrik hier best van. Ik ga morgen bellen of ze de ph van z’n urine hebben gemeten.
Dat maakt nogal uit of de ph vd urine zuur is of juist basisch.
De da heeft het dusverre over de oorzaak gehad
-overgewicht,
-te weinig bewegen
-stress, (veranderingen verhuizing, andere kat in tuin etc)
-te weinig drinken
-te veel eten
-aanleg

Nu goed uitzoeken welk voer goed is voor m’n boef..
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Rik schreef: 03 dec 2018 18:30 Ph papier? Lijkt mij meestal op 1 pH nauwkeurig. Met bepaalde strips kun je tot 0,5 of nog nauwkeuriger meten. Maar het is in ieder geval een eerste indicatie.

Je kunt inderdaad kijken naar Trovet en Sanimed maar volgens mij zijn dat in beide gevallen de renal diëten (voor nierpatiëntjes). Ik zou eerst even kijken of die pH inderdaad afwijkend is. Is dat zo dan kun je je daar op richten. Dan kun je zelfs gewoon (kwalitatief goed) natvoer geven met e.v. supplementen om de pH goed te krijgen. Levenslang dieetvoer is dan niet nodig (hoewel regelmatig pH meten dan wel zo handig is).
Ph strips bedoel ik natuurlijk!
Dankje voor de tips, vind t echt heel zorgwekkend dat da dit voer aanraden.
Kroelboef
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2018 16:26

Re: Zieke kroelboef

Bericht door Kroelboef »

Sansan schreef: 03 dec 2018 18:39 Jeetje wat een schrik met de sonde!!!
Gelukkig was alles er uit.

Onze kater nog steeds hetzelfde. Uitslag snapptest aflvleesklier was abnormaal, maar dat maakt de behandeling hetzelfde.
Woensdag proberen zonder buprecare en vocht. Gaat dat niet, dat nieuwe halen.
:-( jeetje wat naar zeg
Plaats reactie