Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

sowieso vind ik het niet ok dat er geen contact opgenomen is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Bah wat naar! Ik heb al veel meegemaakt maar dit ziektebeeld ken ik (gelukkig) niet, maar weet helaas wel wat het is om een kat met stuipen, hartstilstand of in shock te vinden en dat is echt verschrikkelijk, die onmacht. Ik ben nog steeds her en der aan het lezen op het forum en in dit topic ook wel stukjes maar ken het hele verhaal niet (vind het soms heel heftig om bepaalde dingen te lezen en dan haak ik even af). Ik kan je dus alleen maar sterkte wensen en hoop voor jullie dat dit niet meer gebeurt en het alleen nog maar de goede kant op gaat.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Jeetje, dat lijkt me verschrikkelijk met shock of hartstilstand. Wat is jou vreselijke ervaring daarmee?

De dierenarts stelde mij in ieder geval een beetje gerust dat katten in shock niet meteen “berehonger” hebben na stuipen. Ze denkt eerder ook aan een hypo door de pancreas, echter dat kun je nooit vaststellen tenzij je op het moment suprême de glucose checkt.
Laten we nou al een tijdje een meter en prikpen in huis maar zonder meetstrips dus helaas.

Morgen weten we meer. Na de check.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Synemios »

Ja dat dacht ik zelf ook al.
Lijkt het meest voor de hand liggend nu.
Irritant is dat die stripjes verlopen.
Maar het punt is inderdaad dat als je morgen prikt die waarde ook weer normaal kan zijn,
Maar ik zou het nu wel achter de hand houden en hem sowieso regelmatig controleren voorlopig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Ik vind het heel naar om dat hier bij jouw verhaal te schrijven omdat ik je niet bang/ banger wil maken. Ikzelf heb er echt wel een klap van gekregen. Dus je moet zelf inschatten of je het wilt lezen. Ik zal er een paar spaties tussen doen. Anders maar gewoon laten verwijderen.







Als je zegt stuipen denk ik aan een epileptische aanval, kan door medicatie, kan door opwinding (positief of negatief), eigenlijk door van alles (triggers).

Ik heb 2 keer een kat in shock meegemaakt, dat is totaal anders. Grote pupillen, hele nare (keel)geluiden maken, zeer grote pupillen, ontlasting laten lopen, proberen te lopen of opstaan maar omvallen. Ik denk dat ze dat niet meer zelf bewust meekrijgen, ze gaan denk ik op een soort automatische piloot. In beide gevallen moesten we de katten uit hun lijden verlossen, waarschijnlijk was er iets geknapt van binnen.

Hartstilstand. Duvel mankeerde van alles. In de 6 jaar dat ik hem heb mogen 'hebben' heeft hij meermaals een hartstilstand gehad en heb ik hem gereanimeerd door hartmassage te geven (was de ingeving die ik op dat moment kreeg, wist er ook niets van). Hij wilde bijvoorbeeld opstaan, zakte door zijn poten, verkrampte/ werd stijf, bewoog dus ook niet meer en voelde en hoorde geen adem. Ben denk ik wel bij 5 dierenartsen geweest met hem (tussen 1999 en 2006), ze konden geen van allen iets vinden en om mijn verhaal dat hij een hartstilstand had gehad moesten ze helemaal allemaal al lachen want dat kon niet (gelukkig hadden meerdere mensen het gezien, maar ze geloofden het niet). Toen hij in 2006 op mijn verjaardag dronken begon te lopen weer direct naar de/ een > nieuwe dierenarts. Hij moest blijven maar wilde niet eten. Heb hem 2 dagen bezocht en de derde dag belde de dierenarts dat zijn toestand achteruit ging en dat ze de behandeling wilden staken. Ze vroegen of ze hem helemaal mochten nakijken van top tot teen en op hun kosten, bij leven kon dat niet meer, hij was te zwak. Nou (ik type veel te veel, alles komt weer vaag boven) ik wilde na al die jaren niets liever dan weten wat er aan de hand was. Dat geen enkele dierenarts iets had kunnen vinden was bizar want er was van alles in zijn lichaam dat niet meer werkte of nog maar iets en hij leefde al een tijd op hartkamer (de andere kant was littekenweefsel) wat volgens hun kwam doordat hij meerdere keren een hartstilstand had gehad. Nu ben ik dat verslag helaas al jaren kwijt dus misschien klopt het niet allemaal 100% wat ik schrijf, dit is wat is blijven hangen.

Nogmaals ik vind heel raar om dit bij jouw verhaal te schrijven dus als jij of anderen dat ook vinden gewoon laten verwijderen.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

We zitten nu bij een andere dierenartspraktijk.
Willen jullie alsjeblieft een kaarsje voor hem aansteken, bidden, denken, wensen. Alles is zo ontzettend welkom.

Lieve forumleden, luister altijd naar je innerlijk alarm. Ook al bel je in de spoed uren en stelt de arts je gerust, bel dan de volgende.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Heel veel sterkte, in gedachten ben ik bij jullie :pdtau: :kissykissy:
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Hij zit nu in de zuurstof kooi. Ze gaan zo bloed prikken en dan weten we over een uur a anderhalf uur meer.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door DeTut »

Ach wat een zorgen...heel veel kracht gewenst
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Was er vannacht iets gebeurd dat je zo onverwacht bij de dierenarts terecht kwam? Hoopt dat hij snel goed reageert op de zuurstof. Ik moet er vandoor, ik hoop straks goed nieuws te lezen. Nogmaals sterkte, virtueel kaarsje brand!
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kikimax »

Ik duim ook zoo erg voor jullie
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Kytumymo schreef: 25 nov 2019 10:40 Was er vannacht iets gebeurd dat je zo onverwacht bij de dierenarts terecht kwam? Hoopt dat hij snel goed reageert op de zuurstof. Ik moet er vandoor, ik hoop straks goed nieuws te lezen. Nogmaals sterkte, virtueel kaarsje brand!
Pff in alle stress zijn jullie nog niet bij.
Ik heb gisteren rond 16.00 de dierenarts gebeld voor advies over het vocht omdat ik hem te weinig vond plassen (1x, en hij ging soms loos zonder wat te doen), of ik een hele spasmo moest geven, wat ik kwa vocht moest doen, dat ik het vocht te snel vond gaan ondanks goede instelling etc en dat hij die ochtend een paar uur los gekoppeld heerlijk gestruind heeft etc. De vragen over het vocht en het plassen werden weggewuifd, kon geen kwaad en beter dan een hele spasmo geven en het infuus mocht doorlopen zodat we snachts geen omkijken ernaar hadden (!).

Om 19.30 papje gevoerd, toen alles oké. Om 21.30 benauwd. 22.00 dierenarts gebeld. Zal wel teveel vocht zijn en daar konden zij weinig voor doen, hij moest dat toch zelf afvoeren. Wel infuus stoppen maar verder was er weinig te doen.

Dat vind ik echt erg, heb er meermaals naar gevraagd, zowel smiddags als savonds, of het echt oké was, dat ik me zorgen maakte. Of we hem konden ondersteunen voor tijdens het afvoeren. Of er andere dingen nodig waren. Of het einde verhaal was. Ze had me op dat moment moeten zien!! Ze had moeten zeggen ik kom je kat checken (daarvoor hebben ze dienst toch), en als wij het niet kunnen dan moet je naar een kliniek met intensive care ofzo.

Heb nog op het punt gestaan de kliniek van vandaag waar hij nu is te bellen... vannacht.. als spoed..want opnieuw de dierenarts was duidelijk zinloos want zijn situatie was niet veranderd, maar hij lag gelukkig rustig rechtop in onze schoot, was knuffelig, wilde niks eten of drinken, geen onrust geen paniek. En dan met het verhaal van de dierenarts in de oren.. dan denk je als het zo blijft dan staan we om 08.30 er wel weer.

Maar het zat me zo slecht. Ik heb deze andere kliniek gebeld, advies gevraagd en aan de hand van de heftige reactie besloten meteen er naartoe te rijden en de andere praktijk te laten voor wat er is en alleen gebeld of ze nu meteen het dossier wilden opsturen.

Kliniek heeft meteen een rontgen gemaakt en in de zuurstof kooi.

We wachten nu nog op uitslagen. Adhv uitslagen gaan ze besluiten. Bijv een vochtafdrijver. Of dat het geen zin heeft. Of..

En dan ben ik volgens mij erg bijdehand, enorm gedetailleerd kwa symptomen opmerken en dan nog laat ik me dus afschepen.
Gebruikersavatar
Kytumymo
Poema
Poema
Berichten: 365
Lid geworden op: 26 nov 2017 14:17

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Kytumymo »

Ik denk dat wij onze katten het beste kennen en als ze ergens extreem op reageren of ander vreemd onherkenbaar gedrag dan hoop je dat je dierenarts je serieus neemt. Helaas heb ik al heel wat verhalen gelezen waar dat niet is gebeurd. En daar zit je dan in je stress of paniek met je handen in het haar. Goed dat je naar de andere bent gegaan, hij is nu in goede handen, thuis kun je zo weinig als het er echt op aankomt.
♥ Mythos 8 ♂ Tut 10 ♀ Diba 0,8 ♀ ♥
† Shiva (5) '96 † Duvel (6) '06 † Vinci (0,6) '07 † Gizmo (17) '12 † Kylian (11) '17 † Moreeke (15) '19
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Mocht het einde zijn... en het moet op de kliniek.. (want wil je hem dan nog weer de autorit van 15’ minuten aan doen en heeft hij echt steun aan dat het thuis gebeurd?).. zal het dan nog wat zijn om onze andere kater mee te nemen naar de kliniek?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chronisch nierfalen of gevolg nierbekken/blaas

Bericht door Sansan »

Arts heeft net gebeld!
Ademhaling is nog steeds rond 60/70 maar minder benauwd vanwege de zuurstof.
Creatinine 252 en ureum 29. Fpli nog ff wachten. Heeft al twee injecties furosemide gekregen en straks om drie uur de derde.

Verder nog even geen bloed tests ivm eerst afwachten of dit gaat werken.
Plaats reactie