Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Hallo kattenliefhebbers,

Nadat ik mij in augustus 2015 hier als nieuw kattenbaasje geregistreerd heb ben ik flink wat kennis en ervaringen rijker.

Blaasgruis, accuut nierfalen en de kieskeurigheid van katten en hun eten.

We hebben twee katers en een poes. Vanwege de twee katers met blaasgruis/ontsteking voerden wij RC urinary. Onze poezin heeft nu twee keer accuut nierfalen gehad, nierbekkenontsteking, waarvan de laatste keer maart 2018. Beide keren lag ze op sterven na dood, beide keren heeft een week 24/7 infuus en medicijnen haar er weer bovenop gebracht met normale nierwaarden als gevolg.

Sinds april 2018 zijn we vanwege haar toch overgegaan op RC renal gemengd met RC ragdoll brokjes. Eens kijken hoe de kerels het gingen doen met hun blaas.

Gelukkig, helemaal top. Ipv de urinary (moderate calorie) ook geen blaasklachten met het nieuwe voer.

Echter, onze ene kater begon eind zomer nukkig te worden. Toen hij in oktober was afgevallen naar 5,7 kilo (ipv gemiddeld 6,4)gingen alle bellen rinkelen. Onze poezin blijft gelijk kwa gewicht en onze andere kater is aangekomen met dit voer. Ik dacht meteen aan de schildklier vanwege zijn nukkigheid. Raar maar waar, alles was goed. Behalve zijn urine en nierwaarden. Bizar veel e-coli, iets lagere concentratie van 1018. Daarnaast verhoogde creatine en ureum, sdma goed.
Conclusie: nierbekken ontsteking. Therapie: 6 weken clavubactin.

Sprong naar deze week, inmiddels 4 weken clavubactin. Waar hij eerst opknapte en vrolijk was geworden, helaas wel stabiel op 5,7 kilo ipv aangekomen, vond ik het deze week foute boel. Opgetrokken flanken, vacht rommelig en wat meer zeuren. Afgevallen naar 5,4/5,3. Direct dezelfde dag terug gegaan naar de dierenarts. Helaas, nierwaarden gestegen, en nu toonde sdma ook verhoogd.Steriele blaaspunctie met echo stonden al gepland voor volgende week, dus dan weten we meer van zijn urine.

Hebben wij nu een kater met chronische nierfalen? Of kan dit nog herstellen? Hij blijft afvallen. Kan er ergens een oorzaak liggen in het overstappen van urinary naar renal? Dat hij daardoor een blaasontsteking -> nierbekken ontsteking gekregen heeft?

Ik heb ze nu meteen volledig op Renal, maar daarnaast probeer ik eigenlijk alles wat hij eet te geven. Vannacht bleken dat snoepjes, hoe blij kun je zijn! Daarna nog het aangelengde waterige nat van natvoer opgelikt. Hij had overgegeven en daar was ik wakker van geworden. Aangezien dit puur waterige gal was, en wij nog van onze acute nierfaler Cerenia hadden liggen heb ik hem een kwart pilletje cerenia gegeven.

Lang verhaal kort, wat nu?
Volgens de arts waren zijn waarden nog niet hoog genoeg voor een infuus noodzaak. Of had er beter toch vocht toegediend kunnen worden via infuus of een bolus? Kan het voer een oorzaak zijn? Heeft hij medicijnen nodig? Heeft hij nu liever wel oa cerenia en zitac nodig? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat die 4-6 weken clavubavtin ook maagklachten kan geven. Onze poezin had dus accuut falen vanwege nierbekken, ergens zo ontzettend toevallig dat we nu weer te maken hebben met nierbekken. Maar waar bij haar het heftig af en op was, met hoge nierwaarden en kalium problemen, lijkt onze kerel veel minder heftig maar niet op te knappen. Calcium verlaagd en chloride en kalium is verhoogd. Ik ging er volledig vanuit dat 6 weken clavubavtin dit wel ging genezen. Maar inmiddels maak ik mij zorgen.

Bijgevoegd wat uitslagen. Ik hoop dat jullie wat tips en informatie kunnen geven. Zo moeten we hier toch een weg in gaan vinden.

Half oktober:
Creatine: 281
Ureum: 14,9
Bun/crea: 13
Sdma: goed
Urine soortelijk gewicht: 1018
Urine: e-coli

Half november
Creatine: 293
Ureum: 16,1
bun/crea: 14
Sdma: 19 (referentie 0-14)
Fosfor: 2.42 (referentie 1.0 - 2.42)
Chloride: 124 ( referentie 105-112)
Kalium: 5.81 (referentie 3.4 - 5.2)
Calcium: 1.34 (referentie 2.36-2.86)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Ik begrijp niet helemaal hoe er zo stellig de diagnose 'nierbekkenontsteking' gesteld is: kan het niet een blaasontsteking zijn?
Met een hoge concentratie e-coli zou ik de kat juist zoveel als maar mogelijk is laten drinken. Kan je zelf onderhuids infuus geven (of de DA vragen of dat even voorgedaan kan worden). Je kan ook afgekoeld kookvocht van koolvis geven om de vochtopname te stimuleren. Of Reactiv tonicum.

Duidelijk is ook dat er iets mis is met de mineralen huishouding. Dat kan toch wel duiden op een minder goed functioneren van de nieren, de licht gestegen nierwaardes duiden daar ook op. De blaaspunctie volgende week zal belangrijke informatie opleveren. Hoe oud is de kat eigenlijk?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dankjewel voor je berichtje.

Halverwege oktober kwam de e-coli uit de steriele blaaspunctie. Geen bloed of blaasgruis in de urine en geen blaasontsteking klachten. (Met gruis/blaasontsteking hebben we veel ervaring en dan gaat hij duidelijk overal druppen en plassen en hard mauwen). Ik denk dat het complete beeld richting nierbekken wijst. Waarom vind jij dat raar?

Ik geef hem meermaals natvoer aangelengd met water, dat zet ik voor zijn neus en dan linkt hij het vocht op. Het is een moeilijke met eten, hij taalt er niet echt naar, gelukkig likt hij het dan wel op.

Reactiv tonicum kwam ik ook al tegen en stond op mijn lijstje. Ook met nierfalen mag dat gegeven worden toch? Bij recovery voer zie ik vaak staan van niet, tenzij nood. En de trovet liquid bijvoorbeeld?

Ik ben heel benieuwd of de e-coli weg blijkt te zijn als we volgende week de blaaspunctie herhalen.

Is het een raar idee dat ik denk dat onze kater beter op urinary had kunnen blijven om de e-coli te voorkomen? En daardoor nu de nieren protesteren of is dat gek gedacht?

Hij lijkt zich in ieder geval beter te voelen nu met cerenia.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Edit: hij is net 9 jaar, ragdoll
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Dinky »

Ecoli is een darmbacterie (welbekende poepbacterie) dus lijkt mij sterk dat dit van het voer zou komen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Ik bedoelde meer doordat urinary verzuurt en zorgt voor meer drinken, dat de e-coli met renal voer meer kans heeft gekregen?

Anderzijds, dan waren zijn blaasgruis klachten wel terug gekomen lijkt mij.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We hebben vandaag flink wat eten en lekkers extra gekocht.

Vitakraft luiqid gaat er in als koek, 88% vocht zag ik dus dat is mooi. We zijn niet zo van de snoep, dot spul was ons dan ook onbekend. Fijn dat hij het eet. Daarnaast hebben we nog extra renal natvoer zakjes, de trovet koekjes geschikt voor nier en blaaskatten en een zakje “normale” snoepjes meegenomen. Om maar zoveel mogelijk aan te kunnen bieden voor vocht en calorieën. Echt schrikken hoe snel inene ze kunnen afvallen.

Ook nog wat cerenia gehaald bij de dierenarts, zodat we tot donderdag kunnen overbruggen.

Zijn die vitakraft luiqid en aniwell reactiv nadelig voor de nieren?
Fosfor staat eigenlijk nooit benoemd op de verpakking, eigenlijk alleen bij nier-producten en heel soms bij senior voeding.
Gelukkig gaan die trovet snoepjes er ook in als koek.

En kan de sdma tijdelijk verhoogd zijn? Onze acute nierfaler was dood en doodziek met torenhoge waardes, maar een goede sdma. Ik ben er van geschrokken dat bij onze kater de sdma nu na 4 weken antibiotica toch positief is.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Morgen dus de tweede punctie met echo begeleiding.

Hebben jullle nog tips voor onderzoek en vragen? Waar kunnen we aan denken?

Nu weer een week later is hij nog steeds 5,4 kilo, eet wel iedere dag alles kwa liquid en snoepjes en likt renal niernatvoer droog. Hij heeft nog steeds het hele dunne wankele kontje. :???: Echt veel minder stabiel dan voorheen. Brokjes heeft hij niet willen eten waar ik bij sta, 24/7 brok hebben ze.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Sansan schreef: 17 nov 2018 18:08 Zijn die vitakraft luiqid en aniwell reactiv nadelig voor de nieren?
En kan de sdma tijdelijk verhoogd zijn? Onze acute nierfaler was dood en doodziek met torenhoge waardes, maar een goede sdma. Ik ben er van geschrokken dat bij onze kater de sdma nu na 4 weken antibiotica toch positief is.
Nee, Reactiv Tonicum is niet nadelig voor de nieren, heeft juist een positieve invloed door verbetering van de algemene conditie, weerstand en eetlust.
Ik heb bij Dalí met ernstig nierfalen een paar keer SDMA laten meenemen in de analyse. De eerste keer enorm verhoogd, de tweede keer, een paar maanden later, was die waarde zowat gehalveerd (terwijl de overige nierwaardes waren verslechterd).... Dus sindsdien neem ik die SDMA meting met een flinke korrel zout.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Er waren geen bacteriën en eiwitten in de urine. Wel gaat de urine nog op kweek.
Nieren zagen er oké uit, geen schrompelnieren etc, wel de niermerg wat minder.

Over drie weken weer bloedonderzoek, dat was nu te vroeg na vorige week.

Dus ja... eigenlijk weinig verandering kwa actie. Geen eiwitten in urine dus geen semintra. Wel nog steeds dezelfde concentratie urine 1018. Doorgaan met nierdieet, maar goed daar stonden ze al sinds maart op...en even stoppen met cerenia om te kijken hoe dat gaat.

Ons eigen plan is zoveel mogelijk blijven voeren, we hebben allerlei smaken en soorten, reactiev tonicum en starten rehmannia tabletten.

Het zint me niet dat hij niet aankomt.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Over 3 weken zou ik met het bloedonderzoek zeker ook T4 laten bepalen.

Nierdieet heeft verlaagd eiwit, dus bestaat de kans dat de kat eiwitten uit z'n eigen spieren gaat halen - vandaar wellicht dat dunne kontje. Bij een gewicht van 5,4 kg moet er toch per dag zo'n 250 g Renal natvoer in om eiwittekort te voorkomen.
Het is te overwegen om er een klein beetje kippenvlees bij te geven, b.v. 10 g per dag, met een schepje Ipa.

Je zou ook van die vitamine-paste uit een tube kunnen geven, daar zijn ze meestal gek op, en zit 25% vet in...

Groeten,
Erik
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Thnx erik!

Op dit moment hebben we het idee de achteruitgang niet gestopt krijgen.
Gisteren hebben we er 35 gram happy cat nierdieet ingekregen met een zakje vitakraft liquid en wat natvoer afgelikt. Dat kregen we er in verdeeld over ontelbare keren per dag. Veel te weinig natuurlijk. Vanmorgen woog hij 5,2.

Ik vind eigenlijk dat de kliniek te weinig doet, dat ik teveel moet vragen (trekken). Al snap ik anderzijds ook hun geluid gezien alle berichten over nierkatten en dat je vaak de oorzaak niet vindt en dat het regelmatig gebeurd dat het gewoon pappen en nathouden is en soms zonder succes.

Wat me nu vooral dwars zit is dat we meermaals gevraagd hebben of drie dagen 24/7 infuus onze kater een boost kan geven. Daar waren zijn waarden nog te goed voor / hij was (nog) niet uitgedroogd. Daarnaast knaagt dat gewoon. Vorige week en deze week. Je gaat zonder geruststelling met je net zo zieke kater weer naar huis.

Niet geschoten altijd gemist toch. Met spoelen krijg je wel de creatinine en ureum flink omlaag, wie weet heeft onze kater die zet nodig.

We zijn weer begonnen met cerenia en nu zantac erbij. Vooralsnog zonder wauw effect.
Van de dingen die er per klein beetje in gaan krijgt hij niet ineens de bere honger. Hij eet wat, en stopt. Dus die dingen die “eetlust op moeten roepen” helpen niet.

Is vanaf een creatinine 300 het advies te spoelen voor 3 dagen? (Dacht dat ik dat ergens las). En zou spoelen bij onze kater zijn waarden overdreven zijn?

We hebben nu besloten vanavond met een blikje Royal canin recovery te beginnen dwang te (bij)voeren.

De chitosan in ipak en ponefra bindt vetten ook. Is dat niet nadelig? En erik, jjj zegt dus beter een binder met meer eiwit dus? Kliniek vond dus dieet beter dan normaal voer met een binder. Ik heb echt alles genoemd, incl mirtazapine en zantac om maar te vragen naar een betere poging onze kater te stabiliseren.

Vitamine pasta nog even geparkeerd, is plakkerig en zie vooral ook mout enzo, als een soort laxapast consistentie, daar gaat onze kater enorm van over de rooie. Als je dat dan maar als laatste idee op zijn pootjes smeert zit je hele huis onder, en weigert hij het er af te wassen. Zit na een week nog in zn vacht.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door ErikPhilippus »

Sansan schreef: 25 nov 2018 17:19 Wat me nu vooral dwars zit is dat we meermaals gevraagd hebben of drie dagen 24/7 infuus onze kater een boost kan geven. Daar waren zijn waarden nog te goed voor / hij was (nog) niet uitgedroogd. Daarnaast knaagt dat gewoon. Vorige week en deze week. Je gaat zonder geruststelling met je net zo zieke kater weer naar huis.
Niet geschoten altijd gemist toch. Met spoelen krijg je wel de creatinine en ureum flink omlaag, wie weet heeft onze kater die zet nodig.
Een nierkat een infuus geven heeft niets te maken met al dan niet uitgedroogd zijn - het is om de gifstoffen eruit te spoelen. Veel vocht is essentieel voor een nierfaler, die moet minstens 200 ml vocht per dag naar binnen krijgen. Ik heb Dalí regelmatig zelf onderhuids infuus gegeven, en daar knapte hij altijd van op als hij weer een dip had vanwege misselijkheid. Zelf infuus geven is heel goed zelf te doen, een zakje fysiologisch zout, een slangetje en wat naalden is alles wat je nodig hebt. Je kan de dierenarts vragen om het een keer voor te doen.
Sansan schreef: 25 nov 2018 17:19 En Erik, jij zegt dus beter een binder met meer eiwit dus? Kliniek vond dus dieet beter dan normaal voer met een binder. Ik heb echt alles genoemd, incl mirtazapine en zantac om maar te vragen naar een betere poging onze kater te stabiliseren.
Een fosfaatbinder gebruik je bij voorkeur als je voer geeft waarin vlees van grazers zit, eigenlijk rood vlees met veel fosfaat. Bij wit vlees, zoals kip, is het minder van belang. Chitosan bindt inderdaad vet, maar ook uremische toxines in het bloed. Maar de werking van Ipa is toch voornamelijk op de spijsverteringsorganen gericht, om te voorkomen dat fosfaat wordt opgenomen.

Ik weet niet wat de nierwaardes zijn van Gaudí op dit moment, maar een jaartje terug had hij ongeveer dezelfde waardes als jouw kat. Ik geef hem al een tijd voornamelijk hoogwaardig natvoer met 70% vlees of vis, met eiwitten met een hoge biologische waarde vooral kip en zalm. Af en toe krijgt hij nierdieet natvoer, Vet Concept, Kattovit of RC. In etappes eet hij minstens 200 g natvoer per dag. Hij krijgt wekelijks een portie Reactiv tonicum, eventueel met daarin een fijngemalen 1/8 pilletje Mirtazipine. En ik heb onderhuids infuus klaarliggen mocht hij een terugval hebben - maar dat is al maanden geleden.
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Dat klinkt als muziek in de oren zoals het met Gaudí gaat!
Over zelf vochtbolussen geven heb ik al geïnformeerd en de dierenarts wilt mij dat leren, maar vond dat nu wederom nog niet nodig. Ik vraag me af of dat niet een te afwachtend beleid is.

Hij heeft net zelf RC recovery op, we kijken nog even hoeveel we hiervan naar binnen krijgen zonder dwang. Morgen komt de ipakitine binnen, om eventueel te mengen met niet-nierdieet en recovery.

Onze katten zijn enorm moeilijk met natvoer. Paté gaat er niet in, gekookt vlees ook niet, kvv niet, en van pouches likken ze de brokjes droog van het saus.

Morgen maar weer de arts bellen. Jij zegt dus dat morgen een 200 ml bolus halen nog een goede stap is om te proberen ipv drie dagen 24/7 opname?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Toch weer naar de kliniek gereden. En maar goed ook. Ik heb hem zojuist achter moeten laten aan het infuus :-( . Weer afgevallen. Zo hard mauwen, en uit het opnamehok willen, dat is als kattenmoeder moeilijk te verdragen.
Plaats reactie